Watertappunten op stations?

  • 28 August 2018
  • 86 reacties
  • 5035 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12275 reacties
In het kader van terugdringen van zwerfafval zou het een goed idee zijn om de verkoop van eenmalig te gebruiken waterflessen op stations terug te dringen. Ik zag vandaag een link naar een artikel over het plaatsen van watertappunten op stations in Groot-Brittannië: https://www.theguardian.com/environment/2018/feb/12/network-rail-to-install-water-fountains-in-majority-of-its-train-stations-this-year

Het lijkt me een goed idee dat NS ook initiatieven gaat nemen tot het plaatsen van watertappunten. Het drinkwater in Nederland is van uitmuntende kwaliteit. Water in flessen verkopen is in Nederland een volkomen nutteloze bezigheid die ook nog eens allerlei milieubezwaren heeft. Nog afgezien van al het zwerfafval.

Het waterbedrijf dat actief is in een groot deel van Noord-Holland, PWN, heeft al initiatieven genomen met het plaatsen van openbare watertappunten. Bij de volgende stations in Noord-Holland zijn al watertappunten van PWN beschikbaar: Beverwijk (Stationsplein), Haarlem (Stationsplein), Hoorn (Stationsweg 1), Obdam (Stationsweg 1) en Zandvoort (Stationsplein).
https://www.pwn.nl/pwn-watertappunten

Een landelijke uitrol van watertappunten op alle stations zal goed zijn voor het imago van NS. Veel mensen hebben al een herbruikbare waterfles bij zich wanneer ze op reis gaan. Het zou prettig zijn dat je als reiziger weet dat je op ieder station in Nederland je fles kunt vullen.

86 reacties

Reputatie 5
@Pejeka wie heeft jou wijsgemaakt dat er een rij gaat staan voor dat tappunt en dat alleen studenten er gebruik van gaan maken? Ooit nog gehoord van mensen die op doorreis zijn en graag weer water willen hebben?

Je bericht is gebasseerd op aannames zonder dat je daar enig bewijs voor kan produceren. Ik had wel wat beters verwacht eerlijk gezegd. Dat jij er geen gebruik van gaat maken wil niet zeggen dat niemand dat gaat doen.
@Pejeka wie heeft jou wijsgemaakt dat er een rij gaat staan voor dat tappunt en dat alleen studenten er gebruik van gaan maken? Ooit nog gehoord van mensen die op doorreis zijn en graag weer water willen hebben?

Je bericht is gebasseerd op aannames zonder dat je daar enig bewijs voor kan produceren. Ik had wel wat beters verwacht eerlijk gezegd. Dat jij er geen gebruik van gaat maken wil niet zeggen dat niemand dat gaat doen.@Pejeka wie heeft jou wijsgemaakt dat er een rij gaat staan voor dat tappunt en dat alleen studenten er gebruik van gaan maken? Ooit nog gehoord van mensen die op doorreis zijn en graag weer water willen hebben?

Je bericht is gebasseerd op aannames zonder dat je daar enig bewijs voor kan produceren. Ik had wel wat beters verwacht eerlijk gezegd. Dat jij er geen gebruik van gaat maken wil niet zeggen dat niemand dat gaat doen.@Pejeka wie heeft jou wijsgemaakt dat er een rij gaat staan voor dat tappunt en dat alleen studenten er gebruik van gaan maken? Ooit nog gehoord van mensen die op doorreis zijn en graag weer water willen hebben?

Je bericht is gebasseerd op aannames zonder dat je daar enig bewijs voor kan produceren. Ik had wel wat beters verwacht eerlijk gezegd. Dat jij er geen gebruik van gaat maken wil niet zeggen dat niemand dat gaat doen.

De logische conclusie is dat als er 200 reizigers zijn en zeg dat er "slechts" 50 zijn die van dat watertappunt gebruik willen maken, er nog altijd een rij van 50 personen staat. Laat zeggen dat het vullen van een flesje 2 minuten duurt, dan is de achterste in de rij 100 minuten, ofwel anderhalf uur verder voor hij aan de beurt is. Dus denk je nou echt dat mensen een uur eerder naar het station komen omdat ze dan hun waterflesje daar weer kunnen vullen, of is de gedachte logischer dat ze ofwel een gevuld flesje van huis meenemen ofwel een flesje kopen?
Reputatie 5
@Pejeka op welk feit baseer je dat 50 mensen er gebruik van gaan maken op een groep van 200? En op welk feit baseer jij dat je flesje vullen met water 2 minuten duurt? Ik heb het antwoord voor je, dat baseer je nergens op en ook dit zijn weer aannames zonder onderbouwing.
@Pejeka op welk feit baseer je dat 50 mensen er gebruik van gaan maken op een groep van 200? En op welk feit baseer jij dat je flesje vullen met water 2 minuten duurt? Ik heb het antwoord voor je, dat baseer je nergens op en ook dit zijn weer aannames zonder onderbouwing.
Logisch verstand misschien? Als je een kraan hebt en je moet een fles van een halve liter vullen, ben je al snel een minuut of twee bezig, compleet met uit je backpack halen van het flesje, vullen, dopje draaien, enz. En mijn aanname was even dat er 50 mensen gebruik van maken, kunnen ook 100 mensen zijn. Maar dan wordt de wachtrij en de wachttijd dus alleen maar langer.

Maar dat allemaal daargelaten, vind ik het verbazingwekkend dat er voor het aanleggen van tappunten blijkbaar miljoenen vrijgemaakt kunnen worden, terwijl voor (in mijn ogen) meer noodzakelijke voorzieningen opeens "geen geld" is.
Badge +3
Voor wat betreft het tappunt (van Brabant Water) bij de bussen in Eindhoven zie ik eigenlijk nooit mensen in de rij staan, hoe warm het ook is. En daar staan ook honderden mensen te wachten vaak.

Flesje er onder, druk op de knop en binnen een paar seconden is je flesje vol. Veel handiger dan naar de Kiosk of AH ToGo lopen, flesje veel te duur water uit het schap pakken, naar de kassa, scannen, pinpas pakken, betaalautomaat bedienen, pasje en portemonnee weer opbergen..

Overigens is € 15.000,- voor een watertappunt best veel maar ja, de vloer moet open, leidingen getrokken, plus dat ding zelf zal af en toe onderhoud/reiniging nodig hebben...

En ook al kost een emmer(tje) drinkwater ongeveer 1 cent (bruto), dat zal ook ergens van betaald moeten worden.
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka , de aanname dat er lange rijen bij de watertappunten zouden komen vind ik ook erg ver gezocht. Er staan nu ook geen lange rijen bij de Kiosk van mensen die flesjes water kopen.
En dat je stelt dat mensen met lege flessen van huis moeten gaan om ze bij de tappunten te vullen is bizar.

Misschien is het je nooit echt opgevallen, maar ook nu zijn er al veel mensen die met een eigen flesje (bv een Dopper) op pad gaan. Die hebben ze dan thuis of op werk gevuld, maar bij lange reizen en zeker bij warm weer, is zo'n flesje snel leeg en dan is het fijn dat je hem weer kunt vullen onderweg wanneer je toch over moet stappen.
Zelf ben ik niet echt een waterdrinker (liever sap of frisdrank), maar ik neem wel iedere dag een flesje met sap mee naar werk (in een koeltasje) wat ik 's middags opdrink. Bij warme dagen zoals afgelopen zomer vul ik dat omgespoelde flesje op werk met water voor de terugreis. De ene keer drink ik dat wel op tijdens de treinreis naar huis, de andere keer weer niet. Maar er waren ook keren dat ik dat flesje wel opnieuw had willen vullen, o.a. die keer dat ik op Mariahoeve in de brandende zon zo'n 3 kwartier moest wachten op een NS bus vanwege een aanrijding verderop. Of op de hete zomerdagen, waarop ik dat flesje na het kwartier fietsen naar het station al ongeveer leegdronk bij aankomst op station Delft, had ik hem ook graag weer willen vullen.
maar ook nu zijn er al veel mensen die met een eigen flesje (bv een Dopper) op pad gaan.
Jup, ik hou helemaal niet van het gelurk aan een fles en drink liever koffie, maar heb ook eigenlijk altijd zo'n mooie paarse Dopper in m'n tas zitten voor het geval dat. Al is het maar om onderweg wat pijnstillers weg te kunnen krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Haha, ik heb een paarse op werk liggen, maar dan met opdruk met de naam van mijn werkgever, gekregen ter ere van het "heuglijke" feit van de SAP Go-Live. Misschien eens kijken of ik die opdruk er af kan halen of volgend jaar maar eens ritueel verbranden.....
Ik zou hem vullen met sap en dan allerlei flauwe grapjes gaan maken, maar voor de rest klinkt ritueel verbranden inderdaad terecht. SAP, brr.
Reputatie 7
Badge +3
Als dat SAP het ergste was, viel het nog wel mee.
Badge +3
Voor de opdruk... een tissue/keukenrol/wc-papiertje met wat aceton/nagellakremover doet wonderen!
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, wel vaker gedaan, alleen wil dat nog wel eens kunststof aantasten.
Moet je wel de variant nagellakremover met aceton pakken. Anders kan je behoorlijk lang poetsen, kan ik je uit ervaring vertellen 😂
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou hem vullen met sap en dan allerlei flauwe grapjes gaan maken
Die flauwe grappen heb ik al genoeg gemaakt, "ik werk al zeker 20 jaar met sap, nu jullie ook eindelijk". 🤣
Badge +3
Serieus maar off-topic...

Mijn mondhygiëniste (pure geldklopperij, maar ik ben nogal goed verzekerd dus waarom niet 3 keer per jaar daar langs gaan?) adviseerde:

Na het drinken van sap (jus d'orange e.d.) of frisdrank vooral een uurtje wachten met tanden poetsen!

Anders poets je door door de zuren in je mond je glazuur kapot. Laat je speeksel het werk doen en pak dan pas een tandenborstel. Voor de buitenkant en kauwvlakken, want je tong heeft de binnenkant al lang onder controle.

Ik vind dat een heel plausibel verhaal 😛
@Pejeka , de aanname dat er lange rijen bij de watertappunten zouden komen vind ik ook erg ver gezocht. Er staan nu ook geen lange rijen bij de Kiosk van mensen die flesjes water kopen.
En dat je stelt dat mensen met lege flessen van huis moeten gaan om ze bij de tappunten te vullen is bizar.

Misschien is het je nooit echt opgevallen, maar ook nu zijn er al veel mensen die met een eigen flesje (bv een Dopper) op pad gaan. Die hebben ze dan thuis of op werk gevuld, maar bij lange reizen en zeker bij warm weer, is zo'n flesje snel leeg en dan is het fijn dat je hem weer kunt vullen onderweg wanneer je toch over moet stappen.
Zelf ben ik niet echt een waterdrinker (liever sap of frisdrank), maar ik neem wel iedere dag een flesje met sap mee naar werk (in een koeltasje) wat ik 's middags opdrink. Bij warme dagen zoals afgelopen zomer vul ik dat omgespoelde flesje op werk met water voor de terugreis. De ene keer drink ik dat wel op tijdens de treinreis naar huis, de andere keer weer niet. Maar er waren ook keren dat ik dat flesje wel opnieuw had willen vullen, o.a. die keer dat ik op Mariahoeve in de brandende zon zo'n 3 kwartier moest wachten op een NS bus vanwege een aanrijding verderop. Of op de hete zomerdagen, waarop ik dat flesje na het kwartier fietsen naar het station al ongeveer leegdronk bij aankomst op station Delft, had ik hem ook graag weer willen vullen.

Dan betaal je 50 cent voor het toilet en vult je flesje daar aan de kraan van de wastafel. Probleem opgelost. Maar ik zou niet weten waarom ik mee moet betalen aan het feit dat mensen geen uur meer kunnen doorbrengen zonder "dorst" te hebben. Je droogt niet uit als je een keer zomaar 2 uur niks te drinken hebt. En is de bus een keer kapot of de trein een keer te laat en je hebt toch dorst, dan koop je iets. Simpel toch?
Voor wat betreft het tappunt (van Brabant Water) bij de bussen in Eindhoven zie ik eigenlijk nooit mensen in de rij staan, hoe warm het ook is. En daar staan ook honderden mensen te wachten vaak.

Flesje er onder, druk op de knop en binnen een paar seconden is je flesje vol. Veel handiger dan naar de Kiosk of AH ToGo lopen, flesje veel te duur water uit het schap pakken, naar de kassa, scannen, pinpas pakken, betaalautomaat bedienen, pasje en portemonnee weer opbergen..

Overigens is € 15.000,- voor een watertappunt best veel maar ja, de vloer moet open, leidingen getrokken, plus dat ding zelf zal af en toe onderhoud/reiniging nodig hebben...

En ook al kost een emmer(tje) drinkwater ongeveer 1 cent (bruto), dat zal ook ergens van betaald moeten worden.

Dan is het toch simpel? Je bouwt (als je toch bezig bent) een mechanisme in dat als volgt werkt: klant plaatst zijn flesje op het tappunt, doet een muntje van 20 cent in de automaat en vervolgens komt er een portie water ter grootte van een doorsnee flesje uit de tap.
Reputatie 5

@Pejeka op welk feit baseer je dat 50 mensen er gebruik van gaan maken op een groep van 200? En op welk feit baseer jij dat je flesje vullen met water 2 minuten duurt? Ik heb het antwoord voor je, dat baseer je nergens op en ook dit zijn weer aannames zonder onderbouwing.Logisch verstand misschien? Als je een kraan hebt en je moet een fles van een halve liter vullen, ben je al snel een minuut of twee bezig, compleet met uit je backpack halen van het flesje, vullen, dopje draaien, enz. En mijn aanname was even dat er 50 mensen gebruik van maken, kunnen ook 100 mensen zijn. Maar dan wordt de wachtrij en de wachttijd dus alleen maar langer.

Maar dat allemaal daargelaten, vind ik het verbazingwekkend dat er voor het aanleggen van tappunten blijkbaar miljoenen vrijgemaakt kunnen worden, terwijl voor (in mijn ogen) meer noodzakelijke voorzieningen opeens "geen geld" is.

Pejeka ben je wel wakker? Ten eerste als er al een rij zou staan voor die kraan dan is men wel zo slim om zijm of haar flesje al vantevoren klaar te hebben zodat deze gevuld kan worden. Daarnaast lukt het mij als ik de kraan thuis éénderde open zet om mijn flesje van 0.75 liter in minder dan 10 seconden vol te krijgen. Dus nogmaals, waar haal je het vandaan dan er op een groep van 200 mensen er 50 in een rij gaan staan en zij er allemaal 2 minuten over doen om dat flesje te vullen?

En als je trouwens weer duidt op die CTA op station Helmond: dat moet prorail betalen, de watertappunten komt vanuit NS. Beide zijn aparte bedrijven met hun eigen budget.


@Pejeka op welk feit baseer je dat 50 mensen er gebruik van gaan maken op een groep van 200? En op welk feit baseer jij dat je flesje vullen met water 2 minuten duurt? Ik heb het antwoord voor je, dat baseer je nergens op en ook dit zijn weer aannames zonder onderbouwing.Logisch verstand misschien? Als je een kraan hebt en je moet een fles van een halve liter vullen, ben je al snel een minuut of twee bezig, compleet met uit je backpack halen van het flesje, vullen, dopje draaien, enz. En mijn aanname was even dat er 50 mensen gebruik van maken, kunnen ook 100 mensen zijn. Maar dan wordt de wachtrij en de wachttijd dus alleen maar langer.

Maar dat allemaal daargelaten, vind ik het verbazingwekkend dat er voor het aanleggen van tappunten blijkbaar miljoenen vrijgemaakt kunnen worden, terwijl voor (in mijn ogen) meer noodzakelijke voorzieningen opeens "geen geld" is.
Pejeka ben je wel wakker? Ten eerste als er al een rij zou staan voor die kraan dan is men wel zo slim om zijm of haar flesje al vantevoren klaar te hebben zodat deze gevuld kan worden. Daarnaast lukt het mij als ik de kraan thuis éénderde open zet om mijn flesje van 0.75 liter in minder dan 10 seconden vol te krijgen. Dus nogmaals, waar haal je het vandaan dan er op een groep van 200 mensen er 50 in een rij gaan staan en zij er allemaal 2 minuten over doen om dat flesje te vullen?

En als je trouwens weer duidt op die CTA op station Helmond: dat moet prorail betalen, de watertappunten komt vanuit NS. Beide zijn aparte bedrijven met hun eigen budget.

Heel simpel: komt bij tappunt, moet flesje opdiepen uit rugzak, staat te hannesen, met dopje, staat te hannesen met kraan, dan moet dopje weer terug in rugzak en rugzak weer dicht, en al met al ben je weer een tijdje verder. Dat gaat de praktijk worden. Het is net als bij de kassa zeg maar: als iedereen zijn portemonnee in de hand zou hebben om te gaan betalen, zou het zo gebeurd zijn, maar genoeg mensen die op het moment dat het totaalbedrag op de kassa staat, nog de tas open moeten doen, de portemonnee opdiepen, de portemonnee open doen, grabbelen naar geld of pasje, enz. Dus ja, áls iedereen actie-klaar zou staan... maar dat gebeurt bij de kassa niet en dat gebeurt bij het kraantje van NS niet...

En die 50 was een voorbeeld, maar het zou toch triest zijn als de NS miljoenen uitgeeft aan kraantjes en er staan maar 10 mensen op te wachten, of niet?
Reputatie 5
@Pejeka voordat jij met feiten komt die hout snijden ga ik niet meer op deze discussie in. Wederom gooi je met aannames die je niet kan onderbouwen.

En over dat geld gesproken, het is aan de hoge kant dat klopt, maarja investeringen zijn nooit gratis.
@Pejeka voordat jij met feiten komt die hout snijden ga ik niet meer op deze discussie in. Wederom gooi je met aannames die je niet kan onderbouwen.

En over dat geld gesproken, het is aan de hoge kant dat klopt, maarja investeringen zijn nooit gratis.

Investeringen zijn bedoeld om rendement op te leveren. Ik zie graag de berekeningen die het rendement van deze investering aantonen, gebaseerd op harde gegevens.
Badge +3
Ik kan allleen maar de feitelijke situatie bevestigen (één watertappunt in Eindhoven, bij het busstation dus).

Marathon geweest, het is 27° en soms pakt iemand even een flesje en vult die. De rest neemt koffie en een cookie bij Kiosk inderdaad..



Bron: https://twitter.com/pvroonland/status/1051452435447914498

Gaat dus nergens over. Hoezo zou je naar de WC moeten of muntjes in een automaat moeten gooien voor een halve liter drinkwater bij een tappunt?

Op luchthavens (overal ter wereld) en overal in de USA zijn drinkfonteintjes al gemeengoed. Bij elk restaurant/tankstation/supermarkt even naar de WC? No problem!

Doe dat ook in NL, ook al kost het een beetje..
Ik kan allleen maar de feitelijke situatie bevestigen (één watertappunt in Eindhoven, bij het busstation dus).

Marathon geweest, het is 27° en soms pakt iemand even een flesje en vult die. De rest neemt koffie en een cookie bij Kiosk inderdaad..



Bron: https://twitter.com/pvroonland/status/1051452435447914498

Gaat dus nergens over. Hoezo zou je naar de WC moeten of muntjes in een automaat moeten gooien voor een halve liter drinkwater bij een tappunt?

Op luchthavens (overal ter wereld) en overal in de USA zijn drinkfonteintjes al gemeengoed. Bij elk restaurant/tankstation/supermarkt even naar de WC? No problem!

Doe dat ook in NL, ook al kost het een beetje..

Voor mijn part leggen ze 20 fonteintjes aan op elk station. Maar zolang er voor andere noodzakelijke dingen blijkbaar geen geld is, vraag ik me af wat er zo dringend is aan fonteintjes dat daar dan blijkbaar wel een aantal miljoenen voor kan worden uitgetrokken. De afstanden in Nederland zijn doorgaans niet zo groot dat je de reis niet kan doorstaan zonder onderweg een fles water te drinken. Tuurlijk, je kan het "lekker" vinden, of verslaafd zijn aan elke 5 minuten een slok omdat je anders zomaar denkt dat je uitdroogt, maar heus een mens dat normaal eet en drinkt, kan zomaar een uur of 2-3 zonder drinken zonder dat men van dorst omkomt of uitdrogingsverschijnselen krijgt. Bijv. in de jaren '80 ging ik vaak met mijn moeder naar de stad, liepen we 2 of 3 uur te winkelen, dan weer met de bus terug en thuis een kop thee. Nooit iets aan overgehouden en nooit lopen versmachten van de dorst. Blijft over dat er wordt toegegeven aan een modegril om constant aan het water te zitten, en om daar dan miljoenen voor uit te trekken van gemeenschapsgeld, vind ik eerlijk gezegd nogal belachelijk.
Reputatie 5
Badge
Inmiddels is het eerste watertappunt geplaatst in Alkmaar. Na Alkmaar is station Heerhugowaard aan de beurt. Tijdens de vorstperiode worden ze trouwens weer verwijderd.


Reputatie 7

Ik kan allleen maar de feitelijke situatie bevestigen (één watertappunt in Eindhoven, bij het busstation dus).

Marathon geweest, het is 27° en soms pakt iemand even een flesje en vult die. De rest neemt koffie en een cookie bij Kiosk inderdaad..



Bron: https://twitter.com/pvroonland/status/1051452435447914498

Gaat dus nergens over. Hoezo zou je naar de WC moeten of muntjes in een automaat moeten gooien voor een halve liter drinkwater bij een tappunt?

Op luchthavens (overal ter wereld) en overal in de USA zijn drinkfonteintjes al gemeengoed. Bij elk restaurant/tankstation/supermarkt even naar de WC? No problem!

Doe dat ook in NL, ook al kost het een beetje..
Voor mijn part leggen ze 20 fonteintjes aan op elk station. Maar zolang er voor andere noodzakelijke dingen blijkbaar geen geld is, vraag ik me af wat er zo dringend is aan fonteintjes dat daar dan blijkbaar wel een aantal miljoenen voor kan worden uitgetrokken. De afstanden in Nederland zijn doorgaans niet zo groot dat je de reis niet kan doorstaan zonder onderweg een fles water te drinken. Tuurlijk, je kan het "lekker" vinden, of verslaafd zijn aan elke 5 minuten een slok omdat je anders zomaar denkt dat je uitdroogt, maar heus een mens dat normaal eet en drinkt, kan zomaar een uur of 2-3 zonder drinken zonder dat men van dorst omkomt of uitdrogingsverschijnselen krijgt. Bijv. in de jaren '80 ging ik vaak met mijn moeder naar de stad, liepen we 2 of 3 uur te winkelen, dan weer met de bus terug en thuis een kop thee. Nooit iets aan overgehouden en nooit lopen versmachten van de dorst. Blijft over dat er wordt toegegeven aan een modegril om constant aan het water te zitten, en om daar dan miljoenen voor uit te trekken van gemeenschapsgeld, vind ik eerlijk gezegd nogal belachelijk.


Natuurlijk zitten de treinen niet vol met uitgedroogde reizigers. Het is al een paar keer uitgelegd: de watertappunten dienen vooral om het gebruik van plastics te verminderen. Dat een goede zaak. Het kan zelfs een gunstig gezondheidseffect te weeg brengen: doordat water gratis getapt kan worden, vermindert dat de behoefte om de Kiosk te bezoeken en daar verleid kunnen worden om frisdrank te kopen: de frisdrank waar je in een ander topic zo heftig tegen ageert.

Als we het dan toch breder moeten trekken en even een zijsprong maken (of off-topic gaan): het grote leed dat reizigers moeten doorstaan die van station Helmond gebruik maken is verschrikkelijk, maar het één (de aanleg van de watertappunten) heeft geen enkel verband met het ander (het verplaatsen van een klok, cta en bankjes op het perron van station Helmond). Je mag twijfelen aan het nut van de investering en het onzinnig vinden daaraan mee te moeten betalen: NS treft ook voorzieningen voor een relatief kleine groep reizigers waar álle reizigers aan moeten meebetalen en als dank daarvoor worden veel reizigers beloond met overlast en onbegrip.

Reageer