beantwoord

Wachthokjes station Utrecht Overvecht verdwenen

• 26 februari 2018
  • 37 reacties
  • 1020 Bekeken

Vorige week zijn de wachthokjes op perron 1 weggehaald. Er zijn nu nog 0 voorzieningen om te schuilen voor weersomstandigheden en evenmin zijn er zitplaatsen.
Er is ook geen teken dat er iets anders gemaakt gaat worden. Wie bedenkt dit en wat is het waardevolle idee hierachter?
Iemand die het weet? Komen binnen afzienbare tijd nieuwe voorzieningen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 maart 2018, 11:14

Update: "Momenteel wordt het oude perron meubilair vervangen, het oude moet eerst verwijdert worden voordat er nieuw geplaatst kan worden. Doordat het een landelijk project is waarbij alle stations voorzien worden van nieuw meubilair er loopt dit het gehele jaar door. Dit laatste als verklaring waarom het nu gedaan wordt, in de winter. (Mod.)"

Oftewel, het eerder gegeven antwoord via ProRail is inderdaad correct 🙂
Bekijk origineel

37 reacties

Goedenavond masabo! Ik heb even voor je proberen te zoeken, maar ik kan zo snel niets vinden aan geplande verbouwingen aan het station. Wel zijn er plannen gemaakt door de gemeente om het stationsgebied aan te pakken, maar of de perrons daarbij ook een onderdeel zijn durf ik niet te zeggen. Ik heb contact opgenomen met de stationsmanager van Utrecht Overvecht, zodra ik meer weet zal ik dat hier laten weten!
Beste Stujn, dank voor je snelle reactie. Ik verneem graag het vervolg. Het stationsplein is grotendeels klaar. Een perron zonder wachthok is, zeker met deze koude wind geen pretje.
Alvast dank en vriendelijke groet, Marco
Reputatie 7
Badge
De zoveelste in de rij van afbraak van goede voorzieningen! Eerst waren er gesloten hokjes, met anti-vorst verwarming, op elk perron. Toen kondigde ProRail met veel tamtam aan dat er nieuwe wachtruimten met vloerverwarming zouden komen, zoals voorbeeld Breukelen. Nu staan er windschermen annex reclameborden, en kleum je bij vorst tot over een uur je vertraagde trein komt. Als je boft met een wat groter station, kan je in de stationshal hij AH2Go o i d de koopwaar bekijken, totdat je vriendelijk wordt verzocht buiten te wachten.
Reputatie 1
Ik heb dit gevraagd aan Prorail. Maar de wachtruimtes worden vervangen. Om dat te kunnen doen moeten eerst de oude verwijderd worden, vandaar dat er even niets staat op dit moment, aldus Prorail.
Reputatie 6
Hopelijk worden de nieuwe dan verwarmd. Maar dat zal wel niet. Hier in Breda ook weer klappertanden op het perron. De onderdoorgang c.q. windtunnel is net zo ijzig koud. Nu maar bij Bruna binnen gaan staan wachten en tijdschriften doorbladeren.
Waar is de tijd gebleven dat je op bijna elk station een verwarmde wachtruimte IN het stationsgebouw had, of een stationsrestauratie waar je met een kopje koffie even op adem kon komen... de wachtruimtes die er nu af en toe zijn, hebben spleten aan alle kanten waar de wind doorheen waait, en binnen sta je niet veel warmer of comfortabeler dan buiten...
Reputatie 6
Verwarming in de wintermaanden is ook heel erg duur... En kil ogend, koud betondesign dat doorgaat voor architectonisch hoogwaardig vastgoed is belangrijker dan echt stationscomfort ? Zie station Breda...
Reputatie 7
Badge
Als je doel is om reizigers met comfort te laten wachten bij -15 t/m +35 C., dan is de weg dat je voor studenten ( bijv Bk TUe) een ontwerpwedstrijd uitschrijft voor uniform energiezuinig wachthuisje, met nette prijzen voor winnaars 1-3.
Reputatie 3
Ik heb dit gevraagd aan Prorail. Maar de wachtruimtes worden vervangen. Om dat te kunnen doen moeten eerst de oude verwijderd worden, vandaar dat er even niets staat op dit moment, aldus Prorail.
Heb je ook gevraagd waarom dit speciaal in de winter moet gebeuren ?
Reputatie 7
Badge
"Dan duurt het langer" was het antwoord van de gemeente op mijn vraag waarom uitgerekend NU de rotonde moet worden omgebouwd, na half jaar uitstellen.
Reputatie 1
Ik denk dat je dan aan het Ministerie van IenM moet gaan vragen. Er zou wel een begrotingsplan voor kunnen zijn om het te kunnen gaan uit te voeren. Prorail is afhankelijk van de NL overheid. Ga naar https://www.rijksoverheid.nl/contact of stuur een What's app naar 06 55 00 14 00
Reputatie 3
Dan begrijp je niet helemaal hoe het werkt.
Het ministerie stelt aan Prorail een zak met geld beschikbaar met de opdracht om de stations te onderhouden.
De manier waarop en wanneer daar bemoeit het ministerie zich echt niet mee.
Aan een bouwhek zue ik deze week een doek waarop staat er nu wat ongemak is, maar dat er betere voorzieningen komen. Had wel fijn geweest als de planning op elkaar was afgestemd. Nu de vraag hoe lang het duurt tot er iets nieuws is. Winter is ook niet bepaald het beste moment om alleen te slopen en niets terug te plaatsen. Erg slordig NS, prorail, of wie er over gaat.
Ik heb nog geen reactie ontvangen van de Stationsmanager, maar ik denk dat het antwoord van ProRail in dit geval ook kloppend is (uiteindelijk gaan zij over dit soort accommodaties). Ik zal er nogmaals achteraan mailen, maar ik vermoed dat ik enkel een bevestiging ga krijgen van wat De Wajonger al heeft gemeld.
Ik heb nog geen reactie ontvangen van de Stationsmanager, maar ik denk dat het antwoord van ProRail in dit geval ook kloppend is (uiteindelijk gaan zij over dit soort accommodaties). Ik zal er nogmaals achteraan mailen, maar ik vermoed dat ik enkel een bevestiging ga krijgen van wat De Wajonger al heeft gemeld.

De Stationsmanager heeft waarschijnlijk al dat hele station al in geen weken tijd van binnen gezien... dus hoe kan hij antwoorden? Stationsmanagers zijn blijkbaar zó vaak op "hun" stations, dat ze zelfs na weken of maanden nog niet door hebben dat bepaalde voorzieningen kapot of defect zijn, zodat reizigers zich in bochten moeten wringen om serienummers door te geven, of tot op de decimeter aan te geven wáár die losse tegels op het perron ook weer liggen, want de stationsmanager zélf heeft het echt nog niet gezien - ondanks het feit dat hij (volgens een andere moderator hier) toch heus meerdere keren per week op het station aanwezig is...
Update: "Momenteel wordt het oude perron meubilair vervangen, het oude moet eerst verwijdert worden voordat er nieuw geplaatst kan worden. Doordat het een landelijk project is waarbij alle stations voorzien worden van nieuw meubilair er loopt dit het gehele jaar door. Dit laatste als verklaring waarom het nu gedaan wordt, in de winter. (Mod.)"

Oftewel, het eerder gegeven antwoord via ProRail is inderdaad correct 🙂
Ik vind de vervanging op perron 1 niet beter. Er staat nu een (natte) betonnen bank, zonder leuning, dakje of beschutting....
Badge +3
Zojuist.. https://twitter.com/TuindorperUtreg/status/974969464914575361 plus foto..

Beloofd werd perronmeubilair met meer comfort. En dit is het geworden.

Best triest inderdaad.. 😞 Tweet met verwijzing naar dit topic verstuurd naar @ProRail
Badge +3
De Stationsmanager heeft waarschijnlijk al dat hele station al in geen weken tijd van binnen gezien... dus hoe kan hij antwoorden?
Niet, want er is geen 'van binnen' op Overvecht :P

Ik kwam er vroeger vaak (mijn vriendin woonde op de Van Lieflandlaan studentenflat daar 200 meter vandaan) nog voordat de tunnel Mr. Tripkade/Tiberdreef er was, dus toen nog een overweg en soms onder de slagbomen door rennen voor je trein...
Reputatie 7
Badge
Verbetering noemt ProRail dat in een ronkend persbericht:

ProRail knapt 25 stations op
Naast de stations in de grote steden, knapt ProRail de komende tijd ook kleinere stations op. Breukelen is het eerste station met een nieuwe wachtruimte en gaat donderdag officieel in gebruik. In totaal neemt ProRail 25 stations onder handen. Warme voeten, gratis Wi-Fi, sfeervolle kunst of zelfs wachten tussen de bloemen; het verblijf op de kleinere stations wordt een stuk comfortabeler.

Veel reizigers ervaren sommige kleinere en middelgrote stations als somber, saai, kil en weinig comfortabel. Met verschillende specifieke aanpassingen per station wil ProRail beter aansluiten bij de wensen van reizigers. De verbeteringen variëren van gratis Wi-Fi, nieuwe perronkappen, bouwkundige aanpassingen van stationsgebouwen, bijplaatsen van groen tot het plaatsen van warmtezuilen.

Breukelen
Treinreizigers op station Breukelen moesten de afgelopen maanden onder een noodvoorziening wachten op de trein, maar dat is nu verleden tijd. De oude wachtruimte is omgetoverd tot een warme, sfeervolle plek. De vloer waarop reizigers op hun trein staan te wachten is belegd met mozaïeksteentjes. Daaronder ligt vloerverwarming, waarmee koude voeten tot het verleden behoren. Het plafond is voorzien van pleisterwerk, versierd met vierhonderd figuren. Tot slot is er een gratis internetverbinding in de wachtruimte.

Vijfentwintig stations
Naast Breukelen komen er dit jaar meer stations aan bod. Per station wordt met reizigers en architecten gekeken hoe de wachtruimtes verbeterd kunnen worden. Zo heeft Wolvega nu al een fleurige huiskamer als wachtruimte met een bloemist erin. Ook station Gorinchem ondergaat momenteel een totale metamorfose. Daar komen banken die 's winters zijn verwarmd.

Stations
Stations waar het, naast Breukelen, Gorinchem en Wolvega binnenkort al prettiger wachten is: Delfzijl, Zevenaar, Barneveld Centrum, Barneveld Noord, Oldenzaal, Sneek, Almelo, Zutphen, Rijswijk, Rotterdam Alexander, Den Haag Moerwijk, Zwijndrecht, Den Helder Zuid, Almere Buiten, Amsterdam Muiderpoort, Koog-Zaandijk, Roermond, Boxmeer, Tilburg Universiteit, Boxtel en Venray. De verbeteringen zijn onderdeel van het actieplan Groei op het Spoor van het ministerie van I&M.

Muiderpoort heeft inmiddels ook die "verbetering" met "prettiger wachten" gekregen: wachthuisjes weg, reclameborden als windscherm; beschutte stoeltjes weg, kille natte betonnen bank terug.
Badge +3
Off topic..

Gelukkig de Omar Al-Farouk Moskee en Magyar Unicum (wat zegt u?) en Samen Veilig Midden-Nederland vlakbij, als je wilt schuilen op Overvecht.. :?

Oh, en SeniorWeb.. Dat scheelt dan weer een boel natuurlijk, een A-locatie met misschien wel goede koffie of zo!

Dank voor je lange verhaal klant_Jac maar ik wil er niet eens meer dood gevonden worden soms, op die stations.. Veilig of comfortabel voelen op een station telt tegenwoordig simpelweg niet meer mee lijkt het.

Ja, we hebben camera's maar daar wordt ook weinig of niets mee gedaan eigenlijk :(

Nederland is verkloot. Bontkraagje en geen respect voor wie dan ook.

Dat werkt dus twee kanten op. De hangjongeren die fluiten naar vrouwen (of ze betasten) en de NS/ProRail die ze het rondhangen of verblijven op een station dus heel onaangenaam willen maken...

Zet maar weer meer poortjes neer dus.. Succes ermee, want hangjongeren/zwervers/bedelaars/whatever kunnen alsnog volkomen legaal op het station komen (met voldoende saldo) en elke keer binnen een uur weer naar buiten en zo..

Of een e-ticket dagkaartje Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom kopen voor € 1,08 per dag... en daarmee alle poortjes in NL onbeperkt kunnen openen!

Wie dat bedacht heeft...:?
Reputatie 7
Badge
Bingo... https://www.prorail.nl/nieuws/stations-welke-vind-jij-het-best-0
Reputatie 5
Leuk dat er in dat rapport een foto staat waarin asociaal gedrag te zien is.
Reputatie 7
Badge
Niet leuk is hoe reizigers voor de gek worden gehouden:
Wat doet ProRail hier aan? https://www.prorail.nl/nieuws/stations-welke-vind-jij-het-best-0
Ook wij vinden dat het verblijf op stations prettig moet zijn. We zijn nu dan ook bezig met de grootste stationsvernieuwing sinds het ontstaan van de spoorwegen. Grote stations worden ingrijpend gemoderniseerd en ruimer en toegankelijker gemaakt om reizigers een prettiger verblijf te bieden. En daarnaast maken we ook 25 kleinere stations comfortabeler....
Station Helmond, een aantal jaren geleden afgebroken en nieuw opgebouwd, had dat leuke fleurige concept. Een mooie bloemenwinkel, een fijne lunchroom, enz. Totdat de poortjes kwamen. Zowel lunchroom als bloemenwinkel staan nu achter een muur, vanaf het perron gezien. Ee ven lekker op het terrasje een kop koffie drinken tot je trein komt, afgelopen. Even een bloemetje kopen ook. Dus alles is eraan gedaan om het station gezelliger en prettiger te maken, tot de poortjes en de afscheidingen werden geplaatst, toen was het afgelopen...

Reageer