Waarom zijn er niet meer plekken waar je kunt in-uitchecken op het station?

• 5 februari 2014
  • 42 reacties
  • 2736 Bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Ik heb een oude voordeelurenkaart dus gewoon 40% korting na 9u en in het weekend.
Dus ik moet de reizen wel goed betalen eigenlijk..
Ik snap het probleem. Ik ga eens navraag doen.
Ik heb het nog even nagevraagd, aldus een NS Webcare medewerker: "Helaas niet. We doen wel ons best hier zsm een gepaste oplossing voor te vinden."
Maar met mijn Weekend Vrij abonnement check ik bij om reizen nooit opnieuw in moet ik jullie vertellen.

Zolang je in je vrije reizen zit, dus in het weekend mag je reizen hoe je wilt, hoe krom of hoe recht, zolang je maar niet terug reist richting je incheckstation. Meestal wordt daar wel coulant mee omgegaan, maar het is niet correct. Zit je in je betaalperiode, moet het inderdaad wel kloppen.

Ik heb zelf momenteel nog een OV-chipkaart zonder reisrecht, dus dat zou toch moeten werken. De paal krijgt namelijk een andere kaart aangeboden. Ook al zou je een nog werkende kaart hebben, kan je dat ook altijd ervoor gebruiken.
Ik snap het!
Voor zover ik weet hebben ze de software in de paaltjes aangepast zodat je niet meer hoeft te wachten als je uit en daarna meteen weer incheckt, als je dat nu doet krijg je de melding "overstap" op het schermpje van het paaltje
Voor zover ik weet hebben ze de software in de paaltjes aangepast zodat je niet meer hoeft te wachten als je uit en daarna meteen weer incheckt, als je dat nu doet krijg je de melding "overstap" op het schermpje van het paaltje

De "overstap" heeft te maken als men bij een andere vervoerder heeft gereist om niet dubbel het instaptarief te hoeven betalen. Het is namelijk een veiligheid om niet direct in en uit te kunnen checken. Je weet anders misschien niet of je nu juist wel of juist niet bent ingecheckt, vandaar die 100 seconden of een andere paal of een andere kaart tussendoor. Dit is ook bij de andere vervoerders het geval.

De "overstap" heeft te maken als men bij een andere vervoerder heeft gereist om niet dubbel het instaptarief te hoeven betalen. Het is namelijk een veiligheid om niet direct in en uit te kunnen checken. Je weet anders misschien niet of je nu juist wel of juist niet bent ingecheckt, vandaar die 100 seconden of een andere paal of een andere kaart tussendoor. Dit is ook bij de andere vervoerders het geval.

Het lukt mij gewoon om direct weer te kunnen inchecken na het uitchecken, en niet als ik met een andere vervoerder heb gereisd.
Ik had nog even in mijn reishistorie gekeken en zag dat ik het vorige maand al een keertje getest had op station Utrecht centraal (zie bijlage)
Maar ik zal het zondag ook nog eens proberen op Schiphol

Het lukt mij gewoon om direct weer te kunnen inchecken na het uitchecken, en niet als ik met een andere vervoerder heb gereisd.
Ik had nog even in mijn reishistorie gekeken en zag dat ik het vorige maand al een keertje getest had op station Utrecht centraal (zie bijlage)
Maar ik zal het zondag ook nog eens proberen op Schiphol

Ik zie het. Wat ik wel soms zie dat het een foutje is in de paal dat het wel eens gebeurd. Ook een keer op Utrecht Centraal gezien dat een reiziger wilde inchecken en direct werd uitgecheckt. In 1 beweging van die betreffende reiziger. Ik kijk wat er gebeurd is en inderdaad, ingecheckt en direct uitgecheckt.

Ik zal zelf het ook eens gaan proberen. Als het weer veranderd is dan is er in ieder geval een probleem minder.

Ik hoor het graag of het jou op Schiphol lukt. Ik laat je mijn nieuwe ervaringen ook nog weten.
Terugkomend op het inchecken en direct uitchecken. In Heerlen heb ik het geprobeerd, dus inchecken bij een paaltje en direct uitchecken en dat lukte mij niet. Tot drie keer toe geprobeerd en het is me niet gelukt. Als het dus wel een keer voorkomt is het echt een fout in de software vermoed ik.

Verder klopte de theorie:
OV-chipkaart aanbieden, andere kaart ertussen, direct weer uitchecken

Let wel, als je bent ingecheckt en daarna wil je uitchecken geeft het scherm tegenwoordig "inchecken annuleren" als melding.

Is het jullie wel gelukt elders?
Heb het nog niet meegemaakt, ook niet bij mede studenten. Dan hebben we een flinke groep.

Ik vermoed dat mensen die denken in en direct weer uit te checken misschien op de heenweg zijn vergeten uit te checken. Dus het moment van inchecken wordt dan uitchecken. Je hoort dan ook drie piepjes lijkt me dat valt veel meer op dan de enkele of dubbele die je gewent bent.
Terugkomend op het inchecken en direct uitchecken. In Heerlen heb ik het geprobeerd, dus inchecken bij een paaltje en direct uitchecken en dat lukte mij niet. Tot drie keer toe geprobeerd en het is me niet gelukt. Als het dus wel een keer voorkomt is het echt een fout in de software vermoed ik.

Verder klopte de theorie:
OV-chipkaart aanbieden, andere kaart ertussen, direct weer uitchecken

Let wel, als je bent ingecheckt en daarna wil je uitchecken geeft het scherm tegenwoordig "inchecken annuleren" als melding.

Is het jullie wel gelukt elders?

Loes, los het volgende probleem alsjeblieft eens op:
Je vergeet in te checken in Maastricht. Van een aardige conducteur mag je dat in Sittard alsnog doen. Maar daar zijn poortjes! Zodat je UITcheckt als je erdoor gaat. Je moet dus OVER dat poortje heen gaan hangen om aan de ANDERE kant in te checken. Handig hoor. Leuk gezicht ook!
Ja, ik weet ook wel dat de poortjes nu nog niet dicht zijn. Maar straks wel. Wat dan?
Loes, los het volgende probleem alsjeblieft eens op:
Je vergeet in te checken in Maastricht. Van een aardige conducteur mag je dat in Sittard alsnog doen. Maar daar zijn poortjes! Zodat je UITcheckt als je erdoor gaat. Je moet dus OVER dat poortje heen gaan hangen om aan de ANDERE kant in te checken. Handig hoor. Leuk gezicht ook!
Ja, ik weet ook wel dat de poortjes nu nog niet dicht zijn. Maar straks wel. Wat dan?

Hallo Nettie,

Naar mijn mening zijn er 3 mogelijkheden:
Ten eerste die acrobatische mogelijkheid die je zelf al aangaf en meteen afwees (hoewel je daar veel geld mee zou kunnen verdienen :8)

De tweede mogelijkheid is om iemand die aan de andere kant van de poortjes staat (dus aan de incheckkant) vragen of die zo aardig zou willen zijn even voor jou in te checken.

De derde is de meest rigoureuze. Gewoon vanaf de perronzijde door een gesloten poortje heen lopen richting stationshal. Met enige drang gaan die deurtjes n.l. vanzelf open. En dan op de terugweg niet vergeten in te checken, natuurlijk.
Ik zie dat wel eens op metrostations in Rotterdam, maar ook op stations op de Hoekse Lijn waar de meeste poortjes gesloten zijn en er doorgaans nog maar eentje open is voor reizigers met een papieren kaartje. De ongeduldigen onder hen lopen dan soms gewoon door een gesloten poortje heen.
(Ja, asociaal volk hoor hier in het Rijnmondgebied).

Of die derde mogelijkheid de schoonheidsprijs verdient betwijfel ik. Voor mij hoeft dat niet.

Als man zijnde gaat mijn voorkeur (uiteraard) uit naar de eerste optie (acrobatiek).

Maar de tweede oplossing komt misschien wel het meest in aanmerking.

Wat mij betreft mag er een optie 4 worden toegevoegd.

De conducteur zou iemand ook moeten kunnen inchecken, dan zoek je de conducteur op en leg je uit dat je het bent vergeten en kun je alsnog inchecken. Of hij/zij dat toelaat is dan weer hun keuze.

Helaas is dit zover ik weet niet mogelijk.
Reputatie 2
Al deze problemen zouden voorkomen kunnen worden als je in de trein zou kunnen in- en uitchecken. In bus en tram kan dat toch ook?
Al deze problemen zouden voorkomen kunnen worden als je in de trein zou kunnen in- en uitchecken. In bus en tram kan dat toch ook?
Een bus en tram hebben maar een beperkt aantal deuren en bovendien een chauffeur of conducteur die misbruik in de gaten kan houden.

Vergelijk dat eens met een trein met de vele deuren en een veelvoud aan reizigers en met doorgaans slechts 1 conducteur die nooit misbruik in de hele trein tegen kan gaan.
waarom, denk je, dat GVB en RET bij hun metro's ook grrn kaartlezers aan boord van de metro's hebben, maar je ook daar altijd op de stations moet in- en uitchecken?

Probeer je eens voor te stellen wat er gebeurt als een trein op een station binnenloopt. Er staan honderden mensen die met die trein mee willen, maar er moeten er ook eerst een groot aantal uit. Die moeten dan bij het uitstappen ook nog eerst uitchecken. Kost aardig wat tijd. En als iedereen dan uitgestapt is moet die hele meute - al incheckend - instappen.
Denk je dat die trein dan nog op tijd kan vertrekken?
En je zal bij instappen, dus inchecken, tot de ontdekking komen dat je onvoldoende saldo op je kaart hebt of je kaart zelfs defect is. Wat doe je dan in zo''n geval?
Reputatie 1
Ik wen steeds meer aan inchecken... maar: het blijft vervelend dat als je bijvoorbeeld je saldo oplaadt bij een NS Servicepunt, dat je dan helemaal terug moet lopen naar de incheckpaaltjes. Waarom is het niet mogelijk om ook in te checken bij servicepunten, of bij de roltrappen naar de sporen etc??

Nou, met automatisch opladen heb ik zeer slechte ervaringen. Ik heb het inmiddels op alle kaarten stopgezet. Lang verhaal kort; er werd wat meer geind dan nodig. Het zal vast een uitzondering zijn, maar je hebt geen poot om op te staan.

Beste Wout,

Ik snap dat eigenlijk zelf ook niet waarom er geen automaten ontwikkeld worden die alles kunnen. Ik vind het ook zo irritant dat je een bestelling op moet halen. Waarom kan dat niet automatisch op je OV chipkaart gezet worden wanneer je incheckt. Al die extra handelingen maken het niet makkelijker. Wat het wel makkelijker maakt: automatisch opladen. Je hoeft dan op het station alleen nog maar te denken aan in- en uit checken. Geen andere machines meer nodig :)

Groet Jeroen

Reageer