Bij vertraging en/of uitval staat er in de app vaak een reden gemeld. Dit is erg fijn voor de reiziger, want dit geeft enige inschatting hoe lang het duurt voordat de problemen zijn opgelost en over de ernst van de problemen. Helaas komt het vaak genoeg voor dat de gegeven reden helemaal niet klopt. Het kan namelijk best zijn dat er ergens een probleem op het spoor bevindt, maar dat een vertraging ergens anders door komt. Hier volgt een voorbeeld:
Afgelopen donderdag 13 oktober reisde ik met trein 3075 richting Nijmegen. Tussen station Utrecht en Driebergen-Zeist vond een medisch noodgeval plaats bij een reiziger in een andere coupé. Dat was erg schrikken voor iedereen in de trein, en ik hoop ten zeerste dat het goed is gekomen met de persoon in kwestie.
De trein bleef op station Driebergen-Zeist wachten op de ambulance. Volkomen begrijpelijk natuurlijk maar er ontstond zo wel vertraging. Toen ik in de app keek om mijn reis opnieuw te plannen, stond er tot mijn grote verbazing “later vertrek door een beschadigde spoorbrug”.
Het is niet de eerste keer dat ik een reden voor vertraging zie waar ik grote vraagtekens bij heb, al heb ik op dit moment geen andere concrete voorbeelden zoals hierboven bij de hand. Het lijkt soms echt alsof er achter de schermen aan een rad van redenen wordt gedraaid om er maar iets neer te zetten om de reiziger gerust te stellen. Kan dit niet beter?