Wat zijn de regels voor het meenemen van een fiets op het station?

• 26 februari 2015
  • 9 reacties
  • 762 Bekeken

Afgelopen zondag met de fiets in de trein naar Amersoort gegaan (natuurlijk netjes een fietskaartje op mijn OV-chipkaart gezet). Op de terugreis de fiets aan de hand mee het station ingenomen en omdat ik samenreiskorting op mijn kaart wil zetten, op de standaard gezet op een stukje van de automaat.(samen met de fiets van mijn vriendin) Nadat ik het product op mijn kaart heb geladen, draai ik mij om naar mijn fiets, en vind daar enkele beveligingsbeambten (waarvan een met de handboeien in de hand) en krijg de mededeling dat ik mijn fiets niet op het pad mag zetten (het station is bijna verlaten). De daar opvolgende discussie eindigt met de uitspraak van de beambte: Ïk ben de NS en ik bepaal de regels". Dus vroeg ik me af, wat zijn de regels voor het meenemen van de fiets in een station?

9 reacties

Snap ik ook niet, u neemt uw fiets mee op het station en u zette uw fiets op het pad neer?! Die spoorwegpolitie heeft misschien teveel praatjes. Wat een vervelende rotervaring heeft u gehad. Misschien was het pad zo smal dat er niemand meer langs kan, zeker als er calamiteiten zijn dat de spoorwegpolitie meteen dacht van "oprotten met die zooi." Maar in soort dergelijke situaties is het nogal in praktijk onduidelijk wat wel en niet mag. Ik zou juist boos en verdrietig om worden. Het is maar of jezelf tegen dat soort kritiek van een ander dat aan kunt. Dat kan ook heel persoonlijk zijn.
Het lijkt mij een geval van ik laat even zien wie de baas is hier, want thuis heb ik niets te vertellen.....
Het is aan 'Service & Veiligheid' om de orde en regels op het station te handhaven. Je mag een fiets niet 'stallen' óp het station, maar alleen in de daarvoor bestemde stallingen. Wanneer de fiets op een vluchtroute of looproute stond kan ik me de actie van de medewerkers wel voorstellen. Zij moeten de orde handhaven, of het nu rustig is of niet. Je mag een fiets dus zeker meenemen op het station, maar alleen met het doel deze mee te nemen in de trein (in het bezit van een dagkaart fiets).
Dat deed TS toch ook ? Hij kan hem moeilijk niet neerzetten als hij bij de automaat samenreiskorting moet opladen.

De fiets werd niet gestald, dat zal Bromsnor toch ook wel hebben kunnen concluderen ?
Reputatie 3
Badge
Ik heb wel eens een soortgelijke ervaring gehad op Schiphol (in de hal bij de treinen). Kwam met fiets en al terug uit Thailand na een lange vlucht, zet de fiets even langs de kant op de standaard om een kop koffie en een broodje te halen, en tref drie minuten later een stel aangesnelde beveiligers met een bomhond om te onderzoeken of het ding niet kan ontploffen.

Maar als het treinverkeer al stilgelegd wordt vanwege een vuilniszak om een paal, kun je dit soort dingen verwachten. Idiote paranoia. Men zou bij Service en Veiligheid moeten beseffen dat goede Service de beste garantie is voor Veiligheid, want van slechte service worden mensen boos en dat is niet veilig. . . (hoewel agressie natuurlijk nooit is goed te praten!)

Overigens begrijp ik uit het antwoord van Klaas-Jan dat je op interwijkstations de fiets niet mee mag nemen om aan de andere kant van het station te komen. Dan was ik onlangs ernstig in overtreding. Had een OV-fiets gehuurd aan de centrumkant van Leiden Centraal, blijkt die stalling om 21 uur te sluiten. Na enig zoeken bleek er aan de andere kant van het station nog een stalling te zijn waar ik hem kon inleveren, en ik ben toch echt gewoon door de tunnel gelopen met die fiets.
Men zou bij Service en Veiligheid moeten beseffen dat goede Service de beste garantie is voor Veiligheid, want van slechte service worden mensen boos en dat is niet veilig. . . (hoewel agressie natuurlijk nooit is goed te praten!)

Geniaal, inderdaad.

Betere service. Mensen bij Service en Veiligheid wees eens meer behulpzaam i.p.v. een opgejaagde arend. Mensen maken fouten, ook de beveiliging maakt fouten. Help elkaar en leer ervan!

Doen mensen het steeds fout, leer dan dat mensen meer sturing nodig hebben en geef ze die. Maar ga niet schreeuwen daar krijg je vette ellende mee, hebben jullie dat niet gezien bij kinderen? Die gaan dan op latere leeftijd ook schreeuwen!

Stel je voor dat meneer een oud dametje ziet vallen en haar wilt helpen opstaan? Dan zal die toch eerst zijn fiets weg moeten brengen naar de stalling. *lacht zich stuk*

Je mag een fiets dus zeker meenemen op het station, maar alleen met het doel deze mee te nemen in de trein (in het bezit van een dagkaart fiets).

Geef het goede voorbeeld en heb wat humor en luister ook naar wat de ander te zeggen heeft. Hij heeft met alle recht zijn fiets mee, al moest hij deze op de standaard zetten om zijn veters vast te knopen. Och och.
ik ben toch echt gewoon door de tunnel gelopen met die fiets.

Wel netjes ingecheckt bij het betreden van de tunnel en uitgecheckt bij het verlaten van de tunnel? 😛
Reputatie 3
Badge
ik ben toch echt gewoon door de tunnel gelopen met die fiets.

Wel netjes ingecheckt bij het betreden van de tunnel en uitgecheckt bij het verlaten van de tunnel? :P

Ik vertrouw op onze staatssecretaris die in een brief aan de Tweede Kamer schreef:
"NS neemt poortjes op interwijkstations voorlopig niet allemaal in gebruik en werkt in een zorgvuldig proces met de gemeenten aan maatwerkoplossingen per station; zoals ook gevraagd in de motie Hoogland c.s. (TK 23645, nr. 568). Passanten die
niet met de trein reizen kunnen gewoon van het station gebruik blijven maken."
🙂
Ik sta een beetje te kijken van dit verhaal. Zo hoort het absoluut niet naar mijn mening. Natuurlijk snapt iedereen dat je geen fiets op het station moet stallen, maar als je inderdaad er een dag kaart fiets voor koopt, dan lijkt het me toch geen enkel probleem de fiets even op de standaard te zetten dicht in de buurt van de kaartautomaat. Anders had ik laatst een reiziger die het aan mij vroeg dus ook moeten verbaliseren? :?

Ik wacht zelf altijd af hoe een situatie loopt en mag helaas geen situaties vergelijken waar ik niet bij ben geweest, maar voor zover ik het weet, is het geen enkel probleem om in de tijd van het kopen van een dagkaart fiets de fiets in de buurt even op de standaard te zetten, als andere reizigers daar geen last van ondervinden. Ik erger me meer aan de reizigers die op het perron gaan fietsen, dat vind ik persoonlijk erger dan dit. Dat is dan weer persoonlijk, maar dat zie ik vaker helaas.

Reageer