beantwoord

Werkzaamheden Schiphol in augustus, metro als vervangend vervoer?

Hallo,

Ik zie dat er opnieuw weer een week wordt gewerkt aan het spoor in de eerste week van augustus. Ik reis elke werkdag van Ede-Wageningen naar Amsterdam Zuid. Ik heb een NS Altijd Vrij abonnement. Mijn normale reistijd is 54 minuten. Ik zie in de reisplanner dat ik vanaf 1 augustus moet reizen tot aan Schiphol en daar een bus moet nemen terug naar Amsterdam Zuid. Dit kost 1 uur en 45 minuten...

Ik kan ook tot station Bijlmer Arena reizen en daar een metro nemen naar Amsterdam Zuid. Biedt de NS dit gedurende de werkzaamheden ook als vervangend vervoer aan? Ik kan met mijn Altijd Vrij abonnement niet vrij reizen met de metro, vandaar mijn vraag. In het verleden heeft de NS dit al wel meerdere malen zo geregeld.

Het zou mij zeker een uur extra reistijd per dag schelen
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 28 juli 2016, 12:05

Op 2 augustus is ook de 'Westtak' buitendienst.

De overige 8 dagen wordt alleen de Zuidtak verbust. Dit was inderdaad een bewuste keuze. Scheelde ook in veel gevallen een extra overstap

Na ampel beraad is in diverse overleggen en teams besloten om op 2 augustus het standaardplaatje voor de ‘BTD West-/Zuidtak’ te hanteren, kortom inzet van GVB-metro en R-net buslijnen 300 en 310. Op de overige dagen (1, 3 t/m 10 augustus), wanneer alleen de Zuidtak niet te berijden is, kan je gebruikmaken van een hoogfrequente NS-busdienst Shl – Asdz – RAI – Dvd – Dmnz (op 4 en 5 aug uitgebreid tot Wp). Natuurlijk kun je altijd met metro en bussen van diverse maatschappijen blijven reizen zo lang je maar in– en uitcheckt. De deal met GVB en R-net geldt alleen voor 2 augustus. Waarom deze keuze is gemaakt is een beleidskwestie.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad niet erg duidelijk hoe je moet reizen van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid.
Het meest logische is om Metro lijn 50 te laten gebruiken vanaf Amsterdam Bijlmer ArenA. Een ander optie is Metro lijn 51 vanaf Amsterdam Amstel.

Ik denk dat dit vergeten is in de communicatie want voor 2 augustus staat het wel vermeld.
Dankjewel voor je antwoord!
Heb je enig idee of ik gedurende de werkzaamheden met de metro kan reizen zonder extra kosten met mijn NS Altijd Vrij abonnement?
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat het het beste is dat een moderator het even gaat navragen. De berichten zoals ze nu op de website staan gaan alleen over het vervoer naar Schiphol. Ik denk dat Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid nog toegevoegd moeten worden.
Maar als op 2 augustus metro lijn 50 toegankelijk is voor treinreizigers dan zal dat op 1 augustus en 3 t/m 10 augustus ook wel zo zijn.
Ik ga het proberen samen te vatten. Er rijden geen treinen tussen Schiphol Airport en Amsterdam Bijlmer Arena. Tussen deze twee stations of verder kun je via Amsterdam Centraal reizen. Dan 2 augustus. Dan reis je tussen Schiphol Airport en Amsterdam Bijlmer Arena met R-net buslijn 300. Ook op 2 augustus reis je tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid met R-net buslijn 310 en tussen Amsterdam-Zuid-Amsterdam RAI-Duivendrecht met metrolijn 50. Dat 2 augustus een uitzondering is heeft waarschijnlijk te maken met beschikbare bussen.

Voor de rest klopt de planner zover ik dat kan inschatten.
Reputatie 4
Hmmm. Zou gek zijn als het stukje Bijlmer - Duivendrecht niet met de metro mag. Zo zadel je reizigers vanuit Utrecht onnodig op met extra kosten of een extreme reistijd.
Ik heb het allemaal aangegeven bij achterliggende afdeling, ook jouw opmerking Waldo. Ik houd het in de gaten.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat er tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer ArenA nog twee stations liggen: Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI.
Hoe denkt NS dat je tijdens de werkzaamheden van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid reist op 1 augustus en van 3 t/m 10 augustus? Ik zou zeggen met metro lijn 50.
Bedankt voor alles reacties op mijn vraag tot zover. Dat is inderdaad de kern van het probleem. Kan ik in van 1 t/m 10 augustus van station Bijlmer Arena naar Amsterdam Zuid reizen met metro 50 waarbij ik mijn NS Altijd Vrij abonnement gebruik als vervoersbewijs in de metro (dus, staan de poortjes naar de metro open zodat ik niet extra hoef te betalen bij het GVB)?

Het lijkt me niet echt fair als reizigers worden opgezadeld met extra kosten. De voorgestelde route (vanaf Bijlmer via Amsterdam Centraal naar Schiphol en dan een bus naar Amsterdam Zuid) kost heen en terug ontzettend veel extra tijd. De metro doet er tussen Bijlmer en Zuid maar 11 minuten over, de door de reisplanner voorgestelde route doet er 50 minuten langer over dan normaal..

Ik hoop dat het mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +3
De reisplanner van NS geeft nu mogelijkheden om vanaf Utrecht Centraal via Amsterdam Bijlmer en Duivendrecht te reizen. Vanaf Duivendrecht schijnt er een NS-stopbus naar Amsterdam Zuid te rijden.
9292ov.nl geeft zowel verbindingen via Amsterdam Amstel en metro 61 als verbindingen via Amsterdam Bijlmer ArenA en lijn 50.

Het lijkt er bijna op dat NS geen afspraken met GVB heeft willen (of kunnen) maken over het vervoeren van reizigers met lijn 50 van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid en dat de snellere verbindingen voor eigen rekening van de klanten is. Of zouden ze het gewoon vergeten zijn te publiceren? Dat kan natuurlijk ook nog.

Het zou prettig zijn als één van de moderators klare wijn zou schenken over deze situatie, die al aanstaande maandag begint.

Onderstaande voorbeelden zijn reisadviezen opgevraagd voor 1 augustus 2016.

Op 2 augustus is ook de 'Westtak' buitendienst.

De overige 8 dagen wordt alleen de Zuidtak verbust. Dit was inderdaad een bewuste keuze. Scheelde ook in veel gevallen een extra overstap

Na ampel beraad is in diverse overleggen en teams besloten om op 2 augustus het standaardplaatje voor de ‘BTD West-/Zuidtak’ te hanteren, kortom inzet van GVB-metro en R-net buslijnen 300 en 310. Op de overige dagen (1, 3 t/m 10 augustus), wanneer alleen de Zuidtak niet te berijden is, kan je gebruikmaken van een hoogfrequente NS-busdienst Shl – Asdz – RAI – Dvd – Dmnz (op 4 en 5 aug uitgebreid tot Wp). Natuurlijk kun je altijd met metro en bussen van diverse maatschappijen blijven reizen zo lang je maar in– en uitcheckt. De deal met GVB en R-net geldt alleen voor 2 augustus. Waarom deze keuze is gemaakt is een beleidskwestie.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het maar een slecht uitgewerkt plan.
1. De stopbus rijdt vanaf Duivendrecht waardoor er vanuit de richting Utrecht een extra overstap is.
2. De stopbus is veel langzamer dan metro lijn 50.
3. Metro lijn 50 rijdt rechtstreeks vanaf zowel Amsterdam Bijlmer als Duivendrecht naar Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid en zorgt voor minimale vertraging voor de treinreizigers. Bovendien zijn de looproutes korter.

Het verbussingsplan met de NS-stopbus zou enig nut hebben wanneer de IC's extra in Duivendrecht stoppen waardoor de overstappen beperkt worden.

De verbussing met lijn 300 vanaf Amsterdam Bijlmer ArenA vind ik overigens wel een goed idee.

'Beleidskwestie' vind ik net zo'n onzinbegrip als 'vraaggestuurd openbaar vervoer', als je niet uitlegt wat het 'beleid' dan is.
Reputatie 1
Zo jammer dat er niet vanuit de klant wordt gedacht. Ik neem aan dat de meesten met liefde de 1-2 euro extra betalen voor de metro, als ze dat een uur scheelt. Waarom de mogelijkheid van de metro niet gewoon noemen, in plaats van alleen de eigen NS-diensten ?
Tja.. De reiziger komt hier duidelijk niet op de eerste plaats. Alle begrip voor de werkzaamheden, maar ik begrijp niet waarom de NS kiest voor deze 'oplossing'. Ik ga in ieder geval niet ruim een uur per dag omreizen, dan maar 4 euro per dag aan extra kosten.
Jammer dat het zo moet. De oplossing met metro 50 lijkt me prima geschikt, een snelle overstap met minimale vertraging. Op 2 augustus schijnt dit dit wel te kunnen, waarom op de overige dagen dan niet? Heeft dit een financiële reden?
Het irriteert me dat ik jaarlijks tegen de €4000 betaal voor een Altijd Vrij abonnement en dat er vervolgens nog zulke kosten bijkomen...
Financiële redenen zullen er volgens mij voor NS niet zijn. Ik dacht namelijk dat ProRail het vervangend vervoer vergoedt. Het zal het beleid wel zijn... Dan vraag ik me inderdaad af: welk beleid? Meestal is het vervangend vervoer bij buitendienststelling van de Zuidtak de metro en de R-net buslijnen. Is dat dan niet het vaste draaiboek? Het lijkt me sterk dat dat out-of-the-box denken is. Dat is dit NS busplan eerder. Doe dan toch maar het draaiboek met metroinzet. Ik denk dat de meeste reizigers dat met me eens zullen zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het is opvallend stil van de kant van NS. Er is blijkbaar niemand aanwezig om het 'beleid' uit te leggen. Wel een beetje een aanfluiting.
Er zijn twee redenen die ik kan bedenken waarom metro lijn 50 niet wordt gebruikt als vervangend vervoer.
1. GVB geeft aan dat er te weinig capaciteit is om extra treinreizigers mee te nemen. (Lijkt me niet waarschijnlijk in de vakantieperiode).
2. NS en GVB willen geen poortjes openzetten voor treinreizigers en er is vanwege de vakanties geen extra (controle)personeel beschikbaar.

Ik begin te vermoeden dat punt 2 het probleem is. Hoe dan ook is de busregeling een klantonvriendelijke minachting van de abonnementhouders. Als ik een Altijd Vrij abonnement had, zou ik dit niet pikken.
We hebben geen afspraken met GVB gemaakt over deze werkzaamheden, met uitzondering van 2 augustus. Wij betreuren de overlast en extra reistijd en zullen een hoogfrequente busdienst van en naar Schiphol/Amsterdam Zuid hanteren. Ook wij zien inderdaad de relatief grote toename qua reistijd, en hebben dit argument ook meegenomen in onze overleggen betreffende de buitendienststelling waar we het in dit topic over hebben. Het heeft niet geleid tot een verandering, zoals ik eerder al meldde. Ik kan me voorstellen dat een groep reizigers liever het draaiboek mét metro voor alle dagen had gezien, maar hier is niet voor gekozen. De afdeling meent dat dit busplan het beste plan is. Ik heb in ieder geval uitgebreid de feedback uit dit topic besproken en lees ook graag de komende periode hoe het in de praktijk gaat. Het heeft dus niet zo veel te maken met beschikbaar materieel, vakantie, personeel, financiën etc etc. Men heeft gemeend dat de planning zoals die er nu ligt de beste is.

Nog één toevoeging. Er zal nog gekeken worden of we iedere IC de komende periode (extra) op Duivendrecht kunnen laten stoppen. Een toezegging kan ik nog niet doen.
Reputatie 1
Dank voor het antwoord, Klaas-Jan. Het leermomentje voor mij is dat bij werkzaamheden de informatie van de NS niet altijd leidt tot de meest optimale reis, en dat ik dus beter op 9292 kan kijken.
Misschien is het aardig als de afdeling uitlegt waarom dit plan als beste werd bestempeld. Mogelijk kan men hiermee de teleurgestelde reizigers overtuigen.
Reputatie 7
Badge +3
Als die afdeling denkt dat hun busplan het beste is, denk ik dat het tijd is voor een grondige reorganisatie bij die afdeling. Ik begrijp werkelijk niet dat iemand serieus van mening is dat een plan met meer overstappen en een dubbel zo lange reisduur (gerekend vanaf Utrecht) beter is dan de variant met metro lijn 50. Dat is ofwel onwil ofwel onkunde maar misschien wel een combinatie van beide.
In ieder geval zou het extra laten stoppen van de IC's in Duivendrecht al een hoop extra reistijd voorkomen. Het voorliggende reisplan van NS, dus met overstap in Amsterdam Bijlmer ArenA en Duivendrecht en een stopbus naar Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid is te triest voor woorden.
Ze volgen alleen maar de woordvoeringslijn. Zie reactie 9 in https://forum.ns.nl/geld-terug-vertraging-36/geld-terug-omreizen-via-andere-vervoerders-opgehaald-worden-25067/index1.html#post158868
Reputatie 7
Badge +3
Tussen de regels door lees ik dat de argumenten uit dit topic wel zijn besproken maar dat de afdeling die de gevolgen van deze buitendienststelling regelt iets anders wil (proberen) dan de gangbare oplossing met metro lijn 50.
Zou op die afdeling iemand werken met vrienden of familie met belangen in een touringcarbedrijf? Na alle perikelen rond de aanbesteding van het OV in Limburg kijk ik nergens meer van op.
@KJ
Hahahaha ik ga hier stuk. Het beste plan. Net niet denk ik. Verder gaat het niet om een groep reizigers, maar om nagenoeg alle reizigers. Ook ik ben benieuwd waarom dit het beste plan zou zijn.
Ik heb gisteren druk aan de telefoon gehangen, het pand doorgerend en noem maar op, maar het antwoord wat ik hiervoor gaf is echt het uiteindelijke antwoord. Ik ga mijn best doen alle feedback zo goed mogelijk door te geven, ook komende week.
Ik heb gisteren druk aan de telefoon gehangen, het pand doorgerend en noem maar op, maar het antwoord wat ik hiervoor gaf is echt het uiteindelijke antwoord. Ik ga mijn best doen alle feedback zo goed mogelijk door te geven, ook komende week.
Mocht de NS zich in de toekomst nog eens afvragen waarom klanten vaak een negatief beeld hebben dan kan je dit topic nog eens doorlezen. Er is toch niemand die zelfstandig kan nadenken die inziet dat een plan waarbij de reiziger 50 minuten om moet reizen via de bus het beste plan is als er een opties is met enkele minuten extra tijd via de metro. Waarbij je zelf aangeeft dat financiën, personeel of drukte bij de metro geen problemen waren.
Maar ook ik ben wel benieuwd naar de reacties van je belronde. Wat zijn de argumenten waarom de NS het omreizen via de bus als het beste plan ziet.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ga verder niet speculeren waarom de afdeling die buitendienststellingen regelt heeft gekozen voor dit krankzinnige verbussingsplan. Maar er is iets grondig mis bij NS als dit plan het werk is van een afdeling waarvan het de taak is om de gevolgen van buitendienststellingen zo goed mogelijk te regelen.
Als ik bij de Klantenservice van NS werkte, zou ik opschalen naar de directie om dit broddelwerk aan de kaak te stellen. Dan maar bonje in de tent.

Helaas is waarschijnlijk al te laat om nog in te grijpen. De onzinnige busdienst is natuurlijk al besteld. Als ik ProRail was zou ik niet betalen voor de rekening omdat de extra busdienst van NS onnodig is. Zonder veel extra kosten had het reguliere OV gebruikt kunnen worden, zeker als er geen capaciteitsproblemen zijn vanwege de vakantieperiode:
1. Busdienst lijn 300 tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Schiphol.
2. Busdienst lijn 310 tussen Amsterdam Zuid en Schiphol
3. Metro lijn 50 tussen Amsterdam Bijlmer ArenA/Duivendrecht en Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid.
4. Metro lijn 51 tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid.
5. Metro lijn 50 en 51 tussen Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid

Er loopt een metrolijn (bijna) parallel aan de spoorlijn. Dan ga je geen reizigers met een stopbus vervoeren die ook nog een onhandige en trage route moet rijden om bij alle stations te komen.
De reizigers uit de richting Weesp kunnen met de trein omreizen via Amsterdam Centraal en de Westtak.

Voor 2 augustus, met ook de Westtak buiten dienst, is het plaatje ingewikkelder en zijn er natuurlijk er extra busdiensten nodig van/naar Schiphol.

Reageer