beantwoord

Wanneer verwijdert NS de stempelautomaten van de stations?

• 7 augustus 2014
  • 8 reacties
  • 1100 Bekeken

Reputatie 1
Volgende scenario nu al paar keer gezien.
Op de perrons van station Leiden staan nog steeds stempel palen. Weliswaar afgedekt met een metalen plaatje en tekst erop maar nog steeds in gele NS kleur. Ik weet niet of dat op andere stations ook nog staat maar wordt het niet hoog tijd die dingen weg te halen?
Mensen die onbekend zijn op Leiden lopen langs zo'n paal en halen hun OV-chipkaart er langs. Waarop ze (gelukkig) door medereizigers daarop aangesproken worden. Dat zo'n paal er wat anders uit ziet en geen geluid maakt: tja, misschien hoort dat zo. NS heeft alles klantonvriendelijk ingewikkeld gemaakt en een boel mensen denken daardoor "Tja, zal wel zo horen".
Het is ook zeer verwarrend: als je geen station bent gewend met poortjes (al dan niet dicht) dan is zo'n paal midden op het perron een logische keus om je kaart langs te halen.
Zie ook https://forum.ns.nl/op-station-17/paaltjes-poortjes-verwarring-leiden-4261
icon

Beste antwoord door Pe_pe 7 augustus 2014, 11:02

Zo hoog tijd is dat niet. Tot 4 dagen geleden waren er bijvoorbeeld nog 2-1 overgang actiekaartjes geldig die voor vertrek bij zo'n ding gestempeld moesten worden (wat inderdaad door de vele defecte, dichtgemaakte exemplaren op sommige stations een hele uitdaging was). Actiedagkaartjes van winkelketens moeten voor gebruik bij andere treinvervoerders ook nog in sommige gevallen worden gestempeld. Totdat dat allemaal helemaal verchipt of ver-e-ticket is, vervullen de stempelautomaten nog een functie.
Bekijk origineel

8 reacties

Zo hoog tijd is dat niet. Tot 4 dagen geleden waren er bijvoorbeeld nog 2-1 overgang actiekaartjes geldig die voor vertrek bij zo'n ding gestempeld moesten worden (wat inderdaad door de vele defecte, dichtgemaakte exemplaren op sommige stations een hele uitdaging was). Actiedagkaartjes van winkelketens moeten voor gebruik bij andere treinvervoerders ook nog in sommige gevallen worden gestempeld. Totdat dat allemaal helemaal verchipt of ver-e-ticket is, vervullen de stempelautomaten nog een functie.
Reputatie 1
Stempelpalen die ik ken zijn allemaal dichtgemaakt met een metalen plaatje. Wist dus niet dat die dingen nog bestaan die het wél doen? Is dan mega zoektocht om je kaartje af te kunnen stempelen dan :(
Topic titel zou dan moeten zijn "Wanneer verwijderd de NS de afgesloten stempel palen op de stations?" 🙂
Ik heb twee jaar geleden, wegens een gewijzigd reistraject en in afwachting van mijn nieuwe trajectkaart, een tijdje gereisd met ongedateerde kaartjes. Toen was er op Utrecht Centraal al (vrijwel) geen stempelautomaat meer te vinden die niet defect was, waardoor ik altijd direct naar een balie (of een rondlopende medewerker) liep om mijn kaartje te laten afstempelen.
Ook na 9 juli zullen er nog (kleine aantallen) ongedateerde vervoersbewijzen alsmede overgangsbewijzen en toeslagen in omloop zijn. De stempelautomaten blijven daarom voorlopig staan. Het kan voorkomen dat een stempelautomaat defect is, maar per station zou er minstens 1 werkende stempelautomaat moeten zijn.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 1
@ Inge NS
Vraag over wat me al eerder is opgevallen: waarom kiezen jullie antwoorden en daarmee een topic op Beantwoord zettend? Eerlijk gezegd vindt ik dat zeer raar omdat je daarmee het topic van de eigenlijke poster/vraagsteller wegkaapt. Ik snap dat het een soort service is maar het hoort eigenlijk niet. Het is aan de vrager om te besluiten of een vraag is beantwoord of niet.
Reputatie 1
Okay, duidelijk. Neemt niet weg dat de vele stempelautomaten die er nog staan maar niet werkzaam zijn voor zeer veer verwarring zorgen:
- aan de ene kant verwart het mensen die denken dat het een in-/uitcheck paal is
- aan de andere kant lopen mensen die een stempelautomaat zoeken zich ongans omdat vanaf een afstand niet zichtbaar is of een stempelautomaat wel of niet werkzaam is.
Dus de vraag blijft: waarom verwijdert de NS de stempelautomaten die buiten dienst zijn (bijna allemaal dus) niet? Voorkomt een boel verwarring op meerdere vlakken.
@ Inge NS
Vraag over wat me al eerder is opgevallen: waarom kiezen jullie antwoorden en daarmee een topic op Beantwoord zettend? Eerlijk gezegd vindt ik dat zeer raar omdat je daarmee het topic van de eigenlijke poster/vraagsteller wegkaapt. Ik snap dat het een soort service is maar het hoort eigenlijk niet. Het is aan de vrager om te besluiten of een vraag is beantwoord of niet.

NS kan wel meer dingen veranderen, je kan ook niet kiezen in welk subforum je een topic begint. En inderdaad moet een topic niet als beantwoord worden gemarkeerd door iemand anders. Vaak is het antwoord onvolledig.
We markeren een reactie als antwoord, zodat andere forumleden of stille meelezers in één oogopslag kunnen zien wat het beste antwoord is. Dit scheelt scrollen en neemt ook verwarring weg in een topic waar uiteenlopende adviezen/antwoorden worden gegeven. Dit betekent natuurlijk niet dat er niet verder gediscussieerd mag worden.

Verder staat er op de stempelautomaten aangegeven dat ze alleen bestemd zijn voor het afstempelen van vervoerbewijzen. Het is voor mij lastig na te gaan of en wanneer de stempelautomaten die buiten dienst zijn, worden weggehaald. Het kan zijn dat ze nog weer in werking worden gesteld.

Reageer