beantwoord

Wat is dit object?

Badge
Vraagje namens een studiegenoot van me: wat is de betekenis / het nut van dit object tussen de rails?

icon

Beste antwoord door Edwin 8 februari 2019, 01:01

Dat is een ontsporingsgeleider.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge
Dat is een ontsporingsgeleider.
Dankjewel Edwin!

Waar dit voor is? Het woord zegt het al. Mocht de trein ontsporen, zorgt de ontsporingsgeleider ervoor dat de schade wordt beperkt.
En dat roept dan weer de vraag op: waarom niet overal? Dat zal dan weer een risicoanalyse zijn. Je ziet ze vooral bij kunstwerken (zoals men bouwwerken als bruggen en viaducten graag noemt), waar het risico op schade en ook het risico op letsel groter is als een trein zou ontsporen. Een trein die in een weiland ontspoort is vervelend maar geen ramp, een trein die vlak voor een brug ontspoort en daardoor frontaal tegen een pilaar rijdt is veel gevaarlijker.
Badge
Dank voor de antwoorden. De locatie van deze ontsporingsgeleider is overigens vrij logisch: ik heb zojuist nagevraagd bij mijn studiegenoot en vernomen dat hij deze foto op Breda had gemaakt, vlak naast een steunpilaar van de stationsoverkapping. Niet zo gek dat je niet wilt dat daar een trein tegenaan dendert!

Reageer