Wat vinden jullie vervelend aan de stations van NS en wat zouden jullie willen veranderen?

• 7 februari 2017
  • 17 reacties
  • 607 Bekeken

Hallo,

Ik doe voor school een opdracht om een ideaal station te ontwerpen waar de treinen zo min mogelijk vertraging oplopen. Nu moet ik de problemen weten die er nu zijn, zodat ik ze kan aanpassen. Dus mijn vraag is: Wat vinden jullie vervelend aan de stations van NS en wat zouden jullie willen veranderen?

Alvast bedankt,

mvg Thomas

17 reacties

Reputatie 1
Dit heeft meer met de infrastructuur rondom de stations te maken
Reputatie 5
Ik hou even intercitystations aan:
- Verwarmde wachruimtes
- Gelijkvloerse instap
- Meer prullenbakken
- Duidelijkere aanduiding waar a en b zijdes zijn
Reputatie 4
Waarom geen onderzoek naar een station waar REIZIGERS zo min mogelijk vertraging oplopen ?
Dus snelle looproute's van busstation en fietsenstalling naar de perron's.
Voldoende plek in de fietsenstalling.
Cross-platform overstap waarbij de treinen ook werkelijk naast elkaar staan
Reputatie 6
Badge
Ik vind het vervelend dat er op Rotterdam/Amsterdam/Den Haag Centraal zoveel mensen in groene/gele hesjes zijn. Is dat niet een beetje onnodig? Ze mogen het van mij veranderen.
Reputatie 5
Een veel voorkomend probleem is het instappen ; veel mensen blijven op het perron staan op de plek waar ze binnenkomen en proberen dan tegelijk bij dezelfde deuren in te stappen. Gevolg ; wachten, dringen en vertraging.
Als daar eens iets op gevonden kon worden ... wordt gedeeltelijk veroorzaakt door treinen van wisselende lengte, zodat mensen het zekere maar voor het onzekere nemen en allemaal in het midden of vooraan blijven staan.

@landrsthrn : Serieus ? Hindert dat je ?
Het is gewoon voor de herkenbaarheid, zodat reizigers weten bij wie ze terecht kunnen voor vragen. En al dat geel van de politie is om zakkenrollers en ander tuig af te schrikken ...
Reputatie 6
Badge +1
Het idee van Goner over slechte spreiding van reizigers snijdt zeker hout!
Mijn ergert het regelmatig dat mensen op het perron recht voor de deur gaan staan en daarmee de looproute blokkeren. Vervolgens is men verbaasd dat het uitstappen lang duurt.
En ja mensen, in een dubbeldekker kun je met zn tweeën tegelijk in- en uitstappen als iedereen ruimte maakt en zich aan zn eigen helft houdt!
Reputatie 6
Badge
@Goner en Keuzereiziger, ik had daarover ooit een topic aangemaakt waarin ik uitleg hoe belachelijk lui mensen zijn als het gaat om instappen. De eerste de beste deur pakt men direct, geen rekening ermee houdend dat je dan met 100 man door 1 deur moet, waardoor er vertraging ontstaat die NS niet gecreëerd heeft. Maar wel achteraf huilen dat je te laat was en je aansluiting niet haalde...

Hopeloos 😞
Reputatie 6
Als het gaat om de voorzieningen op het stations mis ik verwarmde wachtruimtes, beter afgeschermde rookzones (cabines in plaat van de huidige palen) en aanduidingen, hoe lang (of kort) de trein is, zodat reizigers zich inderdaad beter kunnen spreiden en een consequente indeling van eerste en tweede klas (maar dat heeft meer met de trein zelf te maken).

Een lastige is dat bij sommige cross-platformoverstappen, perronmeubilair (wachtruimtes, kiosken, borden met reizigersinformatie, ov-chippalen) en trapopgangen een hinderlijke sta in de weg zijn waar omheen geslalomd moet worden.
Reputatie 4
Ik vind het vervelend dat er op Rotterdam/Amsterdam/Den Haag Centraal zoveel mensen in groene/gele hesjes zijn. Is dat niet een beetje onnodig? Ze mogen het van mij veranderen. De Schipholschreeuwers mogen ook weg wat mij betreft. Verder zou ik VenS Limburg inkrimpen van 3 standplaatsen naar 1 (Heerlen,Sittard en Maastricht)

Voor de stations zou ik nog meer variatie willen zien in het winkelaanbod, dus weg met Smullers.
Op grotere stations Rookhokken
Verwarmde wachtruimtes
Instapinformatie zoals bij DB en de mogelijkheid om een zitplaats te reserveren.
Bankjes met stopcontact

Reputatie 6
Badge
Bestaat dat echt, of heb jij gewoon geweldige photoshop skills?
Het antwoord op je vraag heeft niet per se met het doel te maken; nl. vertragingen minimaliseren.

Wat betreft je vraag, persoonlijk vind ik het vervelend dat je bij bepaalde stations door een flessenhals moet om eruit/erin te komen. B.v. bij Leiden Centraal moet iedereen via de drukke stationshal waar het winkelend publiek zo langzaam mogelijk in alle richtingen rondslentert, terwijl gehaaste forensen alleen maar zo snel mogelijk dóór willen.

Wat betreft het minimaliseren van vertragingen op drukke stations zou het enorm helpen als er zowel links als rechts van de trein een perron is. Uitstappen links, instappen rechts of andersom.
Meer beschutting op station op open plekken zoals in Holten
Reputatie 7
Verwarmde wachtruimtes! Je staat te vernikkelen op dat doorwaaistation Breda.... Meer zitplekken. Gevarieerdere winkels, lokale ondernemers, het is nu overal hetzelfde, met die To Go's en Kiosk...
Reputatie 2
Meer banken, ook juist gespreid over het station, geeft inderdaad verlichting bij de instapdrukte.
Reputatie 3
Ideaal vind ik stations waar je snel en onafhankelijk van de techniek (dus zonder liften), alle perrons kunt bereiken, ook met fiets of rolstoel of rollende bagage. Bijvoorbeeld via (lange) hellingbanen (zoals in Nijmegen of Heeze), of anders via gelijkvloerse spoorwegovergangen (Maarheeze, voorheen Geldrop). Liften zijn vaak klein en langzaam. Een overstap in Roosendaal met 2 liften en veel kinderwagens en fietsen in de vakantie kost al gauw een kwartier. En techniek kan falen. Liften zijn verder ook niet altijd schoon of sociaal veilig, hoewel dat de laatste jaren sterk verbeterd lijkt.
Reputatie 3
Het zou wenselijk zijn als treinen waarvan een deel afgekoppeld gaat worden, niet zo gepositioneerd worden dat reizigers die de (rol)trap op/af komen nog een heel stuk moeten lopen naar het deel waar je wel in moet stappen. Zeker als de deuren van het af te koppelen stuk nog open staan (om reizigers uit te laten stappen). Dit gebeurt nu wel, misschien door de "bakborden" die geen onderscheid maken, bijvoorbeeld op station Eindhoven.

In de praktijk leidt dit of tot onnodig lang wachten voor vertrek en een slechte verdeling van reizigers over de deuren, en/of tot reizigers die de trein dan missen.
Reputatie 3
En als reiziger loop en sta ik graag droog. En dan niet alleen in een kleine abri (want dat spreidt zo slecht bij drukte). Zo is spoor 8 op Haarlem nauwelijks overkapt - vroeger vertrokken daar de lange intercities, nu nog steeds diverse sprinters. Ook veel kleinere stations zijn nauwelijks overkapt. Bij drukte sta je dan toch enige tijd in de stromende regen bij de trein voor je in kunt stappen.

Reageer