beantwoord

Weer uitval trein

  • 2 mei 2014
  • 2 reacties
  • 582 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Voor de zoveelste keer weer een trein richting schiphol die gewoon niet komt opdagen op station Schothorst. Erg irritant dat dit 2 minuten van tevoren wordt meegedeeld met niet eens een excuus of alternatief. Gelukkig gaat de volgende trein precies een halfuur later zodat alleen de klant er last van heeft en ns geen treinkaartjes hoeft terug te betalen. Is dit hoe men aan een 95% op tijd rijdende treinen komt. Laten we diegene die te laat zijn annuleren...
Een eerlijke melding 10/15 min van tevoren in de app of op de website had me nog de mogelijkheid gegeven ander vervoer te kiezen en wellicht op tijd op mijn werk te komen.

Als reiziger voel ik me erg aan mijn lot overgelaten.
icon

Beste antwoord door Anonymous 2 mei 2014, 13:38

Hallo Tessa,

Als ik jouw bericht zo lees lijk je zo zoetjes aan een ervaringsdeskundige te worden met al die niet rijdende treinen vanaf Amersfoort Schothorst.
Ik neem in dit geval aan dat je de trein van 07:34 naar Den Haag Centraal bedoelt, die om 07:29 vanuit Den Haag op Schothorst had moeten arriveren.
Deze trein had op weg naar Amersfoort ruim 10 minuten vertraging opgelopen. Vaak lukt het de machinist om nog wat van een vertraging in te lopen door net iets harder te rijden (binnen de marges van de ATB).

Maar als een trein vertraging heeft gaan ook andere zaken een rol spelen. Zeker op een druk traject van Den Haag - Utrecht naar Amersfoort kunnen dan andere treinen "in de weg" zitten, waardoor zo'n vertraging niet ingelopen kan worden en soms zelfs wat toeneemt (Je zult als Intercity maar achter een stoptrein rijden, dat schiet dan echt niet op).

Als uiteindelijk blijkt dat de vertraging te veel is toegenomen kan de treindienstleiding (= ProRail) besluiten een trein niet door te laten rijden naar het eindstation, maar eerder te laten keren, zodat de trein weer in de dienstregeling valt. Dergelijke beslissingen kun je niet ruim tevoren nemen, omdat er altijd nog een kans is dat de vertraging (grotendeels) weg gereden wordt.
Zou je de trein van vanmorgen met 10 minuten vertraging door laten rijden naar Schothorst en daar ook met diezelfde vertraging weer laten vertrekken (treinpersoneel heeft 5 minuten de tijd om de trein "om te bouwen" en veiligheidstest uit te voeren), heeft dat weer invloed op andere treinen, zeker als de trein even later met zo'n vertraging op een druk knooppunt als Utrecht arriveert.
De kans op een sneeuwbaleffect is dan levensgroot aanwezig met als risico dat niet allen : jouw" trein, maar ook andere treinen met oplopende vertragingen te maken krijgen.

Door op het allerlaatste moment te besluiten een trein eerder te laten keren, kun je ook niet lang tevoren al laten omroepen dat die trein niet zal rijden.
Als bij Amersfoort door de treindienstleiding wordt besloten de trein niet verder te laten rijden, dan zit er nog maar 5 minuten tussen de vertrektijd uit Amersfoort en de aankomsttijd in Schothorst.
De beslissing moet dan doorgegeven worden aan de omroepster van dienst, dus een enkele minuut later zal haar stem uit de luidsprekers klinken. En ja, in de praktijk zal dat wellicht een minuut of 3 voor de aanvankelijk geplande vertrektijd zijn.

In de hiervoor geschetste gang van zaken zal het dus in de praktijk ook niet mogelijk zijn om via een app of sociale media vroegtijdig te informeren.

Je kunt echter altijd via app's controleren wat de stand van zaken is met betrekking tot de trein die om 06:24 uit Den Haag is vertrokken en om 07:29 op Schothorst moet arriveren.
De reisplanner van NS is doorgaans redelijk actueel met het doorgeven van vertragingen.
En ook op apps als Rijden de treinen of OVinfo is vaak ook een eventuele vertraging te zien.
Op de website kubus.mailspool.nl kun je op een kaart zelfs zien waar de trein zich bevindt (inclusief opgave van eventuele vertraging).
Zelf vind ik die kaart op het kleine scherm van een smartphone niet zo geweldig, maar het is ook een alternatief.

En als jij op een van die app's ziet dat die trein uit Den Haag naar Schothorst een bepaalde vertraging heeft, ben jij inmiddels ervaren genoeg om met vrij grote zekerheid vast te stellen of je op die trein kunt wachten of beter (bij wijze van spreken) de fiets kunt pakken :)

Begrijp me goed, ik probeer opheffen van treinen niet goed te praten. Ik ben geen NS-er dus heb daar ook geen enkel belang bij.
Ik probeer alleen de achtergronden te schetsen en je een paar app's aan te reiken waaruit je misschien meer informatie kunt putten en je conclusies kunt trekken.

Vr.gr.
Hans
Bekijk origineel

2 reacties

Hallo Tessa,

Als ik jouw bericht zo lees lijk je zo zoetjes aan een ervaringsdeskundige te worden met al die niet rijdende treinen vanaf Amersfoort Schothorst.
Ik neem in dit geval aan dat je de trein van 07:34 naar Den Haag Centraal bedoelt, die om 07:29 vanuit Den Haag op Schothorst had moeten arriveren.
Deze trein had op weg naar Amersfoort ruim 10 minuten vertraging opgelopen. Vaak lukt het de machinist om nog wat van een vertraging in te lopen door net iets harder te rijden (binnen de marges van de ATB).

Maar als een trein vertraging heeft gaan ook andere zaken een rol spelen. Zeker op een druk traject van Den Haag - Utrecht naar Amersfoort kunnen dan andere treinen "in de weg" zitten, waardoor zo'n vertraging niet ingelopen kan worden en soms zelfs wat toeneemt (Je zult als Intercity maar achter een stoptrein rijden, dat schiet dan echt niet op).

Als uiteindelijk blijkt dat de vertraging te veel is toegenomen kan de treindienstleiding (= ProRail) besluiten een trein niet door te laten rijden naar het eindstation, maar eerder te laten keren, zodat de trein weer in de dienstregeling valt. Dergelijke beslissingen kun je niet ruim tevoren nemen, omdat er altijd nog een kans is dat de vertraging (grotendeels) weg gereden wordt.
Zou je de trein van vanmorgen met 10 minuten vertraging door laten rijden naar Schothorst en daar ook met diezelfde vertraging weer laten vertrekken (treinpersoneel heeft 5 minuten de tijd om de trein "om te bouwen" en veiligheidstest uit te voeren), heeft dat weer invloed op andere treinen, zeker als de trein even later met zo'n vertraging op een druk knooppunt als Utrecht arriveert.
De kans op een sneeuwbaleffect is dan levensgroot aanwezig met als risico dat niet allen : jouw" trein, maar ook andere treinen met oplopende vertragingen te maken krijgen.

Door op het allerlaatste moment te besluiten een trein eerder te laten keren, kun je ook niet lang tevoren al laten omroepen dat die trein niet zal rijden.
Als bij Amersfoort door de treindienstleiding wordt besloten de trein niet verder te laten rijden, dan zit er nog maar 5 minuten tussen de vertrektijd uit Amersfoort en de aankomsttijd in Schothorst.
De beslissing moet dan doorgegeven worden aan de omroepster van dienst, dus een enkele minuut later zal haar stem uit de luidsprekers klinken. En ja, in de praktijk zal dat wellicht een minuut of 3 voor de aanvankelijk geplande vertrektijd zijn.

In de hiervoor geschetste gang van zaken zal het dus in de praktijk ook niet mogelijk zijn om via een app of sociale media vroegtijdig te informeren.

Je kunt echter altijd via app's controleren wat de stand van zaken is met betrekking tot de trein die om 06:24 uit Den Haag is vertrokken en om 07:29 op Schothorst moet arriveren.
De reisplanner van NS is doorgaans redelijk actueel met het doorgeven van vertragingen.
En ook op apps als Rijden de treinen of OVinfo is vaak ook een eventuele vertraging te zien.
Op de website kubus.mailspool.nl kun je op een kaart zelfs zien waar de trein zich bevindt (inclusief opgave van eventuele vertraging).
Zelf vind ik die kaart op het kleine scherm van een smartphone niet zo geweldig, maar het is ook een alternatief.

En als jij op een van die app's ziet dat die trein uit Den Haag naar Schothorst een bepaalde vertraging heeft, ben jij inmiddels ervaren genoeg om met vrij grote zekerheid vast te stellen of je op die trein kunt wachten of beter (bij wijze van spreken) de fiets kunt pakken :)

Begrijp me goed, ik probeer opheffen van treinen niet goed te praten. Ik ben geen NS-er dus heb daar ook geen enkel belang bij.
Ik probeer alleen de achtergronden te schetsen en je een paar app's aan te reiken waaruit je misschien meer informatie kunt putten en je conclusies kunt trekken.

Vr.gr.
Hans
Welkom op het forum Tessa!

Zoals Hans in zijn bijdrage duidelijk en helder heeft uiteengezet, is het vaak pas op korte termijn bekend dat een trein uitvalt. Daar wil ik graag nog aan toevoegen dat je bij >30 minuten vertraging in aanmerking kunt komen voor 'Geld Terug bij Vertraging'. Via deze regeling willen we onze reizigers graag compensatie bieden, aangezien we begrijpen dat vertraging voor niemand leuk is en vaak niet goed uitkomt.

Reageer