Wederom de trein missen door dichte spoorbomen in Steenwijk

• 15 februari 2020
  • 14 reacties
  • 316 Bekeken

Reputatie 1

Helaas doet zich met de huidige dienstregeling hetzelfde probleem voor als twee jaar geleden. Om perron 2 richting Leeuwarden te bereiken moet je spoor 1 oversteken. Nu vertrekt de sprinter naar Meppel (spoor 1) 1 minuut eerder dan de intercity Leeuwarden. De spoorbomen gaan belachelijk vroeg dicht, dus als je niet minstens 3 minuten van te voren op het perron staat mis je de IC Leeuwarden 9 van de 10 keer. Een paar jaar lang was dit opgelost, maar helaas zijn we nu terug bij af. 

Drie minuten van te voren op het perron moet te doen zijn, zou je zeggen, maar niet in Steenwijk. 

Ik heb een studenten ov, dus vooral in het weekend mis ik meestal de trein, omdat ik dan moet opladen. Eerst klungelen in de bewaakte fietsenstalling om je fiets nog ergens tussen te kunnen proppen (veel te kleine stalling), daarna in de rij bij de 2 (!?) OV oplaadpunten, met een beetje pech sta je achter een groep verwarde Giethoorn toeristen die het niet snappen en geen Engels begrijpen als je ze probeert te helpen. 

Ik ben altijd ruim op tijd op het station (10 minuten van te voren) maar het valt niet mee om de trein te halen. Tien minuten moet toch genoeg zijn om een trein te halen op een station met twee sporen?! Helaas moet ik toch regelmatig een half uur wachten op de volgende. Heel jammer. Die sprinter Meppel die ervoor zorgt dat reizigers naar Leeuwarden hun trein missen is gewoon de kers op de taart om station Steenwijk nog onaangenamer te maken. Soms zijn de treinen zelfs vroeg aangekomen en dan staat de sprinter daar een beetje, als reiziger sta je dan twee tot drie minuten te wachten terwijl je de IC aan ziet komen rijden en als de spoorbomen dan eindelijk open gaan wordt er al gefloten voor het vertrek. Ik moet me dan beheersen om niet gewoon over de spoorbomen te klimmen. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat de IC Leeuwarden niet even 10 seconden langer kan blijven staan zodat de reizigers die vast staan voor de spoorbomen ook gewoon mee kunnen.

Echt vervelend. 

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aan het issue van tijd verliezen vanwege opladen kun je zelf iets doen door bv automatisch opladen aan te vragen, of laadt alvast op wanneer je bij uitchecken ziet dat je saldo te laag is voor een volgende reis. En opladen kan ook bij veel supermarkten. 

Reputatie 1

Natuurlijk, maar ik heb het niet alleen over mezelf. Er zijn ook reizigers die een kaartje moeten kopen. 

Er zijn genoeg dingen te bedenken die een reiziger zouden kunnen helpen, maar dat neemt niet weg dat de situatie in Steenwijk gewoon heel onhandig is. Als de 'normale' manier om een trein te halen (fiets parkeren, kaartje kopen, inchecken, perron op lopen) niet mogelijk is in 10 minuten, is dat toch ernstig. 

Reputatie 6
Badge

Klopt, je hebt helemaal gelijk en toch, dat durf ik al te voorspellen, gaat er geheel niks gebeuren. Je krijgt wat invoelend meelevende beginzinnen van NS, gevolgd door ´we zullen het doorgeven´ en dan blijft het verder oorverdovend stil.

Toeristen aldaar zijn er toch enkel in het zomerseizoen in grote mate en velen hebben zich al voorzien van hun HTT of wat dan ook, ze gebruiken online nog veel meer als NLers.

En nu de ware reden: de VEILIGheid zou mogelijk misschien wel eens in het geding kunnen komen en dan zijn de rapen gaar mocht er inderdaad wat gebeuren. Als er weer eens wat meldingen komen dat mensen het niet pikken en het in eigen hand nemen wordt meteen de politie opgetrommeld om hier ogenblikkelijk paal en perk aan te stellen.

Je hebt nog meer kans om de Steenwieker gemeenteraad te bewegen een tunneltje te financieren. OF alle sjinese toeristguides te mailen om uit te leggen dat ze net zo goed met die bus een hele mooie en ook fijne rit met diverse uitzichten op zwart water langsheen de oude NWH garage te Zwartsluus naar Zwolle van de blauwvingers kunnen maken en daar op precies dezelfde trein kunnen stappen.

Reputatie 7
Badge +4

Er is een brug over de sporen, dicht bij de perrons waar de treinen vertrekken. Hij is wat steil. U heeft dus van beide kanten toegang als de bomen dicht zijn.   Automatisch opladen, zoals @Momo  aangeeft, lijkt me veel handiger dan in de rij staan voor een oplaadautomaat.

Volgens mij is er inderdaad geen fietsenstalling aan de oostkant, ik heb er alleen maar wat losse fietsen zien staan. Over de brug tillen, daar begin ik in ieder geval zelf niet aan. 😉 Als je de kosten van een tunnel onder het station door afzet tegen de baten, weet je bijna zeker dat die er niet komt.

Eerder vertrekken lijkt me een pragmatische oplossing. Het is een tweesporige overgang. Het probleem is dat de overgang vaak langer dicht blijft doordat treinen uit beide richtingen kort na elkaar aankomen.

Reputatie 5
Badge

@Thom 

Die brug heb je niets aan. Die gaat van de nieuwe P+R naar de oude. Steenwijk heeft maar één toegang en dat is via de overweg. Als die dicht ligt, kom je het perron niet op.

Neemt overigens niet weg dat je gewoon een te krappe planning hebt aangehouden als je de trein mist. De sprinter naar Meppel vertrekt om .12 en .42. De intercity naar Leeuwarden om .13 en .43. De sprinter heeft een vrij krappe dienstregeling en is nooit te vroeg. Als de sprinter precies op tijd is, gaan de bomen dicht zodra de sprinter langs het perron staat. Je mist dan inderdaad je trein naar Leeuwarden als je één minuut voor die trein het perron op wilde. Maar opnieuw, dan was je eigenlijk gewoon al te laat.

Enige uitzondering is bij gladheid. Dan willen de overwegbomen nogal eens dichtgaan als de sprinter nog moet binnenrijden en dat kan zomaar om .10 en .40 zijn. Ja, dan is het balen.

Reputatie 7
Badge +4

@Thom

Die brug heb je niets aan. Die gaat van de nieuwe P+R naar de oude. Steenwijk heeft maar één toegang en dat is via de overweg. Als die dicht ligt, kom je het perron niet op.

Steenwijk als stadscentrum heeft in die zin inderdaad maar één toegang maar naar die naar  het station  is vanaf Havelte en omgeving echt van twee kanten te bereiken, met een heuse P en R. Het verbaast me wel dat er geen fietsenstalling op die plaats is.

Dat lijkt me een goed verbeterpunt en niet alleen voor Treinreiziger. Ik maak persoonlijk soms gebruik van deze opgang en hoef dan de spoorwegovergang niet te passeren, wat ook voor de automobist uit oostelijke richting veel gunstiger is.

Treinreiziger heeft wel een punt met deze overgang, die is lang dicht.

Reputatie 5
Badge

@Thom 

Ik kom dagelijks op station Steenwijk. Je komt het perron echt maar op één manier op, namelijk via de overweg vanaf het stationsgebouw. Bij die overweg kom je via ofwel de hal (met poortjes) ofwel de zijkant (met poortjes). De brug verbindt de ene zijde van het spoor met de andere zijde, maar niet met het perron.

Reputatie 7
Badge +4

Niet direct, dat is zo, maar je komt vlakbij uit. Ik kom er zeker niet dagelijks, wel een paar keer per jaar. De essentie van mijn opmerking is dat je de spoorwegovergang dus wel kunt mijden en tijd wint door vam de brug gebruik te maken.

Reputatie 5
Badge

Nee, dat kan niet.

TS heeft het over de overgang tussen het stationsgebouw en het perron. Dat is de enige toegang. Je kunt inderdaad de grote overweg bij de Scholengemeenschap mijden op je route naar het station door via de brug te lopen. Maar als je vervolgens voor de dichte overweg staat die het stationsgebouw en het perron verbindt, mis je alsnog de trein. En dat is het probleem van TS. Hij noemt immers het ‘in de rij staan bij de automaat’. Dat kan alleen als je de brug of de grote overweg al over bent. Je probleem is dan de kleine overweg tussen station en perron.

Reputatie 7
Badge +4

Dan spreken we inderdaad over twee verschillende zaken. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk, maar ik heb het niet alleen over mezelf. Er zijn ook reizigers die een kaartje moeten kopen. 

Er zijn genoeg dingen te bedenken die een reiziger zouden kunnen helpen, maar dat neemt niet weg dat de situatie in Steenwijk gewoon heel onhandig is. Als de 'normale' manier om een trein te halen (fiets parkeren, kaartje kopen, inchecken, perron op lopen) niet mogelijk is in 10 minuten, is dat toch ernstig. 

Dit zegt meer over jou dan dat het een NS probleem is. Jij weet inmiddels dat die 10 minuten voor jou niet genoeg is dan ga je toch nog wat eerder van huis weg? Dat die bomen een bepaalde tijd dicht zijn is een feit. Je weet dat ze dan dicht zijn, dus is het aan jou om daar rekening mee te houden. Niet NS of ProRail moeten zich aanpassen aan jou.

Badge

Dat de slagbomen veel te vroeg sluiten dat valt wel mee, in de nieuwe dienstregeling zit er niet veel ruimte meer in de rijtijd van deze sprinter en daardoor kom je niet veel te vroeg meer aan op Steenwijk.

Je bent bekend met de situatie en moet dus tijdig op het perron staan anders loop je risico dat je niet kunt oversteken.  De tijd die je nodig hebt om je fiets te stallen kun je natuurlijk niet meetellen, als ik de auto ergens moet parkeren dan reken ik dat toch ook niet mee in de tijd die ik nodig heb om op het perron te komen.  Ik zie me al aankomen bij mijn werkgever dat ik toch echt meer tijd nodig heb voordat ik bij mijn trein ben om deze verder te rijden.  Het is gewoon zaak dit zelf goed in te calculeren.

En het over de bomen heen klimmen, dat zou ik je heel erg willen afraden want dit is een echte 'no go’ bij het meeste treinpersoneel en zal resulteren in een boete of het weigeren om je mee te nemen in de trein.  En dan ben je bij dat laatste nog het beste af want je brengt de veiligheid op het spoor in gevaar en dat is een flink vergrijp. 

Reputatie 5
Badge

Klopt Jeroen, Als er in Steenwijk iemand over de bomen klimt, dan wordt die altijd zo weer uit de trein gezet. Inderdaad met de mededeling dat een half uur wachten heel wat goedkoper is dan de boete.

En terecht, want ik heb in Steenwijk ook een keer de trein in de vroege ochtend een stukje zien doorglijden. Die kwam nog wel op tijd tot stilstand, maar je snapt dan wel waarom die bomen al eerder dicht gaan als het glad is. Best een rare gewaarwording overigens. En daarna bij het wegrijden steeds een soort geluid alsof de wielen doorspinden.

Badge

Klopt Jeroen, Als er in Steenwijk iemand over de bomen klimt, dan wordt die altijd zo weer uit de trein gezet. Inderdaad met de mededeling dat een half uur wachten heel wat goedkoper is dan de boete.

En terecht, want ik heb in Steenwijk ook een keer de trein in de vroege ochtend een stukje zien doorglijden. Die kwam nog wel op tijd tot stilstand, maar je snapt dan wel waarom die bomen al eerder dicht gaan als het glad is. Best een rare gewaarwording overigens. En daarna bij het wegrijden steeds een soort geluid alsof de wielen doorspinden.

Alle stations met zo’n overpad na het perron is altijd een risico als de sporen glad zijn, maar over het algemeen zijn we als machinist wel bekend met de weersomstandigheden waaronder het risico van glijden aanwezig is en bij welke stations dit risico hoger is. Daarbij zijn nagenoeg alle treinen tegenwoordig voorzien van magneetremmen welke bij echte gladheid enorm goed hun werk doen qua verkorten van de remweg.  Daarnaast moet je als machinist zeker bij dit soort stations met een overpad direct na het perron bij gladheid meteen een melding maken bij de treindienstleider zodat die eventueel maatregelen kan nemen om er voor te zorgen dat bij de volgende naderende trein het overpad al gesloten is om het risico weg te nemen van doorglijden.

Bij Steenwijk wordt je in de richting van Zwolle al ver voor het station door de seingeving verplicht om je snelheid te verlagen waardoor je met maximaal 40 richting het perron rijdt.

En als je glijden niet gewend bent dan is dat inderdaad een rare gewaarwording maar als machinist hebben wij hier toch vrij veel mee te maken en voel je dit ook direct en kan je daar dan naar handelen.

Reageer