waarom zijn er zo weinig zitplaatsen op het perron? | NS Community

waarom zijn er zo weinig zitplaatsen op het perron?

  • 6 October 2016
  • 20 reacties
  • 1338 Bekeken

Ik reis dagelijks tussen Leiden en Schiphol. Ik vroeg me al eerder af waarom de weinige bankjes zo ver uit elkaar en zo onhandig staan, zeker op schiphol. Vandaag verzwikte ik m'n enkel ernstig, en kan nauwelijjs staan.
Ineens wordt het me pijnlijk duidelijj dat de zitplaatsen volkomen ontoereikend zijn. Er zijn er een paar tussen lift en roltrappen, die altijd vol zitten. En de andere staan zo ver het perron op, dat ik zeker vandaag absoluut m'n trein gemist zou hebben als ik daar vandaan had moeten strompelen in de tijd dat de trein stil staat.
hoe is dat voor ouderen of gehandicapten die skecht ter been zijn (zoals ik vandaag)?

In de huidige verbouwing worden rolbanen helaas al vervangen door trappen (drama). Kunnen we iig iets doen voor de minder mobiel reizigers?
Voor mij was het in ieder geval erg pijnlijk om te moeten staan wachten op de trein.

mvg

20 reacties

Reputatie 4
Hetzelfde zie ik op spoor 2A in Amsterdam Centraal. Daar kan je ook lang zoeken naar een bankje. Er stonden een tijdje geleden op spoor 2A een aantal banken (nog net onder de overkapping), maar die zijn vervangen geworden door gloednieuwe gele vertrekstaatborden. De banken zijn echter niet in de buurt teruggeplaatst.
Er zijn nu slechts enkele bankjes helemaal aan het einde van spoor 2A te vinden, die eigenlijk meer bedoeld zijn voor reizigers op spoor 1. Reizigers op spoor 2A moeten dus kennelijk voortaan maar blijven staan.
Ik heb me laten vertellen dat dit komt vanwege de veiligheid. Daarmee bedoel ik oog op terrorisme; een koffer onder een bank zetten valt niet zo op, ten opzichte van een open plek.

Of dit nou feit of fabel is, ik denk sowieso dat we kwa reden wel in die hoek moeten zitten 😉
Bankjes trekken zwervers en andere ongewenste personen aan.
Reputatie 7
Badge +3
Maar daar hebben we de poortjes weer voor, toch? :)
En op Schiphol zijn er genoeg andere zitplaatsen voor zwervers te vinden lijkt me ...
Reputatie 3
Het heeft weinig met terrorisme te maken maar meer met de algemene veiligheid , paden die vrij moeten blijven voor hulpdiensten of passagiersstromen o.i.d. is mij verteld.

Als het met terrorisme te maken heeft, staan er natuurlijk geen bankjes op Amsterdam CS op perron 13 of 14 .

Ze staan wel vaak erg ver van waar de trein normaal stopt en inderdaad vaak te weinig. Zwervers kunnen niet meer op stations komen met poortjes, bedelaars uitgezonderd maar die zitten lekker thuis op de dure bank.
@mfreeze
Ondanks alle verhalen zijn er nog steeds maar heel weinig stations met gesloten poortjes. Dat schiet gewoon niet op.
Reputatie 3
60 stations is nu ook niet meer heel weinig....
Reputatie 4
Geen banken heeft i.d.d. meerdere redenen:
- Op smalle perrons (zoals ASD) voor de doorstroming;
- Wegens zwervers die er op gaan liggen (daarom waren er ook 3 zits ijzeren banken
waar je niet op kon liggen, welke nu weer lange houten worden op dichte perrons);
- I.d.d ook misschien terrorisme, daarom zie je bijv. ook op de Avenue des Champs-
Élysées ook geen prullenbakken.
Reputatie 6
Badge
Het is doodsimpel voor zwervers om op Rotterdam CS te komen zonder kaartje: Rotterdam Noord is 1 halte ervan verwijderd en is niet afgesloten.
- goedkoper..
Reputatie 6
Badge +2
En de andere staan zo ver het perron op, dat ik zeker vandaag absoluut m'n trein gemist zou hebben als ik daar vandaan had moeten strompelen in de tijd dat de trein stil staat.
Ja, zelfs als je normaal kan lopen heb je nog te weinig tijd. Heel verraderlijk, de positie van die bankjes. Blijkbaar is het niet de bedoeling dat je pas gaat lopen als de trein eraan komt. bijdragevandennis 201609

Ik reis weer wat meer met de trein wat ik heel fijn vind, maar er staan echt weinig bankjes op de perons. Het treft veel mensen die last van pijnlijke dingen hebben (die niet opvallen), maar geen keuze hebben en met de trein moeten. Als de boel vertraging heeft ben je helemaal jarig met staand wachten. Zelfs het moderne station Utrecht is bedroevend als je kijkt naar zitgelegenheid in de hal. Het zijn niet alleen bejaarden die tussendoor even moeten zitten, je doet er veel meer reizigers een plezier mee. Dat zwervers er gaan liggen geloof ik niet als hoofdreden. 

Reputatie 7
Badge

Bezuinigingen?

Ik lees wel redenen waarom er weinig zitplaatsen zijn (veiligheid, doorstroming) maar op vele plekken zijn, hiermee rekening houdend, voldoende mogelijkheden om zitplekken te creëren. Ik lees nergens een reactie van de NS behalve in een e-mail: 
Oog voor een ander.

Weten hoe u reizigers met een visuele beperking kunt helpen op het station en in de trein? Houd de geleidelijnen op het station vrij of bied een zitplaats aan.

Nu de NS al zolang geen aandacht schenkt aan dit probleem van oudere reizigers maar wel aandacht heeft voor visueel hehandicaten moet ik concluderen dat het de NS alleen gaat om uiterlijk vertoon.

Voor veel ouderen en anders-gehandicapten is het gespreid over het perron aanwezig zijn van zitgelegenheid een primaire noodzaak. Doe er wat aan, NS !!

 
 

Ik vrees helaas dat NS voorlopig andere, meer urgente zaakjes aan zijn hoofd. Voldoende zitplaatsen in de treinen lijkt me een urgenter probleem dan meer zitplaatsen op het perron. 

Daarnaast wil je niet dat stations hangplekken voor allerlei onguur volk willen.

Reputatie 7
Badge +2

Voldoende zitplaatsen in de treinen lijkt me een urgenter probleem dan meer zitplaatsen op het perron. 

Nouja, als je niet meer in de trein past en een uur op de volgende moet wachten is een bankje op het perron wel prettig 😉

Reputatie 7

In mijn studententijd waren er veel meer zitplekken op stations. En wachtruimtes. Die zaten vaak vol. Was er vroeger minder "onguur volk", volgens mij niet. Het verschil is wel: fysiek toezicht dat in de loop der tijd op stations minder is geworden en op veel (en steeds meer) stations zelfs helemaal afwezig. Dat lokt volk dat je niet wilt hebben en om dat te verminderen zijn veel zitbanken en wachtruimtes maar verdwenen. Daarnaast is het verdwijnen van zitbanken en wachtruimtes ook te wijten aan vandalisme denk ik. 

Het verschil is wel: fysiek toezicht dat in de loop der tijd op stations minder is geworden en op veel (en steeds meer) stations zelfs helemaal afwezig. 

Klopt, maar helaas zijn de loonkosten in de loop der tijd zo uit de hand gelopen dat toezicht in Nederland vrijwel onbetaalbaar is geworden. Daarnaast willen ook toezichthouders tegenwoordig voornamelijk werken op ma-vr van 8-18 uur als ze juist niet nodig zijn.

In Duitsland is juist de policy om op onbemande stations in de toekomst geen bankjes meer op de perrons te plaatsen. In Japan zijn er al decennia geen zitplaatsen meer op perrons, uitgezonderd voor de Shinkansen.

Reputatie 7

Het verschil is wel: fysiek toezicht dat in de loop der tijd op stations minder is geworden en op veel (en steeds meer) stations zelfs helemaal afwezig. 

Klopt, maar helaas zijn de loonkosten in de loop der tijd zo uit de hand gelopen dat toezicht in Nederland vrijwel onbetaalbaar is geworden. Daarnaast willen ook toezichthouders tegenwoordig voornamelijk werken op ma-vr van 8-18 uur als ze juist niet nodig zijn.

In Duitsland is juist de policy om op onbemande stations in de toekomst geen bankjes meer op de perrons te plaatsen. In Japan zijn er al decennia geen zitplaatsen meer op perrons, uitgezonderd voor de Shinkansen.

Ik ken het uit Zwitserland ook dat SBB bankjes weghaalt, ook vóór stations. Ook daar zijn er veel verdwenen in de loop der tijd. Met als hoofdreden dat er vaak rondgehangen wordt door jeugd en mannen uit de buurt die dan uren zitten te drinken en te kletsen en dit langskomende reizigers geen prettig gevoel bezorgt. Het station als ontmoetingsplek voor mensen die niks anders te doen hebben of wat sociaal vertier zoeken. Het is niet alleen bij ons zo inderdaad.

Hingen ze in Japan ook zo rond bij stations of is daar een andere reden dat al decennia de bankjes weg zijn? Of rijden veel treinen daar zo frequent dat bankjes niet nodig zijn?

Het verschil is wel: fysiek toezicht dat in de loop der tijd op stations minder is geworden en op veel (en steeds meer) stations zelfs helemaal afwezig. 

 

Hingen ze in Japan ook zo rond bij stations of is daar een andere reden dat al decennia de bankjes weg zijn? 

Daar ging het om daklozen die er de hele dag rondhingen. Japan kent geen sociale uitkeringen dus wie niet werkt wordt al gauw dakloos als hij geen familie of vrienden heeft. 

Veel Japanse daklozen plegen op stations ook diefstallen of overvallen en bellen dan zelf de politie in de hoop dat ze opgepakt worden en gevangenisstraf krijgen. 

Reageer