beantwoord

Willekeurig geweigerd bij fietsenstalling utrecht jaarbeursplein

Vanochtend kwam ik aan bij de fietsenstalling utrecht cs jaarbeursplein, waar een bord stond met een ingangsverbod voor fietsen met mandjes en zitjes. Er stond ook een medewerker te controleren, en deze weigerde mij met mn 2 kinderzitjes, terwijl andere mensen wel door mochten. "Die fietsen met zitjes komen altijd wildgeparkeerd op vluchtroutes te staan." Was het argument.

Nu zet ik mijn fiets altijd in het rek; en zelfs in het bovenrek, omdat ik uit eigen ervaring weet hoe frustrerend het is als een fiets met achterzitje of -mandje de stalling erboven in beslag neemt.

De medewerker bleef onvermurwbaar.

Ik baal hier enorm van. Kunnen wildeparkeerders niet gewoon verwijderd of beboet worden?

Heb niet zon zin om elke ochtend geweigerd te worden.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 8 januari 2019, 18:36

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Jullie klacht is doorgezet en het blijkt een bekend probleem, maar het weigeren is uiteraard geen oplossing. Het klopt inderdaad dat de stalling behoorlijk vol is en dat er een probleem is dat fietsen worden geplaatst op vluchtroutes en voor nooddeuren. Om deze reden worden fietsen geweigerd. Echter, er is door de betreffende afdeling aangegeven dat wanneer de fietsen gewoon in het rek worden geplaatst hier coulant mee om zal worden gegaan. @Hlml Je kunt dut gewoon je fiets hier blijven stallen.

Inmiddels is er ook een alternatief geboden. Er staat nu een bord met een verwijzing naar de Knoop stalling.

Mochten er verder nog zaken spelen dan hoor ik het graag.

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Lastig want formeel staat de medewerker volledig in zijn recht. En ook het argument dat fietsen met zitjes, mandjes en bakken veelal niet in de rekken worden gezet en dan in de gangpaden terecht komen klopt ook zo is mijn ervaring. Veel van dergelijke fietsen passen sowieso niet (goed) in een rek. Dat laatste maakt het dan weer lastig om wildparkeerders te bekeuren want zo'n bekeuring zou juridisch wel eens geen stand kunnen houden. Ik weet eerlijk gezegd zo 1-2-3 ook geen alternatief.
Hallo hlml, welkom op onze Community!

Vervelend dat je dit vanmorgen zo hebt ervaren. Ik ga even navraag doen hoe dit precies zit. Je hoort van mij zodra ik meer weet.
Beste Miriam,

Weet je al wat meer? Mij is namelijk vandaag hetzelfde overkomen. Er stond geen bord dus was gewoon met mijn fiets met (klein) kinderzitje achterop de fietsenstalling ingegaan. Fiets keurig in het bovenrek gezet (dus niets vluchtwegen blokkeren enzo). Bij vertrek liet de nogal opgefokte medewerker fijntjes weten dat deze fiets er niet meer in komt. Dit kan toch geen NS-beleid zijn? Haal dan de fietsen die de boel blokkeren weg. Zou echt belachelijk zijn als vaders en moeders met kinderzitjes op de fiets geen gebruik van de fietsenstalling meer mogen maken.

Alvast dank voor je reactie.
Dag,

Ik heb ook dezelfde ervaring gehad vandaag en ik vind het ronduit belachelijk. Ik heb een fiets met kinderzitje achterop die ik ook prima in een rek kan plaatsen. Omdat ik boos reageerde en zei dat ik nu mijn trein zou missen, mocht ik mijn fiets uiteindelijk toch stallen, maar mij werd wel te verstaan gegeven dat dit de laatste keer was. Ik vind het heel vreemd dat je nu met kinderzitje minutenlang verder moet fietsen om je fiets te kunnen stallen. Er staat nu een bord bij de ingang van de fietsenstalling dat die vol is voor fietsen met kinderzitjes en dergelijke. Dit voelt toch een beetje raar als je je fiets uit een bijna lege stalling haalt. Hopelijk kan hier snel iets aan gedaan worden.
Reputatie 4
Sommige gemeenten hebben hier in de APV bepalingen over opgenomen. Maar ik heb de Algemene Plaatselijke Verordering (APV) van Utrecht erop nageslagen, en zo'n verbod is niet in de APV opgenomen. Er staan best wat andere regels over fietsen parkeren (evenementen, raamkozijnen, enzovoorts) maar er wordt met geen woord gerept over te grote fietsen.

Vraag de volgende keer aan de medewerker op welke wettelijke basis dit verbod wordt gehandhaafd, en wijs erop dat de APV geen beperking oplegt op dit type fiets. Zo'n verbod moet eerst langs de gemeenteraad voordat dit verbod gehandhaafd mag worden.
Reputatie 7
Badge +3
@s1mon9
Is deze fietsenstalling dan van de gemeente? De APV gaat alleen over het stallen van fietsen in de openbare ruimte en in gemeentelijke stallingen. Over private fietsenstallingen heeft de gemeente geen zeggenschap, daar bepaalt de beheerder de regels.
Volgens de man in de stalling moest ik een klacht indienen bij NS. Blijkbaar beheert NS de stalling.
Reputatie 4
Tamzin schreef:

@s1mon9
Is deze fietsenstalling dan van de gemeente? De APV gaat alleen over het stallen van fietsen in de openbare ruimte en in gemeentelijke stallingen. Over private fietsenstallingen heeft de gemeente geen zeggenschap, daar bepaalt de beheerder de regels.

De openbare fietsenstallingen rond station Utrecht Centraal vallen onder de noemer openbare ruimte. Daar is de APV dus van toepassing.
De afgesloten bewaakte fietsenstalling valt inderdaad onder NS Reizigers en daar mag de NS eigen regels hanteren. Maar in dit geval gaat het om een openbare fietsenstalling waar 'gewoon' de APV gehanteerd moet worden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ken die fietsenstalling niet maar uit de opmerkingen van @marike1978 kreeg ik de indruk dat NS de eigenaar is en het dus (hoewel vrij toegankelijk) geen openbare fietsenstalling is.
Het is een bewaakte fietsenstalling waar je incheckt met je ov-chipkaart. Ik denk dus dat NS de beheerder is en dat dit geen openbaar terrein is.
Reputatie 6
Badge
Betreffende stalling is in beheer van NS. Deze stalling is erg populair en snel vol. Abonnementhouders (voor fietsparkeren) hebben voorrang.
Ik heb een gewone fiets zonder zitjes, voorrekjes en/of kratten en mijn fiets is in het verleden bij dezelfde stalling ook weleens geweigerd omdat hij vol was, ondanks dat het een NS stalling is en ondanks dat ik met de trein wilde reizen.
Ik snap wel dat men op een gegeven moment fietsen met zitjes,voorrekjes en kratten gaan weigeren. Voor deze fietsen zijn speciale plekken en als die vol zijn, zet men die fietsen op plekken waar ze net horen.
Voor medewerkers is het ondoenlijk om al die fout geplaatste fietsen te verplaatsen, zeker in een drukke stalling zoals het Jaarbeursplein. Er worden wel fietsen verplaatst, maar het zijn er gewoon te veel.
Een fiets met zitjes, voorrekjes en/of kratten in een rek plaatsen kan voor degene die dat doet gewoon zijn, maar voor iemand met een gewone fiets erg lastig zijn. Vaak past er dan nauwelijks meer een andere fiets naast. Daarnaast is kans op schade aan andere fietsen groter. Zelf moet ik regelmatig mijn koplamp en/of dynamo opnieuw afstellen of mijn versnellingen maken, nadat er een kratfiets naast mijn fiets is gepropt. Vermoedelijk heeft de stalling te veel klachten gehad over kapotte fietsen.
Wilt u niet dat uw fiets geweigerd gaat worden, ga dan naar de nieuwe stalling, die heeft meer plaatsen voor fietsen met zitjes, voorrekjes en/of kratten.
Reputatie 3
Ik denk dat het weigeren van fietsen die aan de wettelijke norm voldoen (max 75 cm breed) nog wel eens een probleem kan gaan opleveren voor de beheerders van stallingen. Als de fietsen niet passen heeft men bij de bouw niet goed nagedacht.
Ik wacht de reactie van Miriam NS graag af.

Erger me persoonlijk ook aan fietsen naast het rek, maar ik pas er voor om me te laten discrimineren op het soort fiets dat ik heb, omdat "mensen met zitje en kratten vaak fout parkeren". Mn fiets past zonder andere fietsen te raken in een gewoon rek, en ik zet hem keurig bovenin, omdat een achterzitje in een onderrek zorgt dat het bovenrek niet omlaag kan.

Ik denk overigens ook dat handhaven van foutparkeren niet heel moeilijk is. Tussen de middag is er geen kip, laat een beheerder dan alle fout geparkeerde fietsen aan de ketting leggen, of apart zetten. Als je een keer een beheerder hebt moet zoeken om je fiets terug te krijgen, leer je het vanzelf af. (Tegen een kleine boete, indien juridisch haalbaar?)

Ik schat dat 80% van de gebruikers hier elke dag staat, dus dat af en toe handhaven voldoende afschrikwekkend is.
Aan de reactietijd van de NS te zien hebben ze het er moeilijk mee....
Wij zijn als Moderator van de Community niet allen 24/7 actief. We doen ons best om iets uit te zoeken wanneer we aangeven dat we dat gaat doen, maar ik hoop dat je begrijpt dat we pas kunnen reageren wanneer we weer actief zijn en wanneer we ook informatie hebben die we kunnen delen. Als je liever sneller contact wilt hebben kun je altijd contact op nemen via een van onze andere kanalen.
Badge +3
Ik zie een plat bagagerekje voorop (zeg 30 cm breed en vlak boven het spatbord) niet als een probleem. Dat heet dan wel 'transportfiets' maar is echt geen buitenmodel. Mensen die daar hele boodschappenkratten of Curver bakken e.d. op monteren weigeren lijkt me wél terecht.

Een kinderzitje dat boven het stuur of zadel uit steekt misschien wel lastig, maar ja als je die netjes in de bovenrekken zet ook geen probleem. Maar stel dan een duidelijke norm qua breedte/hoogte i.p.v. willekeurig mensen weigeren ineens. Zoiets als met handbagage in een vliegtuig.
Reputatie 6
Badge
Philned schreef:

Ik denk dat het weigeren van fietsen die aan de wettelijke norm voldoen (max 75 cm breed) nog wel eens een probleem kan gaan opleveren voor de beheerders van stallingen. Als de fietsen niet passen heeft men bij de bouw niet goed nagedacht.

De stalling is eerder gebouwd dan de fietsen die tegenwoordig niet meer passen in de rekken. Er zijn speciale plekken gemaakt voor fietsen met afwijkende maten, maar die fietsen zijn zo populair dat daar geen plek meer voor is.
Reputatie 4
Als het een afgesloten fietsenstalling is, dan mag de beheerder (NS) inderdaad zelf eigen regels opstellen. De AVR of wettelijke afmetingen zijn dan niet meer echt relevant.

Is het misschien een optie om de fiets in 1 van de openbare stallingen te zetten?
Of anders een betaald buitenmodel fiets abonnement te nemen?
Reputatie 5
Hlml schreef:

Erger me persoonlijk ook aan fietsen naast het rek, maar ik pas er voor om me te laten discrimineren op het soort fiets dat ik heb, omdat "mensen met zitje en kratten vaak fout parkeren". Mn fiets past zonder andere fietsen te raken in een gewoon rek, en ik zet hem keurig bovenin, omdat een achterzitje in een onderrek zorgt dat het bovenrek niet omlaag kan.

De situatie die jij nu schets is geen discriminatie. De beheerder besluit een bepaald soort fietsen te weren uit praktische overwegingen, namelijk dat fietsen met een zitje of kratje vaak niet goed in de rekken passen.
Reputatie 3
@s1mon9 @MoDe Het opstellen van eigen regels voor de afmetingen van fietsen door stallingen zal in veel gevallen het gemeentelijke beleid doorkruisen. Gemeentes zullen dus voor nieuwe of verlenging van bestaande vergunningen eisen gaan (moeten) stellen dat fietsen met de wettelijk toegestane breedte in de stalling moeten passen. Ik kom maar heel zelden fietsen tegen die breder zijn, wel zie je steeds meer bakfietsen die wel aan de breedte voldoen maar veel langer zijn dan een normale fiets.
Reputatie 6
Badge
@Philned ben jij ter plekke bekend? De betreffende stalling is in beheer van NS en staat er al jaren. Vlakbij is een splinternieuwe stalling met meer ruimte voor dit soort fietsen. Dus waarom zou dan een oudere stalling aangepast moeten worden. Nu is stallen van een fiets de 1e 24 uur gratis, maar ben bang dat het na de verbouwing die jij voor ogen hebt niet meer mogelijk is om gratis je fiets neer te zetten.
Reputatie 3
@MoDe Je hebt het over 'dit soort fietsen'. De wettelijk toegestane breedte van fietsen is bij mijn weten de laatste 40 of 50 jaar al het zelfde. Een drager van 50 of 60 cm breed voorop is dan ook geen probleem, het enige wat lastig kan zijn is een kinderzitje achterop omdat het vaak een stuk boven het stuur en zadel uitsteekt. Kennelijk is het te veel werk om dat even te verwijderen voor het op reis gaan of zouden al die mensen voor het reizen hun kind al naar de opvang brengen?
Stijn NS schreef:

Wij zijn als Moderator van de Community niet allen 24/7 actief. We doen ons best om iets uit te zoeken wanneer we aangeven dat we dat gaat doen, maar ik hoop dat je begrijpt dat we pas kunnen reageren wanneer we weer actief zijn en wanneer we ook informatie hebben die we kunnen delen. Als je liever sneller contact wilt hebben kun je altijd contact op nemen via een van onze andere kanalen.

Beste Stijn,
Het was niet de bedoeling om "jullie" moderators aan te vallen. Ik bedoelde de NS, ik kan me namelijk voorstellen dat je hier niet direct een oplossing voor hebt als NS zijnde. Niets meer dan respect voor jullie (moderators) met zoveel, lastige en uitdagende vragen. 😃
Reputatie 4
Philned schreef:

De wettelijk toegestane breedte van fietsen is bij mijn weten de laatste 40 of 50 jaar al het zelfde. Een drager van 50 of 60 cm breed voorop is dan ook geen probleem, het enige wat lastig kan zijn is een kinderzitje achterop omdat het vaak een stuk boven het stuur en zadel uitsteekt. Kennelijk is het te veel werk om dat even te verwijderen voor het op reis gaan of zouden al die mensen voor het reizen hun kind al naar de opvang brengen?

De wettelijk toegestane breedte uit de Wegenverkeerswet is niet een recht ofzo... Het zegt alleen dat als je fiets groter is dan dat, dan is het wettelijk gezien geen fiets meer is. Je mag er dan niet mee fietsen.
Maar het biedt geen rechten dat je fiets hetzelfde behandelt moet worden als andere fietsen (fietsen mogen op afmeting 'gediscrimineerd' worden)
Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Jullie klacht is doorgezet en het blijkt een bekend probleem, maar het weigeren is uiteraard geen oplossing. Het klopt inderdaad dat de stalling behoorlijk vol is en dat er een probleem is dat fietsen worden geplaatst op vluchtroutes en voor nooddeuren. Om deze reden worden fietsen geweigerd. Echter, er is door de betreffende afdeling aangegeven dat wanneer de fietsen gewoon in het rek worden geplaatst hier coulant mee om zal worden gegaan. @Hlml Je kunt dut gewoon je fiets hier blijven stallen.

Inmiddels is er ook een alternatief geboden. Er staat nu een bord met een verwijzing naar de Knoop stalling.

Mochten er verder nog zaken spelen dan hoor ik het graag.

Reageer