Wie is het initiatiefnemer (vanuit NS) voor de piano's op stations en wat zijn de mogelijkheden?

• 11 november 2016
  • 16 reacties
  • 575 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Hallo,
Mijn naam is Anne en ben al een tijdje fan van de piano's op jullie (grotere) stations. In het kader van een eventueel onderzoek ben ik op zoek naar artistieke of kunstzinnige initiatieven op publieke plekken, met name muzikale interventies.

Bij wie zou ik terecht kunnen voor vragen rondom de redenen dat die piano's geplaatst zijn en wat de recensies zijn?
Wat zouden (legale) mogelijkheden kunnen zijn rondom piano? Zou ik bij wijze van een jamsessie kunnen organiseren rondom die piano's in bijvoorbeeld Arnhem Centraal (héél mooie ruimte, maar ook veel ongebruikte ruimte. De piano zelf staat al op een soort van podium.)? Zou er een samenwerking kunnen plaatsvinden met conservatoriumstudenten?Zou er een klassiek concert kunnen plaatsvinden? MOGEN dit soort concertjes, jamsessies plaatsvinden of zijn er regels voor geluidsoverlast?
(Wat is de politiek rondom geluid op stations, eigenlijk?)
Zou ik ergens kunnen doneren etc etc.

Tijdens het googlen kwam ik artikelen tegen met de naam Carola Belderbos als woordvoerder. Misschien kan zij me verder helpen?
Als iemand bereid is om met mij via telefoon, interview of mail hierover in gesprek te gaan, dan ben ik jullie zeer dankbaar.

Alvast ontzettend bedankt,
Ik steun jullie vollop met de piano's!

Vriendelijke groeten,
Anne Wientjens
Student ArtEZ Arnhem

16 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Anne! Wat leuk dat je ons initiatief betreffende de stationspiano's kan waarderen. Ik help je graag verder. Wanneer je op mijn naam klikt kun je een privébericht versturen. Noteer daarin even nogmaals jouw verhaal, zo specifiek mogelijk, en NAW- en contactgegevens. Ik zie je bericht graag tegemoet.

EDIT: De contacten lopen inmiddels. Hopelijk binnenkort goed nieuws!
Reputatie 4
Het lijkt me een gaaf initiatief, wat goed bijdraagt aan de sfeer op het station.
Denk dat jullie samen met NS echt wel iets moois kunnen organiseren.
Hallo! Kan iemand me vertellen op welke stations er momenteel piano's staan? Dank!
En wat is de gemiddelde stationspiano toch vals!
Reputatie 7
@Joyce
Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen, Arnhem en Zwolle in ieder geval 😉
Welkom op het NS Serviceforum, Joyce83 🙂 Hiervoor verwijs ik je graag door naar dit topic.
@hwsonn, wat een gemopper toch weer!
Thanks!
Even mijn "gemopper" enigszins relativeren. In de kersttijd heb ik in Maastricht geluisterd naar de piano, vier zangeressen en een harpiste. Ik neem aan dat dat lang van te voren bekend was en dat de piano toen eens gestemd is. Alles klonk fantastisch! Een maand daarna was de piano weer net zo vals als gewoonlijk. Ik zie die piano op het station als duur speelgoed. Er mag voor mij een bordje bij: Kun je niet pianospelen blijf hier dan met je vingers vanaf. (Oeps, ben ik op het einde toch weer een beetje aan het mopperen 😃 )
Even mijn "gemopper" enigszins relativeren. In de kersttijd heb ik in Maastricht geluisterd naar de piano, vier zangeressen en een harpiste. Ik neem aan dat dat lang van te voren bekend was en dat de piano toen eens gestemd is. Alles klonk fantastisch! Een maand daarna was de piano weer net zo vals als gewoonlijk. Ik zie die piano op het station als duur speelgoed. Er mag voor mij een bordje bij: Kun je niet pianospelen blijf hier dan met je vingers vanaf. (Oeps, ben ik op het einde toch weer een beetje aan het mopperen 😃 ) Kan nog veel erger. In Amsterdam heeft een mevrouw een keer met de strontluier zo over de hele toetsen geveegd. Politie deed toen onderzoek. Maar of zij ooit daarvoor gepakt is weet ik verder niet.
Reputatie 6
Badge
Het kan nog erger: op Rotterdam Centraal speelde iemand ooit op de piano, en daar was natuurlijk niets mis mee. Maar toen zag ik de grote hoed onder aan de piano, en verloor ik mijn sympathie.
Reputatie 7
Badge +4
Het is sfeervol en gezellig, en ook voor de liefhebbers van klassiek is er veel te genieten. Dat doe ik ook als een meisje van negen 'Boer er ligt een kip in 't water' vol trots speelt. Als de chagrijnige types maar wegblijven.

Für Elise in woogy-boogystijl, waar maak je dat nou mee, tenslotte. 😉
Ik zou zeggen...

"Muziek!"

😳

Je hebt een feit opgenoemd. Ik hoor dat ook. Zelf ben ik muzikant maar hou er niet van piano's op station, een reden is dat het weer een trend wat overgewaaid is uit Amerika, dus kijk op station, wat voor bedrijven zijn dat, bijna allemaal Amerikaanse, Muziek mag nergens meer gespeeld worden maar omdat de Amerikanen het zo doen, en ook zelfde met Flash Mob of hoe heet het, is het allemaal goed. Ik zal echt liever echte voedsel willen zien op station, niet 'junk/fast food', maar dan vanuit Nederlands georiënteerde winkels, en ik ben zelf buitenlander, alleen, wel in Nederland. Moet een 'one-size-fits-all' de norm worden totdat de wereld een homogeen massa is van groot Amerikaanse bedrijven? Goed dat de Italianen in Florence weigerde toestemming te geven voor een Mc D in hun authentieke plaatsje. Alles bij elkaar, ik vind dat het niets meer is dan mensen forceren om te luisteren, wanneer je zo'n heftig instrument neerzet, niet iedereen houdt van piano, wat veel heftiger klinkt dan een onversterkte gitaar, maar dat mag niet, piano wel omdat de Amerikanen dat deden. Wat te doen, ik denk alle paspoorten op een hoop gooien, samen met je eigen uniek identiteit, en laten wij Amerika groot/rijk maken weer, door alles van hen over te nemen als schapen.

Nou dit is pas echt mopperen, I hope you all like it
Leuk dat je ons forum hebt gevonden Cosa Voi. Elke vorm van kritiek is welkom. Zelfs als deze erg sarcastisch is.
Reputatie 2

Ik vind het eigenlijk wel meevallen hoe erg dit "mopperen" is. Een gegronde mening.

Je hebt een feit opgenoemd. Ik hoor dat ook. Zelf ben ik muzikant maar hou er niet van piano's op station, een reden is dat het weer een trend wat overgewaaid is uit Amerika, dus kijk op station, wat voor bedrijven zijn dat, bijna allemaal Amerikaanse, Muziek mag nergens meer gespeeld worden maar omdat de Amerikanen het zo doen, en ook zelfde met Flash Mob of hoe heet het, is het allemaal goed. Ik zal echt liever echte voedsel willen zien op station, niet 'junk/fast food', maar dan vanuit Nederlands georiënteerde winkels, en ik ben zelf buitenlander, alleen, wel in Nederland. Moet een 'one-size-fits-all' de norm worden totdat de wereld een homogeen massa is van groot Amerikaanse bedrijven? Goed dat de Italianen in Florence weigerde toestemming te geven voor een Mc D in hun authentieke plaatsje. Alles bij elkaar, ik vind dat het niets meer is dan mensen forceren om te luisteren, wanneer je zo'n heftig instrument neerzet, niet iedereen houdt van piano, wat veel heftiger klinkt dan een onversterkte gitaar, maar dat mag niet, piano wel omdat de Amerikanen dat deden. Wat te doen, ik denk alle paspoorten op een hoop gooien, samen met je eigen uniek identiteit, en laten wij Amerika groot/rijk maken weer, door alles van hen over te nemen als schapen.

Nou dit is pas echt mopperen, I hope you all like it

Reageer