beantwoord

Wat kan ik doen met een eenmalige ov-chipkaart die ik morgen wil gebruiken, maar vandaag heb gekocht?

• 8 augustus 2014
  • 9 reacties
  • 356 Bekeken

Beste,

Ik heb vandaag 07-08-2014 een dagretour ov-chipkaart gekocht, voor het traject Leerdam/Rotterdam Centraal. Bij het ontvangen van de kaartjes uit de automaat schrok ik heftig toen ik zag dat ze alleen vandaag geldig waren. Ik ging ervan uit dat je het traject betaal en je de kaart dan niet direct hoeft te gebruiken. Aangezien het best een flink bedrag is welke ik nu niet kan gebruiken omdat ik morgen pas met de trein ga, vraag ik me af of er misschien een oplossing is?

Ik hoop op een reactie,

alvast bedankt, 
Met vriendelijke groeten, 
Mariska Molders
icon

Beste antwoord door Stephan NS 9 augustus 2014, 09:41

Dag Francijna,

Welkom op het NS Serviceforum. Indien er een loket aanwezig is, kun je deze inderdaad binnen 30 minuten retourneren. Als er geen loket aanwezig is, adviseer ik je de eenmalige ov-chipkaart op te sturen naar de Klantenservice, met een kort begeleidend schrijven waarom je het kaartje niet hebt gebruikt. Hier vind je de contactgegevens van de Klantenservice. Vermeld tevens je NAW-gegevens en bankrekeningnummer, zodat mijn collega's dit in behandeling kunnen nemen. Voor de volgende keer adviseer ik je de eenmalige ov-chipkaart te kopen op de dag dat je reist, omdat deze alleen op de dag van aankoop gebruikt kan worden. Ik heb je titel aangepast en je topic verplaatst naar "Op het station", zodat het beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

9 reacties

Bij de automaat is dit helaas niet duidelijk.
Verkeerd aangeschafte reisproducten kan men binnen 30 minuten retourneren bij een loket, mits het reisproduct ongebruikt is.

Vervoerbewijzen zonder datum worden niet meer verkocht en bij de automaat kan men ook geen vervoerbewijs aanschaffen voor een datum in de toekomst. Bij het bestellen van een e-ticket via internet kan wel een datum in de toekomst worden gekozen.
Eenmalige OV-chipkaarten zijn alleen verkrijgbaar voor de datum van vandaag. Dat staat ook aangegeven tijdens het bestelproces.

In principe kun je een eenmalige OV-chipkaart waarmee je toch niet gaat reizen binnen 30 minuten inleveren bij het loket. Alleen dan kun je het aankoopbedrag terugkrijgen. Maar wellicht dat een actieve NS'er in dit forum een andere oplossing voor je kan bedenken.
Helaas is er bij ons geen loket en op internet staat het inderdaad duidelijk aangegeven, maar bij de automaat was het voor mij blijkbaar niet duidelijk genoeg anders had ik ze ook niet aangeschaft. Blijft zonde.....
Had niet eerst het internet geraadpleegd 😞.
Als u van Leerdam naar Rotterdam Centraal wilde reizen, zult u de kaartjes vrij zeker gekocht hebben bij een automaat van Arriva.
Wellicht dat u het beste met hen - als leverancier van de kaartjes - contact kunt opnemen.
Misschien dat zij bereid zijn de kosten van €9,99 (enkele reis) te vergoeden)
De laatste keer dat ik in Leerdam was, stonden er alleen automaten van NS bij het station.
Dag Francijna,

Welkom op het NS Serviceforum. Indien er een loket aanwezig is, kun je deze inderdaad binnen 30 minuten retourneren. Als er geen loket aanwezig is, adviseer ik je de eenmalige ov-chipkaart op te sturen naar de Klantenservice, met een kort begeleidend schrijven waarom je het kaartje niet hebt gebruikt. Hier vind je de contactgegevens van de Klantenservice. Vermeld tevens je NAW-gegevens en bankrekeningnummer, zodat mijn collega's dit in behandeling kunnen nemen. Voor de volgende keer adviseer ik je de eenmalige ov-chipkaart te kopen op de dag dat je reist, omdat deze alleen op de dag van aankoop gebruikt kan worden. Ik heb je titel aangepast en je topic verplaatst naar "Op het station", zodat het beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Super bedankt voor je rectie. Ben in ieder geval weer een stuk wijzer.

Reageer