beantwoord

Wederom belabberde communicatie

  • 29 januari 2015
  • 41 reacties
  • 1502 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Ik zou bijna willen zeggen dat als één zwaluw geen zomer maakt één maal foutieve info ook niet betekent dat het altijd misgaat.
Er wordt herhaaldelijk op dit forum aangegeven dat het misgaat, dat je dit niet serieus neemt geeft maar weer aan hoe laconiek de NS met klanten omgaat.

Je geeft aan dat op ieder kanaal dezelfde prioriteit moet liggen en dat ieder kanaal betrouwbaar moet zijn, dat gaat dus overduidelijk mis.
Ik ben nog nooit op het controlecentrum geweest, maar helaas wel regelmatig op een station waar het als gevolg van een storing 1 grote chaos was.
De situatie is eigenlijk altijd hetzelfde:
Ik krijg informatie binnen via de mobiele reisplanner, via de omroepberichten, via de informatieborden en via het aanwezige NS-personeel en al deze kanalen spreken elkaar tegen. De enige gevallen waarin men het met elkaar eens is als de informatie luidt: "er is geen treinverkeer mogelijk en we hebben geen flauw idee wanneer hierin verandering zal komen".

In het verleden had ik de neiging om in dat geval vooral uit te gaan van wat het NS-personeel ter plaatse aan informatie kon geven, vanuit de gedachte dat zij als eerstelijnsmedewerkers vast wel het beste zouden worden geïnformeerd. Niets blijkt echter minder waar, het opvolgen van hun adviezen maakte de situatie vaak alleen maar erger.
Dit is overigens geen verwijt aan die NS-medewerkers, het moet voor hen ook uitermate frustrerend zijn dat zij zo'n beetje als laatste lijken te worden bijgepraat over de meest actuele stand van zaken, terwijl zij de mensenmassa's op het station ondertussen wel van informatie moeten voorzien.

Het is fijn dat de marketingjongens druk aan het spelen zijn met allerlei nieuwe hippe communicatiekanalen, maar breng a.u.b. eerst de primaire kanalen op orde.
In dit geval klopte de informatie op de borden gewoon niet i.t.t. wat Klaas Jan beweert, zie ook post 20 van Pe_pe

En die klopt regelmatig niet in geval van storingen/vertragingen.
Dubbel
In het verleden had ik de neiging om in dat geval vooral uit te gaan van wat het NS-personeel ter plaatse aan informatie kon geven, vanuit de gedachte dat zij als eerstelijnsmedewerkers vast wel het beste zouden worden geïnformeerd. Niets blijkt echter minder waar, het opvolgen van hun adviezen maakte de situatie vaak alleen maar erger.
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb de NS in het verleden gevraagd welke informatie bron ik het beste kan vertrouwen, maar daar wordt geen antwoord op gegeven. Er moet toch een hiërarchie zijn in het tot stand komen en communiceren van beslissingen?
Overigens wel geestig dat Klaas-Jan aangeeft graag een transparante houding aan te willen nemen, maar vervolgens alleen maar algemeenheden oplepelt. En ondertussen wordt elk concreet verzoek van Joost752 om transparantie afgewimpeld of genegeerd...
Zelf kijk ik in mijn trein altijd naar de beeldschermen in de trein, de zogenaamde OBIS schermen, die zijn meestal zeer correct, ik heb daar nog weinig fouten in gehad. Deze informatie wordt vanuit de wal gevoed via G3 geloof ik, want deze treinen hebben meestal ook Wifi aan boord. Moet het systeem het natuurlijk wel doen. Bij de VIRM en ICM worden in bijna alle gevallen ook de koersrollen op de trein meteen goed gezet. Bij DDZ is dit nog niet het geval en bij al het sprintermaterieel. De SLT wordt helaas nog niet vanuit de wal gevoed met informatie.
Lastig voor een reiziger die op het perron staat en weinig weet, maar dit als extra weetje zou ik zeggen, want de trein weet vaak zelf sneller waar die naar toe gaat dan wie dan ook en welk communicatiekanaal dan ook. Ik heb het idee dat dit als eerste wordt gecommuniceerd. Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen als extra weetje.
Oplossing is dus de OBIS schermen koppelen aan de borden op het perron.

Of te wel de informatie gelijktijdig sturen naar allebei...

Zoals Klaas Jan zelf stelt, je moet dus nergens als eerste naar communiceren maar naar alle kanalen tegelijk en daar gaat het dus mis.
Zelf kijk ik in mijn trein altijd naar de beeldschermen in de trein, de zogenaamde OBIS schermen, die zijn meestal zeer correct, ik heb daar nog weinig fouten in gehad.

De voorspelde vertraging op komende stations die op de OBIS-schermen wordt getoond, houdt geen rekening met ander treinverkeer en is daardoor afhankelijk van het traject meer of minder betrouwbaar.

Vorige week zat ik in een trein waar het scherm zelfs steeds een station achterliep, dus steeds het vorige station als het volgende station bleef aangeven.
Dat laatste gebeurt vaak bij Rotterdam CS, vertrek je van Dordrecht, dan blijft Rotterdam Blaak vaak staan (tot Schiedam) ga je de andere kant op blijft Schiedam er op staan (tot voorbij Barendrecht)

Heel raar.
Klopt, de routeaanduiding loopt soms achter, maar bovenin staat altijd de eindbestemming van de trein, daar doelde ik op.
Via deze website kom ik er regelmatig achter dat mijn trein opgeheven is, nog voordat dit door de NS via andere kanalen (volgens mij ook de OBIS schermen) gecommuniceerd is http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/#

Ik zal eens extra op de OBIS-schermen gaan letten.
Vandaag ook weer zelfde verhaal.

Ik had een cross-platform overstap (zoals dat dan mooi heet). Trein waar ik in zat was vertraagd. Trein die ik moest hebben besloot netjes te wachten.

Echter stond op de borden op het perron al de volgende trein vermeld. Uiteraard was dat waar ik naar keek en ik baalde al dat ik mijn aansluitende trein gemist had. Op moment dat de trein wegreed zag ik pas dat het de trein was die ik wilde hebben....

Met andere woorden. Vandaag mijn trein gemist omdat op de borden, wederom, een verkeerde trein vermeld stond.

Wanneer wordt dit nu eens opgelost NS meneertjes en mevrouwtjes?
Idem hier: app zegt dat de trein rijdt, website zegt dat de trein rijdt, informatieborden boven het perron melden dat de trein NIET rijdt ivm acties van het personeel. Geen informatie via de intercom, geen NS medewerkers te bekennen op het perron.

Maar volgens Klaas-Jan is het maar eenmalig dat het misgaat, een zwaluw maakt geen zomer, wel vervelend dat het erg vaak eenmalig mis gaat.
Veel zwaluws maken ook geen zomer bij Klaas Jan haha.
Ns is knetter gek maar niet boos op ze worden hoor anders staan ze morgen weer in het nieuws te miepen dat ze bedreigd zijn

Reageer