beantwoord

Watertappunten

• 10 juni 2021
  • 39 reacties
  • 614 Bekeken

Reputatie 5

Hele triviale vraag, ik weet het, maar wie betaalt eigenlijk de waterrekening van al die watertappunten op de stations? Ik kan me niet voorstellen dat ProRail of NS ineens een filantropische instelling is geworden en dus de totale kosten voor eigen rekening neemt. Ergens zal het toch verhaald worden op de reiziger, of zie ik dat fout?

icon

Beste antwoord door Rizana NS 18 juni 2021, 20:38

Ik heb inmiddels een reactie.

Het hangt er vanaf waar het punt staat, dus NS is niet voor alle watertappunten verantwoordelijk. Concreet kan ik dat niet per punt aangeven. Hopelijk kan je iets met mijn reactie. 
Maak je er zelf wel eens gebruik van, PeterJKH?

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als ik wel eens zie wat voor extra dingen NS wel eens doet die niet nodig zijn voor een trein, denk aan Avondspits , Luisterruit of de schommels op Utrecht Centraal om je telefoon op te laden dan vind ik het geld aan de watertappunten beter besteed. Dat betaalt zich misschien nog terug in minder lege plastic waterflesjes die niet meer in de trein worden achtergelaten, niet meer bij het afval komen en zo zorgen voor lagere kosten voor afvalophaal en verwerking.

Er zou er trouwens ook eentje komen bij station De Vink, maar die is er volgens mij nog niet. En de updates over nieuwe tappunten stopten zo ergens in 2019. Zijn er sindsdien geen nieuwe tappunten meer bij gekomen?

Reputatie 5

Als ik wel eens zie wat voor extra dingen NS wel eens doet die niet nodig zijn voor een trein, denk aan Avondspits , Luisterruit of de schommels op Utrecht Centraal om je telefoon op te laden dan vind ik het geld aan de watertappunten beter besteed. Dat betaalt zich misschien nog terug in minder lege plastic waterflesjes die niet meer in de trein worden achtergelaten, niet meer bij het afval komen en zo zorgen voor lagere kosten voor afvalophaal en verwerking.

Er zou er trouwens ook eentje komen bij station De Vink, maar die is er volgens mij nog niet. En de updates over nieuwe tappunten stopten zo ergens in 2019. Zijn er sindsdien geen nieuwe tappunten meer bij gekomen?

Ik weet dat het tegenwoordig een hype is, flesjes water. Ergens 15-20 jaar geleden ontstaan en sommige mensen denken echt dat ze acuut overlijden als ze niet minstens elke 5 minuten aan een flesje water kunnen lurken. Terwijl je best een treinreis van een half uur of een uur kunt overleden zonder een flesje water leeg te kloeken.

Dus waarom gratis watertappunten? Er zijn toch kiosken, waar mensen water of andere drankjes kunnen kopen?

Reputatie 7
Badge +3

Hele triviale vraag, ik weet het, maar wie betaalt eigenlijk de waterrekening van al die watertappunten op de stations? Ik kan me niet voorstellen dat ProRail of NS ineens een filantropische instelling is geworden en dus de totale kosten voor eigen rekening neemt. Ergens zal het toch verhaald worden op de reiziger, of zie ik dat fout?

ik vrees dat NS dat moet betalen, de waterbedrijven leveren de punten op bestelling maar wie ze bestelt moet ze ook betalen. Gemiddeld komen de kosten neer op 1 euro per 1000 liter water, daar komen de vaste onderhoudskosten van €250 per punt/per jaar dan nog bij.

Wat ik las is dat voor NS echter de veruit grootste kostenpost de verminderde omzet van koffie, frisdrank en flesjes water bij de Kiosk is. Ook elders in binnensteden klagen winkeliers/horeca steen en been over verminderde omzet door het gratis water.

Reputatie 5

ik vrees dat NS dat moet betalen, de waterbedrijven leveren de punten op bestelling maar wie ze bestelt moet ze ook betalen. Gemiddeld komen de kosten neer op 1 euro per 1000 liter water, daar komen de vaste onderhoudskosten van €250 per punt/per jaar dan nog bij.

Wat ik las is dat voor NS echter de veruit grootste kostenpost de verminderde omzet van koffie, frisdrank en flesjes water bij de Kiosk is. Ook elders in binnensteden klagen winkeliers/horeca steen en been over verminderde omzet door het gratis water.

OK, dank voor de info. Maar het is me nog altijd een raadsel waarom mensen tegenwoordig denken alleen te kunnen overleven als ze minstens elke 5 minuten een slok water nemen. En waarom de NS meegaat in die hype.

Reputatie 7
Badge +3

Vroeger waren er op diverse plekken drinkfontijntjes of van die ouderwetse waterpompen. In feite zijn de watertappunten eigenlijk iets wat met in het verleden al had, alleen nu onder het mom van beter voor het milieu dan al die plastic flesjes die op de afvalberg belanden. 

https://www.ad.nl/dordrecht/jaap-bouman-drinkfonteintjes-lijken-modern-maar-niets-is-minder-waar~af2052fd/

Reputatie 5

Vroeger waren er op diverse plekken drinkfontijntjes of van die ouderwetse waterpompen. In feite zijn de watertappunten eigenlijk iets wat met in het verleden al had, alleen nu onder het mom van beter voor het milieu dan al die plastic flesjes die op de afvalberg belanden. 

https://www.ad.nl/dordrecht/jaap-bouman-drinkfonteintjes-lijken-modern-maar-niets-is-minder-waar~af2052fd/

Niks mis mee, dan gaat men naar de gemeentepomp, of naar het kraantje op het toilet. Ook daar komt schoon zuiver drinkwater uit. 

Ik ga kijken of ik dit kan achterhalen, maar het lijkt me dat deze kosten inderdaad voor NS zijn. Ik kom erop terug.

Reputatie 5

Ik ga kijken of ik dit kan achterhalen, maar het lijkt me dat deze kosten inderdaad voor NS zijn. Ik kom erop terug.

Dank je. Maar in dat geval zal NS die kosten ongetwijfeld doorberekenen.

Reputatie 6
Badge

Hangt ervan af waar ze staan en hoe ze eruit zien. In sommige plaatsen is het iets van de gemeente (ik meen bvb in Delft) en dan zal die wel ´ophoesten´. Al zulllen er dan vast wel meer op andere plekken in die stad staan. Inderdaad-de kosten van het water op zich is minimaal, die van onderhoud e.d. zijn veel hoger-en NL is helaas behoorlijk vandaalgevoelig.

Het toilet binnengaan om je flesje bij te tappen kost je tegeswoordig ook minstens 70 sentjes=1,54 ouwe gulden.

Reputatie 5

Hangt ervan af waar ze staan en hoe ze eruit zien. In sommige plaatsen is het iets van de gemeente (ik meen bvb in Delft) en dan zal die wel ´ophoesten´. Al zulllen er dan vast wel meer op andere plekken in die stad staan. Inderdaad-de kosten van het water op zich is minimaal, die van onderhoud e.d. zijn veel hoger-en NL is helaas behoorlijk vandaalgevoelig.

Het toilet binnengaan om je flesje bij te tappen kost je tegeswoordig ook minstens 70 sentjes=1,54 ouwe gulden.

Je kan je flesje water ook thuis vullen.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kun je thuis je flesje vullen, maar zo'n flesje raakt leeg tijdens of na een lange reis. Dan is het fijn om voor de terugreis het flesje weer te kunnen vullen in plaats weer een duur flesje water te moeten kopen waarbij het plastic flesje weer op de immer groeiende plastic afvalberg terecht komt. Nu is NS niet de enige die watertappunten heeft, ook op diverse andere plekken in het land zijn ze te vinden https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Reputatie 5

Natuurlijk kun je thuis je flesje vullen, maar zo'n flesje raakt leeg tijdens of na een lange reis. Dan is het fijn om voor de terugreis het flesje weer te kunnen vullen in plaats weer een duur flesje water te moeten kopen waarbij het plastic flesje weer op de immer groeiende plastic afvalberg terecht komt. Nu is NS niet de enige die watertappunten heeft, ook op diverse andere plekken in het land zijn ze te vinden https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Misschien een domme vraag, maar dronken mensen vroeger dan minder of is het gedoe met die flesjes water gewoon een hype? Wij dronken voordat we op reis gingen en konden dan best een uurtje of twee uurtjes zonder om te komen van de dorst. Op je bestemming pakte je dan weer wat te drinken, hetzij het kopje koffie/thee bij je tante waar je heen ging, hetzij dat je ergens op een terrasje wat dronk bij een dagje uit, enz. Maar gaan mensen écht dood als ze niet elke 5 minuten water kunnen drinken dan?

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet of mensen vroeger minder dronken. Ik weet alleen dat als wij een dagje weg gingen, bv naar de dierentuin of pretpark, mijn ouders zelf wat meenemen, broodjes/krentenbollen maar ook flesjes aanmaaklimonade en soms een thermoskan koffie. We gingen dan niet met de trein maar met de auto. En alle familie woonde niet echt ver weg, hooguit een half uurtje met de auto dus het was niet zo dat we daarvoor lang onderweg waren. 

Ik ben zelf ook niet iemand die water drinkt, hooguit met wat siroop uit zo'n klein knijpflesje, maar in de tijd dat ik dagelijks met de trein werk ging had ik voor 's middags terug naar huis tijdens warme dagen in de zomer wel een eigen flesje bij me die ik op werk gevuld had en ik was daar vooral de keer dat er een aanrijding was gebeurd en ik meer dan een uur in de hitte moest wachten op een NS bus erg blij mee. Jammer dat er op Mariahoeve geen watertappunt was, anders had ik mijn flesje nog wel een keer gevuld. 

Het hangt er vanaf waar het punt staat, dus NS is niet voor alle watertappunten verantwoordelijk. Concreet kan ik dat niet per punt aangeven. Hopelijk kan je iets met mijn reactie. 

Reputatie 5

Nee. Ik drink voldoende, maak je geen zorgen, maar ik hoor niet tot het volk dat denkt niet te kunnen overleven zonder elke 5 minuten aan een flesje te kunnen lurken. Ik kan prima een uurtje of zelfs 2 uur zonder iets te drinken, als dat nodig is. Ik verbaas me er werkelijk over, die obsessie met water drinken. Onlangs ging ik met een vriendin even naar de bouwmarkt, 10 minuten hier vandaan. Ik zat klaar in de auto, rende ze opeens terug naar binnen, want ze was haar flesje water vergeten. Ik zei tegen haar dat we maar een half uurtje, hooguit drie kwartier, weg zouden zijn, maar blijkbaar kon ze dat niet overleven zonder water.

Het is een hype die ergens begin jaren 2000 is ontstaan, overal en altijd flesjes water mee en er constant aan lurken. Op straat, in het OV, in winkels, enz. Ergens is een obsessie ontstaan die vertelt dat je uitdroogt als je niet minstens elke 10 minuten drinkt. Een collega van me ook. Altijd een kan water op het bureau, en dan is ze even een kwartier van haar plaats geweest, schenkt een beker vol water en kloekt die achterover als een kameel die een maand lang door de woestijn heeft gelopen. En dan zegt ze erbij: O ik had echt dorst. Terwijl ik dan denk: dat is godsonmogelijk, want een half uur geleden heb je nog een kwart liter water naar binnen gegooid.

Maar goed. Het is de hype van het moment en NS heeft daarop willen inspelen. Snap alleen niet waarom die mensen niet gewoon moeten betalen voor hun waterverslaving en waarom IK daaraan mee moet betalen.

Reputatie 6

Het is inderdaad een hype dat ooit ontstaan is. In mijn jeugd liep er echt niemand met een flesje water over straat.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een hype die is komen overwaaien uit de VS. Ik had in mijn jeugd nooit water bij me, behalve op bijvoorbeeld een lange wandeling op een warme dag.

De hype heeft ook geleid tot een overweldigende verkoop van gebotteld water. Met alle milieugevolgen van dien. In dat verband is het natuurlijk prima dat er op steeds meer plekken in Nederland watertappunten komen waar je je eigen flesje kunt vullen zonder het milieu nog erger te belasten. Hoe meer mensen het uitstekende Nederlandse kraanwater gebruiken i.p.v. gebotteld water hoe beter.

Reputatie 5

Het is inderdaad een hype die is komen overwaaien uit de VS. Ik had in mijn jeugd nooit water bij me, behalve op bijvoorbeeld een lange wandeling op een warme dag.

De hype heeft ook geleid tot een overweldigende verkoop van gebotteld water. Met alle milieugevolgen van dien. In dat verband is het natuurlijk prima dat er op steeds meer plekken in Nederland watertappunten komen waar je je eigen flesje kunt vullen zonder het milieu nog erger te belasten. Hoe meer mensen het uitstekende Nederlandse kraanwater gebruiken i.p.v. gebotteld water hoe beter.

Maar dan zijn er toch manieren om mensen gewoon zelf voor hun water te laten betalen? Na inworp van 50 cent krijg je dan gewoon je flesje gevuld, of je levert je lege flesje in bij de Kiosk en krijgt 50 cent korting op een nieuw flesje, zodat het lege flesje gerecycled kan worden. Is van alles op te bedenken. Maar waarom moet IK meebetalen aan watertappunten die ik niet nodig heb?

Naar het toilet gaan is ook een eerste levensbehoefte (misschien wel meer dan een flesje water), maar dat is dan weer NIET gratis.

Reputatie 6

De watertappunten zijn een ook een gevolg van veranderde inzichten. Het verminderen van plastic afval is al genoemd. Het drinkwater in Nederland is van uitstekende kwaliteit en water is een betere en gezondere dorstlesser dan ‘frisdranken’ of ingeblikte energiedrankjes. Water heeft dus ook een positief effect op de gezondheid.

Het is een illusie te denken dat wanneer voor het vullen van een flesje kosten worden berekend, dat van invloed kan zijn op de prijs van het treinkaartje. Integendeel: de kosten van de aanschaf,  het implementeren en onderhoud van een betaalsysteem op alle watertappunten zullen vele malen hoger zijn dan de opbrengst.

Eigenlijk is dit ook een non-issue, zo niet gezeur.

in (sommige) treinen bestaat de mogelijkheid de laptop, tablet of telefoon op te laden en daar betalen alle reizigers aan mee. Ook zij die daar geen gebruik van maken, en ook zij die reizen op trajecten, waar treinen rijden die deze voorzieningen ontberen. Vindt @PeterJKH, dat ook daarvoor betaald moet worden? En wordt dan een vast tarief of moeten al die oplaadpunten voorzien worden van een elektriciteitsmeter?

Op stations en in treinen is gratis WiFi beschikbaar. Daar betaald iedereen aan mee, ook al maakt men daar geen gebruik van. Dat moet voortaan ook betaald worden, @PeterJKH?

Het gebruik van het toilet in de trein? Hoog tarief voor de grote en een laag tarief voor de kleine boodschap?

Voor het gebruik van de wachtruimte, bankjes en afvalbakken op het perron? Schuilen tegen de elementen,  zittend wachten en het wegwerpen van afval dat moet dan ook tegen betaling want voor het plaatsen en de instandhouding van het stationsmeubilair betalen we allemaal mee.

In de tijd dat NS nog voorstander was van roken op het station, betaalde ook de niet-rokende reiziger (zonder daarover te klagen) mee aan het instandhouden en het onderhoud van de pafpalen die voor niet-rokers ook nog eens bron van ergernis en overlast waren.

Wees een beetje solidair.Er zijn talloze voorzieningen die we met z’n allen betalen, of men er gebruik van maakt of niet en waarvan men eindeloos kan discussiëren of die noodzakelijk zijn of niet.

De kosten van het vullen van een flesje water, omgeslagen over alle reizigers, valt daarbij in het niet.

Reputatie 5

De watertappunten zijn een ook een gevolg van veranderde inzichten. Het verminderen van plastic afval is al genoemd. Het drinkwater in Nederland is van uitstekende kwaliteit en water is een betere en gezondere dorstlesser dan ‘frisdranken’ of ingeblikte energiedrankjes. Water heeft dus ook een positief effect op de gezondheid.

Het is een illusie te denken dat wanneer voor het vullen van een flesje kosten worden berekend, dat van invloed kan zijn op de prijs van het treinkaartje. Integendeel: de kosten van de aanschaf,  het implementeren en onderhoud van een betaalsysteem op alle watertappunten zullen vele malen hoger zijn dan de opbrengst.

Eigenlijk is dit ook een non-issue, zo niet gezeur.

in (sommige) treinen bestaat de mogelijkheid de laptop, tablet of telefoon op te laden en daar betalen alle reizigers aan mee. Ook zij die daar geen gebruik van maken, en ook zij die reizen op trajecten, waar treinen rijden die deze voorzieningen ontberen. Vindt @PeterJKH, dat ook daarvoor betaald moet worden? En wordt dan een vast tarief of moeten al die oplaadpunten voorzien worden van een elektriciteitsmeter?

Op stations en in treinen is gratis WiFi beschikbaar. Daar betaald iedereen aan mee, ook al maakt men daar geen gebruik van. Dat moet voortaan ook betaald worden, @PeterJKH?

Het gebruik van het toilet in de trein? Hoog tarief voor de grote en een laag tarief voor de kleine boodschap?

Voor het gebruik van de wachtruimte, bankjes en afvalbakken op het perron? Schuilen tegen de elementen,  zittend wachten en het wegwerpen van afval dat moet dan ook tegen betaling want voor het plaatsen en de instandhouding van het stationsmeubilair betalen we allemaal mee.

In de tijd dat NS nog voorstander was van roken op het station, betaalde ook de niet-rokende reiziger (zonder daarover te klagen) mee aan het instandhouden en het onderhoud van de pafpalen die voor niet-rokers ook nog eens bron van ergernis en overlast waren.

Wees een beetje solidair.Er zijn talloze voorzieningen die we met z’n allen betalen, of men er gebruik van maakt of niet en waarvan men eindeloos kan discussiëren of die noodzakelijk zijn of niet.

De kosten van het vullen van een flesje water, omgeslagen over alle reizigers, valt daarbij in het niet.

Ik snap wat je zegt en kan voor een groot deel met je meegaan.

Wat ik niet snap, is dat NS/ProRail allerlei andere services aan reizigers heeft afgeschaft, want te duur, terwijl tegelijkertijd nieuwe services (die ook geld kosten) worden geïmplementeerd omdat dat “tegemoet zou komen aan de behoefte van de reiziger/het milieu/de aantrekkelijkheid van het OV".

Dus wat is het nou? 

Reputatie 7
Badge +3

Welke services zijn afgeschaft omdat ze te duur zijn? Waren dat services die gratis waren?

Afgezet tegen de totale exploitatiekosten van een station kost een watertappunt zo ongeveer niets. Het is een dienstverlening die makkelijk gratis aan de reizigers kan worden aangeboden. Hopelijk gaat de invoering van statiegeld op kleine plastic flessen nog verder meehelpen in het terugdringen van de stroom van plastic die in het milieu verdwijnt.

Verstandige Nederlanders kopen geen water in plastic flessen. Die nemen een herbruikbare fles mee.

Ik ben overigens een voorstander van het gratis aanbieden van toiletvoorzieningen voor OV-reizigers. NS zou dat vrij eenvoudig kunnen regelen door iedereen met een OV-chipkaart (of een e-ticket) gratis toegang te verlenen tot de toiletten.

Reputatie 7
Badge +3

Afgezet tegen de totale exploitatiekosten van een station kost een watertappunt zo ongeveer niets. Het is een dienstverlening die makkelijk gratis aan de reizigers kan worden aangeboden. 

Dat ligt er aan hoe je rekent. Als je de omzetdaling van de stationswinkels door de concurrentie van de gratis waterpunten ook mee rekent dan zijn de kosten volgens marketingonderzoeken helemaal niet zo verwaarloosbaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben overigens een voorstander van het gratis aanbieden van toiletvoorzieningen voor OV-reizigers. NS zou dat vrij eenvoudig kunnen regelen door iedereen met een OV-chipkaart (of een e-ticket) gratis toegang te verlenen tot de toiletten.

En ik ben meer voorstander van gratis koffie en broodjes. Maar misschien is het verstandig voorlopig even te stoppen met al die "gratis" service zolang NS voor miljarden subsidie nodig heeft om überhaupt overeind te blijven. 

Reputatie 7
Badge +3

Gratis toiletvoorzieningen voor burgers is een teken van beschaving in een land. Het mag wat mij betreft door de overheid worden betaald. 

Reputatie 6

Tja, toiletten moeten schoon gemaakt worden. Vind maar iemand die dat gratis doet.

Reageer