Wanneer gaat de NS handhaven op het rookbeleid?

Toon eerste bericht

1368 reacties

Reputatie 6
Eens, goed dat je dit nog even noemt Trein-D. En ik ga het topic niet sluiten. Daarvoor is dit onderwerp te belangrijk. Door jullie posts en feedback kunnen Thomas en ik jullie ongenoegens beter intern doorspelen. Dit topic levert nou eenmaal bepaalde spanningen op. Roken en daarmee rokers en en mensen die niet roken botsen vaker. Een niet-roker wil over het algemeen niet geconfronteerd worden met rook en een roker wil graag roken, want hij/zij is verslaafd. Even zwart-wit. Een grote groep geeft en neemt en er zijn veel rokers die rekening houden met de niet-roker. De groep die dat niet doet moet hard aangepakt worden, alleen is het onmogelijk om bij iedere rookzone een politieagent te zetten.

We zetten dit soort topics zeker intern door!

Nou, da's fijn!

Er wordt al jaren geklaagd over het roken op het station en al even zo vaak en lang worden de topics doorgezet. Resultaat tot nog toe? 0.0!
Reputatie 2
Inderdaad. Het is al jaren een lastig onderwerp waar niet eventjes een oplossing voor is. Ik zou zeggen: ga eens kijken op JFK airport. Kijk eens naar de borden over het rookverbod. Niet fraai maar overduidelijk. Kijk ook eens naar de rookruimtes. Uitermate stimulerend. Probeer ook eens een sigaret op te steken waar het niet mag. Je zult merken hoe effectief handhaving is. Tot slot: laat de boetes terugvloeien naar de handhavende organisatie ipv de staat.
Reputatie 6
En in dat laatste zit het...

Het komt er op neer dat het actief handhaven van het rookverbod voor NS geen inkomsten genereert en daarom geen prioriteit heeft.
Ja NS doet er helemaal niets aan, Sivan NS zou een jaar geleden al feedback verzamelen, nooit meer wat van gehoord van dat "project"
Reputatie 6
Dat project is in rook opgegaan
@ERL

Goed om te weten dat we een extra oogje in het zeil gaan houden. Zal ik ongetwijfeld ook bij horen.
Reputatie 2
Die naam herinner ik mij ook. SivanNS. Die is 'in rook op gegaan' ?
Het wordt misschien tijd dat niet-rokers de NS aanklagen voor het bewust in gevaar brengen van de volksgezondheid. Want niet alleen handhaven ze niet, ze doen ook geen enkele moeite om iedereen nadrukkelijk te informeren dat er sprake is van een rookverbod. Voorheen werd het bv nog wel omgeroepen. Ik hoor het nooit meer. En plak nu eens echt grote rookverbodstickers met vermelding van de boete op plaatsen met overkapping (dus ook in/onder de abris!). Zet het verbod erop in het Nederlands, Turks, Arabisch, Frans, Duits, Italiaans en Spaans. Overal. Kan er niemand meer zeggen dat ze het niet wisten.
Oja, nog een tip: haal alle rookzuiken weg bij ingangen van stations en trappen. Daar wordt je namelijk nu gedwongen door de rook te lopen. Leuk als je longen niet goed werken!
Het is vrij simpel, je voert of een totaal rookverbod in of je plaatst rookhokken.

Rookzuilen werken niet, niemand weet hoe ver je er vanaf mag staan en de rook waait alle kanten op. Meestal lopen ze al rokend toe en van de rookzuilen.
Reputatie 2
Rookhokken. Dat is nog beter. Zoals je kunt zien op de vliegvelden in de VS. Want als het daar vol is dan is het zelfs de roker te grauw..
Reputatie 6
Omroepen en bestickeren zou best eens leiden tot bewustwording en daarmee de overlast verminderen.

Alleen zie ik het bestickeren niet zo snel gebeuren: krijgen we eerst weer jarenlang geouwehoer of NS wel stickers mag plakken op de eigendommen van ProRail. Of: Nee hoor. Een sticker op de abri kan écht niet. Die doet afbreuk aan het ontwerp en verhindert overzicht en doorzicht en meer van dit geneuzel.

Maar wie weet... misschien kan de nieuwe staatssecretaris van Volksgezondheid of Infrastructuur & Milieu, handhaving van het rookverbod op het station afdwingen
Reputatie 2
Nou, da's fijn!

Er wordt al jaren geklaagd over het roken op het station en al even zo vaak en lang worden de topics doorgezet. Resultaat tot nog toe? 0.0!

Heb je mijn bericht, die boven jou, wel gelezen?

Zo nee, hier nogmaals.Er gebeurt iig iets.

Ik doe mee met de Feedback Loop van NS waarbij een aantal reizigers via de NS Extra app op bepaalde routes feedback kunnen geven op een aantal onderwerpen, waaronder het station. Elke 2 weken krijgen deze reizigers een terugkoppeling van NS wat er met de feedback wordt gedaan.

Bij het onderwerp station kwam naar voren dat veel reizigers overlast ervaren op stations. Om dit probleem aan te pakken worden de rookzuilen verplaatst naar het uiteinde van het perron en gaan NS medewerkers extra opletten en meldingen doorgeven. Zie onderstaande.

Reputatie 2
@ERL

Goed om te weten dat we een extra oogje in het zeil gaan houden. Zal ik ongetwijfeld ook bij horen.

Dat denk ik ook. Maar ik begrijp dat je hier nog niks over hebt gehoord?
Reputatie 2
Ja NS doet er helemaal niets aan, Sivan NS zou een jaar geleden al feedback verzamelen, nooit meer wat van gehoord van dat "project"
Dat "project" is overgenomen door Thomas NS ivm zwangerschapsverlof van Sivan NS. In het begin van dit topic heeft hij dat aangegeven.
Ja daar heb je gelijk in, alleen dat project van Sivan was al langer dan 1 jaar geleden, daarna is ze er nooit meer op teruggekomen. Thomas NS is overnieuw begonnen.

Al ligt het niet aan de moderators natuurlijk.
Euh, nee, ik ben niet gevraagd extra op te letten. Misschien VenS wel. Slidestops?
Gelukkig gebeurt er in ieder geval iets, nu nog boetes gaan geven voor overtreders.
Reputatie 2
Ja daar heb je gelijk in, alleen dat project van Sivan was al langer dan 1 jaar geleden, daarna is ze er nooit meer op teruggekomen. Thomas NS is overnieuw begonnen.

Al ligt het niet aan de moderators natuurlijk.

Ik heb een aantal maanden geleden een privébericht naar Sivan over dit onderwerp gestuurd. Zij gaf aan hier mee bezig te zijn, maar zolang er geen concrete wijzigingen in het beleid zijn ze niet reageert in het desbetreffende topic. Thomas NS heeft dat project nu overgenomen.

En idd, de moderators doen hun best maar zijn van veel afdelingen en personen afhankelijk hierin en het staat ook niet hoog op de prioriteiten lijst denk ik.

Het voordeel van de Feedback Loop is dat je voor verschillende onderwerpen concrete feedback kan geven en hier blijkbaar wel gerichter wat mee gedaan wordt.

Hier een link naar de 2 wekelijkse update die ik heb gekregen.
In dat topic was de reactie richting Sivan onredelijk.
Het vervelende van dit soort topics is dat de emoties de overhand krijgen en de redelijkheid ten onder gaat. Het feit is dat wanneer je afspraken maakt, binnen een bepaalde context, je deze tracht na te komen. En mocht dat niet lukken, om dan bij te sturen. In dit geval richting een rookverbod.
Reputatie 2
Euh, nee, ik ben niet gevraagd extra op te letten. Misschien VenS wel. Slidestops?
Misschien komt dat binnenkort nog. Ik hoop het wel tenminste. Anders schiet het nog niet op.
Reputatie 7
Badge
Die naam herinner ik mij ook. SivanNS. Die is 'in rook op gegaan' ?

Ik wil niet lullig doen ofzo...maar Sivan is nu even tijdelijk niet op het forum in verband met zwangerschapsverlof.
Dat betekent dus dat ze in maart weer terug komt hier op het forum.
Maar uuh...jij bent hier nieuw ofzo?....volgende keer moet jij je even wat beter inlezen in bepaalde zaken voordat je allerlei dingen gaat roepen.
Badge +3
Ik wil ook niet lullig doen Trein-D maar je wilt feedback van moderatoren die er (tijdelijk, doet er niet to hoe lang) niet zijn?

Dan speel ik ook even op de persoon nu. Je wilt een antwoord van iemand waarvan je weet dat die (tijdelijk) afwezig is en je beschuldigt meteen iemand dat hij/zij beter moet inlezen?

Oh, dat is voor Lock bedoeld dus... Gelukkig stond er een smiley bij 🙂
Reputatie 2
Nou Trein-D, ik heb vorig jaar hierover zelf al een topic gestart. En zelfs als ik nieuw ben, jij geeft ook je ongezouten mening waar menigeen over valt. Dus ga jij mij even een lesje leren? Ga lekker met je treintje spelen.
Sivan gaf vorig jaar precies hetzelfde antwoord als het antwoord van Thomas in dit topic.. En dan wetende dat het destijds jaar al jaren speelde... Zolang ik niets concreets zie, houd ik het op pappen en nathouden beleid.
Ik ook, al lijkt er nu tenminste iets te gebeuren met het verplaatsen van de rookzuilen naar achteren.
Reputatie 6
Badge
Ze zouden de prioriteit moeten geven aan dom geplaatste rookzuilen. Voorbeelden zijn rookzuilen direct naast trappen en alle rookzuilen in het algemeen.
Reputatie 7
Spijtig voor Sivan volgt haar werkgever nog steeds niet de antirookwetgeving, laat staan een moderne antirookwetgeving.

Ik was onlangs weer in Italië en daar zijn ze heel logisch bezig.
De boete wordt namelijk verdubbeld indien de roker het in zijn asociale kop haalt om in de buurt van een zwangere vrouw, een zuigeling of een kind onder de 12 jaar te roken.

Dat staat er allemaal overduidelijk uitgelegd op enorme borden die zeker groter zijn dan willekeurig welke plaat voor de kop. Kijkt u maar.

Reageer