beantwoord

werkzaamheden Alkmaar Noord

• 3 september 2020
  • 21 reacties
  • 1090 Bekeken

Reputatie 6

Ik kom nu wekelijks op station Alkmaar Noord maar deze frequentie is te laag om alle veranderingen bij te houden. Tot mijn grote verbazing kon ik vandaag vanaf p+r terrein Drechterwaard naar spoor 1 niet meer inchecken. De incheckpaal was uitgeschakeld. Alle andere palen op het perron zijn weg. Ik heb er gelukkig één gevonden bij een andere trap. Er stond nergens een melding vanaf de p+r. Lijkt me wel handig als je alle palen weggehaald.

Vervolgens zie ik dat de tunnel om van spoor 1 naar 2 te komen dicht is. Volgens de klantenservice tot medio 2021. Hoe kom ik dan weer terug bij de auto? Want je komt altijd terug op een ander spoor dan vertrek. Ik heb een omloopadvies gekregen. Wat in ieder geval betekent stuk lopen. Voor een auto is dat niet zo erg, voor het halen van een trein kan dat onhandig zijn. Zeker als je nergens van te voren online kan vinden dat je dus die tunnel niet door kan. Ik heb zowel op de site van NS als Pro Rail gekeken. Waarschijnlijk kan ik ergens tussendoor nog een parkeerplaats over bij punt A dus kan dit advies wel wat ingekort worden, maar toch.  Misschien even ergens aangeven.. sommige mensen kiezen ervoor de auto te zetten daar waar ze s avonds weer aankomen ipv zoals ik het doe andersom. 

Ps de Google maps staat op "auto" omdat je via wandelen de route onder station door krijgt. Het is bij elkaar 1 kilometer. 

icon

Beste antwoord door Deventer 3 september 2020, 11:48

De omlooproute te Alkmaar Noord is natuurlijk bizar lang, als de reizigerstunnel dicht is. Dit kan natuurkijk zo niet, zeker niet als het straks weer vroeg donker is, door de lange fietstunnel bij de overweg.

De lenigen onder ons zullen zeker de korte route nemen, direct over de sporen. Hier had natuurlijk een tijdelijke brug gebouwd moeten worden over de sporen.

Bekijk origineel

21 reacties

Dag Lies87, goed dat je het even aangeeft. Ik weet niet of officieel NS over de bewegwijzering gaat bij deze verbouwing, maar ik zal zeker je verzoek even doorzetten en vragen dat het sluiten van de tunnel en de omlooproute duidelijk worden aangegeven. Heb je dit ook al bij ProRail aangegeven?

De omlooproute te Alkmaar Noord is natuurlijk bizar lang, als de reizigerstunnel dicht is. Dit kan natuurkijk zo niet, zeker niet als het straks weer vroeg donker is, door de lange fietstunnel bij de overweg.

De lenigen onder ons zullen zeker de korte route nemen, direct over de sporen. Hier had natuurlijk een tijdelijke brug gebouwd moeten worden over de sporen.

Badge

Inderdaad dit lijkt mij ook een inschattingsfout van jewelste, met alle risico's als mensen straks de kortste route gaan kiezen. Want dat gaat straks gewoon gebeuren en dan kun je er op wachten dat het mis gaat.

Reputatie 6

Dag Lies87, goed dat je het even aangeeft. Ik weet niet of officieel NS over de bewegwijzering gaat bij deze verbouwing, maar ik zal zeker je verzoek even doorzetten en vragen dat het sluiten van de tunnel en de omlooproute duidelijk worden aangegeven. Heb je dit ook al bij ProRail aangegeven?

Ik weet ook niet wie er over gaat eerlijk gezegd. De NS klantenservice via Twitter gaf iig aan dat deze omlooproute hun advies is. Ze zeiden alleen de straatnaam dus ik heb zelf de plattegrond gemaakt. 

Ik heb bij ProRail nog niets aangegeven. Moet ik dat alsnog doen? 

Dit dus. Ik vind het voor even niet zo erg maar tot medio 2021 vind ik dit wel heel heftig. Het is niet een korte omlooproute ofzo. Misschien kan er nog iets aan gedaan worden. Ik ga straks die omlooproute eens wandelen en zal eens kijken of ik wellicht bij een deel over een parkeerplaats kan. Ik vind het in deze regen nog vervelender om om te moeten lopen. In het donker helemaal niet. 

Reputatie 6

Het lijkt erop dat je je fiets ook alleen maar aan de kant van Drechterwaard kan stallen. Gelukkig kun je de parkeerplaats op zodat je niet de rotonde af hoeft te lopen. Al met al kostte het mij toch 8 minuten. Je loopt in soort fuik om het perron af te kunnen. En hier de fietstunnel waar @Deventer het over had.

Ik stond wel halverwege de p+r  dus naar de fietsstalling ben je iets sneller. 

Reputatie 6

Er stond een artikel vandaag in het Noord Hollands Dagblad. Hier een stukje over de werkzaamheden. 

Als ze klaar zijn dit weekeinde, wordt er in het najaar een soort tunnel of kuip gegraven onder het oude station. Tot het eind van het jaar zijn er dan vooral werkzaamheden onder de grond.

Als het voorjaar voor de deur staat, volgt er weer een weekeinde met tijdsdruk. Dan wordt in één weekeinde tijd een nieuwe kap geplaatst. Het oude station wordt vervangen met een modern complex met veel glas.

Reputatie 6

De eerste spoorlopers zijn blijkbaar al gesignaleerd.

https://alkmaarcentraal.nl/nieuws/60068860-mensen-over-het-spoor-op-station-alkmaar-noord-vvd-wil-tijdelijke-loopbrug

De eerste spoorlopers zijn blijkbaar al gesignaleerd.

https://alkmaarcentraal.nl/nieuws/60068860-mensen-over-het-spoor-op-station-alkmaar-noord-vvd-wil-tijdelijke-loopbrug

Ik kan mij het helaas ook wel voorstellen. Is wederom niet over nagedacht. (Dit keer dan door Pro Rail). 

Reputatie 3

Goed nieuws: inmiddels staat bij elke opgang een ov-chipkaart poortje, en hangen er deze (op zich duidelijke) posters:

Slecht nieuws is dat de omlooproute inderdaad wel érg lang is. Gelukkig heeft de Alkmaarse Courant een oplossing 😀:

De poster van de Alkmaarse Courant is briljant.

Je zou maar slecht ter been zijn en een omlooproute van 7 minuten voor je kiezen krijgen. Ik denk dat er binnenkort toch wel een tijdelijke brug geplaatst gaat worden, die gaat de slecht ter been zijnde reiziger echter waarschijnlijk niet helpen (teveel traplopen). 

Reputatie 6

De poster van de Alkmaarse Courant is briljant.

Je zou maar slecht ter been zijn en een omlooproute van 7 minuten voor je kiezen krijgen. Ik denk dat er binnenkort toch wel een tijdelijke brug geplaatst gaat worden, die gaat de slecht ter been zijnde reiziger echter waarschijnlijk niet helpen (teveel traplopen). 

En een omlooproute die dus 10 maanden duurt... Het is niet eventjes ofzo. 

Badge +3

Het zorgt wel voor lichaamsbeweging, want dat paaltje bij de P+R doet het al minstens 4 dagen niet?

https://twitter.com/koffieboontjes/status/1303213573674590209 (8 sep om 8:08):

Goedemorgen @NS_online, graag dit paaltje achteraan spoor 1 op amrn weer aanzetten, ik moest zojuist van dit perron naar het voorplein rennen om in te kunnen checken…

En zojuist dus:

Paaltje staat nog steeds uit. Om in te kunnen checken nu als een gek moeten rennen naar dat ene kutpaaltje bij de andere trap beneden. Hoelang gaat dit duren?

Webcare heeft zomaar zonder naar nummertjes te vragen (C9) het paaltje aangemeld.

Reputatie 6

Dat paaltje doet het al niet sinds mijn eerste post in dit topic dus al minstens 9! dagen niet. Vanmorgen ook niet (had nu wat extra tijd dus kon erop gokken te checken)

Met nummer het defect nogmaals aangemeld!

Ik woon zowat direct op Station Alkmaar Noord.

Meerdere malen heb ik al gezien dat men over de sporen loopt. Ik hoop echt van harte niet dat het misgaat een keer. Er zijn al vragen gesteld door de VVD (dacht ik), maar vervolgens lijkt er niets meer te gebeuren. 

Denk niet dat het eenvoudig is om een noodoplossing te maken, maar eigenlijk kan dit gewoon niet. De omweg is met vele trappetjes of nog verder omlopen.

ps paaltje werkt weer.

Reputatie 7
Badge +3

https://twitter.com/OvDRail_Joey/status/1311756187935928320

Badge +3

Maar doet dat C9 paaltje bij de P+R weer iets inmiddels?

Reputatie 6

Maar doet dat C9 paaltje bij de P+R weer iets inmiddels?

Volgens @sporenrondalkmaar wel.

Ik kan het je voorlopig niet vertellen want ik werk weer thuis... ;) Miss wel tot juli 2021, kunnen we ernaar weer fatsoenlijk reizen bij Alkmaar Noord.

Paaltje werkt idd weer.

Alleen is nu de verlichting uit. Perrons zijn helemaal duister. 

Weet iemand misschien of je ook je fiets nog bewaakt kan stallen? Overdekt etc? Staat wel op de website van NS, maar begin nu gezien alle verbouwingen toch te twijfelen.

Zou zelfs nog een fiets reparatiepunt zijn.

Reputatie 3

Er is geen bemande fietsenzaak meer (daar zit nu de koffie-kiosk), dus voor reparaties kan je er volgens mij niet meer terecht.

Wel is er en blijft er een nette grote overdekte (geautomatiseerd) beveiligde fietsenstalling! Open van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat.

Reageer