beantwoord

Waarom wordt op Amersfoort niet op overstappers gewacht en is de overstaptijd zo kort??


Waarom wordt op Amersfoort niet op overstappers gewacht als de trein op het tegenoverliggende spoor nota bene binnenrijdt?? En waarom is de overstaptijd eigenlijk maar twee minuten? Dit veroorzaakt nodeloze overlast voor tienduizenden reizigers per jaar.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 18 mei 2017, 15:09

Het is vaak ingewikkelder dan je denkt. Goederenvervoer speelt een grote rol (vooral rond Amersfoort), maar ook brugtijden e.d. spelen mee. Aanpassing van de dienstregeling te Amersfoort zou grote gevolgen hebben voor de rest van het land.
Bekijk origineel

20 reacties

Ja dat doet het wel, in ieder geval rond Amersfoort. Lees anders de reactie van Klaas-Jan NS nog even.
Nee, dit is echt gewoon pure lariekoek, de wereld is echt nog nooit vergaan omdat er een trein een minuut te laat uit Amersfoort vertrokken is. Vertragingen van een à twee minuten zijn het volgende knooppunt al weer ingelopen door niet energiezuinig te rijden (voor de complotdenkers onder ons: ja, vertraging inlopen kost dus geld) en op het volgende station wat korter te stoppen. Slechts bij twee kort achter elkaar liggende overstapknopen wordt eventjes wachten een probleem, omdat je dan de opgelopen vertraging niet tijdig kan terugwinnen en er vervolgens een andere aansluiting op jouw moet wachten (het genoemde sneeuwbaleffect). Daar is op dit traject echter geen sprake van, Zwolle is dusdanig ver dat er voldoende marge is, en Utrecht kent geen krappe cross-platformoverstap in deze corridor.



gstaal had het over 2 minuten overstaptijd op het tegenoverliggende perron. Ik neem aan dat daarom bedoeld wordt om b.v. van Amersfoort Schothorst naar Utrecht CS te reizen. Die trein rijdt het grootste gedeelte over een spoor dat ook vanuit Soest bereden wordt. Daarnaast komt rond Utrecht Overvecht het spoor vanuit Hilversum erbij. Dan hebben we nog het goederenvervoer waar Klaas-Jan het over had. Daarnaast kost extra wachten wel iets meer dan een minuut, laat het twee of drie minuten zijn. Bij elkaar redenen genoeg lijkt me om op tijd te vertrekken. Je schiet er niks mee op om een paar reizigers tegemoet te komen als je daarmee mogelijk veel meer reizigers gaat benadelen.

Ik zeg nadrukkelijk mogelijk. Het zou natuurlijk veel mooier zijn als het treinpersoneel per geval precies weet hoeveel speling hun trein heeft. Is er geen speling, dan vertrekt de trein op tijd. Is er wel speling, dan wacht hij mogelijk nog een paar minuten.
In de andere richting is het inderdaad wel een kwartierdienst, maar daar zit de krappe overstap niet.

De aansluiting met twee minuten verlengen kost duizenden reizigers per dag twee minuten. (Als het al kan)
Nogmaals, het gaat niet om het structureel verlengen van de aansluiting, maar het wachten van de aansluitende trein bij een kleine vertraging. Een minuutje vertraging loop je zo weer in tussen Amersfoort en Utrecht (mits de machinist zich bewust is van de vertraging en stevig doorrijdt), en een tweede minuutje vertraging haal je in Utrecht zelf weer in. Bij een vertraging van 1 à 2 minuten zou zo'n overstap niet in gevaar moeten komen.
ok Den Haag - Amersfoort is wel een kwartier dienst. De trein komt in Utrecht aan op spoor 11 en vertrekt van spoor 12.
Reputatie 3
En laat die aansluiting nu eens geweldig zijn, behalve bij vertraging.
Volgens mij is die vertraging juist het punt.

Daarnaast is Amersfoort Den Haag wel degelijk een kwartierdienst, maar met overstap in Gouda, danwel Utrecht Centraal.
Je moet wel goed in de reisplanner kijken, die zogenaamde kwartierdienst van Amersfoort naar Den Haag bestaat uit een sprinter die 3 minuten voor de intercity rijdt, een 27/3 minutendienst is niet bepaald een kwartierdienst. De echter kwartierdienst met overstap in Utrecht is al enkele jaren tijdelijk geschrapt vanwege de verbouwing van Utrecht: het benodigde perron voor de cross-platformoverstap is niet beschikbaar. Mogelijk dat deze kwartierdienst volgende jaar eindelijk terugkeert.


Dan helemaal eerlijk:

1. Vanaf Den Haag richting Deventer is het een echte kwartierdienst.
2. De overstap is in de praktijk meer dan twee minuten, in ieder geval buiten de spits, de aankomst is vaak voor .38 en .08 vanaf Deventer.
3. Het aantal reizigers Deventer - Den Haag is klein, voor bijv. Gouda is er wel een kwartierdienst.
4. De punctualiteit bedraagt 85,7%. De kans dat u uw trein haalt is ook ongeveer zoiets. De aansluiting met twee minuten verlengen kost duizenden reizigers per dag twee minuten. (Als het al kan)

Sorry, voor uw individuele geval is het een groot probleem (wat hopelijk opgelost gaat worden met de overstap in Utrecht), net zoals het schrappen van de intercitystop op Duivendrecht voor mij persoonlijk een groot probleem is.

Voor beide dingen zijn de getroffen reizigersgroepen vrij klein.

Maar: natuurlijk kan die trein, als de trein het station binnenrijdt voor de officiële vertrektijd, best even wachten.
Helaas is Amersfoort tot Den Haag geen kwartier dienst, omdat er in Utrecht geen aansluiting is op de trein naar Den Haag die altijd voor de trein naar Rotterdam reist. Er is geen ruimte voor een cross platform overstap, omdat de goederen treinen door Utrecht centraal moeten rijden. Daardoor kan spoor 9 niet worden gebruikt. Alleen Amersfoort tot Rotterdam is een kwartier dienst. Omdat de aansluiting van de trein naar Den Haag op de trein naar Rotterdam meestal wel haalbaar is. Verder vindt ik het over het algemeen een slechte zaak wanneer bij een kleine vertraging niet even wordt gewacht. Zeker bij een half uur dienst. Bij een kwartier dienst is dit minder erg. Er zal per aansluiting moeten worden bekeken of er even gewacht kan worden. Bijvoorbeeld de trein Roosendaal - Zwolle heeft op Breda een lange wachttijd van 5 minuten, die kan dus wel een paar minuten wachten als et nodig is. Ook de trein Amersfoort - Den Haag kan best wel 3 minuten wachten op de aansluiting uit Enschede als dat nodig is.
En laat die aansluiting nu eens geweldig zijn, behalve bij vertraging.
Volgens mij is die vertraging juist het punt.

Daarnaast is Amersfoort Den Haag wel degelijk een kwartierdienst, maar met overstap in Gouda, danwel Utrecht Centraal.
Je moet wel goed in de reisplanner kijken, die zogenaamde kwartierdienst van Amersfoort naar Den Haag bestaat uit een sprinter die 3 minuten voor de intercity rijdt, een 27/3 minutendienst is niet bepaald een kwartierdienst. De echter kwartierdienst met overstap in Utrecht is al enkele jaren tijdelijk geschrapt vanwege de verbouwing van Utrecht: het benodigde perron voor de cross-platformoverstap is niet beschikbaar. Mogelijk dat deze kwartierdienst volgende jaar eindelijk terugkeert.
Reputatie 3
Reizigers vanaf Zwolle richting Amsterdam en v.v. hoeven niet via Amersfoort te reizen, die reizen over de Hanzelijn. Reizigers vanaf Hilversum kunnen de sprinter nemen, dan is de overstap ong. 5 minuten. Dat heeft de NS perfect opgelost.

Alleen reizigers vanaf Utrecht richting Deventer en v.v. moeten in Amersfoort overstappen. En laat die aansluiting nu eens geweldig zijn, behalve bij vertraging.

Ik vind dus dat de NS het perfect geregeld heeft.

Daarnaast is Amersfoort Den Haag wel degelijk een kwartierdienst, maar met overstap in Gouda, danwel Utrecht Centraal.
Ja dat doet het wel, in ieder geval rond Amersfoort. Lees anders de reactie van Klaas-Jan NS nog even.
Nee, dit is echt gewoon pure lariekoek, de wereld is echt nog nooit vergaan omdat er een trein een minuut te laat uit Amersfoort vertrokken is. Vertragingen van een à twee minuten zijn het volgende knooppunt al weer ingelopen door niet energiezuinig te rijden (voor de complotdenkers onder ons: ja, vertraging inlopen kost dus geld) en op het volgende station wat korter te stoppen. Slechts bij twee kort achter elkaar liggende overstapknopen wordt eventjes wachten een probleem, omdat je dan de opgelopen vertraging niet tijdig kan terugwinnen en er vervolgens een andere aansluiting op jouw moet wachten (het genoemde sneeuwbaleffect). Daar is op dit traject echter geen sprake van, Zwolle is dusdanig ver dat er voldoende marge is, en Utrecht kent geen krappe cross-platformoverstap in deze corridor.

Je kunt minder vaak rijden met veel tussenruimte, of frequenter met minder tussenruimte. De NS kiest de laatste jaren voor het laatste. Daarbij worden geen of minder vaak aansluitingen overgenomen, maar dat heeft ook minder impact. Vroeger stond je een half uur op Amersfoort te wachten als je je aansluiting miste. Tegenwoordig een kwartier.
Ook niet waar, de opvolgtijd is de afgelopen jaren niet korter geworden. En dat je slechts een kwartier hoeft te wachten is ook slechts voor een deel van de reizigers het geval, van Amersfoort naar Den Haag, Amsterdam Zuid, Enschede en Zwolle is nog altijd een halfuurdienst. Alleen naar Deventer (in de spits) Hilversum, Utrecht en Rotterdam kun je vier maal per uur.
Reputatie 7
Badge +3
De fundamentele oplossing is geen protocol voor wel of niet wachten maar een realistische planning van overstaptijden in de dienstregeling. 2 minuten aansluitingen is vragen om problemen.
We hebben vandaag een interessant artikel geplaatst: http://nieuws.ns.nl/blog-wachttijd-treinen/.
De dienstregeling stort echt niet als een kaartenhuis in als er één trein een minuutje wacht op overstappers.
Ja dat doet het wel, in ieder geval rond Amersfoort. Lees anders de reactie van Klaas-Jan NS nog even.
Je kunt minder vaak rijden met veel tussenruimte, of frequenter met minder tussenruimte. De NS kiest de laatste jaren voor het laatste. Daarbij worden geen of minder vaak aansluitingen overgenomen, maar dat heeft ook minder impact. Vroeger stond je een half uur op Amersfoort te wachten als je je aansluiting miste. Tegenwoordig een kwartier.

De dienstregeling stort echt niet als een kaartenhuis in als er één trein een minuutje wacht op overstappers.

Hoeveel tijd is er nodig om iedereen fatsoenlijk over te laten stappen?

Ik ben bang, dat één minuutje extra dan niet genoeg is, als de ene trein nog binnenrijdt,
moet afremmen, deuren openen, uitstappen, lopen over perron, instappen, deuren sluiten..
In dit geval praat je al over zeker 2 minuten extra, als je oma of de moeder
met een kinderwagen ook de kans wilt geven om fatsoenlijk over te kunnen stappen.
Een aanvankelijk kleine vertraging breidt zich soms als een olievlek over Nederland uit. Door enkele tientallen reizigers per keer tegemoet te komen, kunnen honderden reizigers elders benadeeld worden. Daarom heeft op tijd vertrekken zo'n hoge prioriteit.
De dienstregeling stort echt niet als een kaartenhuis in als er één trein een minuutje wacht op overstappers. Overal zit marge in de dienstregeling, dat minuutje vertraging is bij het volgende station al weer ingelopen. Het is dan ook krom, juist vanwege die marge kan een te krappe dienstregeling afgekeurd worden (zoals de trein die Utrecht Overvecht voorbij rijdt, die kan echt niet meer dan enkele seconden onder de norm vallen) maar als vervolgens gevraagd wordt een aansluiting over te nemen ontkent men dat die marge bestaat. Reizigers hebben er dus dubbel last van, zowel tijdens de planning als tijdens de uitvoering. Ik begrijp dat er een limiet zit aan hoe lang er gewacht kan worden, maar dat deuren sluiten terwijl aan de overkant de deuren openen is vaak totaal onnodig.
Reputatie 6
@Slidestops
Betekent dat zodra het weer herfst en winter is, we weer veel meer rekening moeten houden met gemiste aansluitingen? Ik zou zeggen dat de structurele oplossing een ruimere aansluiting in de dienstregeling is. 2 of 3 minuten is écht te krap en risicovol. Hopelijk is dat mogelijk in de dienstregeling 2018 voor zoveel mogelijk knooppunten.
Het is vaak ingewikkelder dan je denkt. Goederenvervoer speelt een grote rol (vooral rond Amersfoort), maar ook brugtijden e.d. spelen mee. Aanpassing van de dienstregeling te Amersfoort zou grote gevolgen hebben voor de rest van het land.
Reputatie 7
Het is nu warm en niet meer glad op de Zeeuwse lijn, waardoor er minder vertraging is. Verder is het personeel het ondertussen gewend en neemt beslissingen die het niet mag nemen. Dat heeft weinig met media aandacht te maken hoor.
Reputatie 6
Niet helemaal waar. Als er genoeg geklaagd wordt en er media-aandacht is, wordt het soms een andere zaak. Dan kan er dus opeens wél 2 of 3 minuten gewacht worden. Zie bijv. aansluitingen Roosendaal, gaat nauwelijks meer mis nu, terwijl in het begin de trein gewoon voor je neus wegreed. Ook in Breda ging het de laatste weken van de knip in de route Eindhoven - Den Haag best prima en wachtte men.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom wordt op Amersfoort niet op overstappers gewacht als de trein op het tegenoverliggende spoor nota bene binnenrijdt??
Op geen enkel station wordt gewacht op overstappers om te voorkomen dat vertragingen zich over het hele net uitbreiden.

Die twee minuten aansluitingen overal zijn inderdaad totale kolder, een onzinnige planning.
Oneens. Ik denk dat als je de wachttijd op Amersfoort naar 4 minuten brengt, je een groot percentage van de gemiste overstappen kwijt bent. En in Utrecht kan een vertraging van 2 minuten als een trein net iets verlaat is, worden opgevangen omdat daar de gemiddelde wachttijd maar liefst 6 minuten bedraagt. Dan lig je weer op schema namelijk.
Omdat dat voor de dienstregeling als geheel blijkbaar gunstig is. Beter tienduizenden duperen dan honderdduizenden. Een aanvankelijk kleine vertraging breidt zich soms als een olievlek over Nederland uit. Door enkele tientallen reizigers per keer tegemoet te komen, kunnen honderden reizigers elders benadeeld worden. Daarom heeft op tijd vertrekken zo'n hoge prioriteit.

Vanuit Amersfoort vertrekken per uur meer dan 25 treinen, in alle richtingen minstens 4 per uur. De gemiddelde wachttijd is daardoor korter dan vroeger toen er minder treinen reden.

Reageer