beantwoord

Waarom zijn er 2 verschillende tarieven op dezelfde automaat vanaf hetzelfde station naar Schiphol?

• 4 augustus 2014
  • 9 reacties
  • 925 Bekeken

Beste NS,

Afgelopen week heb ik iemand van Schiphol opgehaald, en een treinkaartje gekocht voor 3,80 euro naar Amsterdam Lelylaan. Toen ik gisteren deze persoon weer terugbracht (vanaf Amsterdam Lelylaan), drukte ik op de knop ''naar Schiphol'' op het beginscherm, en kostte het kaartje ineens 5,00 euro! Een stijging van maar liefst 1,20 euro voor een ritje van nog geen 6 minuten.

Vervolgens heb ik op de knop ''Losse treinkaartjes'' gedrukt en zelf de bestemming ''Schiphol'' aangegeven. Het kaartje kostte me nog maar 3,80 euro. Ik heb het idee dat u met de snelknop ''Naar Schiphol'' mensen probeert te misleiden, en onnodig hoge kosten in rekening probeert te brengen. Met name bij toeristen en mensen die niet bekend zijn met uw normale tarieven.

Nu ben ik al geen fan van uw organisatie, maar dit slaat echt alles.

Tevens in de functie voor de samenreiskorting van de automaat verdwenen, en mogen we extra geld betalen voor treinkaartjes door die achterlijke OV chipkaart.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie op mijn bovenstaande opmerkingen.
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 4 augustus 2014, 11:25

Deze klassieke tourist trap komt doordat het "kaartje naar Schiphol 2e klas" gelijk is aan de prijs Amsterdam Centraal - Schiphol (plus 1 euro voor de chipkaart) ongeacht het station in Amsterdam waarvandaan men vertrekt. Reizigers van of naar Amsterdam RAI, Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer, Amsterdan Lelylaan, Amsterdam Amstel of Amsterdam Holendrecht zijn duurder uit. Vanaf Schiphol proberen ze je met de snelknop naar Amsterdam zelfs een eerste klas kaart aan te smeren.

http://www.ns4ns.nl/blogs/blog1.php/gemakskaartje-amsterdam-schiphol-regelmatig-duurder

"NS heeft nu met Rover afgesproken dat er aan de snelknop een melding wordt toegevoegd wanneer een enkele reis voordeliger is. Op deze manier hoeft onwetendheid de reiziger geen extra geld te kosten."

Dus ik ben benieuwd of u die waarschuwing heeft gekregen of dat het nog steeds niet is aangepast.

De samenreiskorting is niet uit de automaat verdwenen, hij is alleen beperkt tot plastic ov-chipkaarten.
Bekijk origineel

9 reacties

We hebben inmiddels in dit topic een update gegeven over het Gemakskaartje. Ik heb dit topic voor de vindbaarheid verplaatst naar 'OV-chipkaart'.
NS is opnieuw van gedachte veranderd: De gemakknop gaat verdwijnen op alle stations behalve Schiphol en Amsterdam Centraal, zo meldt de website van Rover vandaag. De reden: Een gemakknop die op andere stations de juist prijs voor een enkeltje van dat station naar Schiphol rekent, is te ingewikkeld. Het duurt nog wel tot 20 augustus voor de wijziging daadwerkelijk in de automaten is doorgevoerd.
Ik heb 2 foto's in dit topic bij mijn eerste post bijgevoegd, ik zie geen melding erbij staan dat de prijs van een normaal kaartje goedkoper is...!

In de tweede link die Tochjo noemt, geeft de NS aan toch maar af te zien van die melding: 'Een regel toevoegen vinden we bij nader inzien geen optie omdat het ook tot verwarring kan leiden'.
Dan maar liever gewoon de reiziger belazeren door een te hoge prijs te vragen, dat zorgt blijkbaar voor minder verwarring.
Badge +3
"NS heeft nu met Rover afgesproken dat er aan de snelknop een melding wordt toegevoegd wanneer een enkele reis voordeliger is. Op deze manier hoeft onwetendheid de reiziger geen extra geld te kosten."

De NS liet eerder weten dat er op de schermen van de automaten komt te staan dat de gemakskaartjes duurder zijn dan de reguliere kaartjes. Daar komt het nu op terug: 'Een regel toevoegen vinden we bij nader inzien geen optie omdat het ook tot verwarring kan leiden'.

(bron)
http://www.ns4ns.nl/blogs/blog1.php/gemakskaartje-amsterdam-schiphol-regelmatig-duurder

Dus ik ben benieuwd of u die waarschuwing heeft gekregen of dat het nog steeds niet is aangepast.

Daar zijn ze later weer op terug gekomen. Dit stond 17 juni op de website van Rover, maar de tweede link die Tochjo plaatste is een bericht van 9 juli waarin staat dat ze dat toch niet gaan doen, omdat dat voor verwarring zou kunnen zorgen.
Deze klassieke tourist trap komt doordat het "kaartje naar Schiphol 2e klas" gelijk is aan de prijs Amsterdam Centraal - Schiphol (plus 1 euro voor de chipkaart) ongeacht het station in Amsterdam waarvandaan men vertrekt.
..............
De samenreiskorting is niet uit de automaat verdwenen, hij is alleen beperkt tot plastic ov-chipkaarten.

Ik heb 2 foto's in dit topic bij mijn eerste post bijgevoegd, ik zie geen melding erbij staan dat de prijs van een normaal kaartje goedkoper is...!
Reputatie 4
Badge
Deze klassieke tourist trap komt doordat het "kaartje naar Schiphol 2e klas" gelijk is aan de prijs Amsterdam Centraal - Schiphol (plus 1 euro voor de chipkaart) ongeacht het station in Amsterdam waarvandaan men vertrekt. Reizigers van of naar Amsterdam RAI, Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer, Amsterdan Lelylaan, Amsterdam Amstel of Amsterdam Holendrecht zijn duurder uit. Vanaf Schiphol proberen ze je met de snelknop naar Amsterdam zelfs een eerste klas kaart aan te smeren.

Dat is gemakkelijk cashen voor de NS, vandaar zeker de naam gemakskaartje?
Badge +3
Zie dit nieuwsbericht en dit nieuwsbericht.

Merk op dat in het bericht wordt gesproken over prijzen die een euro lager liggen dan in uw bericht; dat komt omdat de euro toeslag voor de eenmalige chipkaart er nog niet in is meegenomen.

Reageer