Wanneer gaat de NS handhaven op het rookbeleid?

Toon eerste bericht

1157 reacties

Oeps, de inhoud van mijn bericht bevatte verkeerde informatie, het bericht is niet relevant, verwijderd.
Reputatie 1
Zucht, het dilemma rondom roken. Ik rook zelf ook op het station tijdens mijn dienst. En dat ns personeel niet moet roken of ns-imago beschadigd vindt ik onzin.

Bijvoorbeeld, er rijden bussen ipv treinen. Dit kan veel coördinatie vereisen. Voor sommige van ons een sigaretje roken een manier om afstand van de situatie te nemen en beetje rust vinden.

Ook vindt ik de manier van omgang qua rokers erg bepalend met hoe diegene benaderd wordt.

Ik heb meegemaakt dat er een man zo vervelend vond dat hij ging klagen. Dat mag, de tweede keer zag ik hem over het hoofd en hij rende voorbij om een statement te maken. Terwijl hij dit deed duwde hij een meid op de grond die in de weg stond. Uiteraard geen meer rekening mee gehouden tot hij zijn excuses aanbood.

Andere reiziger, kucht en ik vraag of diegene er last van heeft. Diegene ligt zijn medische situatie toe. Hij toonde wel begrip en samen afspraak gemaakt dat ik binnen bepaalde tijden niet rook omdat hij er dan is.

Het hangt er zo erg vanaf hoe je er zelf mee omgaat. Er gaat niets boven sociale controle. Ik ben allang blij dat de politie en v&s hun werk zo goed doen dat ik met een veilig gevoel op het station kan lopen.

Ps. Ik ben extern, dus ik spreek uit mijzelf, niet als ns. Uiteraard vind ik wel dat ook ns personeel zich aan de regels moet houden.
Reputatie 6
marco.grootjans schreef:

Zucht, het dilemma rondom roken. Ik rook zelf ook op het station tijdens mijn dienst. En dat ns personeel niet moet roken of ns-imago beschadigd vindt ik onzin.

Dat vind ik ook. Maar helaas zal dat nooit doordringen bij sommige mensen hier.
Weetje...ik rookte vroeger ook gewoon op het station. Maar ik durf dat nu niet meer want ik word wel zo vuil aangekeken. En dan ook nog eens dit topic erbij. Daar word ik als roker dan toch wel erg onzeker van hoor.

marco.grootjans schreef:

Bijvoorbeeld, er rijden bussen ipv treinen. Dit kan veel coördinatie vereisen. Voor sommige van ons een sigaretje roken een manier om afstand van de situatie te nemen en beetje rust vinden.

Ook vindt ik de manier van omgang qua rokers erg bepalend met hoe diegene benaderd wordt.

Mee eens.

marco.grootjans schreef:

Ik heb meegemaakt dat er een man zo vervelend vond dat hij ging klagen. Dat mag, de tweede keer zag ik hem over het hoofd en hij rende voorbij om een statement te maken. Terwijl hij dit deed duwde hij een meid op de grond die in de weg stond. Uiteraard geen meer rekening mee gehouden tot hij zijn excuses aanbood.

Tjonge wat erg zeg. En dan zeggen ze nog dat rokers altijd de gene zijn die asociaal zijn. Maar ja... volgens mij is dat ook meer een soort van excuus voor de niet-rokers om te gaan haten op mensen die roken.

marco.grootjans schreef:

Het hangt er zo erg vanaf hoe je er zelf mee omgaat. Er gaat niets boven sociale controle. Ik ben allang blij dat de politie en v&s hun werk zo goed doen dat ik met een veilig gevoel op het station kan lopen.

Ps. Ik ben extern, dus ik spreek uit mijzelf, niet als ns. Uiteraard vind ik wel dat ook ns personeel zich aan de regels moet houden.

Dit is helemaal correct. 🙂 Hier heb ik niks meer aan toe te voegen.
Niemand verbiedt jullie toch om te roken ? Alleen op het station.

En als personeel behoefte heeft om te roken, prima vraag een rookhok, net zoals de rest van Nederland heeft.
En nu kan het nog bij de rookpaal.
Het probleem ligt natuurlijk bij NS die in 2004 een bijzonder onduidelijke en slappe versie van het rookverbod heeft ingevoerd. Er zijn teveel uitzonderingen waardoor we nu al tijden een volkomen overbodige en achterhaalde discussie aan het voeren zijn.

Er is maar één duidelijke oplossing: een totaal rookverbod op de stations. Niemand vindt overigens dat mensen niet mogen roken. Maar roken mag geen overlast voor anderen opleveren. Dus roken doe je thuis of in een afgesloten rookruimte, maar niet meer op het station. Verder lijkt het me overduidelijk dat rokend NS-personeel op stations niet bepaald een fraai visitekaartje voor NS is.

Waarom is dit niet al lang goed geregeld en zitten we hier een discussie uit de vorige eeuw te voeren?
Reputatie 7
Badge +1
marco.grootjans schreef:

Zucht, het dilemma rondom roken. Ik rook zelf ook op het station tijdens mijn dienst. En dat ns personeel niet moet roken of ns-imago beschadigd vindt ik onzin..

Hoezo is dat laatste onzin?
NS heeft regels die bepalen waar je wel en waar niet mag roken op het station en wanneer NS personeel zich daar al niet aan houdt vind ik dat niet echt goed voor het NS-imago. Als personeel moet je wel het goede voorbeeld geven. Dus ook voor NS personeel alleen roken bij de rookzones.

Ter vergelijking, bij ons bedrijf mogen mensen roken op 2 aangewezen plekken in de parkeergarage. Het mag niet voor de hoofdingang aangezien daar bezoekers/klanten binnen komen. Zijn er nooit zo heel veel per dag, maar toch is bepaald dat je daar niet mag roken, alleen ergens weggestopt achterin de garage.
Hier een paar recente voorbeelden van hoe het roken in Nederland gemarginaliseerd wordt. Het is dan ook onbegrijpelijk dat NS deze trend niet oppikt en blijft volharden in de rookgedoogzones op de stations.

Een Haagse buurtvader heeft rookvrije speelplaatsen binnen en mikt nu op de festivals.
https://www.trouw.nl/samenleving/de-rookvrije-sneeuwbal-rolt-door-naar-straat-en-plein~a48d8b0e/

De rookvrije sneeuwbal rolt dóór naar straat en plein
https://www.trouw.nl/samenleving/de-rookvrije-sneeuwbal-rolt-door-naar-straat-en-plein~a48d8b0e/

NS zou enorme goodwill kunnen kweken door aan te haken bij maatschappelijke initiatieven om het roken terug te dringen. Dus alle stations rookvrij en geen verkoop van rookwaren meer op de stations. Waarom moet een kleine minderheid van overlastgevers tegemoet gekomen worden? Dat hoeft echt niet meer anno 2018.
De tijd zal het oNS leren. https://anderetijden.nl/aflevering/618/Roken
Reputatie 7
Badge +3
Bertus schreef:

En als dank "voor het aangenaam verpozen" mogen de volgende dag, reizigers tussen de stinkende peuken wachten en onderbetaald schoonmaakpersoneel de rotzooi opruimen. Ja, die rokers dwingen echt respect af. ?

Ja, dat soort situaties kom je zeker tegen Bertus!

Maar dat heeft niet zoveel met rokers te maken.

Sterker nog, ik denk dat de meeste rokers zich tegenwoordig bewuster zijn van hun 'overlast' dan ooit tevoren.

Dus die peuk in asbak gooien is de norm als je (waar dan ook en of het mocht of niet terzijde) gerookt hebt.

Mensen met plastic flesjes en snoepwikkels (ik eet even een Mars of zo) of bakjes friet/patat gooien ze ook gewoon overal neer dus die vergelijkijng met zwerfafval gaat niet op!

Een 'peuk' die niet smeult stinkt niets meer dan een leeg blikje of plastic flesje frisdrank, bier, energy drink of water. Of een zakdoekje vol snot of andere verrassingen.

Die worden wel opgeruimd en de peuken erbij dus iedereen blij! Waar hebben we het dan over? Ja iemand heeft hier blijkbaar gerookt en dat mag niet!

En ik geloof niet dat schoonmaakpersoneel onderbetaald wordt. Maak daar vooral een apart topic over als je dat denkt!
Nooduitgang schreef:

De tijd zal het oNS leren. https://anderetijden.nl/aflevering/618/Roken

Net als een wasdroger, geen overbodige luxe. ?
Reputatie 6
Robert B schreef:

Sterker nog, ik denk dat de meeste rokers zich tegenwoordig bewuster zijn van hun 'overlast' dan ooit tevoren.

Dus die peuk in asbak gooien is de norm als je (waar dan ook en of het mocht of niet terzijde) gerookt hebt.

Mensen met plastic flesjes en snoepwikkels (ik eet even een Mars of zo) of bakjes friet/patat gooien ze ook gewoon overal neer dus die vergelijkijng met zwerfafval gaat niet op!

Een 'peuk' die niet smeult stinkt niets meer dan een leeg blikje of plastic flesje frisdrank, bier, energy drink of water. Of een zakdoekje vol snot of andere verrassingen.

Die worden wel opgeruimd en de peuken erbij dus iedereen blij! Waar hebben we het dan over? Ja iemand heeft hier blijkbaar gerookt en dat mag niet!

En ik geloof niet dat schoonmaakpersoneel onderbetaald wordt. Maak daar vooral een apart topic over als je dat denkt!

Kijk, dit zijn frisse geluiden. 🙂 Hier ben ik het uiteraard mee eens.
Reputatie 6
Vooropgesteld: ik vind dat rokers net zo min als andere mensen (moedwillig) overlast mogen veroorzaken. Maar ik denk dat die boodschap inmiddels duidelijk is, ook en misschien vooral bij rokers.

Wat me dan verbaast is het feit dat sommige mensen hun pijlen uitsluitend op de rokers gericht lijken te hebben als het om overlast of hinder gaat. En werkelijk denken dat ze meteen een levensbedreigende longaandoening oplopen als ze één keer per week een roker tegenkomen in de open lucht.

Afgelopen donderdag was er een melding op het journaal dat vanwege de windstilheid en andere weersomstandigheden, het smogniveau in de Randstad en een paar andere streken zo hoog was, dat de lucht puur ongezond was voor iedereen, en met name voor mensen met bepaalde aandoeningen. Die smog kwam met name van autoverkeer, maar niemand liet zijn auto daarom staan. En dat wordt blijkbaar geaccepteerd. En dan denk ik zomaar, als je dat wél voor lief neemt, dat elke teug lucht die je inademt ongezond is zonder daarbij in opstand te komen, of te vinden dat auto's dan op de parkeerplaats moeten blijven, waarom dan wél zeuren over een sliertje tabaksrook dat je heel misschien één keer per week ongewild meekrijgt?
Reputatie 7
Badge +1
Pejeka schreef:

Die smog kwam met name van autoverkeer, maar niemand liet zijn auto daarom staan. En dat wordt blijkbaar geaccepteerd.

En dat op een NS forum :?
http://www.nsstations.nl/ns-stations/facts-figures.html

Dat zijn dus dagelijks ruim 1 miljoen mensen die ervoor kiezen met de trein te gaan en hun auto laten staan of geen auto hebben, ook op dagen dat er geen smogalert is.
Reputatie 1
Als je wat van zegt, krijg je een grote mond . Er op toezien is de taak van de NS.
De NS ziet er nauwelijks op toe. Ondanks dat de NS de gevaren kent, hun enig aandeelhouder roken wil ontmoedigen, wil de NS niet inzien dat hun beleid een aanfluiting is.

https://www.metronieuws.nl/nieuws/dossier/2017/08/de-roker-van-stijlicoon-tot-sneue-junk
@Pejeka
Zullen we één probleem tegelijk behandelen? Smog is niet relevant voor het probleem van de overlast die roken veroorzaakt.

Ik niets tegen rokers. Maar roken doen ze maar op plekken waar anderen niet hoeven mee te genieten.
Reputatie 5
Robert B schreef:

Bertus schreef:

En als dank "voor het aangenaam verpozen" mogen de volgende dag, reizigers tussen de stinkende peuken wachten en onderbetaald schoonmaakpersoneel de rotzooi opruimen. Ja, die rokers dwingen echt respect af. ?

Ja, dat soort situaties kom je zeker tegen Bertus!

Nee? Wie laten de peuken daar dan achter?

Robert B schreef:

Niet smeulende peuken stinken wel degelijk. Hou je neus maar eens boven een volle asbak en adem diep in.
Reputatie 7
Badge +3
Heb mijn asbak net geleegd en goh, inderdaad.. als ik mijn neus er in steek ruik ik dat het een asbak is!

Weer wat geleerd.. 😛

En ik vond ook nog een bruin flesje op mijn aanrecht.. wat zou daar in gezeten hebben? Even ruiken... bah, bier!
Reputatie 5
Nooduitgang schreef:

De NS ziet er nauwelijks op toe. Ondanks dat de NS de gevaren kent, hun enig aandeelhouder roken wil ontmoedigen, wil de NS niet inzien dat hun beleid een aanfluiting is.

Inderdaad. Een 'beleid' dat bijna uit de vorige eeuw dateert en hopeloos achter de feiten aanloopt. Blijkbaar is het bij NS nog niet helemaal doorgedrongen, dat het aantal rokers sinds de invoering van het beleid sterk is gedaald, en de maatschappelijke ontwikkelingen ten opzichte van roken ook aan veranderingen onderhevig zijn.

Bovendien geeft het 'beleid' veel overlast wat leidt tot klachten. De conclusie kan dan zijn dat het beleid is mislukt of niet meer strookt met de huidige praktijk en ook daarom is het een zeer kwalijke zaak dat NS geen aanleiding ziet het mislukte of achterhaalde 'beleid' te herzien.
Reputatie 5
Robert B schreef:

Heb mijn asbak net geleegd en goh, inderdaad.. als ik mijn neus er in steek ruik ik dat het een asbak is.

Dan blijft van je eerdere stelling dat niet-smeulende peuken niet te ruiken zouden zijn, niet overeind. En ook niet geheel onbelangrijk: het reukvermogen van niet-rokers is vele malen beter dan dat van rokers...
Robert B schreef:

Heb mijn asbak net geleegd en goh, inderdaad.. als ik mijn neus er in steek ruik ik dat het een asbak is!

Weer wat geleerd.. 😛

En ik vond ook nog een bruin flesje op mijn aanrecht.. wat zou daar in gezeten hebben? Even ruiken... bah, bier!

Verschaald bier is wat betreft geur niet prettig. 🙂
https://youtu.be/M7uWV7veDtM ✌️
Reputatie 7
Badge +3
Weet er alles van, barkeeper en bijna kroegbaas geweest dus dat opruimen.
Reputatie 6
iMark schreef:

@Pejeka
Zullen we één probleem tegelijk behandelen? Smog is niet relevant voor het probleem van de overlast die roken veroorzaakt.

Ik niets tegen rokers. Maar roken doen ze maar op plekken waar anderen niet hoeven mee te genieten.

Het gaat toch om het vervuilen van de "schone" lucht van je medelanders? Waarom zou smog daar dan niet bij horen? En waarom wordt er in geval van zeer ernstige smog dan géén oproep gedaan om de auto te laten staan een paar dagen, maar als men zomaar heel misschien per ongeluk één keer per week een sliertje tabaksrook in de neusgaten krijgt, is het opeens aso en niet gewenst en moet er iets aan gedaan worden?
Reputatie 5
Pejeka schreef:

iMark schreef:

@Pejeka

Het gaat toch om het vervuilen van de "schone" lucht van je medelanders? Waarom zou smog daar dan niet bij horen? En waarom wordt er in geval van zeer ernstige smog dan géén oproep gedaan om de auto te laten staan een paar dagen, maar als men zomaar heel misschien per ongeluk één keer per week een sliertje tabaksrook in de neusgaten krijgt, is het opeens aso en niet gewenst en moet er iets aan gedaan worden?

Nee. Het gaat hier om het feit, dat op het station de 'rookregels' van NS massaal worden genegeerd. Er wordt te vaak gerookt op plekken waar dat niet toegestaan is. Dáár gaat het over!
marco.grootjans schreef:

Andere reiziger, kucht en ik vraag of diegene er last van heeft. Diegene ligt zijn medische situatie toe. Hij toonde wel begrip en samen afspraak gemaakt dat ik binnen bepaalde tijden niet rook omdat hij er dan is.

Dit is een mooi staaltje van redeneren. Iemand die iemand anders omverloopt mag van u eerst (terecht) zijn excuses aanbieden. Maar u hoeft zich niet vooraf te realiseren dat er mensen met longziekten zijn en u ervan te vergewissen dat die geen last van u hebben. Nee deze mensen mogen aan u vragen of u rekening met ze wilt houden, En dan bent u de redelijkheid zelf. Eigenlijk bent u net zo als de man die dat meisje omverliep.

Reageer