Wanneer gaat de NS handhaven op het rookbeleid?

Toon eerste bericht

1368 reacties

Reputatie 7
Badge

De vraag van TS betreft de handhaving van het rookbeleid omdat er op en rond het station op veel plaatsen wordt gerookt, waar dat niet toegestaan is. Je kunt je het waarschijnlijk niet voorstellen, maar er zijn mensen die daar echt last van hebben, om maar te zwijgen van de peuken die rokers laten vallen op de plaats waar zij staan.

Of meeroken, al dan niet in de buitenlucht, schadelijk is of niet, doet niet ter zake. Het gaat om handhaving van het rookverbod op het station.

Maar het is geen urgent probleem, dus hoeft daar niet ter plekke meteen actie voor ondernomen te worden. Maar het lijkt er wel op dat jullie dat wel persee willen.
Ik heb zelf ook wel eens ergens last van....maar moet daar de hele wereld maar meteen voor vergaan??
@Trein-D,...

Volgens mij zijn ze het woordje 'niet' vergeten..

Hoe gaan we om met eventuele problemen bij invoering van het rookverbod? Komt er extra personeel in treinen en op stations?

De aanpak van NS bij de invoering van het rookverbod per 1 januari 2004 is erop gericht geweest om problemen zoveel mogelijk te voorkomen. In voorbereiding op het rookverbod heeft NS sinds april 2003 treinen rookvrij gemaakt. Roken was vanaf deze datum in aangepaste treinen al niet meer toegestaan. Reizigers hebben daardoor al geruime tijd kunnen wennen aan het – toen nog – komende rookverbod. In december 2003 was al 90% van de treinen rookvrij. Het toezicht op de handhaving van het rookverbod door NS-medewerkers is in deze voorbereidende periode zonder noemenswaardige incidenten verlopen.
Eind november 2003 is begonnen met de inrichting van de rookzones op de overkapte perrons. Het rookverbod op de stations, is zoals bekend, per 1 januari 2004 ingegaan en wordt vanaf deze datum niet gehandhaafd. Reizigers hebben dus al eerder kunnen kennismaken met de nieuwe inrichtingselementen op het station, zoals de niet-roken zuil en de rookzonezuil. In de aanloop naar 1 januari 2004 hebben NS-medewerkers rokende reizigers extra geattendeerd op het komende rookverbod.
Met ingang van 1 januari 2004 handhaaft NS het rookverbod actief. Het KLPD heeft NS gedurende een half jaar ondersteuning toegezegd bij de handhaving.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/28642/kst-28642-11?resultIndex=94&sorttype=1&sortorder=4
Reputatie 7
Badge
@Trein-D,...

Volgens mij zijn ze het woordje 'niet' vergeten..

Hoe gaan we om met eventuele problemen bij invoering van het rookverbod? Komt er extra personeel in treinen en op stations?

De aanpak van NS bij de invoering van het rookverbod per 1 januari 2004 is erop gericht geweest om problemen zoveel mogelijk te voorkomen. In voorbereiding op het rookverbod heeft NS sinds april 2003 treinen rookvrij gemaakt. Roken was vanaf deze datum in aangepaste treinen al niet meer toegestaan. Reizigers hebben daardoor al geruime tijd kunnen wennen aan het – toen nog – komende rookverbod. In december 2003 was al 90% van de treinen rookvrij. Het toezicht op de handhaving van het rookverbod door NS-medewerkers is in deze voorbereidende periode zonder noemenswaardige incidenten verlopen.
Eind november 2003 is begonnen met de inrichting van de rookzones op de overkapte perrons. Het rookverbod op de stations, is zoals bekend, per 1 januari 2004 ingegaan en wordt vanaf deze datum niet gehandhaafd. Reizigers hebben dus al eerder kunnen kennismaken met de nieuwe inrichtingselementen op het station, zoals de niet-roken zuil en de rookzonezuil. In de aanloop naar 1 januari 2004 hebben NS-medewerkers rokende reizigers extra geattendeerd op het komende rookverbod.
Met ingang van 1 januari 2004 handhaaft NS het rookverbod actief. Het KLPD heeft NS gedurende een half jaar ondersteuning toegezegd bij de handhaving.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/28642/kst-28642-11?resultIndex=94&sorttype=1&sortorder=4

Ja beste Nooduitgang, maar wat moet ik hier nu eigenlijk mee?
Gewoon goed lezen. ?
Reputatie 7
Badge
Gewoon goed lezen. ?

Ik heb het gelezen, maar ik snap het nog niet.
Reputatie 7
Badge
Nee fout fout fout.

NS bepaalt dat niet nee, de regering bepaalt dat.

Hou nu maar eens met uw frieten en stinkende mensen want die vergelijkingen gaan gewoon niet op.

En hou jij nou maar eens op over dat handhaven van het rookverbod want ook dat gaat niet gebeuren. vervelend he...
Ik zou zeggen....deal whit it.
Hou zelf maar op.
Reputatie 7
Badge
Hou zelf maar op.

Gast relax aan. Je komt een beetje gestrest over. Ik zou zeggen rook ff een sigaretje.

Reputatie 6
Badge
Jongens, niet zo kinderachtig aub. Hebben jullie soms trek in een lekkere knetterchocolade sigaret van de Smurfjes?
Reputatie 7
Badge
Jongens, niet zo kinderachtig aub. Hebben jullie soms trek in een lekkere knetterchocolade sigaret van de Smurfjes?

Jaaaaaa! die zijn ook nog eens veel lekkerder dan die sigaretten die ik bij me heb. Geef mij ook zo´n knetterchocolade sigaret....alsieblieft!!

Reputatie 6

Jaaaaaa! die zijn ook nog eens veel lekkerder dan die sigaretten die ik bij me heb. Geef mij ook zo´n knetterchocolade sigaret....alsieblieft!!

Een beter bewijs dat roken inderdaad van invloed op hersens Is, is er niet...
Reputatie 7
Badge

Want?
Ach laat ook maar. 😉
Reputatie 6

Of het heeft met de leeftijd te maken...?
Een station is prive-terrein en daar kan de eigenaar zelf zijn huisregels vaststellen zolang die maar niet in strijd met de wet zijn. En in de wet staat nergens dat roken op particulier terrein toegestaan moet zijn.

Maar als ik het goed begrepen heb, vallen stations en perrons onder Pro-Rail, dus welke actie verwacht men dan exact van NS?
Reputatie 6

Of het heeft met de leeftijd te maken...?

Beide misschien?
@Trein-D,
Wat snap je niet? Dat men niet wil handhaven?
@Trein-D,
Wat snap je niet? Dan men niet wil handhaven?

Ik heb steeds (in andere discussies hier) dat de stations, de voorzieningen op stations en de regels op stations onder Pro-Rail vallen. Dus het lijkt mij dat Pro-Rail dan verantwoordelijk is voor eventuele handhaving van regels op stations. Waarom denken alle mensen hier dan dat dat opeens wél de verantwoordelijkheid van de NS zou zijn?
Of een NS of ProRail BOA handhaaft maakt mij niet uit. Beide bedrijven zijn in de handen van de staat, en diezelfde staat 'wil' roken ontmoedigen. Denk niet dat een ProRail BOA een NS BOA zal bekeuren of andersom.
Reputatie 6
Afgaande op de bijdrage van Thomas NS, ziet NS het naleven van het rookverbod, wél als een NS aangelegenheid.

Ik begrijp dat dit vervelend overkomt op de reiziger, dit zijn inderdaad niet de afspraken die gelden.
Op dit moment ben ik in overleg met verschillende afdelingen hoe het rookbeleid van NS duidelijker kan worden overgebracht en hoe wij hier mee om kunnen gaan met het oog op handhaving. Het is een breed besproken onderwerp met geen kortetermijnoplossing vrees ik. Weet dat dit op de agenda staat en er verschillende afdelingen hierin moeten worden meegenomen. Mocht je ooit teveel overlast hebben, zou je een medewerker kunnen vragen om hier op te treden. Bedenk wel: het beleid is nog niet duidelijk genoeg om ons personeel (met drukke agenda's) altijd aansprakelijk te maken voor het niet optreden. Vanuit dit forum hoor ik dat veel medewerkers maar al te graag optreden. Wordt vervolgd, ik heb jouw klacht doorgespeeld om ook meer draagvlak te creëren voor een oplossingsgerichte houding. Bedankt daarvoor!

Wanneer het namelijk aan ProRail is, het rookverbod te handhaven dan lijkt het me niet dat Thomas NS binnen NS daar met "verschillende afdelingen" in overleg hoeft te gaan. Die had dan vast laten weten dat het handhaven van het rookverbod een ProRail aangelegenheid is en daarheen verwezen.

En ja... het aanspreken van een medewerker is misschien voor de hand liggend maar wat als die medewerker het rookverbod niet naleeft?

Ik denk dat we kunnen concluderen dat het (huidige) beleid van het handhaven van het rookverbod een beleid van pappen en nathouden is, dit tot vreugde van de rokers (en NS die ongetwijfeld verdiend aan de verkoop van tabak in de kiosken!) en tot ergernis van niet-rokers.
Reputatie 7
Badge

Ik denk dat we kunnen concluderen dat het (huidige) beleid van het handhaven van het rookverbod een beleid van pappen en nathouden is, dit tot vreugde van de rokers (en NS die ongetwijfeld verdiend aan de verkoop van tabak in de kiosken!) en tot ergernis van niet-rokers.

Ja dus?... dat is dan pech voor jou.

[quote=Trein-D][

Sommige mensen willen gewoon geen rekening houden. Dit probleem is gewoon een mentaliteits- kwestie.[/quote

Ja inderdaad.
Reputatie 7
Badge

Ja inderdaad.

Leuk, maar het is je niet helemaal gelukt met het quoten zie ik.
Reputatie 6

Ja dus?... dat is dan pech voor jou.

Het zoveelste bewijs dat (sommige) rokers asociale klootzakken zijn. ??
@Trein-D,
Fijn dat je dat wel kan constateren. Dat van het quoten. Begrijp je ook dat wanneer je afspraken maakt om het roken te verbieden op de stations en je je daar niet aan houdt, dat je dan verkeerd bezig bent? Het verbod is al sinds 2004. Dat men niet wil handhaven is namelijk nogal wat. Begrijp goed dat de beëdigde Boa's klaarblijkelijk hun neus op halen om te beboeten bij overtredingen en dat is zijn minst opmerkelijk. Ik vraag me af wat de instructie is aangaande roken als het ProRail of NS Boa's betreft. Laten we hopen dat de enig aandeelhouder van deze bedrijven echt eens werk maart van hun voornemen om roken te ontmoedigen.

Reageer