Wegrijden terwijl er nog mensen in moeten stappen.


Vanmorgen reden er weer eens geen treinen op station Gilze-Rijen.
Nu zul je mij niet horen klagen over de kapotte trein die voor vertraging zorgt.
Waar ik wel kwaad over ben is het volgende.
Om 9.11 stopte er één trein.
De sneltrein naar Roosendaal.
Iedereen blij.
En de vele jonge gezonde mensen propten zich naar binnen.
Een jongen op krukken en ondergetekende, die ook niet zo vlot kan lopen, moesten een heel eind langs de trein strompelen voor er een ingang kwam waar wij nog bij konden.
Tot mijn stomme verbazing deed de conducteur op dat moment de deuren dicht.
Volgens de stations gastheer had ie verklaard dat ie niet kon zien dat wij nog mee wilden.
Waarom dacht die man dat wij ons naar het einde van het perron haasten dan?

Ik klaag zelden over de NS en heb erg veel begrip voor de moeilijke taak van het personeel.
Maar nu ben ik echt kwaad.
Vooral voor die jongeman, die al meer dan een uur op het station zat, en ruim op tijd van huis gegaan was omdat ie praktijkexamen moest doen.

29 reacties

Reputatie 7
Wat leuk! Goed gebruik van kunnen maken, gunnen we je van harte.
Ach dan had ik vroeger weg gekund.
Nou ja, het was toch al een lange leuke dag ( met gratis kaartjes voor de dierentuin)
Hallo Mevr.Marie, als ik het goed begrijp heeft Arnold je een dagkaart aangeboden. Deze is de gehele dag geldig. Goede reis 🙂
Niet in de ochtendspits lasik net
Reputatie 3
Ja.
nog even een vraagje (met haast 😉 )
is deze dagkaart ook in de spits geldig?
ik kan daar niets over vinden
Oke bedankt
Dat is goed, je hebt nog wel even tijd 🙂 Mocht toch blijken dat de kaart is verlopen, neem dan gerust weer even contact met ons op.
Dat weet ik nogniet helemaal zeker.
Maar dan hoid ik daar rekening mee
Dat durf ik niet precies aan te geven, maar in ieder geval wel een maand. Wanneer wil je de kaart gebruiken?
Bedankt!
Heb je trouwens enig idee tot wanneer ie geldig is?
Super! Dan wens ik je alvast een goede reis 🙂
Ik kwam er net achter dat ik een printscreen van het bericht had gemaakt, dus het is opgelost.
Dat is vreemd Mevr.Marie. Arnold is er op dit moment niet, maar je mag mij even een privébericht sturen met je NAW-gegevens en geboortedatum. Dan ga ik even in het systeem nakijken of ik de code nog voor je kan achterhalen.
Kijk ik net naar mijn prive berichten.
Is tot mijn verbazing het bericht met de code voor mijn dagkaartje verdwenen?
Hatstikke tof!
Update: Hoewel het Mevr.Marie vooral te doen was om de jongen in kwestie heb ik haar een Dagkaart 2e klas gegeven voor het ongemak.
Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je voorletters, achternaam, adres, geboortedatum en OV-chipkaartnummer Mevr.Marie? Dit doe je door op mijn naam en dan op 'stuur bericht' te klikken. Dan ga ik bekijken hoe ik op jouw situatie in zou kunnen spelen in verband met het ongemak 🙂.
De trein heeft inderdaad geen drie minuten stilgestaan, in de 3 minuten die gerapporteerd worden zit nog wat tijd om te stoppen, de deuren vrij te geven, te openen, mensen uit te laten stappen, daarna in te stappen, te fluiten ("vertrekprocedure"), de deuren te sluiten, een paar tellen te wachten op de machinist die even op z'n Railpocket zat te kijken, de trein in beweging te zetten, en daarna weer een update te triggeren.

Dan laten we een minuutje marge nog weg die komt doordat het systeem waar de informatie nu (nog) uitkomt ook wat erg optimistisch is soms.
Nogmaals de trein heeft geen 3 min stilgestaan.
In 3 min ben zelfs ik nog in staat om naar het einde van het perron te lopen.
Daarbij heeft de stationsgastheer hem er nog op gewezen dat wij daar nog liepen en waren we op het inmiddels verder lege perron goed zichtbaar.
Op een dorpsstationnetje zijn de stromen niet zo ondoorzichtig als op een groot station.

Geld terug geld in dit geval niet.
Ik heb uitgecheckt en ben naar huis terug gegaan.
En heb mijn geplande dagje uit uitgesteld.
Nog 1,5 uur wachten met op dat moment geen zekerheid dat er dan ook werkelijk wat zou rijden zag ik niet zitten.
Reputatie 7
De linkjes die Arnold NS hier heeft bijgevoegd illustreren alleen dat bij soortgelijke situaties de redelijkheid soms ver te zoeken is, maar de machinist en de conducteur dikwijls geen andere optie heeft gekregen. Ik ben het met je eens, MvanGelder, dat het in dit geval heel ongelukkig is uitgevallen. De conducteur is inderdaad verantwoordelijk om erop toe te zien dat de reizigers veilig kunnen instappen. In deze situatie komt het op mij over dat de conducteur hier deze twee reizigers over het hoofd heeft gezien. Ik kan me voorstellen dat de conducteur hier de stromen van mensen bekijkt, en wanneer hij/zij ziet dat deze stromen de trein binnen zijn gekomen, op zijn fluit blaast en de trein laat vertrekken.

Voor Mevr. Marie is dit natuurlijk onbegrijpelijk. Als ik in jouw schoenen had gestaan, was ik met dezelfde verontwaardiging gaan zitten, wachtend op de volgende aansluiting. Conducteurs blijven mensen, in dit geval is er een slechte inschatting gemaakt, waardoor deze twee passagiers niet goed zijn vervoerd. Waar ik je ook graag naar wil verwijzen, is de Geld Terug Bij Vertragingsregeling, waarbij in deze situatie zeker ruimte ligt voor restitutie, gezien de vertraging hier onnodig heel hoog is opgelopen. Ik raad je aan van deze regeling gebruik te maken. Uiteraard, niet te vergeten, een welgemeende excuses voor de nare situatie die ik je het liefst had willen besparen.
Blijkbaar niet, vanwege extreme drukte en het moeten lopen naar een andere ingang door minder validen.
Reputatie 7
Badge
Wat voegen die linkjes toe ? Die gaan over mensen die aan komen rennen/lopen en dat treinen niet kunnen wachten omdat er andere treinen achter zaten.

De conducteur moet wachten op mensen die instappen, mensen die al ruim op tijd aanwezig waren.

En hij heeft deze reizigers niet gezien, dat heeft juist wel te maken met onoplettendheid.

Een beetje klantvriendelijkheid mag wel, zeker als de eerstvolgende trein 1,5 uur later komt.


Dat is wel zo, maar je kan er toch ook vanuit gaan dat 3 minuten genoeg moet zijn voor mensen om in te stappen.
De links zijn niet echt van toepassing in deze. Die gaan over mensen die aan komen rennen/lopen en dat treinen niet kunnen wachten omdat er andere treinen achter zaten.

De conducteur moet m.i. wachten op mensen die instappen, mensen die al ruim op tijd aanwezig waren. Dat kan bij drukte langer duren.

En hij heeft deze reizigers niet gezien, dat heeft juist wel te maken met onoplettendheid.

Een beetje klantvriendelijkheid mag wel, zeker als de eerstvolgende trein 1,5 uur later komt.
Ik begrijp van Slidestops dat de linkjes het nu doen. Bij mij doen ze het inmiddels ook. Ik ben een nieuwe moderator en zat nog wat te stuntelen met Thomas NS om dit goed te krijgen. Heb je ze inmiddels al kunnen bekijken?

Reageer