beantwoord

Wanneer komen er eindelijk poortjes op Den Haag HS en CS?

  • 31 maart 2018
  • 16 reacties
  • 1256 Bekeken

Zoals bekend wordt er tussen de grote steden het meest zwartgereden. En ik zag het weer gebeuren naar station HS toe.

Te verwachten type: groot, vet, zwart, oranje jas, capuchon op in de trein, meerdere trajecten staand op een balkon zonder zinnige reden behalve de conducteur te vermijden, uitstappen, geen overstap, en straal langs de paaltjes lopend. Schilderswijk vlakbij.

Een verademing dat Rotterdam CS nu 'dicht' is, dat scheelt al volgens de media. Maar wanneer volgt Den Haag? Beide hoofdstations zijn nog steeds 'open'. En het is dus nog steeds vaak mis met dit soort 'klanten'.

En wanneer gaan conducteurs nou eens controleren i.p.v. alleen deuren dicht te draaien? Ik heb er geloof ik nog wel een zien passeren, maarja dat was het dan wel weer.

En natuurlijk moeten er ook gewoon meer conducteurs/controleurs op de treinen komen. Want zeker met dubbeldekkers lopen ze er anders lachend omheen. Staan ze op de balkons door de gangpaden te loeren, vooral aan de uiteinden van de trein.

Ik heb uiteraard geen zin om in feite voor deze aso's te betalen, terwijl ze vaak ook nog rotzooi en herrie maken.

Dit is al een jarenlange ergernis. Pak nou eens door NS!
icon

Beste antwoord door Momo 1 april 2018, 13:02

Wat Den Haag Centraal betreft liet NS in eerste instantie weten dat er voorlopig geen poortjes zouden komen omdat er eerst verbouwd moest worden. Omdat men de stationshal vrij toegankelijk wil houden moesten de poortjes bij de perron komen en men voorzag opstoppingen wanneer een intercity leeg zou stromen, dit speelt met name bij perron 8 en 9. Oplossing: perrons opschuiven, dus inkorten aan de halzijde en verlengen aan de andere kant, waarbij ook wissels verlegd moeten worden. Alleen zou ProRail dit pas kunnen doen in 2019. Dit was de strekking in 2015.
https://www.ad.nl/den-haag/eerst-verbouwen-dan-pas-poortjes-op-den-haag-cs~a2feb13c/
https://www.ovpro.nl/trein/2015/08/21/komende-jaren-geen-ov-poortjes-op-station-den-haag-centraal/

Vervolgens begon men opeens in mei 2017 poortjes te plaatsen die eind van dat jaar allemaal dicht zouden gaan want "inmiddels kunnen reizigers overstappen zonder het risico te lopen een extra tarief te betalen".
Wat betreft de opstoppingen zei NS "Ook als er twee intercity's tegelijk aankomen leidt tot nooit echt tot opstopping.''
Diverse topics op dit forum, sommige met foto, geven toch een heel ander beeld.
En mijn eigen ervaring is dat wanneer een IC leegloopt het erg lastig is het perron op te komen omdat dan honderden mensen tegelijk het perron af willen, en liefst zo snel mogelijk en ze bijna geen ruimte geven aan reizigers de andere kant op.
https://www.ad.nl/den-haag/ns-poortjes-den-haag-sluiten-nog-dit-jaar~ad05578d/
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/verzoek-om-verplaatsen-poortjes-perron-8-en-9-station-den-haag-centraal-39446

Inmiddels is de datum van eind 2017 wanneer de poortjes dicht zouden moeten gaan al gepasseerd en ze zijn nog steeds open.
Het sluiten van de poortjes zal wel voor een nieuw probleem zorgen voor sommige reizigers die hier overstappen, vergelijkbaar met Sloterdijk.
Op het forum staat al 2 voorbeelden van reizigers De Vink - Utrecht. De planner geeft daarvoor mogelijkheden via Leiden Centraal en Den Haag Centraal. Echter via Den Haag worden er met uit en weer inchecken extra kosten voor reizen buiten het traject in rekening gebracht.
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/trajectkaart-37213

Wordt er dan nu om nog meer van dit soort "Sloterdijkse" klachten/situaties te voorkomen alsnog gewacht met het sluiten van de poortjes tot de perrons zijn verbouwd?
Bekijk origineel

16 reacties

Die persoon, groot, vet, zwart (ook dat nog) oranje jas en capuchon en ook nog uit de Schilderswijk had denk ik gewoon een E-ticket.
Daar hoef je niet mee langs de paaltjes !
Reputatie 7
Badge
Iedereen het basisloon met gratis OV, dan zijn Bob en de te verwachten types tevreden. En geen poortjes en conducteurs meer nodig.
Reputatie 1


Te verwachten type: groot, vet, zwart, oranje jas, capuchon op in de trein, meerdere trajecten staand op een balkon zonder zinnige reden behalve de conducteur te vermijden, uitstappen, geen overstap, en straal langs de paaltjes lopend. Schilderswijk vlakbij.



Misschien had deze persoon (zoals hierboven vermeld) wel een E-ticket en was hij enigszins claustrofobisch.

Altijd maar die aannames, bah.
Reputatie 4
Bovendien zijn er al CS al poortjes, al zou men er goed aan doen ze te sluiten en er een duidelijke in- en uitstaprichting aan te koppelen.
Op HS zijn ook poortjes, alleen dicht tussen 23.00 en 05.00 (als er minder reizigers zijn)
En de andere ingang dicht is.
Reputatie 7
Badge
Poortjes creeeren schijnveiligheid, en lossen een sociale misstand niet op. Ze zorgen voor verharding.
Mee eens, de meeste agressie die ik heb meegemaakt waren bij de metro van Barcelona en Parijs met zwartrijders die door de poortjes gingen (bij Parijs staan op sommige stations veiligheidsmensen met honden, dan voel je je wel veilig :)

Nee dan Munchen bv. Heerlijk veilig zonder poortjes.
NS is hard bezig met het plaatsen en sluiten van poortjes, ook omdat op veel stations blijkt dat dit voor een veiligere situatie zorgt op het spoor en perron.

Het sluiten van poortjes is iets wat niet zomaar kan gebeuren. Vaak moet dit in uitgebreid overleg met de gemeente, en voor het plaatsen van poortjes moeten flink wat vergunningen aangevraagd worden.

Ik weet op dit moment niet precies hoe de situatie op Den Haag ervoor staat.
Badge +3
Zonde van het geld in o.a. Eindhoven waar wel 80 poortjes geplaatst zijn maar de gemeente het sluiten keihard tegenhoudt, waardoor een kwart gewoon open is.

Het station een belangrijke corridor tussen het centrum en het busstation/universiteit en ook al kan je als inwoner wel (gratis) passagepassen krijgen, deze zijn niet verkrijgbaar bij de kaartautomaten.

Beter (en goedkoper) was het geweest om de perrons niet via de oude/gerestaureerde 13 meter brede tunnel toegankelijk te maken (via trappen) maar alleen via de 35 meter brede nieuwe tunnel met (rol)trappen en liften. Dan zou de oude passage vrij kunnen blijven van poortjes.
Reputatie 7
Badge +3
Wat Den Haag Centraal betreft liet NS in eerste instantie weten dat er voorlopig geen poortjes zouden komen omdat er eerst verbouwd moest worden. Omdat men de stationshal vrij toegankelijk wil houden moesten de poortjes bij de perron komen en men voorzag opstoppingen wanneer een intercity leeg zou stromen, dit speelt met name bij perron 8 en 9. Oplossing: perrons opschuiven, dus inkorten aan de halzijde en verlengen aan de andere kant, waarbij ook wissels verlegd moeten worden. Alleen zou ProRail dit pas kunnen doen in 2019. Dit was de strekking in 2015.
https://www.ad.nl/den-haag/eerst-verbouwen-dan-pas-poortjes-op-den-haag-cs~a2feb13c/
https://www.ovpro.nl/trein/2015/08/21/komende-jaren-geen-ov-poortjes-op-station-den-haag-centraal/

Vervolgens begon men opeens in mei 2017 poortjes te plaatsen die eind van dat jaar allemaal dicht zouden gaan want "inmiddels kunnen reizigers overstappen zonder het risico te lopen een extra tarief te betalen".
Wat betreft de opstoppingen zei NS "Ook als er twee intercity's tegelijk aankomen leidt tot nooit echt tot opstopping.''
Diverse topics op dit forum, sommige met foto, geven toch een heel ander beeld.
En mijn eigen ervaring is dat wanneer een IC leegloopt het erg lastig is het perron op te komen omdat dan honderden mensen tegelijk het perron af willen, en liefst zo snel mogelijk en ze bijna geen ruimte geven aan reizigers de andere kant op.
https://www.ad.nl/den-haag/ns-poortjes-den-haag-sluiten-nog-dit-jaar~ad05578d/
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/verzoek-om-verplaatsen-poortjes-perron-8-en-9-station-den-haag-centraal-39446

Inmiddels is de datum van eind 2017 wanneer de poortjes dicht zouden moeten gaan al gepasseerd en ze zijn nog steeds open.
Het sluiten van de poortjes zal wel voor een nieuw probleem zorgen voor sommige reizigers die hier overstappen, vergelijkbaar met Sloterdijk.
Op het forum staat al 2 voorbeelden van reizigers De Vink - Utrecht. De planner geeft daarvoor mogelijkheden via Leiden Centraal en Den Haag Centraal. Echter via Den Haag worden er met uit en weer inchecken extra kosten voor reizen buiten het traject in rekening gebracht.
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/trajectkaart-37213

Wordt er dan nu om nog meer van dit soort "Sloterdijkse" klachten/situaties te voorkomen alsnog gewacht met het sluiten van de poortjes tot de perrons zijn verbouwd?
Dat wordt een bijzonder kostbare grap te Den Haag C. De treinen gaan hoe langer hoe verder het station uit. De perrons moeten langer aan de achterkant met als gevolg dat het emplacement niet meer past.
Dit zal geheel opnieuw aangelegd moeten worden, tot aan het Schenkviaduct !
En zijn de poortjes dicht, dan loopt men in paradepas gewoon achter elkaar aan, of je nu wel of niet ingecheckt, binnen (of buiten) kom je toch wel.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, ik heb het ook niet bedacht. Ik geef alleen maar aan wat NS zelf meldde in 2015.

Daarnaast is er nog de kwestie van de sporen 11 en 12 die opnieuw aangesloten zouden worden nu deze niet meer gebruikt worden door de RandstadRail / E lijn.
https://www.mirtoverzicht.nl/projecten/den-haag-cs-perronsporen-11-12
Badge +3
Vervolgens begon men opeens in mei 2017 poortjes te plaatsen die eind van dat jaar allemaal dicht zouden gaan want "inmiddels kunnen reizigers overstappen zonder het risico te lopen een extra tarief te betalen".
Uhuh... Maar dat is dan weer iets anders dan gewoon door het station kunnen lopen (zonder ov-chipkaart met minimaal €6 of €16 saldo) zonder een of ander poortje te hoeven openen... en 200 meter omlopen dan maar door een vieze fiets/auto/voetgangerstunnel die bovendien nogal donker is :?

NS had het sowieso erg hoog in hun glazen bol door poortjes te plaatsen in Eindhoven. En ook al zijn ze er, er blijft op last van de gemeente dus gewoon een kwart open. Terecht!

's Avonds wel perron-controle bij de (rol)trappen, mag ook wat kosten want dat zijn dus 16 mensen totaal die dat doen. Zie ander topic...

Wil je zwart reizen (zonder incheck of e-ticket of mobiel ticket) dan neem gewoon de lift en riskeer een UvB. 😛
Diverse topics op dit forum, sommige met foto, geven toch een heel ander beeld.
En mijn eigen ervaring is dat wanneer een IC leegloopt het erg lastig is het perron op te komen omdat dan honderden mensen tegelijk het perron af willen, en liefst zo snel mogelijk en ze bijna geen ruimte geven aan reizigers de andere kant op.

Jup, Den Haag CS is in dat opzicht een ramp, het loopt hartstikke vast.
Dat was toch al eerder bekend?

Om boeken te kopen is het wel even reizen om bij Paagman te komen. .....

Reageer