Wie pakt misbruik P+R Ypenburg aan? | NS Community
beantwoord

Wie pakt misbruik P+R Ypenburg aan?

  • 18 November 2022
  • 22 reacties
  • 1228 Bekeken

Het parkeerterrein van station Den Haag Ypenburg staat elke werkdag vol met langparkeerders en bedrijfsauto’s (busjes). Treinreizigers kunnen daar nooit terecht. Wie kan daar iets tegen doen?

Klagen bij de deelgemeente of de politie heeft geen zin, want die parkeren daar zelf ook. Hun kantoren kijken er op uit :-(

Kan de NS daar zelf iets tegen doen?

icon

Beste antwoord door Isitimela 18 November 2022, 15:13

Bekijk origineel

22 reacties

Het parkeerterrein van station Den Haag Ypenburg staat elke werkdag vol met langparkeerders en bedrijfsauto’s (busjes). Treinreizigers kunnen daar nooit terecht. Wie kan daar iets tegen doen?

Klagen bij de deelgemeente of de politie heeft geen zin, want die parkeren daar zelf ook. Hun kantoren kijken er op uit :-(

Kan de NS daar zelf iets tegen doen?

De vraag is wie de eigenaar van het parkeerterrein is. Daar moet je uiteindelijk zijn met je klachten.

Zover ik kan zien is het een P+R, niet per se een Qpark. Dus dan van de gemeente.

Reputatie 6
Badge +1

Ik denk dat niemand hier iets tegen kan doen. De P+R bij dit station is gewoon een gratis, openbaar parkeerterrein. Er geldt geen maximum parkeerduur en het is ook niet voorbehouden aan (trein)reizigers. 

Ik zou het dus ook geen misbruik willen noemen, want parkeren is nu eenmaal het doel van een parkeerterrein. 

Reputatie 7
Badge +1

NS zou in theorie-op de bekende NL manier- een ´goed gesprek´ met de (deel)gemeente kunnen voeren-of dat tot iets leidt? Tja…..

Je kan in de praktijk-zeker in dat haagse-meestal hopelijk meer bereiken door dit als sromelijke ongehoorde misstand bij een of andere plaatselijke partij te melden in de hoop dat die er genoeg brood in zien om weer us lekker stennis te schoppuh. Ook dan succes bepaald niet gegarandeerd.

Een tussenmanier zou kunnen zijn dat bvb een deel van de plekken aan maandelijks betalenden oid wordt voorbehouden. Dan begint er prompt weer een andere groep heel hard te kermen en zielig te doen.

NS zou in theorie-op de bekende NL manier- een ´goed gesprek´ met de (deel)gemeente kunnen voeren-of dat tot iets leidt? Tja…...

In Rosmalen speelt het omgekeerde. Daar wordt de parkeerplaats bij het station voornamelijk gebruikt door treinforensen tot groot ongenoegen van de nabij gelegen bibliotheek/theater en enkele instellingen. Die hebben de gemeente nu gevraagd een maximale parkeertijd van twee of drie uur in te stellen om zo treinforensen onmogelijk te maken daar te parkeren zodat de parkeerplaatsen beschikbaar komen voor kortparkeerders. De wethouder loopt op eieren want die is bang dat de treinforensen dan in de omliggende woonwijken gaan parkeren en daar weer gezeur ontstaat.

Zover ik kan zien is het een P+R, niet per se een Qpark. Dus dan van de gemeente.

De deelgemeente Leidschenveen-Ypenburg reageert hier niet op. Waarschijnlijk omdat veel ambtenaren daar zelf parkeren….

Zover ik kan zien is het een P+R, niet per se een Qpark. Dus dan van de gemeente.

De deelgemeente Leidschenveen-Ypenburg reageert hier niet op. Waarschijnlijk omdat veel ambtenaren daar zelf parkeren….

Dan moet je bij de gemeente Den Haag proberen. In principe heeft die de uiteindelijke zeggenschap, niet de deelgemeente (zeker als die zelf belanghebbende is).

Maar zolang het een openbaar parkeerterrein is hebben de ambtenaren en de bedrijven net zo veel rechten als jij en is het wie het eerst komt wie het eerst maalt. Wellicht kun je 's morgens vroeger vertrekken zodat je de ambtenaren voor bent.

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen misbruik als het parkeren gratis is. 

Sterker nog: in de wijde omgeving is geen andere openbare parkeerplaats te vinden, behalve kleinschalig in de wijk. Ik kan me dus niet voorstellen dat de ambtenaren daar niet mogen parkeren. 

Badge +3

Een P+R is (net als carpoolplaatsen) natuurlijk primair bedoeld voor reizigers, maar als het niet betaald of afgesloten is (evt. gratis uitrijden met een treinkaartje of ov-chipkaart) dan houdt het natuurlijk snel op.

Reputatie 7
Badge

Je kan moeilijk zien welke auto bij een treinreiziger hoort en welke niet.

Reputatie 6

Een P+R is (net als carpoolplaatsen) natuurlijk primair bedoeld voor reizigers, maar als het niet betaald of afgesloten is (evt. gratis uitrijden met een treinkaartje of ov-chipkaart) dan houdt het natuurlijk snel op.

Dit zou wel een mooie oplossing zijn. Gratis maar dan met treinkaart of OV chipkaart.

Zelf zie ik al jaren p+r Alkmaar Noord vol staan met bedrijfsbussen van het nabij gelegen PostNL die er overnachten. Die hun eigen terrein hebben. Of ze reizen van en naar hun bus met trein, kan ook ;) die bussen zijn vaak s ochtends nog niet weg dus als forens heb je het nakijken. 

Die ambtenaren kunnen daar heel goed komen met trein, tram en bus. Die stoppen daar allemaal.

Die ambtenaren kunnen daar heel goed komen met trein, tram en bus. Die stoppen daar allemaal.

Dat kun je niet verlangen, vrijwel geen enkele forens gaat met de huidige dienstverlening en prijzen nog met OV naar zijn werk. In de spits zie je bijna alleen maar studenten.

Het OV moet eerst zelf maar eens beter en goedkoper gaan presteren, dan kiezen die ambtenaren vanzelf voor het OV. Het overal halveren van het aantal sprinters jaagt mensen nu de auto in. Het OV is momenteel op de eerste plaats een sociale werkplaats voor het personeel.

Reputatie 7
Badge +3

Het station bij mij in de buurt is op parkeerterrein gratis parkeren. Bij het zalencentrum naast station is betaald parkeren. Dat doen bezoekers de 1e keer, daarna gaan ze gratis parkeren. Het plein voor het station wordt sinds vakantiebussen hun passagiers bij het transferium moeten ophalen (illegaal) gebruikt als op/uitstapstation door steeds meer vakantiehuizen. De passagiers laten hun auto hun hele vakantiereis op dat gratis parkeerplein staan. Daarnaast wordt het station gebruikt om auto gratis te parkeren en met bus of trein naar bestemming met (duur) betaald parkeren. De parkeerdruk in de omliggende buurten wordt hierdoor steeds hoger. Het antwoord van de gemeente op deze parkeerdruk zal zijn dat omwonenden straks betaald parkeren voor hun deur krijgen.

@MoDe

Een verstandige gemeente voert daar beleid in. Ik woon op drie minuten lopen van station Den Bosch en bij ons is er dus overal betaald parkeren (9-24 uur, zo 12-24 uur) waarbij ik als bewoner 100 uur per maand voor mijn bezoekers vrijwel gratis krijg.

Gratis parkeren op drukke plaatsen is natuurlijk vragen om problemen maar dat heeft niet iedere gemeente altijd door. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Een verstandige gemeente voert daar beleid in. Ik woon op drie minuten lopen van station Den Bosch en bij ons is er dus overal betaald parkeren (9-24 uur, zo 12-24 uur) waarbij ik als bewoner 100 uur per maand voor mijn bezoekers vrijwel gratis krijg.

Gratis parkeren op drukke plaatsen is natuurlijk vragen om problemen maar dat heeft niet iedere gemeente altijd door. 

Onze gemeente wilt in de hele stad betaald parkeren. Ooit was er bij het station blauwe zone. Onze gemeente doet niet aan bijna gratis uren voor bewoners en/of bezoekers.

Bezoekers van de stad en touroperators hebben heel goed door waar gratis geparkeerd kan worden. Vakantiebussen die als iedereen slaapt door een woonwijk denderen is niet fijn, maar gemeente doet er niets aan. Onze gemeente is niet zo van het handhaven.

@MoDe

Vakantiebussen die als iedereen slaapt door een woonwijk denderen is niet fijn, maar gemeente doet er niets aan. Onze gemeente is niet zo van het handhaven.

Dat is in principe niet verboden dus hoezo handhaven? 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Vakantiebussen die als iedereen slaapt door een woonwijk denderen is niet fijn, maar gemeente doet er niets aan. Onze gemeente is niet zo van het handhaven.

Dat is in principe niet verboden dus hoezo handhaven? 

Er zijn plekken vastgesteld waar vakantiebussen mensen mogen laten in/uitstappen. Ons station valt niet daaronder. Er is ook geen halte/parkeervakken daarvoor. Zij staan gewoon op de rijbaan of de plek van stadsbussen.

@MoDe

Vakantiebussen die als iedereen slaapt door een woonwijk denderen is niet fijn, maar gemeente doet er niets aan. Onze gemeente is niet zo van het handhaven.

Dat is in principe niet verboden dus hoezo handhaven? 

Er zijn plekken vastgesteld waar vakantiebussen mensen mogen laten in/uitstappen. Ons station valt niet daaronder. .

Je had het niet over in/uitstappen maar over touringcars die door de wijk "denderen". En dat is in principe gewoon toegestaan. Bij grotere beurzen in de Brabanthallen "denderen" er bij mij ook de hele dag touringcars door de straat die pendelen tussen station en Brabanthallen.

Die ambtenaren kunnen daar heel goed komen met trein, tram en bus. Die stoppen daar allemaal.

Wat is het probleem dan? Dan kunt u toch ook daarheen komen met trein, tram en bus?

Reputatie 6

Die ambtenaren kunnen daar heel goed komen met trein, tram en bus. Die stoppen daar allemaal.

Maar als deze werknemers dat kunnen, waarom reist u dan met de auto? 

Zelf kan ik (ook werkzaam in overheid) niet eens met OV naar mijn werk omdat er geen normale verbinding is. 

Reageer