beantwoord

Wederom belabberde communicatie

• 29 januari 2015
  • 41 reacties
  • 1529 Bekeken

Toon eerste bericht

41 reacties

Via deze website kom ik er regelmatig achter dat mijn trein opgeheven is, nog voordat dit door de NS via andere kanalen (volgens mij ook de OBIS schermen) gecommuniceerd is http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/#

Ik zal eens extra op de OBIS-schermen gaan letten.
Vandaag ook weer zelfde verhaal.

Ik had een cross-platform overstap (zoals dat dan mooi heet). Trein waar ik in zat was vertraagd. Trein die ik moest hebben besloot netjes te wachten.

Echter stond op de borden op het perron al de volgende trein vermeld. Uiteraard was dat waar ik naar keek en ik baalde al dat ik mijn aansluitende trein gemist had. Op moment dat de trein wegreed zag ik pas dat het de trein was die ik wilde hebben....

Met andere woorden. Vandaag mijn trein gemist omdat op de borden, wederom, een verkeerde trein vermeld stond.

Wanneer wordt dit nu eens opgelost NS meneertjes en mevrouwtjes?
Idem hier: app zegt dat de trein rijdt, website zegt dat de trein rijdt, informatieborden boven het perron melden dat de trein NIET rijdt ivm acties van het personeel. Geen informatie via de intercom, geen NS medewerkers te bekennen op het perron.

Maar volgens Klaas-Jan is het maar eenmalig dat het misgaat, een zwaluw maakt geen zomer, wel vervelend dat het erg vaak eenmalig mis gaat.
Veel zwaluws maken ook geen zomer bij Klaas Jan haha.
Ns is knetter gek maar niet boos op ze worden hoor anders staan ze morgen weer in het nieuws te miepen dat ze bedreigd zijn
Het is inderdaad verbazend dat het anno 2015 niet lukt om de reisinformatie te koppelen aan de aansturing van de treinenloop. Verkeerde informatie via borden en omroep zijn schering en inslag, maar het komt maar hoogst zelden voor dat ook de wissels verkeerd staan, waardoor bijvoorbeeld een trein die naar Schiphol moet richting Alkmaar zou worden geleid.

De reden ligt voor de hand: Tot een paar jaar geleden ging ProRail over de reisinformatie en die kon natuurlijk direct bij de benodigde gegevens. Toen beweerde NS dat het allemaal beter zou worden als zij de reisinformatie mochten gaan verzorgen. Het was immers gebleken dat informatie die conducteurs verstrekten en de informatie op de koersrollen weleens onjuist waren en daardoor afweken van de andere reisinformatie (perronborden, omroep, etc.). De politiek tuinde erin. Het gevolg is dat alle vormen van reisinformatie nu even onbetrouwbaar zijn, doordat de reiziger niet meer beschikt over informatie die direct van ProRail komt, maar alles eerst via NS gaat.
Reputatie 6
Maar vergeet dan niet te vermelden dat NS haar best doet om de reisinformatie zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de trein, maar dat dit een heel ingewikkeld proces is.
Zijn daar al leuke filmpjes over?
Hóe krijgen jullie het toch weer iedere keer voor elkaar? Dit is nu mijn derde topic hier omdat jullie gewoon niet kunnen communiceren!? En dan heb ik het nog niet over afgelopen donderdag en zaterdag gehad.
Ik ben er echt klaar mee. Hoe moeilijk kan het zijn?

Ik deel dit sentiment, helemaal mee eens.
Gaat nog iemand van NS hier op reageren of er iets mee doen?
Hallo Joost,

Het spijt me te vernemen dat je ontevreden bent over de informatievoorziening. Omdat we te maken hebben met diverse communicatiekanalen is het soms lastig om de correcte informatie tijdig te kunnen communiceren. We willen dat de informatie op stations en in de trein up to date is, maar uit jouw bericht blijkt dat dit bij een aangepaste dienstregeling nog erg lastig is. We blijven ons best doen om te zorgen dat dit voortaan beter zal gaan. Er is een team van reisinformatie die erg hard werkt om de juiste reisinformatie tijdig te communiceren.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Kom aub niet weer aan met het verhaaltje, goh wat vervelend, geld terug bij vertraging, we doen er alles aan om communicatie te verbeteren. Jullie hebben NIETS verbeterd qua communicatie. Het is alleen maar belabberder geworden. Vertel me dan in godsnaam WAT jullie gedaan hebben, WAAROM het nog niet goed gaat en WAT jullie er aan gaan doen om het een keer te laten werken.

En dan krijg je na twee weken wachten precies dat als antwoord...
Dan weet je toch maar ze 2 weken mee gewacht hebben met zo´ n helder antwoord 😃
Hallo Joost,

Het spijt me te vernemen dat je ontevreden bent over de informatievoorziening. Omdat we te maken hebben met diverse communicatiekanalen is het soms lastig om de correcte informatie tijdig te kunnen communiceren. We willen dat de informatie op stations en in de trein up to date is, maar uit jouw bericht blijkt dat dit bij een aangepaste dienstregeling nog erg lastig is. We blijven ons best doen om te zorgen dat dit voortaan beter zal gaan. Er is een team van reisinformatie die erg hard werkt om de juiste reisinformatie tijdig te communiceren.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Hoi Herman,

Bedankt voor je reactie.
Echter beantwoord je nog niet helemaal mijn vragen.

Kun je mij vertellen wat dat 'team van reisinformatie' aan verbeteringen doorgevoerd heeft en hoe het dan kan dat ik juist het idee heb dat het verslechterd is? Aan welke verbeteringen zitten zij nu concreet te denken om de reisinformatie te verbeteren?

Kun je mij in contact brengen met dit 'team van reisinformatie'? Ik denk graag met ze mee.
Desnoods kom ik bij jullie solliciteren om deel uit te maken van dit 'team van reisinformatie' en als reiziger jullie problemen op te lossen die jullie zelf niet opgelost krijgen.

Ik ontvang dit keer graag een reactie binnen 2 weken.

Joost
Beste Joost,

Ik snap dat mijn antwoord niet al jouw vragen heeft beantwoord. Niet tijdig geïnformeerd worden is natuurlijk niet wenselijk.
Inmiddels heeft landelijke reisinformatie het aantal communicatiekanalen fors uitgebreid. Zo wordt er al een tijd reisinformatie via Twitter verspreid en is er een reisplanner Xtra die je voor diverse mobile devices kunt downloaden. Ook is er het SMS-alert, waarmee van tevoren een aangepaste dienstregeling wordt aangekondigd. Verder staan er nog een aantal mogelijkheden waarop reisinfo wordt verstrekt op onze website.

Op dagen met een aangepaste dienstregeling is het echter lastiger om de juiste informatie tijdig te communiceren dan wanneer er sprake is van een plaatselijke verstoring op het spoor. Dit kost meer tijd..
Helaas is het niet mogelijk om je in contact te brengen met de mensen van landelijke reisinformatie. Wel heb ik gevraagd of de medewerkers van reisinformatie nog extra achtergrondinformatie hebben. Ze geven aan dat er achter de schermen hard aan wordt gewerkt om computersystemen en processen zo te verbeteren dat de reiziger er goed mee wordt geholpen.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Als de conducteur weet waar de trein heen gaat, maar het bord op het perron weet dat niet, dan hebben jullie een communicatieprobleem.

Dat is het probleem bij NS

Al die extra informatiekanalen heb je ook weinig aan, want die verspreiden vaak verschillende informatie.

Het is vrij simpel, 1 centrale waar alles aan wordt doorgegeven en die geven alle informatie door aan alle kanalen van jullie.
Beste Joost,

Ik snap dat mijn antwoord niet al jouw vragen heeft beantwoord. Niet tijdig geïnformeerd worden is natuurlijk niet wenselijk.
Inmiddels heeft landelijke reisinformatie het aantal communicatiekanalen fors uitgebreid. Zo wordt er al een tijd reisinformatie via Twitter verspreid en is er een reisplanner Xtra die je voor diverse mobile devices kunt downloaden. Ook is er het SMS-alert, waarmee van tevoren een aangepaste dienstregeling wordt aangekondigd. Verder staan er nog een aantal mogelijkheden waarop reisinfo wordt verstrekt op onze website.

Op dagen met een aangepaste dienstregeling is het echter lastiger om de juiste informatie tijdig te communiceren dan wanneer er sprake is van een plaatselijke verstoring op het spoor. Dit kost meer tijd..
Helaas is het niet mogelijk om je in contact te brengen met de mensen van landelijke reisinformatie. Wel heb ik gevraagd of de medewerkers van reisinformatie nog extra achtergrondinformatie hebben. Ze geven aan dat er achter de schermen hard aan wordt gewerkt om computersystemen en processen zo te verbeteren dat de reiziger er goed mee wordt geholpen.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Hoi Herman,

Het gaat niet zozeer om de extra kanalen die erbij zijn gekomen, maar om de basics: wat op de trein staat, wat omgeroepen wordt, wat op de borden staat en wat conducteurs zeggen.

Daar gaat het mis. Ook in mijn 2 andere topics hier op het forum na aanleiding van een slechte ervaring en ook op zondag 1 maart na aanleiding van een storing bij Eindhoven of op maandag 2 maart bij de grote Utrecht storing, maar ook later die week op woensdag 4 maart ging het weer mis in de communicatie.

Kun je mij vertellen wat er specifiek verbeterd is of wordt aan die basis informatiekanalen: trein, omroep, borden en conducteurs?
En kun je iets dieper ingaan op 'computersystemen en processen verbeteren' ?

Kun je mijn verzoek wel doorzetten aan jouw leidinggevende of iemand die me wel in contact kan brengen met iemand van de landelijke reisinformatie? Of op welke manier kan ik zelf met hun in contact komen?

Joost

Reageer