beantwoord

Waarom zijn de kiosken niet open?

• 13 maart 2021
  • 47 reacties
  • 1143 Bekeken

Reputatie 3

Afgelopen week met de trein en hoopte op het perron een kop koffie of een sandwich te kunnen kopen. Immers, de kiosken zijn in feite gewoon afhaalpunten, niks gevaarlijks aan qua corona, geen mensen die dicht op elkaar in een kleine ruimte verblijven, gewoon een toonbank waar je een product kunt kopen. In de stad kan ik gewoon een coffee-to-go kopen, waarom op het station niet?

icon

Beste antwoord door Robert B 13 maart 2021, 18:38

Wegens de coronamaatregelen en aanzienlijk minder reizigers zijn veel verkooppunten gesloten, maar op elk station zou in ieder geval één Kiosk open moeten zijn, en anders de AH ToGo.

Van https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-op-het-station.html

• Sinds 15 december is op de stations, afhankelijk van de grootte, 1 vestiging per station per food formule geopend: Kiosk, AH-to-go, Julia’s en de StationsHuiskamer (op de kleinere stations). De Rituals is gesloten.
  • Deze food formules en de OV Servicewinkels sluiten een uur voor de avondklok: 20.00 uur. Overige winkels op onze stations volgen de overheidsmaatregelen.
Bekijk origineel

47 reacties

Badge +3

Wegens de coronamaatregelen en aanzienlijk minder reizigers zijn veel verkooppunten gesloten, maar op elk station zou in ieder geval één Kiosk open moeten zijn, en anders de AH ToGo.

• Sinds 15 december is op de stations, afhankelijk van de grootte, 1 vestiging per station per food formule geopend: Kiosk, AH-to-go, Julia’s en de StationsHuiskamer (op de kleinere stations). De Rituals is gesloten.
  • Deze food formules en de OV Servicewinkels sluiten een uur voor de avondklok: 20.00 uur. Overige winkels op onze stations volgen de overheidsmaatregelen.
Reputatie 7
Badge +3

Op het station en in het OV geldt een mondkapjesplicht, naast dat het niet rendabel zal zijn voor de food-sector om alles open te houden voor afhaal, is het niet de bedoeling om maaltijden te nuttigen op station of in de trein. Iets kleins eten of een klein slokje drinken is geen probleem, maar wil je meer eten/drinken dan wordt gevraagd dit buiten station/trein te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij zijn de meeste eet-/drinktentjes en kiosken gewoon open. Misschien dat op een aantal stations er een aantal kiosken op de perrons dicht zijn, maar verder zie ik overal gewoon open kiosken, AH's, Smullers, Burger Kings, enz.

Reputatie 3

De AH To Go probeerde ik op station Dordrecht, maar die is na inchecken niet meer bereikbaar, dan had ik weer moeten uitchecken en omlopen, en daarna weer inchecken. Alle kiosken waren dicht, ook Smullers e.d.

Hetzelfde op station Breda, alle kiosken op de perrons hermetisch gesloten.

Dus waar kan je dan een broodje kopen?

Badge +3

In Breda zou dat dan buiten de poortjes moeten.

Uit- en weer inchecken (binnen 35 minuten) heeft geen gevolgen voor je reis, althans niet in Breda.

En bij een uitcheck na een incheck (binnen 60 minuten) op hetzelfde station wordt de incheck geannuleerd, alsof je helemaal niet binnen de poortjes geweest bent. Bij weer inchecken begint dan je reis gewoon opnieuw.

In Breda heb je op een minuut lopen van het station een Spar City (Willemstraat). Stuk goedkoper en uitgebreider assortiment dan bijvoorbeeld Kiosk.

Op station Ede-Wageningen is de Kiosk trouwens gewoon open, dus het verbaast me dat in Breda alles dicht is. 

Badge +3

In Ede-Wageningen is er verder geen kiosk-achtige formule op het station, toch? Dan is de Kiosk inderdaad open, zal in Helmond ook wel zo zijn.

Als Breda iets soortgelijks heeft in de stationshal (al dan niet binnen de poortjes) dan kun je dus daar terecht, en kunnen de punten op de perrons in principe dicht blijven.

Ben al een tijdje niet op Eindhoven geweest, maar daar zitten een AH ToGo én een Jumbo City in het station (plus een volledige AH op het Stationsplein/18 Septemberplein) dus zou het me verbazen als daar ook nog een Kiosk open is, in de tunnel of op de perrons.

Reputatie 7
Badge

Op de meeste perrons op verschillende stations is Kiosk gesloten. Winkels in de hal zijn voor het grootste gedeelte geopend zoals hierboven beschreven.

In Utrecht bijvoorbeeld is op een enkel perron Kiosk wel geopend en op sommige niet. Zal vooral ook met klandizie te maken hebben.

Aangezien NS franchisenemer is van AH to go zal het winstgevender (en wellicht noodzakelijker) zijn om die te openen dan kleine Kiosken op verschillende perrons waar je een beperkt assortiment hebt, maar wel een medewerker nodig hebt.

Reputatie 7

In Breda is alleen in de hal (buiten de poortjes) de AH to Go open. Overdag is daar Julia's ook gedeeltelijk open. Smullers is gesloten, wat ik een beetje vreemd vind. 

Je kan trouwens beter naar de Spar to Go gaan 1 minuut buiten het station. Ik vind de kwaliteit daar beter (en het assortiment ook weer eens iets anders en veel uitgebreider) dan de dure AH. De winkel is ook veel groter.

Reputatie 3

Maar waarom de reizigers al die moeite aandoen van weer uitchecken, een stuk lopen, weer inchecken, enz. Bovendien weet je op een “vreemd” station niet óf er wel iets is als je uitcheckt. Doe gewoon de kiosken op de perrons open, stukje service naar je klanten, zou ik zeggen.

Reputatie 7

Op Breda is de kiosk gewoon open in de hal.

Ah to go is open, julia's is open, mr long is open, starbucks is open, doner company is open. 

De spar heeft wel een groter assortiment maar is kwa prijs net zo duur

Reputatie 7

AH to Go zie je omdat je er langsloopt. Daar is het ook best druk. De overige zaken zie je niet gelijk (ze hadden alle winkels in de hal waar je doorloopt moeten plaatsen, maar goed daar is al heel veel over gezegd). Van met name Starbucks moet je net weten dat die er zit anders heb je geen idee. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar waarom de reizigers al die moeite aandoen van weer uitchecken, een stuk lopen, weer inchecken, enz. Bovendien weet je op een “vreemd” station niet óf er wel iets is als je uitcheckt. Doe gewoon de kiosken op de perrons open, stukje service naar je klanten, zou ik zeggen.

Het blijft natuurlijk een kostenoverweging, personeel is in Nederland niet bepaald gratis. Als er nauwelijks klanten zijn kan ik me voorstellen dat je dus sluit. Roepen dat onder het mom van "service" alles maar open moet blijven (hoe verliesgevend ook) is iets te simpel.

Reputatie 3

Het blijft natuurlijk een kostenoverweging, personeel is in Nederland niet bepaald gratis. Als er nauwelijks klanten zijn kan ik me voorstellen dat je dus sluit. Roepen dat onder het mom van "service" alles maar open moet blijven (hoe verliesgevend ook) is iets te simpel.

Maar dat personeel moet je tóch betalen, die hebben gewoon een contract en dus recht op salaris. Dan kan je ze toch beter laten werken voor dat geld? Ook al zijn er minder klanten?

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat personeel moet je tóch betalen, die hebben gewoon een contract en dus recht op salaris. Dan kan je ze toch beter laten werken voor dat geld? Ook al zijn er minder klanten?

Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Bij de paar vacatures die nu op werkenbijns.nl staan, staat er bij vermeld ”De mogelijkheid om na 7 maanden een vast contract te krijgen.” Niet al het personeel in de winkeltjes zal dus al een vast contract hebben. En veel vacatures (nu en voorheen) geven flexibele uren aan, bv 8 - 12 uur per week of 8 - 32 uur per week, dus kan men die mensen ook minder uren dan anders laten maken. En bij dit soort baantjes is er denk ik ook een groot verloop. Eerder, voor Corona, zag ik regelmatig tientallen vacatures open staan, nu totaal maar 4. Mogelijk wordt personeel wat vertrekt (of die geen vast contract krijgt na 7 maanden) niet of maar deels vervangen. 

Reputatie 3

Een rol spelen denk ik ook de kosten voor de inkoop van verse producten en die van producten die op locatie afgebakken worden. Bij de lagere omzetten van nu zullen bij het openhouden van meerdere/te veel kiosken op een station de kosten van afval waarschijnlijk veel hoger (en te hoog) worden in verhouding tot de omzet. 

Reputatie 7
Badge +3

Er spelen uiteraard heel veel factoren mee. De belangrijkste factor lijkt me dat er niets verdiend wordt als er geen klanten zijn.

Heel veel mensen in dergelijke winkels werken op basis van armetierige nulurencontracten. Wanneer de werkgever je niet oproept om te komen werken, krijg je niet betaald. Dus geen personeelskosten wanneer de winkel dicht is.

Verder speelt mee wat @rcr terecht opmerkt over verse producten.  

Reputatie 7
Badge +3

De belangrijkste factor lijkt me dat er niets verdiend wordt als er geen klanten zijn.

Dat is een waarheid als een koe.

Heel veel mensen in dergelijke winkels werken op basis van armetierige nulurencontracten. Wanneer de werkgever je niet oproept om te komen werken, krijg je niet betaald. Dus geen personeelskosten wanneer de winkel dicht is.

In Den Bosch zag ik bij de Kiosk altijd vooral studenten die daar een paar uur per week een bijbaantje hadden. Vooral in de avonduren en het weekend.

Reputatie 3

Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Bij de paar vacatures die nu op werkenbijns.nl staan, staat er bij vermeld ”De mogelijkheid om na 7 maanden een vast contract te krijgen.” Niet al het personeel in de winkeltjes zal dus al een vast contract hebben. En veel vacatures (nu en voorheen) geven flexibele uren aan, bv 8 - 12 uur per week of 8 - 32 uur per week, dus kan men die mensen ook minder uren dan anders laten maken. En bij dit soort baantjes is er denk ik ook een groot verloop. Eerder, voor Corona, zag ik regelmatig tientallen vacatures open staan, nu totaal maar 4. Mogelijk wordt personeel wat vertrekt (of die geen vast contract krijgt na 7 maanden) niet of maar deels vervangen. 

Is de NS of Pro-Rail dan zo'n schandalige werkgever tegenwoordig dat mensen geen behoorlijk contract meer krijgen?

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH

Wat is er schandalig aan om variabel contract aan te bieden als het werkaanbod ook variabel is? Dat is niet anders dan in de rest van de horeca. Of denkt u dat een strandtent ook mensen voor het terras doorbetaalt in de winter?

Of wilt u graag €5 voor een bakje koffie betalen om ook allerlei nietsdoend personeel door te betalen?

Badge

Is de NS of Pro-Rail dan zo'n schandalige werkgever tegenwoordig dat mensen geen behoorlijk contract meer krijgen?

Waarom ben je een slechte werkgever als je met korte contracten werkt of met flexibele uren contracten?  Dit is vaak wat jongeren die deze winkels bemannen ook zoeken, deels zelf kunnen aangeven wanneer ze kunnen en daarop ingezet worden.

Overigens heb ik begrepen dat al deze medewerkers nu rouleren over de winkels die wel open zijn, dit om toch iedereen aan het werk te houden voor zover er natuurlijk geen contracten aflopen.

Maar zou je als klant dan nu ook het dubbele willen betalen voor je koffie puur en alleen om deze kiosk winkels te steunen zodat ze open kunnen blijven @PeterJKH ????

Het werkt natuurlijk gewoon zoals het in elk bedrijf werkt, er moet geld verdiend worden anders heb je uiteindelijk geen bestaansrecht.

En wat de NS betreft heeft de NS afgelopen jaren flink geinvesteerd in nieuw materieel wat nu deels al rijdt op het spoor en deels de komende jaren op het spoor komt, daarnaast lopen er grote revisie projecten voor de VIRM treinstellen en ook dat kost allemaal flink geld.  De spaarpot raakt inmiddels gewoon leeg en van de jaarlijkse winst moest elk jaar ook een flink bedrag overgemaakt worden naar de staat als enige aandeelhouder.  Tja ….

Reputatie 3

Waarom ben je een slechte werkgever als je met korte contracten werkt of met flexibele uren contracten?  Dit is vaak wat jongeren die deze winkels bemannen ook zoeken, deels zelf kunnen aangeven wanneer ze kunnen en daarop ingezet worden.

Overigens heb ik begrepen dat al deze medewerkers nu rouleren over de winkels die wel open zijn, dit om toch iedereen aan het werk te houden voor zover er natuurlijk geen contracten aflopen.

Maar zou je als klant dan nu ook het dubbele willen betalen voor je koffie puur en alleen om deze kiosk winkels te steunen zodat ze open kunnen blijven @PeterJKH ????

Het werkt natuurlijk gewoon zoals het in elk bedrijf werkt, er moet geld verdiend worden anders heb je uiteindelijk geen bestaansrecht.

En wat de NS betreft heeft de NS afgelopen jaren flink geinvesteerd in nieuw materieel wat nu deels al rijdt op het spoor en deels de komende jaren op het spoor komt, daarnaast lopen er grote revisie projecten voor de VIRM treinstellen en ook dat kost allemaal flink geld.  De spaarpot raakt inmiddels gewoon leeg en van de jaarlijkse winst moest elk jaar ook een flink bedrag overgemaakt worden naar de staat als enige aandeelhouder.  Tja ….

Allemaal tot je dienst, maar geen reden om de service richting reiziger stop te zetten. Zelfs heel dom om dat te doen, want daarmee jaag je alleen maar meer reizigers weg. Dus houd open wat open kán en mag, ook al is het aantal klanten lager dan normaal. Maar daarmee geef je wél een signaal af dat je je klanten waardeert en serieus neemt, en niet alleen maar kijkt naar aantallen en cijfertjes. Snap dat ook 100 klanten soms een kopje koffie of een broodje willen onderweg, ook als het er normaal 1000 zijn. Niemand kan iets aan de huidige shit-situatie doen, en het enige wat je dan wél kan doen is het ongemak zo klein mogelijk te maken. Dus dóe dat dan ook.

Badge

@PeterJKH   Duidelijk merkbaar dat je nooit in de schoenen van het management hebt gestaan, met de enorme verliezen die er momenteel zijn bij de OV bedrijven moet er helaas op alle mogelijke fronten bezuinigt worden.  Het past dan niet om wel alle voorzieningen open te houden en daardoor nog meer verlies te draaien, mogelijk kunnen er straks nog wel de nodige shops op de stations sneuvelen als de reizigersaantallen laag blijven.

Maar op mijn vraag of jij het dubbele wil betalen voor je koffie om meer kiosken open te krijgen geef je geen reactie.

Reputatie 7
Badge +3

Maar er zijn ook Kiosken open, alleen niet allemaal, bv niet die op de perrons maar wel in de stationshal en met andere openingstijden, gaan bv dicht om 20:00 of 19:45. Daar hebben overigens niet alleen reizigers hinder van, ook NS personeel, zo zag ik een machinist op Twitter vragen waarom de Kiosk op Amsterdam Centraal al om 19:45 dicht was, die wilde nog even een koek halen maar stond voor een dichte Kiosk.

Maar blijkbaar ben je zelf te beroerd om even naar de stationshal te lopen. 

Reputatie 3

@PeterJKH   Duidelijk merkbaar dat je nooit in de schoenen van het management hebt gestaan, met de enorme verliezen die er momenteel zijn bij de OV bedrijven moet er helaas op alle mogelijke fronten bezuinigt worden.  Het past dan niet om wel alle voorzieningen open te houden en daardoor nog meer verlies te draaien, mogelijk kunnen er straks nog wel de nodige shops op de stations sneuvelen als de reizigersaantallen laag blijven.

Maar op mijn vraag of jij het dubbele wil betalen voor je koffie om meer kiosken open te krijgen geef je geen reactie.

Waar het om gaat is dat je als bedrijf geen korte-termijn-visie moet hanteren. Wil je je klanten ook voor de toekomst behouden, dan zul je NU een extra stapje moeten doen om klanten niet weg te laten lopen. Geldt voor heel veel bedrijven die het nu moeilijk hebben. Maar NU afschalen van service, betekent verlies van klanten die je niet zo makkelijk weer terughaalt.

Reageer