Waarom zijn er niet meer plekken waar je kunt in-uitchecken op het station?

• 5 februari 2014
  • 42 reacties
  • 2736 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik wen steeds meer aan inchecken... maar: het blijft vervelend dat als je bijvoorbeeld je saldo oplaadt bij een NS Servicepunt, dat je dan helemaal terug moet lopen naar de incheckpaaltjes. Waarom is het niet mogelijk om ook in te checken bij servicepunten, of bij de roltrappen naar de sporen etc??

42 reacties

Hoi Wout,
Je schetst hier een situatie die ik zelf nog nooit tegen ben gekomen. De stations op de Hoekse Lijn hebben weliswaar geen Servicepunten, doch uitsluitend automaten. Maar bij elk station kom je in de looproute van de automaat naar het perron wel één of meerdere paaltjes of poortjes tegen.
Schiedam Centrum heeft zelfs de "luxe" dat er behalve poortjes naar de tunnel, ook nog paaltjes staan op de perrons. (waarom is mij niet helemaal duidelijk).
Rotterdam Centraal heeft in de (grote) hal wel een Servicepunt. Maar ook daar hoef je niet terug te lopen naar een poortje; die kom je vanzelf tegen als je richting de reizigerstunnel gaat.
Ook op andere stations (met of zonder servicepunt) ben ik de door jou geschetste situatie nog niet tegen gekomen. Weliswaar ben ik (nog) niet op alle stations geweest, maar heb er toch wel al een aantal in mijn "boekje" staan.

Ben ik uiteraard toch nieuwsgierig waar jij op dat probleem bent gestuit.
Kortom, vertel eens op welk station jij die marsroutes moet maken. Wellicht is dat dan voor NS een aanleiding om e.e.a. aan te passen.

Gr. Hans
Ik maak het mee dat ik van Groningen naar Deventer ga en daar iemand mee neem met mijn voordeeluren en door ga naar Schiphol.
Vroeger zou ik een via-kaartje kopen tegenwoordig moet ik in Deventer uitchecken en weer inchecken.
Echter omdat de checkpaaltjes bij de uitgangen staan van het station kan ik dat nooit halen zonder meteen 1 aansluiting te moeten missen.
Ik wen steeds meer aan inchecken... maar: het blijft vervelend dat als je bijvoorbeeld je saldo oplaadt bij een NS Servicepunt, dat je dan helemaal terug moet lopen naar de incheckpaaltjes. Waarom is het niet mogelijk om ook in te checken bij servicepunten, of bij de roltrappen naar de sporen etc??

Inchecken bij de roltrappen lijkt mij niet handig. Je hebt dan kans op opstoppingen bij de toegang naar de perrons en dat lijkt mij zelfs ronduit gevaarlijk. Ik denk dat er een aantal factoren een rol spelen waarbij je vooral moet denken aan het veiligheidsaspect (loopstromen) maar ook iets basaals als waar op het stations de bekabeling ligt.

Ik vind trouwens wel dat met name op kleinere stations de paaltjes wat meer 'in your face' mogen worden geplaatst want ik betrap me er op dat ik toch vaak nog even terug moet omdat ik ze gewoon onbewust voorbij loop.
Ik maak het mee dat ik van Groningen naar Deventer ga en daar iemand mee neem met mijn voordeeluren en door ga naar Schiphol.
Vroeger zou ik een via-kaartje kopen tegenwoordig moet ik in Deventer uitchecken en weer inchecken.
Echter omdat de checkpaaltjes bij de uitgangen staan van het station kan ik dat nooit halen zonder meteen 1 aansluiting te moeten missen.

Zou een papieren vervoersbewijs (en over enige tijd een wegwerpkaartje) in die gevallen misschien een oplossing zijn?

Beste Wout,

Ik snap dat eigenlijk zelf ook niet waarom er geen automaten ontwikkeld worden die alles kunnen. Ik vind het ook zo irritant dat je een bestelling op moet halen. Waarom kan dat niet automatisch op je OV chipkaart gezet worden wanneer je incheckt. Al die extra handelingen maken het niet makkelijker. Wat het wel makkelijker maakt: automatisch opladen. Je hoeft dan op het station alleen nog maar te denken aan in- en uit checken. Geen andere machines meer nodig :)

Groet Jeroen
De 'luxe' dat er paaltjes staan op het perron, zoals in Schiedam Centrum heeft er mee te maken dat je daar meerdere vervoerders hebt die gebruik maken van hetzelfde perron. RET en NS in dit geval. Soortgelijke situatie heb je ook op Amsterdam Amstel.
De 'luxe' dat er paaltjes staan op het perron, zoals in Schiedam Centrum heeft er mee te maken dat je daar meerdere vervoerders hebt die gebruik maken van hetzelfde perron. RET en NS in dit geval. Soortgelijke situatie heb je ook op Amsterdam Amstel.

Ben dat toch niet helemaal met je eens, Bart.
Het metrostation van de RET is naderhand naast (min of meer tegen) het NS station gebouwd.
Treinen en metro's komen echt niet aan dezelfde perrons.
Uitsluitend op NS perron 1 (spoor 1) is er een doorgang naar het metrostation (richting Spijkenisse).
Deze doorgang is afgesloten met poortjes van de RET en NS heeft bij die doorgang inderdaad een CICO paaltje geplaatst, zodat treinreizigers zowel bij NS, als RET kunnen in- en uitchecken
Dezelfde situatie tref je ook beneden in de hal van het station: poortjes van NS die de reizigerspassage van het NS gedeelte afschermen, naast poortjes van de RET die het metrostation "afsluiten".
De CICO-paaltjes (check-in, check-uit) die ik bedoelde staan op de andere perrons van NS (sporen 2,3 en 5).
En op die sporen komen - net als op spoor 1 - echt geen andere vervoerders, behoudens dan goederenvervoerders.
Kortom, de situatie op Schiedam Centrum is toch heel anders dan op sommige gecombineerde NS/GVB stations, waar inderdaad aan de ene kant van een perron personentreinen stoppen en aan de andere kant van het station de metro van het GVB.
'I stand corrected' Hans. Schiedam Centrum ken ik niet echt goed genoeg. 😉

Er is een basis regel:

Als er een stationshal is staan de poortjes in de hal. Als die er niet is zul je de paaltjes vinden op het perron. Echter staan er bij extra in en uitgangen vaak ook paaltjes.

Zou een papieren vervoersbewijs (en over enige tijd een wegwerpkaartje) in die gevallen misschien een oplossing zijn?

Best knap he, dat je juist nu ze zoveel over willen naar de OVchip dit niet bedacht hebben.

Als je van Groningen via Deventer naar Schiphol gaat. hoef je niet uit te checken. Want je gaat niet terug. Zou iemand van NS dit kunnen bevestigen?

Als je van Groningen via Deventer naar Schiphol gaat. hoef je niet uit te checken. Want je gaat niet terug. Zou iemand van NS dit kunnen bevestigen?

Het is geen rechtstreekse lijn via Deventer.
Anders zou ik ook gewoon van Groningen naar Maastricht en door naar Rotterdam kunnen zonder onderweg ergens te hoeven checken.

Anders zou ik ook gewoon van Groningen naar Maastricht en door naar Rotterdam kunnen zonder onderweg ergens te hoeven checken.

Deventer is via Zwolle en je gaat door via Amersfoort neem ik aan. Als ik naar Maastricht ga moet ik weer terug tot aan Eindhoven over hetzelfde traject.

Deventer is via Zwolle en je gaat door via Amersfoort neem ik aan. Als ik naar Maastricht ga moet ik weer terug tot aan Eindhoven over hetzelfde traject.

Van Zwolle Amersfoort rechtstreeks of een via route via Deventer zit absoluut een verschil tussen.
Prijsverschil ook 🙂

Helaas moet ik je toch vertellen dat het niet is toegestaan. Er moet dan echt in Deventer worden uit- en ingecheckt worden. Je wordt namelijk geacht om de reisroute te volgen die de reisplanner aangeeft. Ook al reis je niet terug naar je incheckstation, als ik een reiziger tegenkom die in Groningen is ingecheckt en die kom ik onder andere tegen tussen Apeldoorn en Amersfoort ga ik daar vragen over stellen. Het is namelijk niet de snelste route en kan tijdens controle de check-in ongeldig worden verklaard met alle gevolgen van dien. De snelste route is namelijk over de Hanzelijn via Zwolle en Lelystad Centrum.

Ik kan er helaas niets anders van maken.
Helaas moet ik je toch vertellen dat het niet is toegestaan. Er moet dan echt in Deventer worden uit- en ingecheckt worden. Je wordt namelijk geacht om de reisroute te volgen die de reisplanner aangeeft. Ook al reis je niet terug naar je incheckstation, als ik een reiziger tegenkom die in Groningen is ingecheckt en die kom ik onder andere tegen tussen Apeldoorn en Amersfoort ga ik daar vragen over stellen. Het is namelijk niet de snelste route en kan tijdens controle de check-in ongeldig worden verklaard met alle gevolgen van dien. De snelste route is namelijk over de Hanzelijn via Zwolle en Lelystad Centrum.

Ik kan er helaas niets anders van maken.

En wat kan ik doen om toch normaal te kunnen reizen als ik iemand in Deventer op wil pikken?
helemaal naar beneden de trap af rennen en naar achterzijde station. Uitchecken. 3(?) Min wachten en weer inchecken red ik niet voor de trein naar Schiphol vertrekt.
En wat kan ik doen om toch normaal te kunnen reizen als ik iemand in Deventer op wil pikken?
helemaal naar beneden de trap af rennen en naar achterzijde station. Uitchecken. 3(?) Min wachten en weer inchecken red ik niet voor de trein naar Schiphol vertrekt. ][/quote]

Tja, het is een groot probleem ja, maar voor het inchecken en uitchecken zijn een paar snellere acties mogelijk. Als je in- en uitcheckt bij dezelfde paal, moet je inderdaad 100 seconden wachten. Dit hoeft dan weer niet als een andere reiziger tussendoor de paal gebruikt heeft om in- of uit te checken.
Een andere optie is om twee verschillende palen te gebruiken. Ik kom zelf weinig op Deventer, dus ken de situatie niet exact. Ik hoop zelf ook voor de reiziger dat het een stuk makkelijker gemaakt zal worden, zoals in dit geval.
Ik hoop wel dat dit probleem verder wordt opgepakt, want het speelt vaker en op verschillende stations.
In Deventer zijn inderdaad wel palen naast elkaar.
Moet zeggen dat ik het dan nog niet red binnen de tijd trouwens..

Ik vind het jammer dat hierover niet beter nagedacht is.
Nu moet ik wel zeggen als ik uitleg dat ik het qua tijd echt niet kon redden om om te checken dat ik van de meeste conducteurs groot gelijk krijg, maar ik zou het ook zeker snappen als de conducteur (m/v) het er niet mee eens zou zijn.

Het komt gelukkig ook niet dagelijks voor :)
Maar het zal inderdaad wel voor meer mensen op meerdere stations voorkomen.
Fijn in ieder geval om te horen dat de meeste van mijn collega's er in ieder geval begrip voor hebben.
Ik zit nu even aan iets anders te denken Nizno, is er op de weg naar Deventer geen ander station waar de paaltjes op het perron staan waar je wel snel zou kunnen omchecken? Wijhe en Olst zijn geen echt grote stations en als mijn geheugen me nu niet in de steek laat staan ze volgens mij op het perron. Ik kom er echt te weinig om er zeker van te zijn. Misschien handig om het ff in de gaten te houden als je er stopt. Zou misschien voor jou een oplossing kunnen zijn. Dan krijg je zeker geen problemen. En misschien in Apeldoorn?
Succes in ieder geval en ik hoop echt op een verbetering voor dit probleem.
Ja dat zou kunnen als ik helemaal achter in de trein ga zitten, in Wijhe staan ze helemaal achter aan van waar de trein stopt. Maar helaas maar 1 paal per perron dus 100 seconden wachten..

Olst en Apeldoorn heb ik helemaal al geen idee waar ze staan. Daar stap ik nooit uit :)

Ik zal het eens in de gaten houden hoe het er in Olst en Apeldoorn uit ziet qua palen.
Ik weet niet hoeveel reizigers er in Wijhe uitstappen, maar als je uitcheckt en iemand anders checkt ook uit, kan jij weer direct inchecken.
Een ander geintje moet ik zelf nog uit gaan proberen als ik zelf incheck, een ov-chipkaart gebruik die niks kan en die paal dus zegt, inchecken niet mogelijk of ik dan weer direct kan uitchecken. Dan zou je ook een verlopen ov-chipkaart kunnen gebruiken om binnen 5 seconden uit- en ingecheckt te zijn.

Ik laat het hier nog wel weten als ik het uitprobeer komend weekend.
Ik ben benieuwd en wacht af.
Ik heb nog een geblokkeerde ov chipkaart dus jou theorie zou zijn:

Uitchecken.
Geblokkeerde kaart laten scannen.
Inchecken.
Ik heb nog een geblokkeerde ov chipkaart dus jou theorie zou zijn:

Uitchecken.
Geblokkeerde kaart laten scannen.
Inchecken.

Klopt, mocht dat werken kan ik zelf namelijk ook kijken of mijn werkpas dezelfde trigger ook maakt.
Het snelste op dit moment is een andere paal. Als er 2 naast elkaar staan heb je voordeel. Maar met mijn Weekend Vrij abonnement check ik bij om reizen nooit opnieuw in moet ik jullie vertellen.

Reageer