beantwoord

Wanneer wordt Harderwijk nu eindelijk een intercitystation?


Goedenavond,
Er blijkt al meer dan 30 jaar gesproken te worden over een intercitystop in Harderwijk Iedere keer komen er weer nieuwe tegenargumenten. De laatst mij bekende is dat er volgens NS meer mensen last hebben van een extra stop (langere reistijd) dan de mensen die hier voordeel bij hebben die opstappen/uitstappen op Harderwijk. Ik vraag me af welke berekening hieraan ten grondslag ligt (met welke aantallen reizigers is gerekend, hoe is dit bepaald en waarom wordt alleen gekeken naar het aantal reizigers en wordt geen rekening gehouden met de extra of kortere reisduur?) Immers weegt 2-3 minuten extra reistijd van 1 persoon net zo zwaar als 20 minuten snellere reistijd van een ander? Want dat is de winst als in reistijd naar Utrecht Centraal als Harderwijk een IC-station wordt! Graag uw onderbouwde reactie of het rapport waar NS haar mening op baseert. Dat ik niet de enige ben, blijkt wel uit mijn facebook community die al meer dan 2100 leden heeft! Kijk maar op https://www.facebook.com/intercityharderwijk/. Ik verwacht daarom een zeer accurate reactie want deze zal ik ook op onze eigen community delen.
Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Marnix van der Velden
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 31 maart 2017, 16:21

Het forum is voornamelijk een klant-helpt-klant-platform Marnix; maar we zijn als moderators ook veelvuldig actief om alles bij te houden en mee te praten waar nodig. Ik wil je adviseren om je wens (en die van anderen) betreffende dit onderwerp kenbaar te maken bij de lokale politiek, maar ook bij reizigersorganisaties. Op die manier klinkt de noodzaak ook bij ons weer sterker door. En kunnen we onderzoeken of die noodzaak er ook daadwerkelijk is.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Is uitgebreid besproken https://forum.ns.nl/op-station-17/harderwijk-intercity-30320

Het antwoord was:
Een intercitystop in Harderwijk past niet in de (huidige) dienstregeling.
De intercity zit in Zwolle (overstappen ri. Raalte, Emmen, Kampen en Groningen/Leeuwarden), Amersfoort (intercity van/naar Amsterdam Centraal) en Utrecht Centraal (intercity van/naar Den Haag Centraal) vast.

De stop in Harderwijk is momenteel onmogelijk zonder of de knoop in Zwolle of die in Amersfoort én Utrecht te verbreken.

Deze overstappen zijn allen zeer belangrijk, daar hebben vele tienduizenden mensen last van. Het is erg vervelend voor de mensen uit Harderwijk (ik vond ook dat Harderwijk in principe wel een IC verdient), maar het is een kleine groep ten opzichte tegen de rest.
dank u wel voor uw reactie @slidestops. Maar waarom hoor ik alleen maar waarom het niet kan en wordt er niet constructief meegedacht hoe iets wel kan? En die kleine groep betwijfel ik. Zeker wanneer we rekening houden met de extra toeristen voor Dolfinarium en Walibi. Ik verwacht zelfs dat er alleen maar meer reizigers zullen komen wanneer deze parken via een intercity beter bereikbaar worden. Daarom vraag ik om een goed onderbouwde reactie van NS. We wachten af...
Laat ik de vraag eens andersom stellen: waarom zou Harderwijk juist wel een intercitystation moeten worden? Het station staat ergens op de 80e plek qua aantal in- en uitstappers, met tientallen stations die meer reizigers hebben maar ook geen intercity hebben. En ik vermoed dat je voor al die stations we een facebook groep kunt oprichten en een dergelijk aantal steunbetuigingen kunt binnenhalen. Als een station met drie maal zo veel reizigers geen intercity heeft, waarom Harderwijk dan wel?
Reputatie 7
Hallo en welkom op het NS Serviceforum.

Om het topic centraal te houden, adviseer ik je met Slidestops's advies mee te gaan en in het gegeven topic hierover te discussiëren. Hier zijn genoeg kenners en specialisten die je antwoorden kunnen geven op jouw vragen!
Reputatie 7
Badge +3
De vraag is natuurlijk waar dan de grens is. Hoogeveen wil ook intercity's en voor je het weet staat een plaats als Nijkerk (vrijwel evenveel inwoners) ook op de stoep.

Toeristen en pretparken zijn niet zo interessant in deze discussie. Op jaarbasis is hun aantal procentueel erg klein (de meesten zijn sowieso gezinnen die met de auto gaan) en de meesten hebben ook niet zo'n haast dat ze perse met de intercity moeten.
Reputatie 1
Ik vindt het wel een goed punt, maar misschien kan er dan gelijk een overstap gecreëerd worden voor de vele mensen die nu met de langzame sprinter naar Utrecht of Zwolle gaan. Denk bijvoorbeeld aan de mensen uit Nunspeet, Putten, Ermelo
Reputatie 7
Badge +3
Waarom kan iemand uit Ermelo niet met de sprinter naar Zwolle?????
Reputatie 1
Waarom kan iemand uit Ermelo niet met de sprinter naar Zwolle?????
Zeg ik dat iemand uit Ermelo niet met de sprinter naar zwolle kan? Met een overstap op Harderwijk op de Intercity kunnen ze hier sneller zijn, en eventueel doorreizen naar Leeuw/Groning
Ja, maar dat kun je voor nog 20 stations zeggen. Geldermalsen is ook zo'n knooppunt (overstapstation van de Betuwelijn) waar de intercity's hard voorbij scheuren en je dus moet het boemeltje moet dat er 10 minuten langer over doet. Woerden is ook zo'n geval nu, 8 van de 10 intercity's rijden hier voorbij terwijl het een overstapstation is.
Reputatie 1
Ja, maar dat kun je voor nog 20 stations zeggen. Geldermalsen is ook zo'n knooppunt (overstapstation van de Betuwelijn) waar de intercity's hard voorbij scheuren en je dus moet het boemeltje moet dat er 10 minuten langer over doet. Woerden is ook zo'n geval nu, 8 van de 10 intercity's rijden hier voorbij terwijl het een overstapstation is.
Ben ik het mee eens, er moet maar een beperkt aantal stations een Intercity status hebbnen. Maar stations rondom Harderwijk hebben veel mindere aansluitingen.
Vanaf Geldermalsen kan je zo alsnog elk kwartier naar Utrecht en vanaf Woerden 6x per uur.
Reputatie 6
Badge
Lombardijen verdient nog eerder een Intercity stop dan Harderwijk, ware het niet dat het stukje Centraal - Dordrecht nu wel heel erg lang duurt door de stop op Blaak.

De wijk kent ongeveer 20 duizend inwoners, een groot ziekenhuis en 2 grote scholen met vele dagelijkse (lees: dagelijkse) bezoekers.

Bovendien is het een belangrijk overstappunt voor regionaal busvervoer naar o.a Oud-Beijerland, Sliedrecht, Papendrecht en Ridderkerk.
beste @Tomas NS, prima om aan te sluiten bij een ander topic, maar ik vind het nogal makkelijk om als antwoord op mijn vraag te verwijzen naar eerdere discussies, en andere experts. Ik stel gewoon een vraag aan NS en verwacht van jullie ook een antwoord. En als dit forum daarvoor niet de juiste plek is, hoor ik het graag.
dank u wel.
Vriendelijke groet,
Marnix
Reputatie 7
In het topic waarnaar wordt doorverwezen is al een antwoord gegeven, wat nu ook nog van toepassing is vandaar de verwijzing.

Een reactie van NS hoeft niet altijd te komen. Ze markeren ook de goede antwoorden als iemand anders die geeft (dat groene vlak)
Het forum is voornamelijk een klant-helpt-klant-platform Marnix; maar we zijn als moderators ook veelvuldig actief om alles bij te houden en mee te praten waar nodig. Ik wil je adviseren om je wens (en die van anderen) betreffende dit onderwerp kenbaar te maken bij de lokale politiek, maar ook bij reizigersorganisaties. Op die manier klinkt de noodzaak ook bij ons weer sterker door. En kunnen we onderzoeken of die noodzaak er ook daadwerkelijk is.

Reageer