beantwoord

wel of niet in en of uitchecken

• 26 september 2019
  • 13 reacties
  • 342 Bekeken

Ik ga reizen via Schiphol airport en stap uit op perron 4 maar moet naar perron 5 , 6 moet ik dan met de roltrap naar boven en daar dan uitchecken en weer naar beneden weer inchecken of kan gewoon op en neer omdat ik dus nog verder moet reizen.
icon

Beste antwoord door Lies87 26 september 2019, 06:39

Nee, er zijn geen poortjes op Schiphol dus dat hoeft niet. Je kunt je overstap dus doen zonder in/uit checken.
Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3
Nou ja, het gaat om Schiphol (Plaza)

Als je daar op zondag een uur (?) moet wachten op een trein en gaat shoppen zonder utcheck, en daarna verder reist doet geen enkele HC daar moeilijk over, ongeacht welk abonnement, e-ticket of tijdstip.

Een incheck ergens is voldoende, zolang je niet in tegenovergestelde richting reist dus.
Reputatie 3
Je zult dan uit en weer in moeten checken, met name als de incheck (vervolg van de reis) meer dan 35 minuten later en bijv. in de spits kan zijn.

Dus volgens jou moet je uitchecken als je je overstap mist, en later weer inchecken? Zodat je betaalt voor A->Schiphol en Schiphol->B, ipv gewoon van A->B? Lijkt me bij een gemiste overstap toch niet de bedoeling, als je zelf een uurtje inplant om te shoppen is het natuurlijk een ander verhaal.

Inderdaad. Komt nog bij dat je "Geld terug bij vertraging" wel kan vergeten als je extra uit- en incheckt.
Badge +3
Dus volgens jou moet je uitchecken als je je overstap mist, en later weer inchecken? Zodat je betaalt voor A->Schiphol en Schiphol->B, ipv gewoon van A->B? Lijkt me bij een gemiste overstap toch niet de bedoeling, als je zelf een uurtje inplant om te shoppen is het natuurlijk een ander verhaal.
@dennistd die zag ik aankomen natuurlijk. Schiphol Plaza is natuurlijk heel veleidelijk om een tijdje vrij (zonder poortjes door te moeten) rond te struinen terwijl je (op zondag blijkbaar zegt TS @Lea65) misschien wel een uur moet wachten op een volgende trein. 🤔

In dat opzicht verschilt het niet van Utrecht Centraal, maar wat @Momo ook al zegt, je bevindt je buiten het poortjes/paaltjesgebied, dus check netjes uit en later weer in.

Het staat in de voorwaarden als "zodra je het laatste poortje/paaltje naar 'buiten' passeert" (dus er verder geen tegenkomt) moet je uit/inchecken.

Bij binnen 35 minuten weer verder en NIET uit/inchecken (want geen poortjes en alleen maar van spoor 4 naar 6 op Schiphol) is er natuurlijk niets aan de hand.

Maar een 'oude incheck' ergens anders kán men (vraag het maar aan @Loes of @Slidestops) gaan twijfelen aan je in/uitchecks, afhankelijk in welke trein je op dat moment zit.

Oh, je hebt een uurtje op Schiphol Plaza of Utrecht Centraal rondgehangen? geen probleem! Niemand die je daar dwingt om dan naar buiten te moeten (en dus uit te checken)

Maar volgens de regels moet het wél! Het stationsgebied verlaten (uitchecken) en pas minder dan 30 minuten voordat je verder gaat reizen mag je weer binnen (poortjes of paaltjes).

Wie dat bedacht heeft... want voor een overstap is 35 minuten de regel, maar goed met een eerste incheck om 6:25 op een station waar je trein om 7:30 pas vertrekt zit je fout.

Zolang er geen gesjoemel is met spits/dal incheck (ik check vóór 6:32 in en ga lekker uitgebreid ontbijten op Plaza of Utrecht Centraal en om 8:00 pas reizen) zie ik het probleem niet echt. Want dan val je sowieso (en terecht) door de mand bij controle.
Reputatie 7
Badge +3
Als je een overstap mist, daardoor een uur moet wachten, je besluit de tijd te doden door het station te verlaten en bv te gaan shoppen en dit is bij een station met poortjes dan MOET je wel uitchecken. Blijf je op het station en ga je een uur bij bv Starbucks zitten dan ga je natuurlijk niet uitchecken.

Schiphol heeft geen poortjes dus niemand kan controleren of jij dat uur op een bankje op het perron hebt gezeten of op plaza hebt rond gehangen.
Reputatie 4
Je zult dan uit en weer in moeten checken, met name als de incheck (vervolg van de reis) meer dan 35 minuten later en bijv. in de spits kan zijn.

Ok dan dat beter doen. Want ja kan om allerlei redenen zijn dat we de aansluitende trein net niet halen of zo.
Badge +3

De meningen verschillen, zie dit (zeer lange) topic over iets soortgelijks. Dat gaat over bijv. Utrecht Centraal en je passeert daar geen poortjes of paaltjes bij een lang verblijf in de stationshal.

Schiphol Plaza hoort bij het 'buitengebied' dus daar moet je sowieso bij langer verblijf gewoon uitchecken en later weer inchecken. Zelfde als dat je in Utrecht een uurtje op Hoog Catharijne gaat winkelen (toen de poortjes nog open stonden).
Stel dat we de aansluiting missen dan moeten we een uur wachten eer de volgende komt(zondagsdienst he) Dan kunnen we toch ook gewoon naar boven op de plaza rondlopen nog steeds zonder uit te checken?
Reputatie 7
Badge +3
De palen staan er zodat reizigers die vanaf Schiphol hun reis beginnen of daar juist uitstappen kunnen in of uitchecken.
Bij overstappen op een door de reisplanner aangegeven reis hoef je nooit in of uit te checken, Behalve wanneer er poortjes zijn en die zodanig staan dat je er wel door moet.
De palen staan er, maar je hoeft niet uit- en opnieuw in te checken.
Reputatie 5
Fijn om te weten omdat ik de vorige keer wel die palen had gezien.

Er zijn uitzonderingen. Als je een station twee keer passeert op een enkele reis. Maar dat speelt volgens mij nu niet.
Fijn om te weten omdat ik de vorige keer wel die palen had gezien.
Reputatie 5
Nee, er zijn geen poortjes op Schiphol dus dat hoeft niet. Je kunt je overstap dus doen zonder in/uit checken.

Reageer