Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?
NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".
Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.
Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".
Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?
Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.
Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?
Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.
Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".
Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?
Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.
Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?
Bladzijde 2 / 11
Haha, dan lijkt het alsof ze een Engelse text-to-speech engine gebruiken 😃
Reputatie 4
Ja de reisinformatie doet het wel goed. Behalve dan dat groningen Roningen is, Beilen wordt uitgesproken als Beilan en Zwolle als zwollee @Momo
Al vaker geconstateerd in SNG. Verschil is wel meer dan alleen dat uurtje verzetten voor de zomertijd en die hier in de Randstad hadden dit al ruim voor de zomertijd.
Doet trouwens de reisinformatie het wel in alle stellen daar in Noorden@Sander-VH ?
Vooral in begin gaven de schermen in de 6300 leuke plaatjes van treinen ergens in een veld. Lijkt de laatste tijd wel beter te gaan.
Overigens heb ik deze weer een ander soort defect geconstateerd, een defecte draaideur van de fietsenstalling en de tussenverdieping naar de stationshal of perron op Delft. Sticker op het glas van de deur geeft aan "Alstublieft niet duwen, Automatisch draaideur". Alleen draait deze niet meer automatisch en moet je dus wel zelf duwen. Na melding zit er wel de bekende Defect sticker op.
Doet trouwens de reisinformatie het wel in alle stellen daar in Noorden
Vooral in begin gaven de schermen in de 6300 leuke plaatjes van treinen ergens in een veld. Lijkt de laatste tijd wel beter te gaan.
Overigens heb ik deze weer een ander soort defect geconstateerd, een defecte draaideur van de fietsenstalling en de tussenverdieping naar de stationshal of perron op Delft. Sticker op het glas van de deur geeft aan "Alstublieft niet duwen, Automatisch draaideur". Alleen draait deze niet meer automatisch en moet je dus wel zelf duwen. Na melding zit er wel de bekende Defect sticker op.
Reputatie 4
Zojuist ook nog even gemeld bij de conducteur, hij gaat kijken of hij deze kan goed zetten samen met de machinist
Gevalletje zomertijd in de SNG (en FLIRT misschien ook weer?) 🤔
Met dank aan@Sander-VH (via Twitter) 🙂
@NS_online de klok staat verkeerd. Trein 2728 S81 naar Zwolle vertrekt om 19.23
Met dank aan
A
De trein is dan misschien wel nieuw, maar SNG stel 2720 is niet echt bij de tijd.
De verwachte aankomsttijd is juist. Op die andere tijd zul je mij nog niet in een trein zien😂
Maar altijd nog beter dan 2 dagen geleden in de 2706, die 's middags helemaal geen reisinfo, tijd of omroep had. Iets wat trouwens best regelmatig gebeurt in de SNG's.
De verwachte aankomsttijd is juist. Op die andere tijd zul je mij nog niet in een trein zien😂
Maar altijd nog beter dan 2 dagen geleden in de 2706, die 's middags helemaal geen reisinfo, tijd of omroep had. Iets wat trouwens best regelmatig gebeurt in de SNG's.
Ook stuk...
@NS_online ik tref net de 10733 op station Amsterdam Amstel perron 1 aan met een kapot scherm. Aan de de kant van de roltrap.
Reputatie 2
Ook in treinstel 2231 staat de tijd niet goed. Betreft deze keer rit 6655.
Als hij morgen nog verder voor loopt toch maar even melden?
Die klokken hebben geen idee welke tijd het is (lekker analoog, ik loop door tot elk stop/gaan teken op eigen tempo. Wellicht een paar stoptekens gemist?)
Als een (analoge) stationsklok voor loopt dan is dat meestal omdat die niet stopt (de secondenwijzer) op de hele minuut, en dan de 'puls' die over het elektriciteitsnet verzonden wordt afwacht.
Die is dus stuk en zal steeds verder voor gaan lopen (in het uiterste geval elke minuut een halve seconde of zoiets, dus een minuut of 12 per dag).
Die 'pulsen' worden ook gebruikt om lantaarnpalen aan/uit te zetten, en bij jou thuis om een (klassieke, maar volgens mij ook nog de 'slimme' digitale) meters om te laten schakelen van dag- naar nachttarief.
Ik heb een ventilator die ze als een 'bromtoon' weergeeft. Wel geinig, op een gegeven moment weet je door dat gebrom (steeds een seconde of zo, met bepaalde tussenpozes) dat er iets in- of uitgeschakeld gaat worden dus.
Die is dus stuk en zal steeds verder voor gaan lopen (in het uiterste geval elke minuut een halve seconde of zoiets, dus een minuut of 12 per dag).
Die 'pulsen' worden ook gebruikt om lantaarnpalen aan/uit te zetten, en bij jou thuis om een (klassieke, maar volgens mij ook nog de 'slimme' digitale) meters om te laten schakelen van dag- naar nachttarief.
Ik heb een ventilator die ze als een 'bromtoon' weergeeft. Wel geinig, op een gegeven moment weet je door dat gebrom (steeds een seconde of zo, met bepaalde tussenpozes) dat er iets in- of uitgeschakeld gaat worden dus.
Ik zag vanmiddag op spoor 5 van Den Haag HS dat 1 van de klokken 2 uur voorloopt, stond op kwart voor 8 (stond niet stil want secondewijzer liep). Was maar aan 1 kant want de andere kant stond wel goed op kwart voor 6. Was meer naar voren aan de CS kant. Gezien vanuit de trein, geen foto of nummertje dus.
Deze is bekend inderdaad. Bedankt, Robert. Ik weet niet of dit aan de hand is, maar het zou erg fijn zijn als ze deze week weer goed lopen inderdaad 🙂
Omdat men opmerkt "het tijdsverschil wordt wel steeds kleiner" begin ik te vermoeden dat het met de zomer/wintertijd omschakeling te maken heeft, op 28-10).
Sommige computersystemen doen dat namelijk niet ineens, maar laten hun klok wat sneller lopen (of elke keer enkele seconden/minuten bijstellen) totdat die weer 'bij de tijd' is.
Dus er moest 23 uur 'ingehaald worden' en dat is nu dus nog een goede 3 uur. Dan zou het eind deze week allemaal wel weer moeten kloppen ongeveer 😛
Sommige computersystemen doen dat namelijk niet ineens, maar laten hun klok wat sneller lopen (of elke keer enkele seconden/minuten bijstellen) totdat die weer 'bij de tijd' is.
Dus er moest 23 uur 'ingehaald worden' en dat is nu dus nog een goede 3 uur. Dan zou het eind deze week allemaal wel weer moeten kloppen ongeveer 😛
Over klokken gesproken...
Bron: https://twitter.com/cathelijne1971/status/1063798797564813312
Slim geregeld @NS_online: sticker met ‘defect is bekend’. Alleen 6-7-2018? Hoe lang duurt zo’n reparatie-traject?
Bron: https://twitter.com/cathelijne1971/status/1063798797564813312
Bladzijde 2 / 11
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.