Wanneer gaat de NS handhaven op het rookbeleid?

Toon eerste bericht

1368 reacties

Reputatie 6
Badge
Het gaat over de overlast en de troep die die lui maken, bovendien trekt dat gerook een hoop hangjongeren en zwervers aan. Ik zie die mensen liever thuis roken of buiten het station en vind het belang van de niet-roker die zich onveilig voelt veel belangrijker dan asociaal gedrag dat ''normaal'' gemaakt is.
Badge +3
Mee eens met Pejeka.

Het zou gewoon een stukje goed fatsoen moeten zijn om niet te roken (en wat dat betreft ook geen alcohol drinken in het openbaar) waar mensen daar aanstoot aan nemen of als er kinderen omheen staan.
Reputatie 7
Op den duur zal er toch steeds minder gerookt gaan worden. Schoolpleinen gaan ook rookvrij worden. Kwestie van tijd. In huis roken waar kinderen bij zijn is absoluut not done tegenwoordig. Je gaat buiten staan. Niet-roken wordt (is eigenlijk al) de norm. En wat betreft het OV: Rook thuis even voor je van huis vertrekt. Onderweg in de trein of bus doe je het ook niet, dan kan je dat wachtmoment op het station toch ook wel even zonder?
Badge +3
Laatst op een vliegveld (Chicago) 15 minuten lopen voor een rookplek (buiten dus, door controle e.d.) terwijl in New Orleans je gewoon een bar in loopt en daar kan roken. Raar land. :P
Nog niet zo lang geleden mocht je op Schiphol in de (Heineken?) bar bij de aankomst-terminal ook nog roken in een gedeelte. Eigenlijk logisch want je kan er ook alcohol bestellen dus 18+
Reputatie 7
Badge
@Trein-D
Uit allerlei onderzoeken van over de hele wereld is gebleken dat wanneer bedrijven en overheid consequent gaan handhaven op kleine overtredingen ook de grotere misdrijven als geweldpleging en moord afnemen. Ook het gevoel van veiligheid bij de burgers neemt toe.

Ja hoor, en morgen vlieg ik naar de maan nou goed.
Reputatie 7
Badge

Je mag niet zonder geldig vervoerbewijs reizen en als je dat toch doet, volgt er een sanctie.
Je mag op en rond het station niet overal roken en als je rookt waar dat niet mag, ach dat is niet zo belangrijk.

Beetje ongeloofwaardig niet? Of roken is inderdaad slecht voor de hersens...

Eerlijk gezegd vind ik zwartrijden erger als op het station roken. Maar wat ik weer nog erger vind is agressie op en rond het station en in de trein. Dit zou dan ook prioriteit nummer 1 moeten zijn.
Zoveel agressie zie ik persoonlijk niet, maar roken en gedogen op plaatsen waar het niet de bedoeling is wel.

En gelukkig reis je niet meer zwart. Oké in jouw ogen grijs, de kleur van rook.

Leg mij eens uit. Als aandeelhouder probeer je roken te ontmoedigen en één van je vestigingen blijft maar tabak verkopen. Wat zou jij doen?
Reputatie 7
Badge
Zoveel agressie zie ik persoonlijk niet,
Nee joh natuurlijk niet, ik zal het me allemaal wel verbeeld hebben natuurlijk.

En gelukkig reis je niet meer zwart. Oké in jouw ogen grijs,

cliché

Leg mij eens uit. Als aandeelhouder probeer je roken te ontmoedigen en één van je vestigingen blijft maar tabak verkopen. Wat zou jij doen?

Als aandeelhouder zou ik de hele wereld gratis pakjes sigaretten cadeau geven.
Roken tast wel degelijk je hersenen aan : https://www.nu.nl/wetenschap/2549972/van-roken-word-dom.html

Wetenschappelijk onderbouwd, dus stop er maar snel mee.

Er zijn ook mensen waarbij je het verschil niet merkt. :$
😛
Badge +3
Kan je doen, maar vlieg dan vooral via Singapore. Voor de rokers wel even afzien, maar ook daar hebben ze een nette rookruimte (waar iemand 24/7 asbakken leeg maakt en de ramen lapt).

Een peuk of kauwgom op de grond gooien daar levert je zomaar een boete van € 500,- (of ergere dingen) op.

De straten zijn brandschoon (de lucht daarentegen niet echt, uche uche uitlaatwalmen) maar iedereen daar vindt dat prima verder.

Ik zeg doen dus in NL!

Waar roken niet mag een nachtje de cel in, met een preek dat het eigenlijk enorm slecht is (voor jezelf en omstanders) en je dat dus maar beter kan laten en zo.
Reputatie 7
Badge
Kan je doen, maar vlieg dan vooral via Singapore. Voor de rokers wel even afzien, maar ook daar hebben ze een nette rookruimte (waar iemand 24/7 asbakken leeg maakt en de ramen lapt).

Een peuk of kauwgom op de grond gooien daar levert je zomaar een boete van € 500,- (of ergere dingen) op.

De straten zijn brandschoon (de lucht daarentegen niet echt, uche uche uitlaatwalmen) maar iedereen daar vindt dat prima verder.

Ik zeg doen dus in NL!

Waar roken niet mag een nachtje de cel in, met een preek dat het eigenlijk enorm slecht is (voor jezelf en omstanders) en je dat dus maar beter kan laten en zo.

Mooi verhaal robert. Amen.
Reputatie 6
Ik snap je reacties even niet, trein-d. Eerst vind je het overdreven dat diverse forumgebruikers hier pleiten voor strengere handhaving van het rookverbod. Daarna steun je Roberts pleidooi voor Singaporese-achtige handhaving hier als het om het rookvebrod gaat...
Reputatie 7
Badge
Ik snap je reacties even niet, trein-d. Eerst vind je het overdreven dat diverse forumgebruikers hier pleiten voor strengere handhaving van het rookverbod. Daarna steun je Roberts pleidooi voor Singaporese-achtige handhaving hier als het om het rookvebrod gaat...

Ik dacht dat Robert B een grapje maakte.
Reputatie 5
Mygod wat een gedoe over roken. Ik snap dat roken puur in de buitenlucht not done is. Ook zij hebben na een (lange) treinreis ook gewoon behoefte aan een sigaretje en dan vind ik bijeen lange overstap het niet terecht dat zij (helemaal) naar buiten de overkapping worden gestuurd. Zo simpel is het gewoon. Roken hoort gewoon bij de samenleving hoe ongezond het ook is.

Op stations heb je overal en nergens rookpalen, ook binnen de overkapping. Het is daarom ook logisch dat de plek bij zo'n rookpaal gewoon stinkt. Als niet-roker moet je gewoon buiten een straal van 3 meter lopen en je ruikt er niets van.

Alleen op stations dat zo'n rookpaal pal door de voetgangersstromen lopen vind ik dat ze die palen moeten verplaatsen. En rokers die eigenwijs zijn om wel binnen de overkapping te roken, maar weg van die rookpaal: loop gewoon 10 meter naar zo'n paal toe en niemand is je tot last. Die rook blijft onder de overkapping hangen en mensen hebben er last van.

Daarom vind ik ook: Roken in cafés kan niet, behalve in rookhokken of buiten op het terras.

Conclusie: Niet-rokers: vermijd gewoon die rookpalen, loop er met een boog omheen. Rokers: luister gewoon simpel naar het beleid, bij stations met overkappingen zijn (vaak) meerdere rookpalen aanwezig per perron. Ga lekker daarheen lopen als je op je trein wacht. Niemand heeft dan last van jou en jij hebt ook geen last van anderen. En ruim gewoon netjes je sigaret op in die bakken. Waarom moet je dat spul nou op de grond gooien? Ik gooi toch ook geen kauwgom op de grond en gooi mijn snoeppapiertjes toch ook niet op de grond?

Man, waarom zo moeilijk doen...
Reputatie 7
Badge

Man, waarom zo moeilijk doen...

Je hebt gelijk. Deze hele discussie ontspoort een beetje.
Maar weetje wat het is...sommige mensen zijn wel zo extreem anti-roken, dat het gewoon niet meer normaal is.
Reputatie 5
Ik snap dat mensen er last van hebben, maar dat betekent niet dat de rokers gelijk in een ontzettend klein hoekje moeten worden gedrukt. 80% van de niet-rokers vinden het allemaal niet zo belangrijk als ze in de buurt van een roker zijn, moeten we dan gelijk het hele beleid aanpassen voor die kleine 20%?

Het lijkt wel de Zwarte Pietendiscussie, waarbij 0,1% van de Nederlanders er last van heeft en het gelijk een hele heisa wordt en alles verboden moet worden.
Reputatie 7
Badge +3
@MarkM93
Waar het om draait is dat NS steeds op allerlei gebied regels vaststelt en die vervolgens niet handhaaft. Dat geeft irritatie en discussie over wat er nou wel/niet is toegestaan. NS moet duidelijk zijn: iets mag of het mag niet en als iets niet mag moet je ook handhaven. Het is steeds het gedoogbeleid dat de problemen veroorzaakt.
Reputatie 5
@MarkM93
Waar het om draait is dat NS steeds regels vaststelt en die vervolgens niet handhaaft. Dat geeft irritatie en discussie over wat er nou wel/niet is toegestaan. NS moet duidelijk zijn: iets mag of het mag niet en als iets niet mag moet je ook handhaven. Het is steeds het gedoogbeleid dat de problemen veroorzaakt.

Absoluut waar. Degene die de regels opstelt moet ze natuurlijk ook zelf handhaven. Is hetzelfde als opvoeden. Je moet je kind iets afleren, maar als je het zelf wel doet, werkt dat natuurlijk voor geen meter.
Reputatie 7
Badge +3
Mygod wat een gedoe over roken. Ik snap dat roken puur in de buitenlucht not done is. Ook zij hebben na een (lange) treinreis ook gewoon behoefte aan een sigaretje en dan vind ik bijeen lange overstap het niet terecht dat zij (helemaal) naar buiten de overkapping worden gestuurd.
Ook roken buiten de overkapping is volgens de huisregels gewoon verboden zoals laatst in een andere forum is uitgezocht toen iemand buiten de overkapping door een Arriva-conducteur op de bon werd geslingerd. Op het gehele station geldt namelijk een rookverbod uitgezonderd op plaatsen waarvan in de huisregels van het betreffende station is aangegeven dat het wel mag. En er is geen enkel station waar in de huisregels staat dat roken buiten de overkapping is toegestaan, het enige wat genoemd wordt zijn de rookzones.
Reputatie 7
Badge
Ik snap dat mensen er last van hebben, maar dat betekent niet dat de rokers gelijk in een ontzettend klein hoekje moeten worden gedrukt. 80% van de niet-rokers vinden het allemaal niet zo belangrijk als ze in de buurt van een roker zijn, moeten we dan gelijk het hele beleid aanpassen voor die kleine 20%?

Het lijkt wel de Zwarte Pietendiscussie, waarbij 0,1% van de Nederlanders er last van heeft en het gelijk een hele heisa wordt en alles verboden moet worden.

Ja inderdaad. Je slaat de spijker op zn kop beste MarkM 🙂
Reputatie 5
Mygod wat een gedoe over roken. Ik snap dat roken puur in de buitenlucht not done is. Ook zij hebben na een (lange) treinreis ook gewoon behoefte aan een sigaretje en dan vind ik bijeen lange overstap het niet terecht dat zij (helemaal) naar buiten de overkapping worden gestuurd.
Ook roken buiten de overkapping is volgens de huisregels gewoon verboden zoals laatst in een andere forum is uitgezocht toen iemand buiten de overkapping door een Arriva-conducteur op de bon werd geslingerd. Op het gehele starion geldt namelijk een rookverbod uitgezonderd op plaatsen waarvan in de huisregels van het betreffende station is aangegeven dat het wel mag. En er is geen enkel station waar in de huisregels staat dat roken buiten de overkapping is toegestaan, het enige wat genoemd wordt zijn de rookzones.

Die huisregels boeit niemand als niemand zich er aan houdt. Ik zie overal rokers. Altijd en overal, ook gewoon bij de overkapping. Soms loopt er wel een NS-iemand langs om ze even aan te spreken. Soms adviseren ze gewoon om buiten de overkapping te roken.

Er zijn 2 opties:
1. Ga handhaven en zorg dat NS (maar ook andere vervoerders) zich er ook aan houden
2. Pas die huisregels aan
Reputatie 7
Badge +3
De huisregels aanpassen en roken buiten de overkapping toestaan durft NS niet uit angst voor negatieve publiciteit.
Reputatie 5
negatieve publiciteit.

Want zelf de regels negeren is positieve publiciteit, of niet?
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft destijds heel stoer de publiciteit gezocht met een algemeen rookverbod op de station, terugschroeven van dat verbod ligt dan publicitair natuurlijk wat lastig. De anti-rooklobby zal moord en brand schreeuwen en er zullen kamervragen komen.
Reputatie 5
Zit natuurlijk wat in. Het is denk ik wachten tot een gek naar de media stapt en zegt dat NS haar eigen regels niet naleeft. Dan heb je de poppen aan het dansen, haha.

Reageer