beantwoord

Waarom zijn de poortjes op Utrecht C nu nog niet dicht?

• 8 december 2016
  • 11 reacties
  • 432 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
http://www.ad.nl/utrecht/poortjes-op-utrecht-cs-gaan-eind-november-dicht~a517fa5c/

Ik was vandaag op het net geopende Utrecht Centraal. Los van het feit dat een aantal zaken nog helemaal niet af zijn viel mij op dat de poortjes ook nog steeds niet in gebruik zijn ondanks dat NS eerder heeft aangekondigd dat dat al november zou gebeuren. Zie bovenstaand bericht.

Iemand enig idee waarom of wordt dit het zo'n lachwekkende vertoning als op Amsterdam Centraal?
icon

Beste antwoord door Tochjo 10 december 2016, 13:42

Op 12 december gaat de helft van de poortjes dicht. Per poortenrij blijft dus vijftig procent wel open. In januari volgt dan nog een kwart van de poortjes, waarna later in het kwartaal de rest dichtgaat. Volgens de NS heeft het uitstel te maken met het feit dat de sluiting overlegd moet worden met meerdere partijen, waaronder de brandweer.

(bron)
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 2
Utrecht Centraal is veel te druk voor gesloten poortjes. Als je de poortjes daar zou sluiten, zouden er tijdens de spitsuren echt hele rijen ontstaan. En het aantal poortjes uitbreiden is ook geen optie, want die worden altijd over de maximale breedte verspreid.
Dat lijkt me onzin want er zijn er minstens een stuk of 70. Dat is een capaciteit van 60*70*10 ofwel zo'n 42.000 reizigers per uur. Dat is echt veel meer dan genoeg.

Het probleem van die poortjes is echter dat ze meerendeels niet meer in twee richtingen gebruikt kunnen worden zodra ze (deels) dicht zijn. Dat zag je in de eerste week al: toen ontstonden er rijen bij de zuidelijke hoofdlooproute door de hal aangezien de reizigers het daar sindsdien met de helft van de poortjes moesten doen.
Met alle poortjes open merkte je dat minder omdat het zich toen zelf reguleerde afhankelijk van uit welke richting het meeste aanbod van reizigers was.
Ik zie dat het correcte antwoord al gegeven is. Bedankt Maarten86 en Tochjo.
Badge +3
Op 12 december gaat de helft van de poortjes dicht. Per poortenrij blijft dus vijftig procent wel open. In januari volgt dan nog een kwart van de poortjes, waarna later in het kwartaal de rest dichtgaat. Volgens de NS heeft het uitstel te maken met het feit dat de sluiting overlegd moet worden met meerdere partijen, waaronder de brandweer.

(bron)
Gaan die fases in dagen, weken of maanden?
Reputatie 4
Aanstaande maandag gaan de poortjes voor het eerst voor 50% dicht. Dit wordt in fases opgeschroefd naar 75% en uiteindelijk 100%.
Hallo Tamzin, een terechte vraag. Ik weet dat deze poortjes niet in werking zijn door onder andere de bouw van de loopbrug. Zodra deze brug klaar is zullen de poortjes sluiten. De exacte datum durf ik niet aan te geven, maar dit vraag ik even na. Zodra ik deze informatie heb ontvangen dan zal ik dit laten weten.
Reputatie 6
Badge
Dan zijn ze er voor de sier. Komt goed uit, het is bijna kerst.
Reputatie 4
Utrecht Centraal is veel te druk voor gesloten poortjes. Als je de poortjes daar zou sluiten, zouden er tijdens de spitsuren echt hele rijen ontstaan. En het aantal poortjes uitbreiden is ook geen optie, want die worden altijd over de maximale breedte verspreid.
Dat lijkt me onzin want er zijn er minstens een stuk of 70. Dat is een capaciteit van 60*70*10 ofwel zo'n 42.000 reizigers per uur. Dat is echt veel meer dan genoeg.
Reputatie 4
Het lijkt me niet dat ze daar voor de sier zijn neergezet.
Reputatie 6
Badge
Reputatie 4
Tja, de spoorwegsector en plannen.

Reageer