Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?

  • 26 December 2017
  • 280 reacties
  • 10538 Bekeken


Toon eerste bericht

280 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hebben de SNG's wel eens vaker last van.
Nog vaker, vooral in begin op de 6300, was er helemaal geen reisinfo, alleen een plaatje van een bv een trein met op de achtergrond bollenvelden (wel toepasselijk voor de 6300) of een "diashow" over de nieuwe sprinter met o.a. als info dat ze actuele reisinfo hadden. Dan was er ook geen automatische omroep en maar een hele enkele HC (op 1 hand te tellen) riep dan handmatig om.
Badge +3
Beetje off-topic (want geen NS, maar wie verzorgt de info op dat ding dan wel? Ik vermoed https://twitter.com/DMGQbuzz)

Edit: Via tweet bevestigd!

Geldermalsen doet ook mee 🤣


Bron: Twitter

Reputatie 6
T gebeurd wel vaak dat schermen op z'n kop staan @Robert B
Ik kan het topic zo snel niet vinden, maar een mede-Moderator heeft eerder aangegeven dat hun centrale geen kaart heeft met de locaties van de borden gekoppeld aan de serienummers. En een reset gaat via het serienummer. Er zal hier ongetwijfeld een reden voor zijn.
Ik kan helaas niets zeggen over hoe ProRail te werk gaat hierbij, maar wanneer wij iets melden krijgen we te horen dat ze niets kunnen zonder een serienummer. Ik ben het er mee eens dat het vrij onhandig is dat die niet gevonden kan worden aan de hand van een kaart (toffe site dat trouwens, ga ik onthouden), maar dat is voor zover wij weten hoe het werkt. Iets beters kan ik er niet van maken.
Die kaart is oud en uit de tijd dat ProRail nog het beheer over reisinformatie had! NS (Stations) doet hierin geen (openbare) mapservices bieden zoals ProRail dat deed.

De tabelletjes welke ClusterID's ("serienummers") waar hangen zijn er overigens gewoon, anders zijn ze helemaal niet van informatie te voorzien. Ik gebruik zelf overigens vaak de app om deze defecten te melden, en bij onbekend nummer (soms is het nummers zelfs verdwenen) gewoon melden als overige of met nummer 12345. Werkt prima.
Reputatie 7
Badge
Die kaart is oud en uit de tijd dat ProRail nog het beheer over reisinformatie had! NS (Stations) doet hierin geen (openbare) mapservices bieden zoals ProRail dat deed. De tabelletjes welke ClusterID's ("serienummers") waar hangen zijn er overigens gewoon, anders zijn ze helemaal niet van informatie te voorzien. Ik gebruik zelf overigens vaak de app om deze defecten te melden, en bij onbekend nummer (soms is het nummers zelfs verdwenen) gewoon melden als overige of met nummer 12345. Werkt prima.

@Stijn NS
kan het zijn dat NS KCC de door reizigers gesignaleerde storingen gewoontegetrouw per email bij Prorail meldt, terwijl zo te lezen beheer en onderhoud al een tijdje bij NS zit? En dat de meldingen simpelweg naar een NS-emailadres moeten worden "doorgezet" om tot actie te leiden?

En zou het vervolgens ook niet handiger zijn dat de storingsdienst een follow-up na de remote reset doet door binnen 24 uur na reset ter plekke een NS'er te laten controleren of het paneel weer 100% werkt?. Nu blijkt de NS storingsdienst te wachten tot er weer klachten met hetzelfde nummertje komen, voor er iemand op locatie gaat kijken. Ook dat is niet erg oplossingsgericht.
Niet gewoon 5900? Overigens gaat het mij meer om de verantwoordelijkheid dan de werkelijke uitvoering.
Sorry, macht der gewoonte. Servicedesk NS Stations. Dat je ProRail mailt is nog wel te verklaren, wie feitelijk verantwoordelijk is, is even een volgende. Daarnaast is de grens tussen hardware en softwarefalen hierin ook erg vaag. Bij een echt defect bord (de doorgebrande printplaten van Pejeka bijvoorbeeld) is het duidelijk, maar bij borden die achterlopen in informatie....... :? De keten InfoPlus inclusief PUB is immers weer NS-aangelegenheid.
Badge +3

Utrecht bevangen door de hitte (in de ochtend)?

Nummer volgt, want dat weten sommige mensen zomaar..

Oh, is al aangemeld lees ik.

Halve info is ook info… de trein/machinist weet de weg :joy:

Eigenlijk ligt de eerste verantwoordelijk bij de reiziger die iets wil melden. Als deze niet de nummers heeft geregistreerd dan ligt daar het probleem en is het lastig voor de achterliggende partijen die dezelfde eigenaar hebben om het probleem te tackelen. Toch:?

Edit https://forum.ns.nl/op-het-station-17/borden-station-lage-zwaluwe-en-breda-42940/index1.html#post287807
Laten we hopen dat die studenten verstandig genoeg zijn om geen 'geintjes' uit te halen via mail.
Reputatie 7
Badge
Haha.. Photoshoppen is ook een kunst zie [url=https://www.computable.nl/artikel/nieuws/security/2221417/250449/ict-stunt-ontregelt-nederland.html de student die heel NL lam legt]
het was deze keer een werkend scriptje om te restarten zonder dat je local admin rights nodig hebt. Systeem beheer heeft het succes bevestigd. Dat kan bij ons zonder gezichtsverlies :-)

Laten we hopen dat die studenten verstandig genoeg zijn om geen 'geintjes' uit te halen via mail.
ik pas wel op om daar iets over te zeggen 😛 Ik heb niet voor niets een telefoon zonder internet, en een laptop zonder netwerkmodules.
Badge +3
Het was volgens mij een soort challenge en alles was nep (Photoshoppen maar) natuurlijk!

Nee Klant_jac zie het einde van dat filmpje. Je foto op dat bord gaat niet lukkken en daarmee is heel het filmpje eigenlijk meteen ontkracht.

Nice try.. goodbye!
Vrije tekstberichten zijn best leuke dingen 🆒 🆒 🆒

Vooral dev-omgevingen 🆒
Update: Ik heb nog geen reactie ontvangen van ProRail. Ik verwacht sowieso dat ik die op zijn vroegst pas volgend jaar ga krijgen 🙂
Reputatie 7
Badge
Melding gedaan via de NS-app, ontvangstbevestiging gekregen van de NS servicedesk. Wie is hier nou uiteindelijk verantwoordelijk om te zorgen dat die schermen naar behoren functioneren. Wie mogen we aan het einde van de rit boos aankijken?
wie bepaalt "urgentie"? Vanuit de reiziger(s) gezien is onjuiste of ontbrekende reisinformatie zeer urgent! De gele vertrekstaten zijn/worden afgevoerd, dus je hebt geen back up
Bij invoeren melding kan je urgentie (geen/laag/middel/hoog) en onveilige situatie (ja/nee) aanvinken. Servicedesk zal daar later ook nog wel redactie op toepassen. De reisinformatie was in dit geval correct, de kleur van het scherm was enkel geel. Zal nog wel een paar weken duren voordat het scherm daadwerkelijk faalt en op zwart gaat. Dit soort hardwarekwalen zijn natuurlijk wel het begin van het einde, daarom maar lekker neutraal 'middel' aangevinkt 😉
Die oude TFT-panelen falen aan de lopende band ja, kan je blijven bestellen, lol. Ben een tijdje geleden gestopt met me druk te maken om dit soort dingen, kan er alleen maar om lachen, haha.
Update: Ik heb helaas nog geen reactie ontvangen van ProRail. Ik ga morgen proberen of ik ze op een andere manier te pakken kan krijgen.
En daar is de volgende (Almelo)....Doorgegeven 🙂
Badge +3

Toch komen ze weer/nog regelmatig voorbij… (foto omgedraaid voor leesbaarheid):

@NS_online Dit lijkt mij niet de bedoeling. Treinstel 8651 die om 21:49 vanuit Eindhoven vertrekt richting Venlo. Beeldschermen in trein geven deze melding, oorspronkelijk zelfs op z'n kop.

Bron https://twitter.com/joopjr/status/1259933608426590214

Badge +3
Je hebt toch wel het serienummer en het lokatienummer nauwkeurig genoteerd en doorgegeven? En o ja, liefst ook nog het bord opengeschroefd, zodat je kon zien welk printplaatje doorgebrand was, daar het fabrikatienummer, type en montageplaats van doorgegeven? Tja, zo niet, dan kunnen ze er niks aan doen...
Haha da's dan jammer maar het serienummer staat erbij. Vond de foto's in de @NS_Online feed op Twitter want ben zelf al een paar weken niet in Almelo geweest, en al helemaal niet met de trein!
Badge +3
Nondeju, als ik bij mij in de gemeente meld dat het verkeerslicht op het kruispunt van straat X n Y niet werkt, dan gaan ze gewoon kijken en desnoods repareren, echt niet dat ik dan terug moet fietsen om een serienummer te noteren...
Tja, blijkbaar heeft ProRail een of ander systeem waarbij een * (verplicht veld) staat voor dat nummer... Heb het ook niet bedacht maar vreemd dat NS dan niet een plattegrond of database krijgt met alle borden en waar ze hangen, zodat ze zelf het nummer kunnen herleiden.
Reputatie 7
Badge
als je naar eerdere besluiten kijkt dan lijkt NS toch eindverantwoordelijk voor de gehele keten. Dezelfde discussie als RIG die bijvoorbeeld SSC-diensten doet, CGI die TAB doet, et cetera.
doet me denken aan de meldingen WMO en jeugdzorg.....

Reageer