Wanneer gaat de NS handhaven op het rookbeleid?

Toon eerste bericht

1368 reacties

Reputatie 6
@ nooduitgang:

Het bewijs dat roken ook het verstand schaadt, daarvan is trein-D het (nog) levende bewijs. En met hersenlozen valt geen discussie te voeren ...
Ik lees niet anders dan dat Pro-Rail verantwoordelijk zou zijn voor de voorzieningen, staat van onderhoud en de handhaving op stations. Tegels los op het perron? De moderatoren zeggen dat ze het aan Pro-Rail doorgeven. De CTA hangt verkeerd? Kan NS niks aan doen, want stations vallen onder Pro-Rail en ze geven het heus door, maar ze kunnen verder niks doen. Bankjes kapot? Goed dat je het doorgeeft, zegt NS dan, we sturen een melding naar Pro-Rail.

Dus blijkbaar is Pro-Rail 100% verantwoordelijk voor het onderhoud, de faciliteiten en de (handhaving van) regels op de stations.

Dus waarom zou NS dan "iets" moeten doen aan rokers op de perrons?
@Bertus,
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/wanneer-gaat-de-ns-handhaven-op-het-rookbeleid-40875/index2.html#post269663
Ik geloof niet dat dit door het roken komt.

@Trein-D,
Maak het niet te gek. Straks is er nog een moderator die besluit een slotje op dit topic te zetten en dat zou jammer zijn.
@Pekela,
Als Boa in het OV lijkt het mij toch wel het minste dat je kan doen is handhaven. Om dan te zeggen als NS BOA dat de verantwoordelijk bij een ProRail BOA ligt lijkt mij een slechte zaak.
Reputatie 6
Ik lees niet anders dan dat Pro-Rail verantwoordelijk zou zijn voor de voorzieningen, staat van onderhoud en de handhaving op stations. Tegels los op het perron? De moderatoren zeggen dat ze het aan Pro-Rail doorgeven. De CTA hangt verkeerd? Kan NS niks aan doen, want stations vallen onder Pro-Rail en ze geven het heus door, maar ze kunnen verder niks doen. Bankjes kapot? Goed dat je het doorgeeft, zegt NS dan, we sturen een melding naar Pro-Rail.

Dus blijkbaar is Pro-Rail 100% verantwoordelijk voor het onderhoud, de faciliteiten en de (handhaving van) regels op de stations.

Volgens diverse andere topics geven de moderators losliggende tegels, kapotte schermen, smerige en defecte toiletten en ander ongerief door aan de "stationsmanager" of de "assistent-stationsmanger" of het "hulpje-van-de-assistent-stationsmanager"....

Waarom de handhaving van het rookverbod dan zo'n grijs gebied is..
Reputatie 6
@Pekela,
Als Boa in het OV lijkt het mij toch wel het minste dat je kan doen is handhaven. Om dan te zeggen als NS BOA dat de verantwoordelijk bij een ProRail BOA ligt lijkt mij een slechte zaak.

Maar wat als een NS BOA naast een trein onder de overkapping staat te paffen? Een andere NS BOA of een ProRail BOA er op af sturen? De stationsmanager of een van zijn assistenten? Of het hier melden om de melding in rook te zien opgaan?
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is ProRail eigenaar van de stations, (ver)bouwt de stations en is dan ook verantwoordelijk voor het onderhoud (zoals losse tegels), maar is NS (of andere vervoerder) de partij die ze exploiteert.

Zowel NS als ProRail BOA's kunnen en mogen handhaven op het rookbeleid. Zie bv https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/status/920015809170280448
Goed bezig Jeroen!

Volgens diverse andere topics geven de moderators losliggende tegels, kapotte schermen, smerige en defecte toiletten en ander ongerief door aan de "stationsmanager" of de "assistent-stationsmanger" of het "hulpje-van-de-assistent-stationsmanager"....

Waarom de handhaving van het rookverbod dan zo'n grijs gebied is..

Is helemaal geen grijs gebied. Het enige dat de NS-moderatoren hoeven te zeggen (net zoals ze bij ontbrekend tegelwerk, vieze WC's of kapotte bankjes doen), is: "O heeft u geconstateerd dat er mensen op station X roken buiten de rookzone? Dank voor de melding, we zetten het door naar de stationsmanager".

Toch?
Reputatie 6
Precies. En daarmee zijn we weer terug bij het begin: waarom wordt het rookbeleid op het station niet gehandhaafd?
Reputatie 7
Badge

Het bewijs dat roken ook het verstand schaadt, daarvan is trein-D het (nog) levende bewijs. En met hersenlozen valt geen discussie te voeren ...

Wil je even stoppen mij steeds hersenloos te noemen AUB? Anders ga ik je rapporteren.
Precies. En daarmee zijn we weer terug bij het begin: waarom wordt het rookbeleid op het station niet gehandhaafd?

Dan moet je dus bij Pro-Rail zijn en niet bij de NS, en dan zit je hier dus op het foute adres.
Reputatie 7
ProRail is inderdaad verantwoordelijk voor de infrastructuur, meubels en gebouwen etc. Soms is dat deels met de gemeente. Op stationsgebied valt de handhaving onder de BOA's van NS. De BOA's van ProRail hebben meer te maken met overwegen etc.

Wil je even stoppen mij steeds hersenloos te noemen AUB? Anders ga ik je rapporteren.

Wil jij stoppen met je stomme reacties naar ons toe dan ? En je stomme smileys.
Erg vermoeiend, wij proberen een serieuze discussie te voeren.
ProRail is inderdaad verantwoordelijk voor de infrastructuur, meubels en gebouwen etc. Soms is dat deels met de gemeente. Op stationsgebied valt de handhaving onder de BOA's van NS. De BOA's van ProRail hebben meer te maken met overwegen etc.

Het lijkt mij dat ze dezelfde bevoegdheden hebben of niet?

En ik vraag me af of jullie instructie hebben om niet te handhaven en/of te gedogen, want roken is op stations toch verboden?
Reputatie 6
In een topic over handhaving in de stiltecoupé:
Die boete gaat via het CJIB naar de staat, die krijgt 100%. De NS krijgt daar niets van.

En dát is dus de reden dat het handhaven van het rookverbod voor NS geen prioriteit heeft.
Reputatie 3

Ja inderdaad.

Leuk, maar het is je niet helemaal gelukt met het quoten zie ik.

Ben jij een kleuter, autist of wat??? Gedraag je eens volwassen man!
Reputatie 6
Badge
Jongens toch, ga nou niet zo bot tegen die jongen in. Hij is gewoon een beetje enthousiast en vervelend maar hij bedoelt het niet slecht.

Op deze toon zou het me niet verbazen als een moderator het topic dicht gooit, maak het dus niet te persoonlijk aub. Bekvechten via Persoonlijke Berichten graag.
Reputatie 7
Badge
landrsthrn heeft gelijk. Laten we niet persoonlijk op de man gaan spelen. Daar schieten we helemaal niks mee op.
Eens, goed dat je dit nog even noemt Trein-D. En ik ga het topic niet sluiten. Daarvoor is dit onderwerp te belangrijk. Door jullie posts en feedback kunnen Thomas en ik jullie ongenoegens beter intern doorspelen. Dit topic levert nou eenmaal bepaalde spanningen op. Roken en daarmee rokers en en mensen die niet roken botsen vaker. Een niet-roker wil over het algemeen niet geconfronteerd worden met rook en een roker wil graag roken, want hij/zij is verslaafd. Even zwart-wit. Een grote groep geeft en neemt en er zijn veel rokers die rekening houden met de niet-roker. De groep die dat niet doet moet hard aangepakt worden, alleen is het onmogelijk om bij iedere rookzone een politieagent te zetten.

We zetten dit soort topics zeker intern door!
Ik heb even niet alle reacties gelezen (excuses daarvoor), maar ik merk zelf ook op als niet- roker en helaas als NS-er waar toch wat van verwacht wordt, dat ik het erg lastig vind om de rookzones te zien, hoe groot deze zijn (ik moet eigenlijk klein schrijven) en daarop verder te acteren. Bv in Eindhoven weet ik de rookzone direct aan te wijzen, maar hoe ver mag men daar van de paal staan?? In 's-Hertogenbosch verras ik mezelf door op spoor 3a/4a mensen op het roken te wijzen, terwijl ze al zowat goed staan ? . In Den Haag CS hebben de lijnen laatst gemaakt. Laten we eerst eens beginnen rookzones op eenzelfde plekken te maken en dat deze goed herkenbaar zijn. Al is het maar een verwijzing naar de rookzone. Het toilet wordt toch ook naar toe gewezen met bebording?
Reputatie 7
Badge
Ik heb even niet alle reacties gelezen (excuses daarvoor), maar ik merk zelf ook op als niet- roker en helaas als NS-er waar toch wat van verwacht wordt, dat ik het erg lastig vind om de rookzones te zien, hoe groot deze zijn (ik moet eigenlijk klein schrijven) en daarop verder te acteren. Bv in Eindhoven weet ik de rookzone direct aan te wijzen, maar hoe ver mag men daar van de paal staan?? In 's-Hertogenbosch verras ik mezelf door op spoor 3a/4a mensen op het roken te wijzen, terwijl ze al zowat goed staan ? . In Den Haag CS hebben de lijnen laatst gemaakt. Laten we eerst eens beginnen rookzones op eenzelfde plekken te maken en dat deze goed herkenbaar zijn. Al is het maar een verwijzing naar de rookzone. Het toilet wordt toch ook naar toe gewezen met bebording?

Ja dit vind ik een heel goed idee. Want het is inderdaad verdraaid lastig te zien waar de rookzone is op het station. Dat kan ontmoedigend werken voor sommige rokers. Beter is gewoon om het heel duidelijk zichtbaar te maken en liefst ook een verwijzing naar de rookzone toe.
En wat (denk ik) ook beter is is dat de rookzone beter niet onder de overkapping geplaatst moet worden. Zo blijft namelijk alle rook hangen op het perron en dat vinden de niet-rokers natuurlijk weer niet fijn.
Een rookzone kan je beter plaatsen buiten de overkapping. Zodat rokers zoveel mogelijk in de buitenlucht kunnen roken en daardoor de rook zo snel mogelijk ook wegwaait zodat de niet-rokers er zo min mogelijk last van zullen hebben.
@Trein-D

Op zich een slim idee om het buiten de overkapping te doen, maar als het regent kan ik denk ik voorspellen wat er zal gebeuren ?
Reputatie 7
Badge +3
Loes, ik ervaar ook dat lijnen die voorheen bij een rookzuil op de grond waren aangebracht er niet meer zijn. Ik zie dat bv op Laan van NOI waar ik dagelijks overstap. In plaats van dat men max 2 of 3 meter van de rookzuil afstaan, staan ze 5 meter verder lekker naast het glazen wandje van zo’n van voren open wachtruimte met bankjes waar de rook dan heel fijn nog om het wandje komt (misschien ook niet een heel handig gekozen plaats voor een rookzuil).
Maar dat is vaak nog niet eens het punt. Die rokers zoeken tenminste de rookzuil op, al staan ze dan misschien 1 of 2 meter verder er vanaf dan wenselijk is. Die rokers kun je het niet echt kwalijk nemen dat het niet duidelijk aangegeven is.
Waar het mij omgaat zijn mensen die roken op een plek waar geen rookzuil in de buurt is, gewoon lekker onder de overkapping en niet ver van de trappen waar je het perron opkomt. Je moet er dan als niet-roker wel vlak langs lopen wanneer je het perron op loopt. Of voorbeeld van vorige week, stond er iemand in de tunnel in Delft te roken. Daar mag helemaal niet gerookt worden. Ze weten het vaak ook dat ze daar niet mogen roken, dat zie je aan het feit dat ze hun sigaret proberen te verbergen (achter hand verbergen en lichaam iets wegdraaien).
Reputatie 7
Badge
@Trein-D

Op zich een slim idee om het buiten de overkapping te doen, maar als het regent kan ik denk ik voorspellen wat er zal gebeuren ?

Oeps, ooh ja.
Reputatie 2
Ik doe mee met de Feedback Loop van NS waarbij een aantal reizigers via de NS Extra app op bepaalde routes feedback kunnen geven op een aantal onderwerpen, waaronder het station. Elke 2 weken krijgen deze reizigers een terugkoppeling van NS wat er met de feedback wordt gedaan.

Bij het onderwerp station kwam naar voren dat veel reizigers overlast ervaren op stations. Om dit probleem aan te pakken worden de rookzuilen verplaatst naar het uiteinde van het perron en gaan NS medewerkers extra opletten en meldingen doorgeven. Zie onderstaande.

Reageer