beantwoord

Wanneer komen er voorzieningen voor mindervaliden op station Haarlem Spaarnwoude?

• 11 december 2015
  • 42 reacties
  • 1917 Bekeken

Dit station is in het geheel niet toegankelijk voor mindervaliden. Er zijn geen liften en als je naar het perron moet, dan wordt je belemmerd door vele traptreden.
icon

Beste antwoord door Inge NS 11 december 2015, 16:00

Op dit moment zijn niet alle 410 stations in Nederland toegankelijk voor mindervaliden. Er zijn momenteel geen plannen om extra voorzieningen voor mindervaliden op station Haarlem Spaarnwoude aan te brengen. Ik zal echter ook deze suggestie intern doorzetten. De stations Haarlem en Halfweg-Zwanenburg liggen overigens naast Haarlem Spaarnwoude en zijn wel voor mindervaliden toegankelijk. Je zou voor nu naar 1 van deze twee stations kunnen uitwijken.
Bekijk origineel

42 reacties

Op dit moment zijn niet alle 410 stations in Nederland toegankelijk voor mindervaliden. Er zijn momenteel geen plannen om extra voorzieningen voor mindervaliden op station Haarlem Spaarnwoude aan te brengen. Ik zal echter ook deze suggestie intern doorzetten. De stations Haarlem en Halfweg-Zwanenburg liggen overigens naast Haarlem Spaarnwoude en zijn wel voor mindervaliden toegankelijk. Je zou voor nu naar 1 van deze twee stations kunnen uitwijken.
An Ikea train station with no lift. Brilliant!
Reputatie 7
Badge +3
It's not an Ikea station.
Reputatie 6
Badge
Tamzin, hij bedoelt dat de Ikea er pal naast staat, en het station daardoor interessant is voor families die naar de IKEA willen. Ik vind hem een goed punt hebben.

Zo hebben de IKEA's in Delft en Barendrecht/Rotterdam zelfs aparte IKEA haltes.
Reputatie 7
Badge +3
Tamzin, hij bedoelt dat de Ikea er pal naast staat, en het station daardoor interessant is voor families die naar de IKEA willen. Ik vind hem een goed punt hebben.
Dat maakt het nog geen een IKEA-station. Als het een "IKEA-station" zou zijn zou IKEA ook meebetalen aan de voorzieningen zoals IKEA in het buitenland trouwens wel vaak doet (zowel in Keulen bij de U-bahn als benoorden Hamburg heeft IKEA zelfs de hele aanlegkosten van stations betaald). In dit geval is IKEA echter niets anders dan de lokale AH of friettent bij het station.
Reputatie 6
Badge
Je hoort toch ook niemand zeggen dat de IKEA het Stadhuis is, of wel?
I lugged 80 kg up and down those steps the last 2 days, and then, even in Sloterdijk the lift was out of service. Ikea doesn't care if you come by train or car, but if NS want to get us off the roads they need to do more.
Badge +3
In Radar werd gisteren ruim aandacht besteed aan de schandalig trage manier waarop in Nederland het spoorwegnet toegankelijk wordt gemaakt voor mensen met een functiebeperking die zelfstandig willen reizen.
http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/13-02-2017/op-303-treinstations-geen-assistentie-mogelijk-voor-mensen-in-een-rolstoel/

Ik stel voor dat we allemaal het manifest ondertekenen om tot toegankelijke stations te komen. En NS moet natuurlijk met treinen gaan rijden die zonder hulpmiddelen toegankelijk zijn.
http://www.wijstaanop.nl
Reputatie 7
Badge +3
Een manifest ondertekenen heeft weinig zin als je er niet bij vertelt wie de kosten (en dan moet je denken aan miljarden voor een handjevol reizigers) gaat betalen. Tarieven maar 10% extra omhoog zo?
Reputatie 7
Badge +3
I lugged 80 kg up and down those steps the last 2 days, and then, even in Sloterdijk the lift was out of service. Ikea doesn't care if you come by train or car, but if NS want to get us off the roads they need to do more.
I don't think NS is aiming at passengers who want to transport their furniture by train. If you don't have a car IKEA can deliver your furniture at home for a reasonable price.
Een manifest ondertekenen heeft weinig zin als je er niet bij vertelt wie de kosten (en dan moet je denken aan miljarden voor een handjevol reizigers) gaat betalen. Tarieven maar 10% extra omhoog zo?

Ik hoop voor jouw dat jezelf daar zelf nooit in terecht komt want je begint er net zo dom:? erover te praten als de NS (zie reactie:@ van Inge NS eerder in deze topic) zelf Tamzin!

Want ook gehandicapte medemens🆒 heeft RECHT om GEBRUIK TE MAKEN VAN HET OV net zoals jij:@ en ik🆒!

En als je je zorgen over de kosten maakt, geef dan zelf wat meer geld aan de mindere bedeelde medemens en zeur verder er niet over!
Badge +3
De Nederlandse overheid heeft zich verplicht tot het toegankelijk maken van het openbaar vervoer door het ondertekenen van het VN-verdrag. Als de kosten een probleem zijn, had men het verdrag niet moeten ondertekenen.

Door het ondertekenen van het verdrag is een inspanningsverplichting ontstaan. De Nederlandse overheid moet een schop onder het achterwerk krijgen en tot uitvoering overgaan. Daar is het manifest voor bedoeld.

De spoorwegen (en met name NS) lopen hopeloos achter bij andere vormen van openbaar vervoer. Hier in het dorp zijn de meeste bushaltes al aangepast en rijden er bussen die zelfstandig toegankelijk zijn voor rolstoelers.

Wat vaak vergeten wordt is dat alle reizigers profiteren van beter toegankelijk stations. Ook reizigers met kinderwagens, rollators, scootmobielen, fietsen, zware bagage of reizigers die slecht ter been zijn kunnen gebruik maken van liften. Een gelijkvloerse instap tussen perron en trein is ook voor iedereen prettig.
Reputatie 7
Badge +3
Leuk allemaal, maar zonder financiele paragraaf zijn al dit soort verdragen gebakken lucht die de overheid inderdaad beter niet kan ondertekenen. En roepen dat de overheid maar geld beschikbaar moet stellen klinkt typisch SP/GL: er moet maar onbeperkt geld zijn en zo niet dan verhogen toch gewoon de belastingen weer.

Wat betreft materieel: bussen hebben een levensduur van 12 jaar maar je kunt niet verwachten dat NS bijv.het VIRM na amper 15 gaat slopen. En als NS straks dubbeldekkers vervangt door enkeldekkers i.v.m. de toegankelijkheiseisen begint weer iedereen moord en brand te schreeuwen omdat er dan minder zitplaatsen zijn. Graag dus ook enige realiteitszin, er is niet onbeperkt geld.
Reputatie 7
Badge +3
@HendrikJan
De gehandicapte medemens eist van de gemeente een auto of taxivervoer zelfs als overal haltes en bussen voor hem/haar zijn aangepakt. Zie de discussie over de wmo-regeling.
I don't think NS is aiming at passengers who want to transport their furniture by train. If you don't have a car IKEA can deliver your furniture at home for a reasonable price.

yep, 40 € when all you need is a lift.
Reputatie 6
Badge
Ik ben met met Tamzin eens. De mindervaliden krijgen van mij geen cent extra. NS Moet dat maar lekker uit eigen zak betalen, of die groep mensen als klanten zien verdwijnen.
@HendrikJan
De gehandicapte medemens eist van de gemeente een auto of taxivervoer zelfs als overal haltes en bussen voor hem/haar zijn aangepakt. Zie de discussie over de wmo-regeling.

Zo zijn eenmaal de regels in Nederland Tamzin, en als het je niet zint ga dan naar de PVV of naar Turkije waar net zo'n matennaaier zit als de NEP leider van de PVV!
Reputatie 6
Badge
Hendrik - Jan, amen over je stukje over Weert Gilders. Maar is die frustratie naar Tamzin nou echt nodig? Hij is namelijk gewoon kalm.
Hendrik - Jan, amen over je stukje over Weert Gilders. Maar is die frustratie naar Tamzin nou echt nodig? Hij is namelijk gewoon kalm.

Hij begint even ervoor bij een reactie van iMark SP/Gl! Lijkt een gelijke reactie waardig landrsthrn!

En ik kom (zoals in de handtekening ook omschreven staat) ook op voor de gehandicapte medemens als er niet naar normale normen en waarden met deze mensen om wordt gegaan! En daar is wat mij betreft OVER DUIDELIJK sprake van!

Deze topic was (tot vandaag in ieder geval) nieuw voor!
Reputatie 7
Badge +3
@Hendrik-Jan
Als gehandicapten ook in de toekomst van de overheid met de auto of de taxi mogen gaan waarom moeten we dan tegelijkertijd miljarden gaan uitgeven om ook het OV voor diezelfde groep toegankelijk te maken terwijl je van te voren weet dat ze er nooit gebruik van zullen maken? Dan wordt het puur een doel op zich en kan de overheid dat geld beter aan andere zaken uitgeven.
Aan de dommigheid van jouw zeker Tamzin of de PVV?
Badge +3
@Tamzin
Je hebt het volledige punt gemist dat ALLE reizigers profijt hebben van beter toegankelijk openbaar vervoer. We worden allemaal ouder en voor iedereen bestaat de kans later slecht ter been te worden. Daarom kunnen we beter nu beginnen met aanpassen dan eindeloos te miepen over kosten. De kosten van de aanpassingen aan de gebouwen zijn eenmalig, plus wat onderhoudskosten voor bijvoorbeeld de liften.
Wanneer de gebouwen en perrons zijn aangepast komen de aangepaste treinen ook wel.
Reputatie 7
Badge +3
Er is een verschil tussen beter toegankelijk maken en toegankelijk maken voor iedere gehandicapte. Dat laatste eist bijvoorbeeld hulpverleners 24/7 op ieder station en dan praat je over een heel ander kostenplaatje. Voor iemand die wat slechter ter been is een (werkende) roltrap of een hellingbaan een uitkomst maar dat geldt natuurlijk niet voor een rolstoeler. De vraag is bij dit soort zaken hoever je wil gaan.
Badge +3
@Tamzin
Probeer nog eens te begrijpen wat 'zelfstandig reizen met een functiebeperking' betekent voordat je met verkeerde voorbeelden komt.

Ik vind het overigens erg treurig dat bij een volkomen neutraal onderwerp als zelfstandig kunnen reizen met een functiebeperking er allerlei politiek getinte opmerkingen worden gemaakt. Ik hoop dat andere forumgebruikers zich in het vervolg kunnen onthouden van dit soort opmerkingen. Ze leiden alleen maar af van waar het werkelijk om gaat.
Openbare voorzieningen horen toegankelijk te zijn voor minder validen punt uit!
Volgens mij is dit zelfs bij wet geregeld en kan de NS officieel in gebreke gesteld worden.
Daar moet je dan natuurlijk wel weer tijd, energie en nog wat voor hebben.
De NS schiet gewoon te kort!

Reageer