beantwoord

Waarom wordt er bij uitval van treinen consequent verkeerde informatie gegeven? Is dit jullie beleid

• 9 mei 2014
  • 6 reacties
  • 276 Bekeken

Met enige regelmaat vallen er treinen uit. Met bijna dezelfde regelmaat wordt er dan verkeerde informatie gegeven en wordt je naar een perron of trein gestuurd om vervolgens van een afstandje een trein naar jouw bestemming te zien vertrekken. De regelmaat waarmee dit gebeurd doet vermoeden dat dit een bewust gevoerd beleid is. Is dat zo?
icon

Beste antwoord door Brian NS 10 mei 2014, 11:15

Hallo Wondergem,

Dat is zeker geen bewust beleid. Vaak verandert het spoor dan nog op het allerlaatste moment, hierdoor kan het voorkomen dat een trein bij een ander perron aankomt. Dit kan komen door een vertraagde trein, waardoor er geen ruimte meer is voor deze trein op het perron van aankomst, en het wijzigt naar een rustiger spoor. Ik snap dat het vervelend kan overkomen, als je op zo'n moment staat te wachten, en even later ziet dat de trein zo weg rijdt. Maar er wordt dus niet bewust verkeerde informatie gegeven, we willen reizigers niet misleiden.

Ps. Ik heb je vraag even verplaatst naar het topic 'Op het station'.
Bekijk origineel

6 reacties

Dit is niet bewust, uiteraard niet.

Maar veel van de informatiesystemen zijn automatische processen, die nog door mensenwerk gewijzigd kunnen worden.

Mocht een trein last-minute nog naar een ander perron omgeleid worden, dan zal dit handmatig nog in de informatiesystemen moeten worden gezet. En dat laatste gebeurd vaak niet altijd, omdat de mensen bij de verkeerdsleiding dan druk bezig zijn met het treinverkeer zo goed mogelijk bij te sturen.
Reputatie 3
Badge
Nou, op deze manier geformuleerd suggereert 'bewust beleid' een beetje dat het kwade opzet is. En dat het onvermogen zou zijn als het geen bewust beleid is. Daar is natuurlijk geen sprake van.

Maar het is wel degelijk zo dat af en toe BEWUST niet alle relevante informatie verstrekt wordt, om grotere ellende te voorkomen.

VOORBEELD:

Ik stond laatst op Den Haag Centraal te wachten op de IC naar Leiden-Haarlem-Amsterdam van 14 over het hele uur. Op de reisplanner was al duidelijk dat die met vertraging zou binnenkomen, en dat het dus de vraag zou zijn of hij op tijd omgekeerd zou zijn en zou kunnen vertrekken. In dat geval is er, richting Haarlem, het alternatief van de SPR van 17 over het uur naar LNOI, en daar dan overstappen op de IC naar Haarlem die vanaf Holland Spoor komt.
Op het perron liep een 'procesmanager perron' (als ik het me goed herinner) met de HC die op de gekeerde IC zou moeten werken. Verschillende mensen vroegen hen of ze niet beter de sprinter konden nemen. Het antwoord was: Nee, ik denk dat de IC als eerste vertrekt richting Haarlem, en anders de sprinter onderweg inhaalt.
U raadt het al: de sprinter reed eerder weg, en de IC kreeg uiteindelijk 20 minuten vertraging.

In antwoord op mijn gemopper over zijn verkeerde inschatting antwoordde die procesmanager: "Ja, als ik ga zeggen dat de sprinter als eerste vertrekt, gaat iedereen proberen daar binnen te komen, en dan wordt die te vol en krijgt hij ook vertraging. Wij willen niet al die reizigers in de sprinter."

Nou, op deze manier geformuleerd suggereert 'bewust beleid' een beetje dat het kwade opzet is. En dat het onvermogen zou zijn als het geen bewust beleid is. Daar is natuurlijk geen sprake van.

Maar het is wel degelijk zo dat af en toe BEWUST niet alle relevante informatie verstrekt wordt, om grotere ellende te voorkomen.

VOORBEELD:

Ik stond laatst op Den Haag Centraal te wachten op de IC naar Leiden-Haarlem-Amsterdam van 14 over het hele uur. Op de reisplanner was al duidelijk dat die met vertraging zou binnenkomen, en dat het dus de vraag zou zijn of hij op tijd omgekeerd zou zijn en zou kunnen vertrekken. In dat geval is er, richting Haarlem, het alternatief van de SPR van 17 over het uur naar LNOI, en daar dan overstappen op de IC naar Haarlem die vanaf Holland Spoor komt.
Op het perron liep een 'procesmanager perron' (als ik het me goed herinner) met de HC die op de gekeerde IC zou moeten werken. Verschillende mensen vroegen hen of ze niet beter de sprinter konden nemen. Het antwoord was: Nee, ik denk dat de IC als eerste vertrekt richting Haarlem, en anders de sprinter onderweg inhaalt.
U raadt het al: de sprinter reed eerder weg, en de IC kreeg uiteindelijk 20 minuten vertraging.

In antwoord op mijn gemopper over zijn verkeerde inschatting antwoordde die procesmanager: "Ja, als ik ga zeggen dat de sprinter als eerste vertrekt, gaat iedereen proberen daar binnen te komen, en dan wordt die te vol en krijgt hij ook vertraging. Wij willen niet al die reizigers in de sprinter."

dat klopt natuurlijk wel. Als je in een sprinter alle mensen van een IC propt, zit die weer overvol en is dat natuurlijk niet fijn voor iedereen.
Reputatie 3
Badge
Ik schreef ook al: er wordt wel eens bewust verkeerde informatie gegeven om grotere ellende te voorkomen . . .

Helaas hebben veel reizigers daar weinig boodschap aan. . .
Hallo Wondergem,

Dat is zeker geen bewust beleid. Vaak verandert het spoor dan nog op het allerlaatste moment, hierdoor kan het voorkomen dat een trein bij een ander perron aankomt. Dit kan komen door een vertraagde trein, waardoor er geen ruimte meer is voor deze trein op het perron van aankomst, en het wijzigt naar een rustiger spoor. Ik snap dat het vervelend kan overkomen, als je op zo'n moment staat te wachten, en even later ziet dat de trein zo weg rijdt. Maar er wordt dus niet bewust verkeerde informatie gegeven, we willen reizigers niet misleiden.

Ps. Ik heb je vraag even verplaatst naar het topic 'Op het station'.
Reputatie 3
Badge
Zoals het door mij gegeven voorbeeld illustreert: het is natuurlijk geen bewust beleid om de reiziger te misleiden, maar het lijkt erop dat in ieder geval sommige NS-medewerkers wel eens 'een leugentje om bestwil' gebruiken. Kennelijk om te voorkomen dat sommige treinen overvol raken of ook vertraging oplopen.

Overigens valt het me wel op dat informatie soms het NS-personeel later lijkt te bereiken dan bijvoorbeeld de Reisplanner. Dan zie je als reiziger op de Reisplanner al staan dat een trein vertraagd is, maar weet een dienstdoende HC dat nog niet.

Reageer