Skip to main content
NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".



Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.



Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".



Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?



Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.



Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?
https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-werkt-hard-aan-defecte-reisinformatieschermen
Voor het archief dan maar, dit is Eindhoven en 10326.




Ook in treinstel 2231 staat de tijd niet goed. Betreft deze keer rit 6655.
Was vooral opvallend dat die precies 2 uur voorliep.

Als hij morgen nog verder voor loopt toch maar even melden?



Die klokken hebben geen idee welke tijd het is (lekker analoog, ik loop door tot elk stop/gaan teken op eigen tempo. Wellicht een paar stoptekens gemist?)
Was vooral opvallend dat die precies 2 uur voorliep.
Als een (analoge) stationsklok voor loopt dan is dat meestal omdat die niet stopt (de secondenwijzer) op de hele minuut, en dan de 'puls' die over het elektriciteitsnet verzonden wordt afwacht.



Die is dus stuk en zal steeds verder voor gaan lopen (in het uiterste geval elke minuut een halve seconde of zoiets, dus een minuut of 12 per dag).



Die 'pulsen' worden ook gebruikt om lantaarnpalen aan/uit te zetten, en bij jou thuis om een (klassieke, maar volgens mij ook nog de 'slimme' digitale) meters om te laten schakelen van dag- naar nachttarief.



Ik heb een ventilator die ze als een 'bromtoon' weergeeft. Wel geinig, op een gegeven moment weet je door dat gebrom (steeds een seconde of zo, met bepaalde tussenpozes) dat er iets in- of uitgeschakeld gaat worden dus.
Ik zag vanmiddag op spoor 5 van Den Haag HS dat 1 van de klokken 2 uur voorloopt, stond op kwart voor 8 (stond niet stil want secondewijzer liep). Was maar aan 1 kant want de andere kant stond wel goed op kwart voor 6. Was meer naar voren aan de CS kant. Gezien vanuit de trein, geen foto of nummertje dus.
Deze is bekend inderdaad. Bedankt, Robert. Ik weet niet of dit aan de hand is, maar het zou erg fijn zijn als ze deze week weer goed lopen inderdaad 🙂
Omdat men opmerkt "het tijdsverschil wordt wel steeds kleiner" begin ik te vermoeden dat het met de zomer/wintertijd omschakeling te maken heeft, op 28-10).



Sommige computersystemen doen dat namelijk niet ineens, maar laten hun klok wat sneller lopen (of elke keer enkele seconden/minuten bijstellen) totdat die weer 'bij de tijd' is.



Dus er moest 23 uur 'ingehaald worden' en dat is nu dus nog een goede 3 uur. Dan zou het eind deze week allemaal wel weer moeten kloppen ongeveer 😛

Weer eentje erbij, de 2502 (foto via https://twitter.com/afgijselijk/status/1064949209621774337
 

c5787663-bc24-4ddf-a0e7-a235ace1f614.jpg


Over klokken gesproken...





Slim geregeld @NS_online: sticker met ‘defect is bekend’. Alleen 6-7-2018? Hoe lang duurt zo’n reparatie-traject?


Bron: https://twitter.com/cathelijne1971/status/1063798797564813312
Bedankt voor de melding herrie! De 2517 is al een bekend treinstel met dit probleem zie ik! 🙂
De 2517 (Flirt) heeft het terug/weer voor. Het tijdsverschil is nu wel minder. ☺️
Deze machinist had gister zelfs een een verkeerde datum op zijn trein staan

En ik zit al de hele week in treinstel waar een datum van nog 2 dagen later op staat 🤣






Die Flirts hebben dan nog wel de reisinformatie.



Eén van die nieuwe SNG's. stel 2711, deed het vandaag zonder reisinfo. Ook de computeromroepmevrouw had denk ik besloten een lang weekend te nemen. Misschien is ze terug naar Spanje, veel te koud hier nu. Ik geef haar groot gelijk 😂

Eens kijken of ze die in het weekend weer ergens kunnen opsnorren zodat ze maandagochtend weer present is.



Zijn naturlijk nog wel testritten 😊
Vandaag dezelfde melding van een oplettende reiziger in de 2208/2213 (weer rit 4468). De melder zat in de 2213.
Dat probleem speelt de laatste tijd met heel veel Flirt treinstellen, zo ook afgelopen vrijdag in de 2501. https://treinposities.nl/ritinfo/20181109/6651
De schermen in Flirt 2517 geven momenteel ook de verkeerde tijd. Deze rijdt nu tussen Eindhoven en Weert.



Volgens de HC kon hij het probleem niet verhelpen. Webhelp to the rescue?
Ik heb het doorgegeven herrie!
De schermen in Flirt 2517 geven momenteel ook de verkeerde tijd. Deze rijdt nu tussen Eindhoven en Weert.



Volgens de HC kon hij het probleem niet verhelpen. Webhelp to the rescue?


@Stijn NS

Het scherm op Delft 2b had ik vrijdag zelf ook nog even op Twitter doorgegeven o.a. direct aan ForeyT en die melden zojuist dat het intussen verholpen is.

Als ik vanmiddag even tijd heb zal ik het checken op het b gedeelte, normaal stap ik altijd in en uit op het a gedeelte.


En deze doet het weer keurig.






Ik heb geen idee maar de tweet was aan jullie (@NS_online) gericht, en was deze https://twitter.com/happydisciple/status/1059555731609972737 volgens mij, dus kan je aan hem/ haar vragen?





Oh, sportief van de poster op Twitter dat het een oudere foto was!



Scheelt weer zoeken, maar neemt niet weg dat er iets ontbreekt (ik meld het als ik het zie, maar velen zullen hun schouders ophalen... Alweer geen info, het zal wel...)
Bedankt voor de de melding en foto Robert B! Begrijp ik het goed dat dit in beide treinstellen verkeerd wordt weergegeven?
In een aantal Flirts staan de klokken op de reisschermen niet goed. Waaronder de 2220.



Kan hier naar gekeken worden?


Zojuist deze...





Is trein 4468 naar Arnhem, treinstellen FLIRT-4 2507 en FLIRT-3 2210
@Stijn NS

Het scherm op Delft 2b had ik vrijdag zelf ook nog even op Twitter doorgegeven o.a. direct aan ForeyT en die melden zojuist dat het intussen verholpen is.

Als ik vanmiddag even tijd heb zal ik het checken op het b gedeelte, normaal stap ik altijd in en uit op het a gedeelte.
Bedankt voor de verdere informatie, WH97! Ik heb dit bij deze doorgegeven.



Ook heb ik (nogmaals?) het scherm op Delft 2b doorgegeven. Ik ga er van uit dat dit defect al wel gewoon bekend is, maar ik kan zo snel niet terugvinden of wij het al gemeld hebben, dus bij deze alsnog. 🙂

Reageer