Weer geen trein tussen Leiden en Alphen

• 20 november 2019
  • 33 reacties
  • 569 Bekeken

Gisteren geen trein tot 07.30 uur. Vandaag weer geen sprinter naar Alphen. Vorige week ook al twee keer. Ns wanneer doe je het nu eens goed. Elke dag te laat op werk dankzij jullie gepruts. 😭😭

33 reacties

even ter waarschuwing

Storing

Leiden-Alphen a/d Rijn

Laatste update: 20 november 2019 08:23

Tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn rijden er geen Sprinters door een defect spoor.
De extra reistijd is ongeveer 30 minuten.
Dit duurt tot ongeveer 10:00 uur.
In de avondspits rijden er op dit traject ook geen Sprinters.

Reputatie 7
Badge +3

Een van de twee wissels halverwege is waarschijnlijk weer eens kapot. 

Reputatie 7
Badge

@JR 12 BAAL VAN NS 

Vervelend dat uw trein niet rijdt.

U kunt balen van NS, maar de u bent bij de verkeerde aan het klagen. De spoorbaan, wissels, bovenleiding en bruggen zijn niet van NS maar van ProRail.

Dus voor klachten over de infra moet u aldaar zijn en niet bij de vervoerder welke slechts gebruik maakt van de infra en door het defect ook gedupeerd is.

Reputatie 5

@JR 12 BAAL VAN NS

Vervelend dat uw trein niet rijdt.

U kunt balen van NS, maar de u bent bij de verkeerde aan het klagen. De spoorbaan, wissels, bovenleiding en bruggen zijn niet van NS maar van ProRail.

Dus voor klachten over de infra moet u aldaar zijn en niet bij de vervoerder welke slechts gebruik maakt van de infra en door het defect ook gedupeerd is.

Dat zou NS wel willen, ja, maar zo werkt het niet. Als consument betaal ik NS, neem ik een dienst af van NS en heb ik dus alle reden om te klagen bij NS als die dienst niet wordt geleverd (en soms zelfs o.b.v. bijv. GTBV geld terug te eisen van NS).

Als NS van mening is dat het probleem werd veroorzaakt door een partij waar NS op haar beurt weer zaken mee doet, kan NS daar op haar beurt weer over klagen bij die partij. Mits de oorzaak natuurlijk niet gewoon binnen de grenzen valt van wat acceptabele problemen zijn volgens het contract dat NS met die partij heeft. Dat zal wel zo zijn met een x aantal verstoringen in het contract met ProRail. Maar dan is dat dus een risico dat NS geaccepteerd heeft en is zij daar nog steeds verantwoordelijk voor richting haar klanten, consumenten.

Reputatie 5

Gisteren geen trein tot 07.30 uur. Vandaag weer geen sprinter naar Alphen. Vorige week ook al twee keer. Ns wanneer doe je het nu eens goed. Elke dag te laat op werk dankzij jullie gepruts. 😭😭

Zou je niet eens een trein eerder nemen, @JR 12 BAAL VAN NS? Op tijd op je werk komen blijft natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid en als ik je werkgever was geweest, had elke dag te laat komen toch wel consequenties gehad. Misschien moet je beter rekening gaan houden met de kans op vertragingen tot x minuten. En nee, NS vergoedt je salaris niet als je ontslagen wordt. Vervolgschade bij vertraging wordt niet vergoed.

Zou je niet eens een trein eerder nemen,@JR 12 BAAL VAN NS? Op tijd op je werk komen blijft natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid en als ik je werkgever was geweest, had elke dag te laat komen toch wel consequenties gehad. Misschien moet je beter rekening gaan houden met de kans op vertragingen tot x minuten. En nee, NS vergoedt je salaris niet als je ontslagen wordt. Vervolgschade bij vertraging wordt niet vergoed.

Dat is een leuke maar waar ligt de grens. Als jij drie weken lang elke dag een 3/4 uur voor aanvang van je werk er bent omdat je maar een trein eerder neemt denk je natuurlijk ook laat ik nu maar weer de trein een half uur later pakken en precies op dat moment valt hij natuurlijk weer uit en ben je dus te laat op je werk. TS en natuurlijk bijna iedereen neemt natuurlijk gewoon die trein opdat hij op tijd op zijn werk is. Een trein eerder nemen omdat er misschien wel vertraging is, vind ik wel heel ver gaan. 

Reputatie 7
Badge

Jammer dat je @JR 12 BAAL VAN NS het niet geheel snapt hoe dit werkt.

Je koopt een Volkswagen van je zuur verdiende centjes, prima auto welke doet waarvoor hij gemaakt is. Met de VW rij je om dat "vreselijke NS" te mijden naar je werk, helaas is de weg kapot en Rijkswaterstaat sluit de weg af.

Je staat een uur in de file, toch nog te laat op je werk, wie geef je de schuld, Volkswagen of Rijkswaterstaat ?

Reputatie 5

@Woefdram in mijn ogen ligt de grens zodanig dat je vertragingen van een duur waarvan ze op jouw reis veel voorkomen op moet kunnen vangen. En ja, veel blijft arbitrair, maar TS had het over elke dag en dat vind ik wel (te) veel. Daarnaast zijn er voor zo ver ik weet geen trajecten waar vertragingen van 3/4 uur zoals jij schetst voorkomen (anders dan misschien eens in de vijf jaar als het stormt en sneeuwt tegelijk ofzo). De vertraging waar je rekening mee moet houden is dus wel wat beter te overzien.

In mijn ervaring komt het met enige regelmaat voor dat er een trein uitvalt of ik een overstap mis, waardoor ik met één trein later aankom. Op mijn traject wil dat zeggen dat ik 15 minuten later ben, en daar houd ik dus inderdaad rekening mee. Meer vertraging komt aanzienlijk minder voor, misschien 5 keer per jaar. Daar houd ik dus geen rekening mee, tenzij er iets waarvoor ik specifiek die dag echt zeker op tijd wil zijn.

Als dit landelijk vergelijkbaar is (weet ik niet), zou je dus rekening moeten houden met 1 trein vertraging. Volgens https://nieuws.ns.nl/elk-half-uur-een-trein-wordt-de-minimumstandaard/ rijdt NS al sinds de invoering van de dienstregeling 2015 overal minstens elk half uur, waardoor dit hooguit een half uur is.

Reputatie 5

@AbbeyRoad, er is een belangrijk verschil. Van NS koop ik geen auto of trein, om mee over de rails te rijden die ProRail moet onderhouden, maar een vervoersdienst. Een dienst die NS levert afhankelijk van het werk van ProRail, een partij waar NS een contract mee heeft, waarin wederzijdse verplichtingen zijn vastgelegd. Volkswagen heeft geen contract met Rijkswaterstaat en levert ook geen vervoer. Ze leveren slechts een vervoersmiddel, waarmee ik zelf nog kan kiezen op welke wegen ik ga rijden en wiens onderhoud ik dus vertrouw (van gemeente, provincie, Rijkswaterstaat en/of zelfs een buitenlandse wegbeheerder). Met de auto kies ík dus de wegbeheerder die ik vertrouw, met de NS trein, kiest NS er voor zaken te doen met ProRail.

@Woefdram in mijn ogen ligt de grens zodanig dat je vertragingen van een duur waarvan ze op jouw reis veel voorkomen op moet kunnen vangen. En ja, veel blijft arbitrair, maar TS had het over elke dag en dat vind ik wel (te) veel. Daarnaast zijn er voor zo ver ik weet geen trajecten waar vertragingen van 3/4 uur zoals jij schetst voorkomen (anders dan misschien eens in de vijf jaar als het stormt en sneeuwt tegelijk ofzo). De vertraging waar je rekening mee moet houden is dus wel wat beter te overzien.

In mijn ervaring komt het met enige regelmaat voor dat er een trein uitvalt of ik een overstap mis, waardoor ik met één trein later aankom. Op mijn traject wil dat zeggen dat ik 15 minuten later ben, en daar houd ik dus inderdaad rekening mee. Meer vertraging komt aanzienlijk minder voor, misschien 5 keer per jaar. Daar houd ik dus geen rekening mee, tenzij er iets waarvoor ik specifiek die dag echt zeker op tijd wil zijn.

Als dit landelijk vergelijkbaar is (weet ik niet), zou je dus rekening moeten houden met 1 trein vertraging. Volgens https://nieuws.ns.nl/elk-half-uur-een-trein-wordt-de-minimumstandaard/ rijdt NS al sinds de invoering van de dienstregeling 2015 overal minstens elk half uur, waardoor dit hooguit een half uur is.

Ik heb niet gesteld dat TS ¾ uur vertraging heeft. Ik geef alleen aan dat je normaliter zo’n 15 minuten voor je werk begint aanwezig wil zijn. als je dus de trein van een half uur eerder neemt, ben je dus elke dag 45 minuten voor aanvang werk aanwezig. We hebben thans nog niet te maken met extreme weersomstandigheden dus ik vind dat TS er van uit moet kunnen gaan dat de treinen normaal rijden.

In dit geval is er sprake van een defect spoor. Hier kan volgens mij echt niemand vantevoren rekening mee houden. Misschien de klassieker “Clockwise” met John Cleese eens bekijken :grin:.

Reputatie 4

Het komt mij voor dat die splitsing tussen NS en PR vooral is opgezet om lekker naar elkaar te kunnen wijzen om de schuld bij de ander te kunnen leggen. Maar zelfs al zou het 1 zijn, dan zouden de problems niet minder zijn geweest.

Het is nu eenmaal een feit dat treinen op rails een tamelijk ouderwets en sterk beperkt vervoermiddel is, zeker als er maar enkel spoor ligt zoals daar en dit zijn dan de konsekwenties ervan. Met een weg die plots is verzakt kan je meestal wel kort omrijden, zelfs lijnbussen kunnen dat, met treintjes helaas niet. EN je bent met OV nu eenmaal veel sterker afhankelijk van werk van anderen, dus ziekte, staken, tekorten e.d. spelen je veel eerder parten als bij zelf rijden.

Badge

@AbbeyRoad, er is een belangrijk verschil. Van NS koop ik geen auto of trein, om mee over de rails te rijden die ProRail moet onderhouden, maar een vervoersdienst. Een dienst die NS levert afhankelijk van het werk van ProRail, een partij waar NS een contract mee heeft, waarin wederzijdse verplichtingen zijn vastgelegd. Volkswagen heeft geen contract met Rijkswaterstaat en levert ook geen vervoer. Ze leveren slechts een vervoersmiddel, waarmee ik zelf nog kan kiezen op welke wegen ik ga rijden en wiens onderhoud ik dus vertrouw (van gemeente, provincie, Rijkswaterstaat en/of zelfs een buitenlandse wegbeheerder). Met de auto kies ík dus de wegbeheerder die ik vertrouw, met de NS trein, kiest NS er voor zaken te doen met ProRail.

Maar de NS heeft hierin ook helemaal geen keuze dan het contract met ProRail, daar is de NS dus van afhankelijk.  En ProRail moet het ook doen met een beperkt budget wat door het rijk beschikbaar wordt gesteld en als dat niet voldoende is dan wordt er ook hier gekeken waar het onderhoud het hardst nodig is en blijven andere dingen liggen.

Al zou de NS willen er is geen ander spoor met een andere spoorbeheerder waar de NS gebruik van kan maken.

Reputatie 5

Maar de NS heeft hierin ook helemaal geen keuze dan het contract met ProRail, daar is de NS dus van afhankelijk.  En ProRail moet het ook doen met een beperkt budget wat door het rijk beschikbaar wordt gesteld en als dat niet voldoende is dan wordt er ook hier gekeken waar het onderhoud het hardst nodig is en blijven andere dingen liggen.

Al zou de NS willen er is geen ander spoor met een andere spoorbeheerder waar de NS gebruik van kan maken.

NS heeft ook hier wél een keuze: niet bieden op de concessie die het rijk elke zoveel jaar aanbiedt voor dit vervoer onder de gestelde voorwaarden, of andere voorwaarden onderhandelen met ProRail als dat los staat van de concessie, die willen hun grootste klant vast ook niet kwijt. Toegegeven, het is een totaalpakket en ze zouden vast meer keuze willen, maar die is er inderdaad niet.

Maar hoe dan ook, het blijft zo dat je als consument zaken doet met NS en niet met ProRail en (hiervoor) al helemaal niet met het rijk. Als consument klaag je dus ook bij NS. NS kan op haar beurt klagen bij ProRail, of zelfs bij het Rijk als ze meent zich niet aan de concessie te kunnen houden door externe invloeden (slecht werk van ProRail). En als ProRail meent meer geld nodig te hebben om haar werk goed te doen, kan ze daarover klagen bij het Rijk.

Zou ik ook doen als ns, lekker pro rail de schuld geven. Zoals eerder gemeld, is het bijna elke dag raak op dit traject. Reis nu terug vanuit Alphen en: de ns prutsers hebben de storing na een hele werkdag nog niet kunnen oplossen. In bedrijfsleven was je nu ontslagen. Deden ze dat ook maar met deze ns prutsers. 

Reputatie 7
Badge +3

Lekker makkelijk gezegd JR 12 BAAL VAN NS. Als bij het bedrijf ik gewerkt heb pakketjes van klanten zoek waren kwamen die klanten ook bij ons klagen terwijl het toch echt de door ons ingehuurde vervoerder was die ze zoek gemaakt had. Wij werden daar echt niet voor ontslagen, het enige wat we nog konden doen was de vervoerder achter de broek zitten. 

Als er iets aan het spoor is, is het de verantwoordelijkheid van ProRail. Wat ik wel verontrustend vind, is dat ik het idee heb dat dit soort defecten aan het spoor steeds vaker lijken te gebeuren. Eerder deze week las ik al iets over een spoedreparatie aan een overweg in Nunspeet, vandaag een defect spoor bij Acht en dus dit tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn.  Dit is dus alleen deze week nog maar, de laatste maanden zijn er wel meer van dit soort defecten en spoedreparaties geweest. ProRail (en NS) vraagt niet voor niets om miljarden uit het grote investeringsfonds van de overheid, dat is niet alleen voor nieuwe projecten en uitbreiden van het spoor, ook voor regulier onderhoud.

En dan was er naast de defecten gisteravond ook nog een malloot die zijn fiets op het spoorde pleurde in Alphen.  Ik mag hopen die fiets flink beschadigd was daardoor en dat de dader een fikse prent heeft ontvangen.

Badge

Zou ik ook doen als ns, lekker pro rail de schuld geven. Zoals eerder gemeld, is het bijna elke dag raak op dit traject. Reis nu terug vanuit Alphen en: de ns prutsers hebben de storing na een hele werkdag nog niet kunnen oplossen. In bedrijfsleven was je nu ontslagen. Deden ze dat ook maar met deze ns prutsers. 

Daarbij is er NIEMAND van de NS aan het werk om het probleem aan de infra op te lossen, dit zijn aannemers welke door ProRail worden aangestuurd.

En zoals Momo aangeeft is er gezien de vele storingen meer geld nodig voor het weer up to date brengen van de spoorinfra en als dat geld er niet is/komt zullen we het moeten doen met het huidige spoor en hoe er nu onderhoud wordt gepleegd in opdracht van, jawel ProRail.

De NS is gewoon gebruiker van het spoor en betaald feitelijk een soort kilometer heffing om over het spoor te mogen rijden, net als dat een ander wegenbelasting en accijnzen betaald over de brandstof om gebruik te mogen maken van de openbare weg.

@Olav93  als de NS niet mee bied op de concessie komen er een heleboel mensen zonder baan te zitten, NS heeft ook hierin een verantwoordelijkheid.  Het rijk let met aanbestedingen gewoon het probleem bij anderen neer, niet alleen bij het spoor.

Verder zeg ik niet dat je niet bij de NS mag klagen hierover, alleen is de NS dus niet verantwoordelijk voor de infra en kan de klacht dus alleen maar doorgeven en verder niets.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ook nog het lastige is tussen Leiden en Alphen en verder naar Woerden is dat een groot deel nog enkel spoor is. Wanneer er dus iets is, of het nu een defect spoor is of een defecte trein ergens, dan levert dan meer problemen op dan wanneer het geheel dubbel spoor of 4-sporig is.  Hoewel er al zolang ik me kan herinneren over wordt gesproken over dubbel spoor, of meer gedeeltes dubbel spoor te maken, gebeurt er op dat vlak nog niets. Vanwege de slappe ondergrond zou dat veel te prijzig worden dus wordt er maar steeds aangemodderd.

Reputatie 2

Een van de twee wissels halverwege is waarschijnlijk weer eens kapot. 

De intercity's kruisden elkaar gewoon normaal, dus waarschijnlijk 1 van de 2 sporen tussen Leiden en Lammenschans die kapot waren. In theorie zouden de sprinters wel kunnen blijven rijden met maar 1 spoor beschikbaar daar, maar met vertragingen is dat meteen een ramp.

Reputatie 2

Vanuit Alphen heb je natuurlijk weinig keuze…. Vanuit Utrecht reis ik nu (avondspits) al bijna standaard om via Amsterdam Zuid, omdat het op de lijn via Alphen inderdaad wel erg vaak mis gaat. Laatst gestrand net buiten leiden voor een defecte spoorbrug (die diezelfde ochtend ook al defect was geweest, maar tussendoor als was gerepareerd)…. gaat de trein terug naar Alphen. Vanwaar het advies dan is; reis maar om via Woerden-Gouda-Den Haag.  Dus nog eens 2 uur extra reistijd, terwijl je al slechts 3km van je bestemming hebt gestaan…..:stuck_out_tongue_closed_eyes:

Vanochtend de trein van 06.52 uur naar Alphen rijdt weer niet, zonder enige reden. Natuurlijk gaan we weer pro rail de schuld geven. 

Wat baal ik toch ontzettend van de ns prutsers. Elke week weer lukt het ze niet om een trein op tijd te laten rijden in de ochtend. 

Wat mij betreft: meest waardeloze bedrijf van 2019, de sukkels. 

Badge

U wilt graag dat uw trein op tijd rijdt maar u vindt het treinpersoneel wel prutsers sukkels?

Tja als u al zo over ons denkt motiveert dat ons natuurlijk niet echt.

Reputatie 2

Volgens https://treinposities.nl/ritinfo/20191127/8823 was de planning (van 5:55 uur vanochtend) dat die rit zou worden gereden door treinstel 7519. Om die tijd had die trein ook uit Utrecht moeten vertrekken om de rit van 6:52 vanuit Leiden terug naar Utrecht te kunnen rijden.

Als ik de rit van 5:55 Utrecht-Leiden opzoek (even op NS.nl gedaan), dan blijkt die rit ook niet te hebben gereden. Om 6:03 verschijnt dan (op de gelinkte pagina) een nieuwe ‘planning’ met daarin geen treinstel meer.

Als ik dan de huidige positie van deze trein opvraag (https://treinposities.nl/voertuig/ns_ddz_7519/) dan blijkt dat die trein op dit moment (9:35 uur) nog in Utrecht te staan, op een opstelspoor.

De reden lijkt dus duidelijk; het treinstel is defect. En kennelijk geldt hetzelfde voor de 7503, die in een eerdere versie van de planning samen met de 7519 de rit had moeten rijden. En gezien de tijd waarop de rit Utrecht-Leiden gecanceld werd (al nádat die van Utrecht had moeten wegrijden, dus mogelijk een storing die het vertrek tegenhield), was het al te laat om nog te proberen een alternatief treinstel te regelen.

Blijft natuurlijk wel; de reden had moeten worden omgeroepen.

Nu weer een grote ellende op de terugweg van Alphen naar Leiden. Vanaf morgen maar met de auto. De Ns kan helemaal niets, week in week uit, op het traject leiden alphen. Eerste 🥇 voor dit grote pruts bedrijf? Hoop dat jullie ook niet naar de wc konden, gedurende 3 uur. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is langzamerhand inderdaad een rampmaand voor NS aan het worden.

Zoveel klachten over de NS. En de meeste mensen die geen waar voor hun geld krijgen (niet of te laat op hun bestemming komen) klagen niet eens op dit forum.

Wat een ellende!

Het wordt eigenlijk tijd voor een ‘vakbond’ voor reizigers/klanten. Die dus de belangen van klanten behartigt en die met de NS kan communiceren. En die de NS kan verplichten problemen op te lossen en gedupeerden te compenseren.

De NS is de laatste tijd machtiger geworden ten koste van reizigers/klanten. Die macht moet weer worden teruggedraaid.

Reageer