beantwoord

Wanneer komen er voorzieningen voor mindervaliden op station Haarlem Spaarnwoude?

• 11 december 2015
  • 42 reacties
  • 1917 Bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De wet eist dit pas per 2024 als ik het goed heb.
Nu maar hopen dat dit ook gehandhaafd word, en bovenal dat niemand voor deze tijd het landelijke nieuws haalt door een onbedoelde doodsmak van die stijle rottrap op het perron maakt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik betwijfel of er veel van terecht komt want op niet naleven staan geen sancties.

In Nederland is men er nog redelijk serieus mee bezig, in Duitsland alleen voor stations met minimaal 1000 reizigers per dag en de rest van de EU doet helemaal niets.

Voor de meeste landen is het gewoon onbetaalbaar.
Reputatie 7
Badge +3
Als de overheden dit bij wet verplichten moeten ze ook de kosten maar betalen. Maar dat doen ze dus niet, dus zullen spoorwegmaatschappijen stellen dat ze het geld er voor niet hebben. Je kunt wel van alles verplicht stellen zonder te vertellen waar het van betaald moet worden.
Ik betwijfel het ook maar dat weerhoudt mij er dus niet van om zo af en toe mijn grote scheur te openen. Wanneer je ziet waar d'r allemaal geld aan word uitgegeven blijft zoiets bizar toch?
De NS heeft wel geld maar dat word gewoon ergens anders naar gesluisd, same old, same old.
Zodra iemand wel gewond raakt omdat hij of zij van de trap af lazert dan beoogd de NS zeker ook dat hij of zij het hoofdstation had moeten gebruiken omdat dat maar anderhalve km verderop staat.
Reputatie 7
Badge +3
Sowieso is het geen zaak van NS maar van ProRail en dat zwemt ook niet in het geld.

Overigens kun je ook besluiten dergelijke kleine stations te sluiten als de kosten onzinnig worden gezien het aantal reizigers. Dan is het probleem ook opgelost.
Klopt, ProRail ?
Reputatie 6
@HendrikJan
De gehandicapte medemens eist van de gemeente een auto of taxivervoer zelfs als overal haltes en bussen voor hem/haar zijn aangepakt. Zie de discussie over de wmo-regeling.

Dit is wel een beetje een generalistische opmerking. Het taxivervoer is in veel gemeentes drama omdat het goedkoop wordt aanbesteed. En veel gehandicapten kiezer ook niet voor het taxivervoer. Ik zou er ongetwijfeld ook voor in aanmerking kunnen komen, net zoals Valys en vervoer van/naar werk. En toch ben ik meubilair in de trein.
Op dit moment zijn niet alle 410 stations in Nederland toegankelijk voor mindervaliden. Er zijn momenteel geen plannen om extra voorzieningen voor mindervaliden op station Haarlem Spaarnwoude aan te brengen. Ik zal echter ook deze suggestie intern doorzetten. De stations Haarlem en Halfweg-Zwanenburg liggen overigens naast Haarlem Spaarnwoude en zijn wel voor mindervaliden toegankelijk. Je zou voor nu naar 1 van deze twee stations kunnen uitwijken.
Hierbij heb ik de actuele informatie op dit onderwerp: http://www.sweco.nl/nieuws/nieuwsartikelen/persbericht-sweco-werkt-aan-toegankelijkheid-van-9-stations/
Reputatie 4
De kosten voor aanpassingen zoals een lift zijn in de meeste gevallen veel hoger dan nodig door de verplichte europese aanbesteding. Normaal gesproken moet je rekenen dat door deze en andere regeltjes alles 2 tot 3 x zo duur wordt.
Idd niet alle stations zijn geschikt voor minderinvalide. (NS en IKEA hebben met elkaar niets mee te maken daar staat alles los van.) Met name de stations rond Arnhem is het een probleem. Maar Haarlem en Halfweg zijn wel te bereiken voor minderinvalide. De provincie Noord-Holland heeft ook geen geld voor om alle stations toegankelijk te maken voor minderinvalide. In de folder "Reizen met een functiebeperking" kunnen misschien wat tips zijn (in PDF bestand): https://www.ns.nl/voorwaarden.html
Reputatie 7
Badge
rest van de EU doet helemaal niets. Voor de meeste landen is het gewoon onbetaalbaar.
In Portugal zijn en worden ook kleinere stations met hellingbanen aangepast. Rond Porto en aan de Algarve is men al klaar. Zag zelfs op de 1x/dag lijn naar Badajoz(S) werkzaamheden. Betaald met EU subsidie voor regio's. Alleen zijn de treinen vaak niet toegankelijk
]
Badge +3
Wat vaak vergeten wordt is dat het investeren in toegankelijke stations voor iedereen een verbetering is. Niet alleen reizigers met een functiebeperking hebben baat bij deze aanpassingen. Ook de reizigers met een fiets, een kinderwagen of veel bagage hebben profijt. Verder kunnen we geen van allen in de toekomst kijken en is het best mogelijk dat we zelf nog eens slecht ter been worden en toch graag zelfstandig kunnen blijven reizen.
Bovendien zijn het veelal eenmalige investeringen. Met uitzondering van de onderhoudskosten van de liften.

Het is goed om te lezen dat er weer 9 stations zijn aanbesteed. Het tempo blijft natuurlijk veel te laag en 2030 is veel te ver weg. ProRail zou dit veel sneller moeten uitvoeren. Blijkbaar is er nog steeds te weinig budget toegekend aan het Programma Toegankelijkheid.
https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid
rest van de EU doet helemaal niets. Voor de meeste landen is het gewoon onbetaalbaar.
In Portugal zijn en worden ook kleinere stations met hellingbanen aangepast. Rond Porto en aan de Algarve is men al klaar. Zag zelfs op de 1x/dag lijn naar Badajoz(S) werkzaamheden. Betaald met EU subsidie voor regio's. Alleen zijn de treinen vaak niet toegankelijk
]
Weet niet of dat helemaal waar is. In Cascais zag ik ook iemand met een rolstoel en zowel de treinen als het perron zijn wel gelijkvloers. Dit gaat wel over nieuwe Europese normen dat zelfs tot Scandinaviƫ wel zou moeten worden ingevoerd. Al hoewel in Noorwegen je ook de mooiste treinreizen kunt maken. Ben er alleen nooit geweest.
Off topic. Noorwegen is een mooi land. En als je het aandurft met een klein tentje kamperen op een bedje van elandmos boven de boomgrens. Hengeltje, suiker, zout, bouillonblokjes, keteltje en nog wat andere zaken mee en het is schitterend. Althans voor sommigen. Aluminiumfolie en lucifers zijn ook handig, want de takjes boven de boomgrens branden snel op. In het as is nog wel wat mogelijk. Mocht je wat lager overnachten en een compleet omgehakt bos zien, dan zijn dat de bevers. De kleine paden die je bewandelt zijn paden onderhouden door de schapen. 😳

Reageer