Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?



Toon eerste bericht

256 reacties

Badge +3
@Momo
Ik ben bekend met de voordelen van JIT. Er wordt vaak vergeten dat het functioneren van de logistieke keten staat of valt met robuust voorraadbeheer. Daar is in dit geval sprake van. Goedkoop blijkt weer eens duurkoop te zijn.

Het woord "forcast" is overigens geen Engels. "Forecast" bestaat wel een betekent niet veel meer dan "voorspelling", "prognose" of "verwachting". Het blijft mij verbazen hoeveel krom Engels het Nederlands wordt binnengesmokkeld. Maar dat geheel terzijde.

Bij NS hebben ze functies als "product owners".


Bron: https://werkenbijns.nl/vacatures/product-owner/
Je weet niet of je moet lachen of huilen bij het lezen van zoveel wartaal.
Product Owner is tegenwoordig helemaal hip, de functie is onderdeel van de Scrum-methodiek. Een hoop bedrijven hebben ze zitten. Als consultant is het goed verdienen.

Overigens vind ik titels als 'domein architecten' net zo droevig.
Reputatie 7
Badge
Je weet niet of je moet lachen of huilen bij het lezen van zoveel wartaal.
Politici en consultants gebruiken het graag, want daarmee verhul je de werkelijkheid.
Reputatie 7
Badge +3
Bij ProRail is sprake van "slimme inkoop", en men "optimaliseert het bestelproces".



https://werkenbijprorail.nl/vacatures/junior-tendermanager-ict-utrecht-4665/
Badge +3
De inkoop bij ProRail van reserveonderdelen is bepaald niet beter geworden door het "procurement" te noemen.
Reputatie 7
Badge
Bij ProRail is sprake van "slimme inkoop", en men "optimaliseert het bestelproces".

Dat is iets heel anders dan "slimme serviceverlening" en "optimaliseren van het onderhoudsproces".
Badge +3
Zo gauw consultants met Engelse neuzeltaal een organisatie weten binnen te dringen is de organisatie op slag niet meer in staat om de meest basale zaken normaal uit te voeren. Het leidt bijna altijd tot zeemeeuwmanagement: de consultants komen krijsend aanvliegen, vreten zich vol, schijten de boel onder en vliegen weer verder.
Reputatie 7
Badge +3
Stickers hebben ze in ieder geval genoeg op voorraad, gister gemeld en vandaag een defect sticker erop. Daar zijn ze dan weer wel snel mee :8

De inkoop bij ProRail van reserveonderdelen is bepaald niet beter geworden door het "procurement" te noemen.
Die ontwikkeling was mij even ontgaan. NS spreekt al langer van Procurement, ik was in de veronderstelling dat het beestje bij ProRail nog gewoon 'inkoop' heette. Helaas, mispoes 😞
Badge +3
Het is en blijft onnozele dikdoenerij die alleen maar afleidt van de kerntaken.
Zeker, ik ben ook geen voorstander van al die Engelse terminologie, al betrap ik mezelf er ook wel eens op als ik een tijd veel met Engelsen heb gewerkt.

De BOFH van vandaag is wel toepasselijk 🙂
Weet je waar dit hele gedoe aan doet denken?

Bijv... de supermarkt om de hoek adverteert met vier flessen cola voor de prijs van twee. Echter, met je vier flessen cola kom je bij de kassa en je krijgt de korting niet.

Normale reactie: het wordt alsnog verrekend.

Abnormale reactie: tja, sorry, ligt aan degenen die onze kassa's heeft geprogrammeerd, is een extern bureau, dus dan moet u daar maar gaan klagen, want wij kunnen er niks aan doen.

Zou je daar genoegen mee nemen als klant?

Waarom bij de NS dan wel?
Badge +3
@Pejeka
Het doet mij nu juist weer helemaal niet denken aan de situatie die jij omschrijft. Het doet mij denken aan hoe het ook kan.

Een paar weken geleden was de lantaarnpaal tegenover ons huis uitgevallen. Ik heb op zaterdag een melding (met lantaarnpaalnummer) gedaan op de website van de gemeente. Op dinsdag kwam er een busje voorrijden en werd de lamp vervangen. De gemeente heeft een contract met een onderhoudsbedrijf dat binnen twee werkdagen moet langskomen om het probleem op te lossen.
Ik heb de monteur nog even gesproken en die vertelde me dat onderdeel van het contract is dat ze ook een voorraad onderdelen moeten hebben om allerlei soorten problemen op te lossen.

Zo gaan dingen in de echte wereld.
Badge +3
Bijv... de supermarkt om de hoek adverteert met vier flessen cola voor de prijs van twee. Echter, met je vier flessen cola kom je bij de kassa en je krijgt de korting niet.

Normale reactie: het wordt alsnog verrekend.

Dat doen ze dan ook meteen. Daarom altijd even kassabonnetje vragen, al kunnen ze die bij de servicebalie zonder moeite alsnog voor je uitdraaien (ik stond gisteren om ××.×× uur ongeveer bij kassa ¥ en denk dat ik teveel betaald heb).

Maar vorige wwk nog bij de ALDI "Hoi, ik heb gisteren hier dit (tabak van normaal €16,45) gekocht en er staat op mijn bonnetje € 23,25 dus mag ik het verschil even terug?"

Moeilijk moeilijk.. filiaalmanager erbij "Ja dat is een oude, en hij is aangebroken dus dat kan iedereen wel zeggen".

Ook goed! (ik voelde de waas van ijzige kalmte al over me heen komen) dus ik zei: "geloof me nu maar, want ik blijf hier staan totdat het opgelost is dus doe er maar alvast een kassa extra bij voor de wachtenden" (vonden ze niet leuk, want zoveel personeel loopt daar niet rond).

Hij: "Dat moet ik gaan opzoeken in het kassa-systeem, geen tijd voor nu meneer!"

Ik: "Doe maar, ik heb alle tijd van de wereld, en er is genoeg proviand aanwezig hier in de winkel"

Hij boos.. kantoortje in (met van die geblindeerde ramen). Ondertussen pakte ik twee precies dezelfde blikken tabak uit het rek en vroeg aan de caissière om die even te scannen. Op de ene stond een (wettelijke) sticker € 16,45 en op de andere € 23,25.. Beiden werden gescand voor € 23,25. Bingo en Voilá mijn bewijs.

Filiaalmanager komt uit zijn hokje en zegt "helaas, nieuwe prijs"... Toen greep de caissière in en toonde wat op de kassa stond en wat ze in haar handen had..

"Oh sorry, dan krijg je toch € 6,80 terug". De aanhouder wint maar om daar elke keer zo veel moeite voor te doen (omgekeerde bewijslast) is niet echt handig voor je klantenbinding :)

Overigens ging het om een (zelfde verpakking!) oud product van 110 gram voor € 16,45 en de nieuwe (160 gram) voor € 23,25 maar zoek dat maar uit als klant!
Dat zijn wel uitzonderingen, ik heb zelf nooit problemen gehad bij fouten en ja die worden genoeg gemaakt borden die bv pas maandagmiddag worden weggehaald).

Bij Jumbo waren de sperziebonen verkeerd geprijsd, kreeg ik zonder te vragen ze gratis mee (werd er opgezet door een medewerker die er liep)
Badge +3
Maar vorige wwk nog bij de ALDI "Hoi, ik heb gisteren hier dit (tabak van normaal €16,45) gekocht en er staat op mijn bonnetje € 23,25 dus mag ik het verschil even terug?"
Tabak kopen? Dat is vragen om moeilijkheden. 😃
@iMark,
Tabak verkopen toch? ?
Reputatie 6
Badge
Is er geen openbare lijst (Google Docs) met daarop alle nummers, datum van melding en locaties van de defecte borden?

Dat lijkt me ook wel handig om alles bij elkaar te verzamelen, zodat het tevens kan worden teruggekoppeld naar ProRail, als het een keer nodig zou zijn. Ik begin me ook al langzamerhand te storen aan de borden die defect zijn.
ProRail had tot 2012 ArcGIS-kaarten met daarop alle bebording, die lijst zal er dus vast zijn. Er moet sowieso een koppeling zijn tussen bord en spoor(fase)/station om de juiste informatie erop te krijgen, dus het zal vast niet zo moeilijk zijn.

Willen is een andere discussie 😃
Reputatie 6
Badge
@Pejeka
Het doet mij nu juist weer helemaal niet denken aan de situatie die jij omschrijft. Het doet mij denken aan hoe het ook kan.

Een paar weken geleden was de lantaarnpaal tegenover ons huis uitgevallen. Ik heb op zaterdag een melding (met lantaarnpaalnummer) gedaan op de website van de gemeente. Op dinsdag kwam er een busje voorrijden en werd de lamp vervangen. De gemeente heeft een contract met een onderhoudsbedrijf dat binnen twee werkdagen moet langskomen om het probleem op te lossen.
Ik heb de monteur nog even gesproken en die vertelde me dat onderdeel van het contract is dat ze ook een voorraad onderdelen moeten hebben om allerlei soorten problemen op te lossen.

Zo gaan dingen in de echte wereld.

In de gemeente Woerden gaat het anders. Voorheen deed Citytec (die goede ervaring met openbare verlichting ) al het onderhoud, en werd een door mij gemelde defecte lantaarnpaal in enkele dagen gerepareerd of voorzien van een defectsticker. Maar tegenwoordig is de gemeente verantwoordelijk voor de openbare straatverlichting, en die hebben het uitbesteed aan een ander bedrijf.

Het resultaat: Een jaar lang kapotte straatverlichting gezien hier en daar, die inmiddels inmiddels ook hier en daar worden vervangen. Zelf een mooie gebogen lantaarnpaal op de weg naar ons dorp is nu vervangen door een rechtopstaand industrieël ogende lantaarnpaal. En het mooiste is dat we in ons dorp een soort moderne replica hebben van oude gas-gestookte lantaarnpalen.En die kunnen ze wel weer vervangen 😛
Reputatie 6
Badge
ProRail had tot 2012 ArcGIS-kaarten met daarop alle bebording, die lijst zal er dus vast zijn. Er moet sowieso een koppeling zijn tussen bord en spoor(fase)/station om de juiste informatie erop te krijgen, dus het zal vast niet zo moeilijk zijn.

Willen is een andere discussie :D

Wij zitten hier in de topic en op Twitter een hoop meldingen te doen, maar ik vroeg me af of het niet handig is om dit gewoon te bundelen in een openbaar bestand. Dan hebben we tenminste iets waarmee we ProRail hard kunnen overtuigen van de defecte borden i.p.v. dat ze mogelijk een issue-systeem hebben met diverse andere issues waarbij het allemaal ondersneeuwt.
Over alles valt te praten, binnen NS en ook ProRail zitten een hoop aardige mensen. Mijn uurtarief voor dat soort werkzaamheden is E80/uur ex btw en mijn 06-nummer is vast wel bekend bij de juiste mensen :D

Zonder gekheid, ik snap je insteek, maar het lijkt mij echt onzin dat betalende klanten vrijwillig ook nog dit soort werkzaamheden moeten gaan verrichten. Dat is de omgedraaide wereld.
In een ander topic is de reactie van klant_Jac helaas als spam aangemerkt en verwijderd, ik had er in dit topic naar willen linken, maar in essentie had hij wel gelijk.

Wij kunnen als forummers, reizigers, in eigen tijd actieve NS'ers, bedenk het allemaal maar, van alles willen, roepen en vinden, maar er zijn voor management geen enkele consequenties terwijl de status quo waarschijnlijk voor een forse kostenbesparing zorgt.

Je zal mensen moeten aanspreken op een verantwoordelijkheid, in post #79 noemde ik er al vier. Er zullen harde afspraken, KPI's en consequenties moeten komen voor verantwoordelijke mensen om te zorgen dat er actie wordt ondernomen. (Keten)partners, opdrachtgevers en eventueel de politiek kan (tot op zekere hoogte) eisen stellen in dat opzicht, wij niet.
Reputatie 7
Badge +3
ProRail zal ongetwijfeld weten welke schermen en zo er kaduuk zijn en hier een bestand van bijhouden. Want ik zie ook regelmatig meldingen met schermnummer op Twitter waarop de reactie van ProRail is dat melding al bekend is. Dat zijn dan ook de gevallen indien er foto is meegestuurd dat er een Defect sticker opzit.
Reputatie 7
Badge +3
ProRail geeft overigens ook zelf aan dat meerdere schermen in het hele land defect zijn maar dat de leverancier de onderdelen niet kan leveren nu.

Reageer