Willekeurige reden van vertraging/uitval in de app | NS Community
beantwoord

Willekeurige reden van vertraging/uitval in de app

  • 18 October 2022
  • 10 reacties
  • 188 Bekeken

Reputatie 3

Bij vertraging en/of uitval staat er in de app vaak een reden gemeld. Dit is erg fijn voor de reiziger, want dit geeft enige inschatting hoe lang het duurt voordat de problemen zijn opgelost en over de ernst van de problemen. Helaas komt het vaak genoeg voor dat de gegeven reden helemaal niet klopt. Het kan namelijk best zijn dat er ergens een probleem op het spoor bevindt, maar dat een vertraging ergens anders door komt. Hier volgt een voorbeeld:

Afgelopen donderdag 13 oktober reisde ik met trein 3075 richting Nijmegen. Tussen station Utrecht en Driebergen-Zeist vond een medisch noodgeval plaats bij een reiziger in een andere coupé. Dat was erg schrikken voor iedereen in de trein, en ik hoop ten zeerste dat het goed is gekomen met de persoon in kwestie.
De trein bleef op station Driebergen-Zeist wachten op de ambulance. Volkomen begrijpelijk natuurlijk maar er ontstond zo wel vertraging. Toen ik in de app keek om mijn reis opnieuw te plannen, stond er tot mijn grote verbazing “later vertrek door een beschadigde spoorbrug”.

Het is niet de eerste keer dat ik een reden voor vertraging zie waar ik grote vraagtekens bij heb, al heb ik op dit moment geen andere concrete voorbeelden zoals hierboven bij de hand. Het lijkt soms echt alsof er achter de schermen aan een rad van redenen wordt gedraaid om er maar iets neer te zetten om de reiziger gerust te stellen. Kan dit niet beter?

icon

Beste antwoord door Daniel 18 October 2022, 19:51

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

De vertraging van die ene trein heeft nooit in het storingsoverzicht gestaan.

De beschadigde spoorbrug (nabij Alkmaar) wel, zie https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/44825-13-oktober-2022-beschadigde-spoorbrug-alkmaar-den-helder-alkmaar-hoorn

Waarom het latere vertrek ‘gelinkt’ werd aan de spoorbrug is mij onduidelijk.

Reputatie 7
Badge +2

Dit is simpelweg één van de rariteiten in het reisinformatiesysteem. Aan een treinnummer kan maar één verstoringsoorzaak gehangen worden en dat is dus degene die vervolgens overal in de reisinformatie verschijnt.

In dit geval zal de 3075 in Heerhugowaard dus "rijdt niet i.v.m. een defecte spoorbrug” aan zich gekoppeld gekregen hebben. Ten zuiden van Alkmaar blijft dat dan onzichtbaar zolang er geen verstoring ontstaat waarvoor een oorzaak getoond moet worden. Maar in dit geval ontstond die verstoring wel (het medische noodgeval), waardoor dat “i.v.m. een defecte spoorbrug” weer in de reisinformatie verscheen.

En dan is dit nog een melding die iets zegt, heb ook wel geregeld de open deur "Later vertrek i.v.m. grote vertraging” op de borden zien verschijnen ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Die vertraging stond niet in het storingsoverzicht omdat het slechts vertraging van 1 trein was, hij is wel terug te zien op de vertrekstaat van Driebergen-Zeist.

Je ziet het inderdaad vaker en daar zijn ook al vaker vragen over geweest. Gister stond bv ook bij enkele treinen vanaf Bergen op Zoom “Rijdt niet door een dier op het spoor”. Ik zie een doormidden gereden stadsbus niet echt als een dier. 

Badge +3

Uit een archief topic:

En nog eentje.. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja, dan kan deze ook nog wel

 

Reputatie 3

Hier nog een mooi voorbeeld. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die twee minuten vertraging iets te maken heeft met tekort aan personeel. Het bevestigt wel wat Daniel al heeft aangegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Hier nog een mooi voorbeeld. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die twee minuten vertraging iets te maken heeft met tekort aan personeel. Het bevestigt wel wat Daniel al heeft aangegeven.

Dat kan wel als er een wisseling van personeel gepland was en er nog iemand als vervanger moest komen.

Reputatie 7
Badge +2

De echte gevolgen van het personeelstekort staan er boven, dat is dus de reden voor de melding die aan deze trein gekoppeld is. Bij +2 al een melding over later vertrek lijkt me wat overbodig trouwens.

Reputatie 3

Intercity 08:46 naar Enkhuizen: "Rijdt niet door inzet ander materieel". Dat is gewoon fysiek niet mogelijk!! Als er ander materieel is, dan is er dus materieel en kan de trein rijden.

Deze trein is met vertraging vertrokken vanuit Arnhem door inzet ander materieel en is nu opgeheven vanaf Utrecht. Maar dat is omdat ie te veel vertraging heeft en niet omdat ie met ander materieel rijdt...

Reputatie 3

Er staat nu "door logistieke beperkingen". Dat is beter!

Reageer