vraag

Watertappunten


Reputatie 5

Hele triviale vraag, ik weet het, maar wie betaalt eigenlijk de waterrekening van al die watertappunten op de stations? Ik kan me niet voorstellen dat ProRail of NS ineens een filantropische instelling is geworden en dus de totale kosten voor eigen rekening neemt. Ergens zal het toch verhaald worden op de reiziger, of zie ik dat fout?


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet of mensen vroeger minder dronken. Ik weet alleen dat als wij een dagje weg gingen, bv naar de dierentuin of pretpark, mijn ouders zelf wat meenemen, broodjes/krentenbollen maar ook flesjes aanmaaklimonade en soms een thermoskan koffie. We gingen dan niet met de trein maar met de auto. En alle familie woonde niet echt ver weg, hooguit een half uurtje met de auto dus het was niet zo dat we daarvoor lang onderweg waren. 

Ik ben zelf ook niet iemand die water drinkt, hooguit met wat siroop uit zo'n klein knijpflesje, maar in de tijd dat ik dagelijks met de trein werk ging had ik voor 's middags terug naar huis tijdens warme dagen in de zomer wel een eigen flesje bij me die ik op werk gevuld had en ik was daar vooral de keer dat er een aanrijding was gebeurd en ik meer dan een uur in de hitte moest wachten op een NS bus erg blij mee. Jammer dat er op Mariahoeve geen watertappunt was, anders had ik mijn flesje nog wel een keer gevuld. 

Reputatie 5

Natuurlijk kun je thuis je flesje vullen, maar zo'n flesje raakt leeg tijdens of na een lange reis. Dan is het fijn om voor de terugreis het flesje weer te kunnen vullen in plaats weer een duur flesje water te moeten kopen waarbij het plastic flesje weer op de immer groeiende plastic afvalberg terecht komt. Nu is NS niet de enige die watertappunten heeft, ook op diverse andere plekken in het land zijn ze te vinden https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

 

Misschien een domme vraag, maar dronken mensen vroeger dan minder of is het gedoe met die flesjes water gewoon een hype? Wij dronken voordat we op reis gingen en konden dan best een uurtje of twee uurtjes zonder om te komen van de dorst. Op je bestemming pakte je dan weer wat te drinken, hetzij het kopje koffie/thee bij je tante waar je heen ging, hetzij dat je ergens op een terrasje wat dronk bij een dagje uit, enz. Maar gaan mensen écht dood als ze niet elke 5 minuten water kunnen drinken dan?

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kun je thuis je flesje vullen, maar zo'n flesje raakt leeg tijdens of na een lange reis. Dan is het fijn om voor de terugreis het flesje weer te kunnen vullen in plaats weer een duur flesje water te moeten kopen waarbij het plastic flesje weer op de immer groeiende plastic afvalberg terecht komt. Nu is NS niet de enige die watertappunten heeft, ook op diverse andere plekken in het land zijn ze te vinden https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

 

Reputatie 5

Hangt ervan af waar ze staan en hoe ze eruit zien. In sommige plaatsen is het iets van de gemeente (ik meen bvb in Delft) en dan zal die wel ´ophoesten´. Al zulllen er dan vast wel meer op andere plekken in die stad staan. Inderdaad-de kosten van het water op zich is minimaal, die van onderhoud e.d. zijn veel hoger-en NL is helaas behoorlijk vandaalgevoelig.

Het toilet binnengaan om je flesje bij te tappen kost je tegeswoordig ook minstens 70 sentjes=1,54 ouwe gulden.

Je kan je flesje water ook thuis vullen.

Reputatie 6
Badge

Hangt ervan af waar ze staan en hoe ze eruit zien. In sommige plaatsen is het iets van de gemeente (ik meen bvb in Delft) en dan zal die wel ´ophoesten´. Al zulllen er dan vast wel meer op andere plekken in die stad staan. Inderdaad-de kosten van het water op zich is minimaal, die van onderhoud e.d. zijn veel hoger-en NL is helaas behoorlijk vandaalgevoelig.

Het toilet binnengaan om je flesje bij te tappen kost je tegeswoordig ook minstens 70 sentjes=1,54 ouwe gulden.

Reputatie 5

Ik ga kijken of ik dit kan achterhalen, maar het lijkt me dat deze kosten inderdaad voor NS zijn. Ik kom erop terug.

Dank je. Maar in dat geval zal NS die kosten ongetwijfeld doorberekenen.

Ik ga kijken of ik dit kan achterhalen, maar het lijkt me dat deze kosten inderdaad voor NS zijn. Ik kom erop terug.

Reputatie 5

Vroeger waren er op diverse plekken drinkfontijntjes of van die ouderwetse waterpompen. In feite zijn de watertappunten eigenlijk iets wat met in het verleden al had, alleen nu onder het mom van beter voor het milieu dan al die plastic flesjes die op de afvalberg belanden. 

https://www.ad.nl/dordrecht/jaap-bouman-drinkfonteintjes-lijken-modern-maar-niets-is-minder-waar~af2052fd/

Niks mis mee, dan gaat men naar de gemeentepomp, of naar het kraantje op het toilet. Ook daar komt schoon zuiver drinkwater uit. 

Reputatie 7
Badge +3

Vroeger waren er op diverse plekken drinkfontijntjes of van die ouderwetse waterpompen. In feite zijn de watertappunten eigenlijk iets wat met in het verleden al had, alleen nu onder het mom van beter voor het milieu dan al die plastic flesjes die op de afvalberg belanden. 

https://www.ad.nl/dordrecht/jaap-bouman-drinkfonteintjes-lijken-modern-maar-niets-is-minder-waar~af2052fd/

Reputatie 5

Hele triviale vraag, ik weet het, maar wie betaalt eigenlijk de waterrekening van al die watertappunten op de stations? Ik kan me niet voorstellen dat ProRail of NS ineens een filantropische instelling is geworden en dus de totale kosten voor eigen rekening neemt. Ergens zal het toch verhaald worden op de reiziger, of zie ik dat fout?

ik vrees dat NS dat moet betalen, de waterbedrijven leveren de punten op bestelling maar wie ze bestelt moet ze ook betalen. Gemiddeld komen de kosten neer op 1 euro per 1000 liter water, daar komen de vaste onderhoudskosten van €250 per punt/per jaar dan nog bij.

Wat ik las is dat voor NS echter de veruit grootste kostenpost de verminderde omzet van koffie, frisdrank en flesjes water bij de Kiosk is. Ook elders in binnensteden klagen winkeliers/horeca steen en been over verminderde omzet door het gratis water.

OK, dank voor de info. Maar het is me nog altijd een raadsel waarom mensen tegenwoordig denken alleen te kunnen overleven als ze minstens elke 5 minuten een slok water nemen. En waarom de NS meegaat in die hype.

Reputatie 7
Badge +3

Hele triviale vraag, ik weet het, maar wie betaalt eigenlijk de waterrekening van al die watertappunten op de stations? Ik kan me niet voorstellen dat ProRail of NS ineens een filantropische instelling is geworden en dus de totale kosten voor eigen rekening neemt. Ergens zal het toch verhaald worden op de reiziger, of zie ik dat fout?

ik vrees dat NS dat moet betalen, de waterbedrijven leveren de punten op bestelling maar wie ze bestelt moet ze ook betalen. Gemiddeld komen de kosten neer op 1 euro per 1000 liter water, daar komen de vaste onderhoudskosten van €250 per punt/per jaar dan nog bij.

Wat ik las is dat voor NS echter de veruit grootste kostenpost de verminderde omzet van koffie, frisdrank en flesjes water bij de Kiosk is. Ook elders in binnensteden klagen winkeliers/horeca steen en been over verminderde omzet door het gratis water.

Reputatie 5

Als ik wel eens zie wat voor extra dingen NS wel eens doet die niet nodig zijn voor een trein, denk aan Avondspits , Luisterruit of de schommels op Utrecht Centraal om je telefoon op te laden dan vind ik het geld aan de watertappunten beter besteed. Dat betaalt zich misschien nog terug in minder lege plastic waterflesjes die niet meer in de trein worden achtergelaten, niet meer bij het afval komen en zo zorgen voor lagere kosten voor afvalophaal en verwerking.

Er zou er trouwens ook eentje komen bij station De Vink, maar die is er volgens mij nog niet. En de updates over nieuwe tappunten stopten zo ergens in 2019. Zijn er sindsdien geen nieuwe tappunten meer bij gekomen?

Ik weet dat het tegenwoordig een hype is, flesjes water. Ergens 15-20 jaar geleden ontstaan en sommige mensen denken echt dat ze acuut overlijden als ze niet minstens elke 5 minuten aan een flesje water kunnen lurken. Terwijl je best een treinreis van een half uur of een uur kunt overleden zonder een flesje water leeg te kloeken.

Dus waarom gratis watertappunten? Er zijn toch kiosken, waar mensen water of andere drankjes kunnen kopen?

Reputatie 7
Badge +3

Als ik wel eens zie wat voor extra dingen NS wel eens doet die niet nodig zijn voor een trein, denk aan Avondspits , Luisterruit of de schommels op Utrecht Centraal om je telefoon op te laden dan vind ik het geld aan de watertappunten beter besteed. Dat betaalt zich misschien nog terug in minder lege plastic waterflesjes die niet meer in de trein worden achtergelaten, niet meer bij het afval komen en zo zorgen voor lagere kosten voor afvalophaal en verwerking.

Er zou er trouwens ook eentje komen bij station De Vink, maar die is er volgens mij nog niet. En de updates over nieuwe tappunten stopten zo ergens in 2019. Zijn er sindsdien geen nieuwe tappunten meer bij gekomen?

Reageer