Wanneer gaat de NS handhaven op het rookbeleid?

Toon eerste bericht

1368 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Het ligt eraan welke verkeerovertredingen.
Tijdens de donkere wintermaanden zie ik toch regelmatig politiecontrole of fietsers wel licht voeren.
@iMark De eerste link had ik gisteren ook gevonden, maar vond de inhoud een beetje mager. Heb er in ieder geval geen conclusies uit willen trekken.
De tweede link betreft het roken in de trein en dat is geen issue meer.

Zelf heb ik wel een soortgelijk forum als dit forum gevonden: https://www.railforums.co.uk
Maar ja, het uitspitten van een dergelijke berg aan data vergt nogal wat tijd. Had gehoopt dat iemand een directere weg zou kunnen aangeven of uit ervaring zou kunnen rapporteren, maar dat is dus (nog) niet gebeurd.
Ook in Denemarken blijkt een algeheel rookverbod in de stations te gelden. Door een gebrekkige handhaving zou het roken op zowel de overkapte alswel de niet overkapte perrons op regelmatige basis voorkomen.
Informatie afkomstig van lijst met alle rookverboden wereldwijd: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_smoking_bans
2040???

https://www.ad.nl/politiek/blokhuis-geen-enkele-jongere-rookt-nog-in-2040~a363132c/

Hoor ik daar Jambers???.... "Overdag zit hij in de schoolbanken...... roken js verboden.... ook op het plein is de sigaret in onbruik.... Maar 's ochtends en in de namiddag steekt de jeugdige zijn sigaret op.. Op het perron na deze aangeschaft te hebben bij de kiosk...."
Badge +3
Helaas lees je nu nooit eens dat Blokhuis het roken op stations geheel wil verbieden.......En dat terwijl er een heel simpel argument voor is: de schoonmakers op de stations hebben recht op een rookvrije werkplek.
Badge +3
Het is wel een tijdsbeeld natuurlijk.

Nog geen 30 jaar geleden had je de keuze voor een roken of niet roken ruimte (trein, vliegtuig, hotelkamer, etc.)

Of zelfs die keuze helemaal niet, dus bijv. een kantine waar je op verzoek een asbakje kreeg en je examen deed samen met iedereen onder het 'genot' van koffie, een sigaartje of pijp, en waar de surveillanten/docenten ook rookten waar het ze uitkwam (gingen ze hooguit in een raamopening zitten als iemand klaagde).

Alleen in klaslokalen en de gymzaal mocht het niet, die moesten rookvrij zijn...

Veel (oudere) rokers zijn zulke situaties gewend en hebben zich in zoverre aangepast dat 'nog even een saffie op het perron voordat ik de (rookvrije) trein in stap' een beetje de limiet/toppunt van betutteling is geworden als dat óók al niet meer mag.

En bij een goed glas bier of wijn op een terrasje moet een 'rokertje' ook gewoon kunnen toch? Als iemand daar last van heeft omdat de tosti / bittergarnituur / kaasplankje / carpaccio dan niet meer smaakt of ze laat hoesten... Waar zat je 10 of 20 jaar geleden dan?

Serieus... Buiten op straat of thuis denk ik dan, want binnen mocht er gerookt worden en op het terras al helemaal (dat laatste mag nog steeds gelukkig, en binnen is rookvrij dus die keuze heb je inmiddels erbij gekregen). Je kunt dat concept dus doortrekken naar treinen vs. stations. Een horecagelegenheid (trein) is rookvrij binnen maar buiten op het terras (perron) mag het, en dan ook nog wáár aangegeven door rookzones.

Een bushokje/abri of de drukke weekmarkt (hier schertsend Klein Istanboel genoemd) rookvrij gaan verklaren is de volgende stap misschien? Succes ermee... en vooral met handhaven en zo.

Jongeren zullen er geen enkel probleem mee hebben om die laatste sigaret vóór een treinreis gewoon onderweg op de fiets of lopend naar het station op te steken, en te doven voordat ze een station betreden. En dan liefst niet 1 meter voor de overdekte ingang natuurlijk, zoals bijvoorbeeld het gemeentehuis hier 😉
iMark schreef:

Helaas lees je nu nooit eens dat Blokhuis het roken op stations geheel wil verbieden.......En dat terwijl er een heel simpel argument voor is: de schoonmakers op de stations hebben recht op een rookvrije werkplek.

En hoe zit het dan vervolgens met de gemeentelijke plantsoenendienst ?
Badge +3
Perron23 schreef:

iMark schreef:

En hoe zit het dan vervolgens met de gemeentelijke plantsoenendienst ?

Zover ik kan beoordelen is het percentage rokers daar nogal groot, dus die moeten zichzelf maar uitroeien i.p.v. alle andere onkruid?

(Pun intended... "ik heb me schoffel en me sjekkie, wie doet me wat? Tiet veur un pafke...")
Eerder is hier gesuggereerd dat er in Belgie sprake zou zijn van volledig rookvrije stations. Dit blijkt echter onjuist te zijn. Het rookverbod geldt enkel voor de gesloten ruimtes. Het is mij hierbij niet helemaal duidelijk wanneer gesproken wordt van een gesloten ruimte en wanneer niet. Een perron met overkapping en ontbrekende wand(en) zou in ieder geval geen gesloten ruimte zijn, zie https://twitter.com/nmbs/status/572293804298014721
https://www.ad.nl/politiek/staatssecretaris-alcohol-duurder-neutrale-sigarettenpakjes~aee0515d/

Even in mijn glazen bol kijken. 🔮

Alcohol duurder.... mmmm... alternatieve markt... drooglegging.....

Neutrale sigarettenpakjes.... stijlvol, ..... strak van design.... " Wat rook jij? 😎"
Badge +3
10 maanden sinds de laatste reactie hier (hey, dit wordt zomaar onder het grote topic geschoven dus!)

Maar het kwam weer eens ter sprake ergens (op Twitter) dus verwezen naar hier (en het andere lange topic over handhaven en wat personeel zelf doet en zo)...

Wat er boven staat van @Trein-D zullen weinig mensen kunnen ontkennen.

Tip voor mods: Niet zomaar discussies verplaatsen!
@Trein-D = @Nooduitgang ???
Nu pas op dit forum, interessant om lezen.
Ik herken:
  • de gebrekkige duidelijkheid over rookverboden op stations
  • het ontbreken van een enige actie van de NS
  • de agressieve reactie van rokers ( 'heb jij er last van'' "ben je van de politie of zo' zijn nog netjes)
  • de negatieve voorbeeldfunctie van sommige NS medewerkers (inclusief diegenen die de taak hebben om op te treden)
  • het doen van dreigementen door 'Service en Veiligheidsmedewerkers' !
En nee, het kleine deel van de bevolking dat nog rookt hoeft dat niet te laten van mij (zou wel beter zijn) maar respecteer ook mijn keuze door alleen te roken op de plekken die ervoor zijn, niet alvast 100 meter daarvoor de peuk aan al aan te steken ( lijkt dan echt junkie gedrag) en als je wordt geïnformeerd over rookzones/-verboden: reageer niet als een agressieveling ( en dat geldt voor alle kleurtjes, leeftijden, x- geslachten en nationaliteiten). Alleen respect vragen en niet geven....🤔
Reputatie 7
MvanGelder schreef:

@Trein-D = @Nooduitgang ???

Neen. 😑
Badge +3
Momo schreef:

Tijdens de donkere wintermaanden zie ik toch regelmatig politiecontrole of fietsers wel licht voeren.

Off-topic maar wel geinig. In Duivendrecht/Ouder-Amstel delen ze boetes uit, €64 voor fietsers met geen of onvoldoende verlichting. Als je nog geen 16 bent dan betaal je de helft.

En je krijgt een setje LED lampjes (nog geen euro bij de Action, had je zelf kunnen bedenken) cadeau, zodat je toch je weg kan vervolgen in het donker.

Ja maar? Nee, als de straatlantaarns aan zijn dan moet jij ook verlichting voeren als je aan het 'fietsen' bent (met trappers of elektrisch voortbewegen).

Ik zie het er niet van komen dat NS nicotinepleisters gaat uitdelen, maar zou een goede optie zijn i.c.m. de boetes die eigenlijk uitgeschreven moeten worden.
Reputatie 5
Robert B schreef:

Momo schreef:

Off-topic maar wel geinig. In Duivendrecht/Ouder-Amstel delen ze boetes uit, €64 voor fietsers met geen of onvoldoende verlichting. Als je nog geen 16 bent dan betaal je de helft.

En je krijgt een setje LED lampjes (nog geen euro bij de Action, had je zelf kunnen bedenken) cadeau, zodat je toch je weg kan vervolgen in het donker.

Ja maar? Nee, als de straatlantaarns aan zijn dan moet jij ook verlichting voeren als je aan het 'fietsen' bent (met trappers of elektrisch voortbewegen).

Ik zie het er niet van komen dat NS nicotinepleisters gaat uitdelen, maar zou een goede optie zijn i.c.m. de boetes die eigenlijk uitgeschreven moeten worden.

Inderdaad off-topic maar ik ben blij dat ze fietsers zonder licht gaan bekeuren, ben zelf behoorlijk klaar met die mensen
Reputatie 1
Als ik het goed heb staan er dus onnodige "rookpalen" op veel stations. Die zijn dus voor veel geld doelloos geplaatst ?
Reputatie 4
Verotel schreef:

Als ik het goed heb staan er dus onnodige "rookpalen" op veel stations. Die zijn dus voor veel geld doelloos geplaatst ?

95% van de rokers rookt netjes daar, dus je hebt in elk geval minder last van die 95%.
De overige 5% zijn de reizigers waar ook de NS niet echt op zit te wachten, maar een onvermijdelijk bijverschijnsel van openbaar vervoer.

Reageer