beantwoord

Werkzaamheden op traject: overstap op Roosendaal weer onduidelijk en chaos

• 26 augustus 2017
  • 8 reacties
  • 255 Bekeken

Reputatie 2
Er is weer geen treinverkeer tussen Roosendaal en Rotterdam door werkzaamheden. Vaak rijdt de trein vanuit Brabant dan door naar Zeeland. De app laat dit op het eerste oog ook zien: aankomst trein vanuit Breda op spoor 3a en vertrek naar Zeeland 3 minuten later ook vanaf spoor 3a. Echter: als men doorklikt hebben de treinen verschillende treinnummers en verschillende lengtes. Hoe zit het nu NS? Wel of geen overstap en is deze dan werkelijk op 3a? Lijkt me onmogelijk om aankomst en vertrek van twee verschillende treinen in 3 minuten te regelen op spoor 3a. Mijn vriend appte zojuist: met vertrek om 8:45 in Breda geen aankomst op 3a zoals de app beweert maar op 1a. Trein naar Zeeland bleek te staan op 4b. In 3 minuten!!!! Dat is zonder rennen wellicht in 5 minuten mogelijk. Kortom; onduidelijke communicatie wat men in Roosendaal moet qua overstap en daarnaast complete willekeur waar men de trein laat aankomen en vertrekken. Reizigers zijn de dupe en al snel een half uur extra kwijt. Wat een drama station is het toch, fijn dat die overkapping hersteld wordt in originele staat maar dat is het laatste waar reizigers mee geholpen zijn op dit station.
icon

Beste antwoord door Slidestops 26 augustus 2017, 17:40

Het antwoord daarop is eigenlijk simpel, er zijn 2 verschillende treinen met 2 verschillende nummers die toch als 1 trein rijden. Dat kan het systeem niet aan(tenzij het volgens een wijzigingsblad voor vast is bijvoorbeeld).

Dus is het aangewezen om met de omroep de reizigers te attenderen. Dit wordt echt wel gedaan, maar daar bereik je helaas niet iedereen mee, omdat sommige niet luisteren.

Zo daarstraks in een trein van Vlissingen naar Roosendaal (door naar Zwolle) ik heb na vertrek in Vlissingen, na Middelburg, na Goes en na Bergen op zoom en voor aankomst Roosendaal omgeroepen in Nederlands en Engels dat de trein door zou rijden. Ik heb dit in een serviceronde nog gezegd tegen velen.
Bij aankomst in Roosendaal stappen er 30 mensen uit ongeveer. Niet naar de omroep geluisterd zeiden ze.. (omroepsysteem werkte 100% op goed volume).
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Zo te zien is een aantal treinen wel doorgereden naar Breda en Zwolle uit Vlissingen en een aantal niet. Voor het deel waar men moest overstappen zijn een aantal treinen met enkele minuten vertraging vertrokken, mogelijk om de overstap te realiseren. Ik sta zelf vrij regelmatig in Roosendaal. Wat mij met werkzaamheden opvalt ( ik weet overigens niet de exacte bedoeling dan) een groot deel van het personeel staat vóór het station, daar waar alles met de bussen wordt geregeld. Soms wordt er zelfs extern personeel ingezet via een uitzendbureau. Voor het station staat een goed vertegenwoordigde groep: V&S, beveiliging (G4S), externe personeel, NS-medewerkers. De grootste problemen doen zich juist op het perron voor, daar waar de overstappers zijn. Ik denk dat er beter aangedaan zal worden als die grote groep aan personeel beter over het hele station verspreid wordt.
Reputatie 7
Alle treinen rijden door tussen Zwolle en Vlissingen.

Door de verstoring daarstraks is er misschien wat fout gegaan in de materieel samenstelling in de app.

Er wordt continu omgeroepen in de trein dat de trein doorrijdt.
Hallo PaulBSA, welkom op het NS Serviceforum.

Vervelend dat de informatie onduidelijk was voor jou. Ik denk dat het klopt wat Slidestops vermoed en dat er door de verstoring iets fout is gegaan in de app. Hoe is je reis verlopen? Heb je de overstap gehaald?

@Bezemsteel, bedankt voor je feedback over de verspreiding van medewerkers op het station tijdens werkzaamheden of een verstoring. Ik ga jouw signaal intern doorgeven.
Reputatie 2
Hi Annewil,

Overstap gehaald. Dit was dus in de ochtend. De gekkigheid gaat echter in de middag gewoon door. Om 15:45 geeft de app aan dat de trein uit Zeeland in Roosendaal met 2 minuten vetraging zal aankomen op 3a. Overstap nodig naar Brabant op 1b. In een minuut. App geeft dus aan "overstap niet mogelijk". In werkelijkheid komt de Zeelandtrein dus om 15:57 gewonn binnen op 1b en rijdt gewoon door. Geen overstap nodig van 3a naar 1b. ReiIgers (vooral minder geoefenden) worden onnodig op het verkeerde been gezet. De app verteld heel andere dingen dan die werkelijk gebeuren. Kan dit echt niet anders?
Hmm, dat is vreemd. Dan zou het dus niet aan de verstoring kunnen liggen. Merk je dit vaker in de reisplanner of is het tot nu toe alleen vandaag? Ik ga dit voor je navragen en kom er later bij je op terug.
Reputatie 7
Het antwoord daarop is eigenlijk simpel, er zijn 2 verschillende treinen met 2 verschillende nummers die toch als 1 trein rijden. Dat kan het systeem niet aan(tenzij het volgens een wijzigingsblad voor vast is bijvoorbeeld).

Dus is het aangewezen om met de omroep de reizigers te attenderen. Dit wordt echt wel gedaan, maar daar bereik je helaas niet iedereen mee, omdat sommige niet luisteren.

Zo daarstraks in een trein van Vlissingen naar Roosendaal (door naar Zwolle) ik heb na vertrek in Vlissingen, na Middelburg, na Goes en na Bergen op zoom en voor aankomst Roosendaal omgeroepen in Nederlands en Engels dat de trein door zou rijden. Ik heb dit in een serviceronde nog gezegd tegen velen.
Bij aankomst in Roosendaal stappen er 30 mensen uit ongeveer. Niet naar de omroep geluisterd zeiden ze.. (omroepsysteem werkte 100% op goed volume).
Reputatie 2
Zodra je in de trein zit is het probleem niet zo heel groot (al heeft Moon1969 in een zelfde topic dus een andere ervaring met het omroepen in de trein). Het gaat om de mensen die op basis van de app bepalen of ze die bepaalde trein gaan nemen of niet. Die laten die trein dus gaan en nemen onnodig de volgende maar omdat de overstap niet gemaakt zou kunnen worden. Jammer dat het in 2017 nog steeds om systemen gaat met beperkingen zodat reisinformatie niet adequaat gegeven kan worden.
Maar waarom doet de NS het dan toch steeds weer op deze manier? Bij diverse andere werkzaamheden past men de route van één van beide trein aan en heft men de andere trein op, dan komt het wel juist in de reisplanner te staan. Neem zaterdag 16 september als voorbeeld: intercity 2443 rijdt normaal Lelystad - Dordrecht, maar rijdt op die dag Leeuwarden - Den Haag Centraal. Staat keurig in de reisplanner, zonder extra overstap of wat dan ook.

Reageer