beantwoord

Wanneer komen er voorzieningen voor mindervaliden op station Haarlem Spaarnwoude?

  • 11 december 2015
  • 42 reacties
  • 1960 Bekeken

Dit station is in het geheel niet toegankelijk voor mindervaliden. Er zijn geen liften en als je naar het perron moet, dan wordt je belemmerd door vele traptreden.
icon

Beste antwoord door Inge NS 11 december 2015, 16:00

Op dit moment zijn niet alle 410 stations in Nederland toegankelijk voor mindervaliden. Er zijn momenteel geen plannen om extra voorzieningen voor mindervaliden op station Haarlem Spaarnwoude aan te brengen. Ik zal echter ook deze suggestie intern doorzetten. De stations Haarlem en Halfweg-Zwanenburg liggen overigens naast Haarlem Spaarnwoude en zijn wel voor mindervaliden toegankelijk. Je zou voor nu naar 1 van deze twee stations kunnen uitwijken.
Bekijk origineel

42 reacties

Off topic. Noorwegen is een mooi land. En als je het aandurft met een klein tentje kamperen op een bedje van elandmos boven de boomgrens. Hengeltje, suiker, zout, bouillonblokjes, keteltje en nog wat andere zaken mee en het is schitterend. Althans voor sommigen. Aluminiumfolie en lucifers zijn ook handig, want de takjes boven de boomgrens branden snel op. In het as is nog wel wat mogelijk. Mocht je wat lager overnachten en een compleet omgehakt bos zien, dan zijn dat de bevers. De kleine paden die je bewandelt zijn paden onderhouden door de schapen. 😳
rest van de EU doet helemaal niets. Voor de meeste landen is het gewoon onbetaalbaar.
In Portugal zijn en worden ook kleinere stations met hellingbanen aangepast. Rond Porto en aan de Algarve is men al klaar. Zag zelfs op de 1x/dag lijn naar Badajoz(S) werkzaamheden. Betaald met EU subsidie voor regio's. Alleen zijn de treinen vaak niet toegankelijk
]
Weet niet of dat helemaal waar is. In Cascais zag ik ook iemand met een rolstoel en zowel de treinen als het perron zijn wel gelijkvloers. Dit gaat wel over nieuwe Europese normen dat zelfs tot Scandinaviƫ wel zou moeten worden ingevoerd. Al hoewel in Noorwegen je ook de mooiste treinreizen kunt maken. Ben er alleen nooit geweest.
Badge +3
Wat vaak vergeten wordt is dat het investeren in toegankelijke stations voor iedereen een verbetering is. Niet alleen reizigers met een functiebeperking hebben baat bij deze aanpassingen. Ook de reizigers met een fiets, een kinderwagen of veel bagage hebben profijt. Verder kunnen we geen van allen in de toekomst kijken en is het best mogelijk dat we zelf nog eens slecht ter been worden en toch graag zelfstandig kunnen blijven reizen.
Bovendien zijn het veelal eenmalige investeringen. Met uitzondering van de onderhoudskosten van de liften.

Het is goed om te lezen dat er weer 9 stations zijn aanbesteed. Het tempo blijft natuurlijk veel te laag en 2030 is veel te ver weg. ProRail zou dit veel sneller moeten uitvoeren. Blijkbaar is er nog steeds te weinig budget toegekend aan het Programma Toegankelijkheid.
https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid
Reputatie 7
Badge
rest van de EU doet helemaal niets. Voor de meeste landen is het gewoon onbetaalbaar.
In Portugal zijn en worden ook kleinere stations met hellingbanen aangepast. Rond Porto en aan de Algarve is men al klaar. Zag zelfs op de 1x/dag lijn naar Badajoz(S) werkzaamheden. Betaald met EU subsidie voor regio's. Alleen zijn de treinen vaak niet toegankelijk
]
Idd niet alle stations zijn geschikt voor minderinvalide. (NS en IKEA hebben met elkaar niets mee te maken daar staat alles los van.) Met name de stations rond Arnhem is het een probleem. Maar Haarlem en Halfweg zijn wel te bereiken voor minderinvalide. De provincie Noord-Holland heeft ook geen geld voor om alle stations toegankelijk te maken voor minderinvalide. In de folder "Reizen met een functiebeperking" kunnen misschien wat tips zijn (in PDF bestand): https://www.ns.nl/voorwaarden.html
Reputatie 4
De kosten voor aanpassingen zoals een lift zijn in de meeste gevallen veel hoger dan nodig door de verplichte europese aanbesteding. Normaal gesproken moet je rekenen dat door deze en andere regeltjes alles 2 tot 3 x zo duur wordt.
Op dit moment zijn niet alle 410 stations in Nederland toegankelijk voor mindervaliden. Er zijn momenteel geen plannen om extra voorzieningen voor mindervaliden op station Haarlem Spaarnwoude aan te brengen. Ik zal echter ook deze suggestie intern doorzetten. De stations Haarlem en Halfweg-Zwanenburg liggen overigens naast Haarlem Spaarnwoude en zijn wel voor mindervaliden toegankelijk. Je zou voor nu naar 1 van deze twee stations kunnen uitwijken.
Hierbij heb ik de actuele informatie op dit onderwerp: http://www.sweco.nl/nieuws/nieuwsartikelen/persbericht-sweco-werkt-aan-toegankelijkheid-van-9-stations/
Reputatie 6
@HendrikJan
De gehandicapte medemens eist van de gemeente een auto of taxivervoer zelfs als overal haltes en bussen voor hem/haar zijn aangepakt. Zie de discussie over de wmo-regeling.


Dit is wel een beetje een generalistische opmerking. Het taxivervoer is in veel gemeentes drama omdat het goedkoop wordt aanbesteed. En veel gehandicapten kiezer ook niet voor het taxivervoer. Ik zou er ongetwijfeld ook voor in aanmerking kunnen komen, net zoals Valys en vervoer van/naar werk. En toch ben ik meubilair in de trein.
Klopt, ProRail ?
Reputatie 7
Badge +3
Sowieso is het geen zaak van NS maar van ProRail en dat zwemt ook niet in het geld.

Overigens kun je ook besluiten dergelijke kleine stations te sluiten als de kosten onzinnig worden gezien het aantal reizigers. Dan is het probleem ook opgelost.
Zodra iemand wel gewond raakt omdat hij of zij van de trap af lazert dan beoogd de NS zeker ook dat hij of zij het hoofdstation had moeten gebruiken omdat dat maar anderhalve km verderop staat.
De NS heeft wel geld maar dat word gewoon ergens anders naar gesluisd, same old, same old.
Ik betwijfel het ook maar dat weerhoudt mij er dus niet van om zo af en toe mijn grote scheur te openen. Wanneer je ziet waar d'r allemaal geld aan word uitgegeven blijft zoiets bizar toch?
Reputatie 7
Badge +3
Als de overheden dit bij wet verplichten moeten ze ook de kosten maar betalen. Maar dat doen ze dus niet, dus zullen spoorwegmaatschappijen stellen dat ze het geld er voor niet hebben. Je kunt wel van alles verplicht stellen zonder te vertellen waar het van betaald moet worden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik betwijfel of er veel van terecht komt want op niet naleven staan geen sancties.

In Nederland is men er nog redelijk serieus mee bezig, in Duitsland alleen voor stations met minimaal 1000 reizigers per dag en de rest van de EU doet helemaal niets.

Voor de meeste landen is het gewoon onbetaalbaar.
Nu maar hopen dat dit ook gehandhaafd word, en bovenal dat niemand voor deze tijd het landelijke nieuws haalt door een onbedoelde doodsmak van die stijle rottrap op het perron maakt.
Reputatie 7
Badge +3
De wet eist dit pas per 2024 als ik het goed heb.
Openbare voorzieningen horen toegankelijk te zijn voor minder validen punt uit!
Volgens mij is dit zelfs bij wet geregeld en kan de NS officieel in gebreke gesteld worden.
Daar moet je dan natuurlijk wel weer tijd, energie en nog wat voor hebben.
De NS schiet gewoon te kort!
Badge +3
@Tamzin
Probeer nog eens te begrijpen wat 'zelfstandig reizen met een functiebeperking' betekent voordat je met verkeerde voorbeelden komt.

Ik vind het overigens erg treurig dat bij een volkomen neutraal onderwerp als zelfstandig kunnen reizen met een functiebeperking er allerlei politiek getinte opmerkingen worden gemaakt. Ik hoop dat andere forumgebruikers zich in het vervolg kunnen onthouden van dit soort opmerkingen. Ze leiden alleen maar af van waar het werkelijk om gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Er is een verschil tussen beter toegankelijk maken en toegankelijk maken voor iedere gehandicapte. Dat laatste eist bijvoorbeeld hulpverleners 24/7 op ieder station en dan praat je over een heel ander kostenplaatje. Voor iemand die wat slechter ter been is een (werkende) roltrap of een hellingbaan een uitkomst maar dat geldt natuurlijk niet voor een rolstoeler. De vraag is bij dit soort zaken hoever je wil gaan.
Badge +3
@Tamzin
Je hebt het volledige punt gemist dat ALLE reizigers profijt hebben van beter toegankelijk openbaar vervoer. We worden allemaal ouder en voor iedereen bestaat de kans later slecht ter been te worden. Daarom kunnen we beter nu beginnen met aanpassen dan eindeloos te miepen over kosten. De kosten van de aanpassingen aan de gebouwen zijn eenmalig, plus wat onderhoudskosten voor bijvoorbeeld de liften.
Wanneer de gebouwen en perrons zijn aangepast komen de aangepaste treinen ook wel.
Aan de dommigheid van jouw zeker Tamzin of de PVV?
Reputatie 7
Badge +3
@Hendrik-Jan
Als gehandicapten ook in de toekomst van de overheid met de auto of de taxi mogen gaan waarom moeten we dan tegelijkertijd miljarden gaan uitgeven om ook het OV voor diezelfde groep toegankelijk te maken terwijl je van te voren weet dat ze er nooit gebruik van zullen maken? Dan wordt het puur een doel op zich en kan de overheid dat geld beter aan andere zaken uitgeven.
Hendrik - Jan, amen over je stukje over Weert Gilders. Maar is die frustratie naar Tamzin nou echt nodig? Hij is namelijk gewoon kalm.

Hij begint even ervoor bij een reactie van iMark SP/Gl! Lijkt een gelijke reactie waardig landrsthrn!

En ik kom (zoals in de handtekening ook omschreven staat) ook op voor de gehandicapte medemens als er niet naar normale normen en waarden met deze mensen om wordt gegaan! En daar is wat mij betreft OVER DUIDELIJK sprake van!

Deze topic was (tot vandaag in ieder geval) nieuw voor!
Reputatie 6
Badge
Hendrik - Jan, amen over je stukje over Weert Gilders. Maar is die frustratie naar Tamzin nou echt nodig? Hij is namelijk gewoon kalm.

Reageer