Wanneer zet NS bussen in?

Aanrijding met voertuig op traject breda Lage Zwaluwe. Vereist geen hoger wiskunde om te weten dat dit gaat duren. Vraag is dan waar de bus blijft.

11 reacties

Hoi arjanvisserman.

Begrijpelijke vraag, wanneer er een storing ontstaat of in dit geval een aanrijding dan gaat het volgende gebeuren.

Wat is er aan de hand?

Hoe lang gaat het herstel duren? Langer dan 2 uur?

Welke verbindingen ondervinden impact?

Waar moeten er bussen ingezet gaan worden?

Bellen met busbedrijven in de regio.

Busbedrijf belt personeel

Personeel moet naar het busbedrijf toe.

Personeel maakt bus klaar voor vervoer.

Personeel rijdt met de bus naar het station.

Zoals je ziet zijn er aardig wat stappen te nemen en kan het een busbedrijf aardig wat tijd kosten tot het bellen van het personeel tot het ter plaatse zijn op het station.
Je ziet vaak dat na ongeveer 1,5 uur na het bestellen van bussen de eerste chauffeurs aanwezig zijn met hun bus op het station.

Dan moet je nog kijken of het busbedrijf wel personeel of bussen beschikbaar heeft. Soms kunnen ze maar 1 bus leveren of simpelweg geen. Dat moeten ze van verder komen met extra aanrijtijd tot gevolg.

Hoe zit dat nu met mijn reis?
Voor de verstoring door een aanrijding op het traject Breda - Lage Zwaluwe zijn ook bussen besteld. Ik kan je dus geen specifieke tijd geven wanneer de bussen aanwezig zullen zijn. Mijn excuses.
Reputatie 4
Badge
Als je naar de concessie van de NS kijkt staat er toch echt dat er buiten de spits binnen 60 minuten vervangend vervoer zou moeten zijn. Dus dat het normaal is om pas na 1,5 uur (= 90 minuten) de eerste bussen aanwezig te hebben vind ik dan vreemd. Vandaag is toch een hele normale dag, geen extreem weer. Het is ook geen vakantieperiode waarin veel touringcars in het buitenland zijn. De NS zou dan toch afspraken met busbedrijven klaar moeten hebben liggen die binnen een uur vervangend vervoer kunnen leveren.Of 60 minuten gewoon redelijkerwijs nooit mogelijk?

Zie:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533714788418/content/assets/ns-nl/over-ons/concessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.pdf

Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen
1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS
de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.
3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is
opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de
gewenste sterkte is.
4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken
over omreizen per bus, tram, metro of per trein.
Badge
Er is binnen die 60 minuten wel geregeld dat er vervangend vervoer komt echter is de NS ook afhankelijk van de beschikbaarheid van bussen en personeel en waar vandaan deze moeten komen. Er zijn afspraken gemaakt met 1 centrale organisatie die dit regelt voor de NS en weer afspraken heeft met andere maatschappijen. Het is natuurlijk niet zo dat deze bussen met personeel de hele dag paraat staan om meteen naar een locatie te rijden waar ze nodig zijn.

Op sommige locaties lukt het vrij snel om alternatief busvervoer in te zetten en op andere locaties duurt dat helaas wat langer vanwege bv aanrijtijden van de bussen.
Reputatie 2
Meer nog als lege bussen is er personeel nodig, dat deze kan besturen en dat ook mag (rijtijdenwet e.d.). Vanaf vanavond is er grootscheepse inzet wegens bouw in Leiden, en ook de Keukenhof slaat al toe/vergt al gauw 50/60 touringcars voor waar ze voor zijn/toeristen.
Denk jij nou echt dat er op een gewone zondagmiddag opeens tientallen chauffeurs bereid zouden zijn hun vrije tijd op te offeren voor ritjes voor NS. Voor een normale trein met 3-400 reizigers heb je dus 8/10 bussen nodig, en voorkom liever dat er maar een komt waar men dan elkaar uitvecht.
In het verleden hebben sommige van de concurrenten van NS, die vaak ook zelf busbedrijven hadden, wel combifuncties gehad, zodat machinisten die toch niet konden rijden met treintjes dan weer buschauffeur werden. Maar dat werkt enkel op kleine lijntjes niet veraf van de garages.
bij mijn weten heeft NS 2 of zelfs 3 grote touringcarbedrijven gecontracteerd die in hun deel v.h. land bij calamiteiten en de vele weekend/werkzaamheden bussen moeten inzetten, waarvoor ze vaak weer afspraken met vele andere touringcarbedrijven hebben.
Reputatie 7
Badge +2
En het was ook niet alleen deze aanrijding waar bussen nodig waren, er waren (en zijn nog steeds) grote problemen vanwege een stroomstoring elders in Brabant.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/2967652/Chaos-treinverkeer-duurt-voort-reizigers-wachten-al-uren-op-vervoer
Reputatie 3
Waarom schakelt NS niet de hulp van de stads- en streekvervoerders in? Op zondag staat het grootste deel van de bussen toch stil, en als chauffeurs kun je uitzendkrachten inzetten die in het weekend graag een dagje extra werken.

Blijkbaar vindt NS het echter handiger om afspraken te maken met slechts één bedrijf die het vervolgens allemaal in de soep laat draaien, in plaats van zelf contact te zoeken met collega-OV-bedrijven...
Badge
Wat dacht je van de aanbestedingsregels waar de NS aan moet voldoen ?
Reputatie 7
Ik heb gisteren toevallig dienst gehad op Breda en moest daarbij ook bussen regelen. Ik ben om 16.30 begonnen met mijn dienst en was rond 17.00 op Breda. Toen ik om 17.00 de dienst overnam, hadden mijn collega's al een aantal bussen weggestuurd en stonden er bussen te wachten op reizigers. Rond 15.30 kwam de eerste melding, anderhalf uur later waren er al bussen aan het rijden (er waren zelfs al bussen op de terugweg na hun eerste rit gereden te hebben). Ik weet niet precies hoe laat de eerste bus er was, maar het is dus redelijkerwijs aannemelijk dat dit binnen het uur was. Tijdens mijn dienst is er overigens geen enkele bus vertrokken die meer als halfvol was.

Er was een omreisroute via Roosendaal voor de richting Dordrecht en verder. Ook was het mogelijk om richting Antwerpen te reizen via Roosendaal. De Internationale trein reed Breda voorbij en direct naar Noorderkempen. Het ging in dit geval dus puur om reizigers naar Noorderkempen (en verder België in) en voor Prinsenbeek - Lage Zwaluwe.

Wat betreft de opmerking van dennis; er waren in Breda niet te weinig bussen. Ik had er gisteren continu 2 gereed staan om te vertrekken (soms stonden er zelfs 4). Het heeft ook geen zin de hulp in te schakelen van stad en streekvervoerders. Dit is vaak ook roostergebonden personeel en als die om hulp worden gevraagd - moet er eerst gebeld worden of er mensen beschikbaar zijn en volgt er een hele rompslomp. De vaste contractant kwa busvervoer (Muys reizen) heeft genoeg bussen staan en weet precies welke chauffeurs beschikbaar zijn. Zoals eerder aangegeven waren ze voor zover ik weet op tijd en met meer als genoeg capaciteit.

Dat ze er niet direct zijn na een verstoring, dat legt Danny al mooi uit in zijn post. Het is niet mogelijk om er binnen een kwartiertje te staan. Toch zal er alles aan gedaan worden om busvervoer zo snel mogelijk ter plaatse te hebben.
Reputatie 3
Slidestops schreef:

Wat betreft de opmerking van dennis; er waren in Breda niet te weinig bussen. Ik had er gisteren continu 2 gereed staan om te vertrekken (soms stonden er zelfs 4). Het heeft ook geen zin de hulp in te schakelen van stad en streekvervoerders. Dit is vaak ook roostergebonden personeel en als die om hulp worden gevraagd - moet er eerst gebeld worden of er mensen beschikbaar zijn en volgt er een hele rompslomp. De vaste contractant kwa busvervoer (Muys reizen) heeft genoeg bussen staan en weet precies welke chauffeurs beschikbaar zijn. Zoals eerder aangegeven waren ze voor zover ik weet op tijd en met meer als genoeg capaciteit.

Maar op Eindhoven-Den Bosch was het een grote puinhoop, zoals altijd als hier bussen rijden. Blijkbaar gaat het in het westen van Brabant wel goed maar in het midden/oosten niet. Hoe kan het toch dat het hier altijd mis gaat? Als er te weinig bussen geleverd worden door de gecontracteerde partij moet er toch een mogelijkheid zijn voor NS om daar buiten zelf naar bussen te gaan zoeken? Blijkbaar vindt men dat echter te veel werk in Utrecht, en laat de reiziger liever uren wachten...
Reputatie 7
In het westen hebben we het geluk dat er alternatieve route's in de buurt zijn. Zo kan er via Roosendaal worden gereisd of via HSL (of klassiek) richting Rotterdam. Ook is omreizen via Den Bosch nog een mogelijkheid.

Op Eindhoven - Den Bosch rijden normaal 6 intercity's per uur. Hier heb je enorm veel bussen voor nodig wil je dit opvangen. Zie ook de post op twitter:

https://twitter.com/NS_online/status/1031988441171587072/photo/1
Reputatie 6
Badge +2
Die rekensom is veel te simpel en klopt niet. Een VIRM-4 heeft 405 plekken, geen 1000. En die zitten natuurlijk ook niet 6x per uur stampvol.

't Is natuurlijk wel raar dat er volgens de concessie alternatief vervoer geregeld moet worden, maar dat dit vervolgens niet gebeurt omdat er gewoonweg niet genoeg capaciteit is. Dan moet je die concessie niet accepteren en zeggen: dat is gewoon onmogelijk.

Reageer