beantwoord

Wordt de Hoekselijn een metrolijn? En samenwerking tussen NS en RET?

• 14 augustus 2015
  • 28 reacties
  • 1354 Bekeken

Misschien een stomme vraag of grappige vraag: Wordt de Hoekselijn tussen Rotterdam-Hoek van Holland een metrolijn van de RET? Er zijn geruchten dat er vanuit Rottterdam CS helemaal geen rechtstreekse trein verbinding meer heeft. Vanuit Rotterdam CS kan je op 2 manieren. Via Beurs en daar overstappen. Of met de trein naar Schiedam-Rotterdam West en aldaar overstappen op de metrolijn van de RET richting Hoek van Holland. Heeft de NS samenwerking met de RET soms? Volgens mij ben ik op Twitter ook dezelfde namen tegen gekomen. Zou mij dan anders verder niet verbazen als de NS in de toekomst kan gaan fuseren met de RET.
icon

Beste antwoord door Tochjo 14 augustus 2015, 23:28

Het is bekend dat de spoorlijn Schiedam - Hoek van Holland vanaf 2017 door de RET zal worden geëxploiteerd. Zie deze pagina voor meer informatie.
Bekijk origineel

28 reacties

Badge +3
Het is bekend dat de spoorlijn Schiedam - Hoek van Holland vanaf 2017 door de RET zal worden geëxploiteerd. Zie deze pagina voor meer informatie.
Reputatie 4
Badge
Het klopt dat er in de toekomst geen rechtstreekse verbinding meer is tussen Rotterdam C en de Hoekselijn. Dat betekent dat iemand die b.v. vanuit Vlaardingen naar Utrecht C wil reizen in Schiedam van de metro in trein moet overstappen en in Rotterdam C weer in een andere trein. Ook is het mogelijk met de metro naar Rotterdam Alexander door te reizen, maar ik vermoed dat dit meer tijd zal kosten.

Verder heeft dit natuurlijk ook gevolgen voor de tarieven, het NS tarief Vlaardingen-Utrecht (zeker met korting) is goedkoper dan eerst op saldo een stukje met de metro en daarna de rest met de trein.
Reputatie 1
Badge
Het zal net zo gaan als bij de Hofpleinlijn-naar den Haag via Pijnacker-nu RET-metro en de Zotermeerkrakiling-na RR_rail van HTM. NS-abo gelden dan niet meer. tenzij tegen die tijd dan eindellijk alle ABO's zijn afgeschaft en NL een duidelijker en eerliker zonesysteem zal hebben.
Na de ombouw van de Hoekse Lijn tot metro in 2017 zal de Hoekse Lijn onderdeel zijn van het RET metronet. De RET is de beoogd exploitant en zij hanteren het stadstarief. Het abonnement van de NS zal dan niet meer geldig zijn op dit traject (Schiedam - Hoek van Holland). De RET kent in tegenstelling tot de NS geen onderscheid in piek- en daltarieven, maar er zijn wel verschillende abonnementsvormen beschikbaar op de OV-chipkaart al dan niet geldig bij de RET en andere OV-bedrijven. Uiteraard is momenteel nog niet exact te melden welke abonnementsvormen de RET in 2017 hanteert. De RET is hierover nog in overleg met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (voorheen de stadsregio Rotterdam). Mocht hierover meer bekend worden, dan zullen wij dit vermelden op de website van de Hoekse Lijn. http://hoekselijn.mrdh.nl/reizigers

De RET overlegt momenteel met de NS over de 'lopende NS-abonnementen' en een restitutie voor de jaarkaarthouders als de NS 31 maart 2017 stopt met rijden op dit traject.

De RET zal ook het vervangend vervoer verzorgen in de ombouwperiode Hoekse Lijn van 1 april 2017 - 1 september 2017. De eerste informatie hierover is te vinden op http://hoekselijn.mrdh.nl/vervangend-vervoer. Op korte termijn - naar verwachting rond 1 april 2016 start de RET zelf met de informatievoorziening over de toekomstige exploitatie op de Hoekse Lijn (metrolijn 😎.
Reputatie 6
Het zal net zo gaan als bij de Hofpleinlijn-naar den Haag via Pijnacker-nu RET-metro en de Zotermeerkrakiling-na RR_rail van HTM. NS-abo gelden dan niet meer. tenzij tegen die tijd dan eindellijk alle ABO's zijn afgeschaft en NL een duidelijker en eerliker zonesysteem zal hebben.

Of een vaste kilometerprijs. Op de E-lijn van Rotterdam naar Den Haag gelden verschillende kilometerprijzen: van Rotterdam tot Pijnacker-Zuid, € 0,127 per kilometer, van Pijnacker-Zuid tot Den Haag € 0,14 per kilometer. :?
Reputatie 7
Badge +3
De kilomterprijswordt bepaald door de stadsregio en de provincie. Bij één vaste prijs voor heel Nederland zou bijv. het OV in dunbevolkte regio's (met hogere kosten per reiziger) failliet gaan.
Reputatie 3
Jammer,de trein is altijd nog comfortabeler als de metro.
Reputatie 4
De metro gaat veel frequenter rijden dan de trein nu en rechtstreeks naar het centrum. Dat is voor veel mensen belangrijker, comfort speelt op afstanden als Rotterdam - Maassluis niet zo'n rol.
Reputatie 6
De kilomterprijswordt bepaald door de stadsregio en de provincie. Bij één vaste prijs voor heel Nederland zou bijv. het OV in dunbevolkte regio's (met hogere kosten per reiziger) failliet gaan.

Daarom is het dus erg vreemd, dat er op de E-lijn twee verschillende tarieven gelden want Metrolijn E ligt in zijn geheel in Zuid Holland, in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en wordt geëxploiteerd door de RET.
Reputatie 4
@Bertus
Er kunnen verschillende kilometertarieven gelden voor verschillende concessies of zelfs lijnen. In Brabant geldt bijv. voor sommige snellere bussen een hoger kilometertarief.

Dat de concessie Haaglanden duurder is dan de concessie Rotterdam is niet zo vreemd aangezien Rotterdam vooral leunt op de metro en die is veel rendabeler dan trams en bussen.
Reputatie 6
Jammer,de trein is altijd nog comfortabeler als de metro.

De metro gaat veel frequenter rijden dan de trein nu en rechtstreeks naar het centrum. Dat is voor veel mensen belangrijker, comfort speelt op afstanden als Rotterdam - Maassluis niet zo'n rol.

Ik denk niet dat een metro minder comfort biedt dan de trein.

In de tijd dat NS nog met treinen over de Hofpleinlijn (nu Metrolijn E) reed, verplaatsten de treinen in de daluren en op zondagen voornamelijk lucht. Dat had meerdere oorzaken.

In de daluren waren door de lage frequenties (op zondag één keer per uur) aansluitingen op Den Haag CS belabberd. Het eindstation in Rotterdam, station Hofplein was zeer exentrisch gelegen, bijna onvindbaar en nauwelijks toegankelijk.

Ook - en zeker ook niet onbelangrijk - station Hofplein (en Bergweg) werden door NS jarenlang ernstig verwaarloosd en vervielen daardoor tot "no-go area's". Station Hofplein stond meer bekend door de louche nachtclubs, kroegen met zeer twijfelachtige reputatie en andere "horecagelegenheden", (die waren gevestigd in de onderliggende bogen), dan als plek waar het prettig wachten is, Het is een publiek geheim, maar in de laatste jaren van exploitatie door NS, voelde zelfs het treinpersoneel zich in zo'n omgeving zich niet veilig en daarom reden de treinen in de avonduren naar/van Rotterdam Centraal.

Zoals bekend, is de Hofplein door de NS afgedankt. De metro's die daar nu rijden kunnen zich qua comfort en snelheid zeker meten met de sprinters. De ombouw tot metro, de frequentieverhoging met mooie, goed onderhouden, schone en veilige stations, heeft geleid tot zo'n enorme reizigersgroei, dat er nu al capaciteitsproblemen ontstaan.

Voor wie nog wil kijken, wat er van station Hofplein geworden is: http://www.hofbogen.nl/station-hofplein/
Reputatie 4
Badge
Dit verschil is ook een beetje historisch gegroeid. Vroeger was er een stads regio Haaglanden en Rijnmond. Zij vormen tegenwoordig 1 stadsregio. De prijs in Haaglanden is per km hoger dan in Rijnmond heeft meerdere redenen:
- Toen randstadrail in 2006 ging rijden, heeft Haaglanden voor deze lijnen een extra opslag toegepast. De normale bus en tram waren dus per km goedkoper dan de tram/metro tussen Laan van Noi-Zoetermeer/Pijnakker. (Ik geloof dat dit verschil afgeschaft is of gaat worden.) Wat hier ook meespeelde is dat er tussen Den Haag en Zoetermeer een kleine strippenkaart zone lag, zonder haltes, waardoor je een extra strip op de strippenkaart nodig had. Dat is dan weer omgezet in de km prijs.
- De oude strippenkaart zones in Haaglanden waren wat kleiner dan in Rijmond. Met een strippenkaart betaalde je dus gemiddeld per km iets meer dan in Rijnmond. Met een strippenkaart merkte je dat niet direct, maar met de ov-chipkaart wordt dit direct zichtbaar.
- Daarnaast is het natuurlijk de keuze van de stadsregio om een bepaalde dienstverlening te bieden en daar een bepaalde prijs voor te vragen. Zo rijden de meeste trams 's avonds in Den Haag om de 15 min en in Rotterdam slechts om de 20 min.
Reputatie 7
Badge +3
Er is wel één metropoolregio maar er zijn daarbinnen nog steeds twee railconcessies.
Er zitten wel degelijk verschillen in. Onder andere in de breedte: de metro's zijn zo'n 15 á 20 centimeter smaller, maar hebben wel dezelfde stoelindeling (2+2) wat tot gevolg heeft dat het simpelweg krapper is. Als er een wat breder persoon naast je zit kan je niet echt comfortabel zitten in de metro.

Qua reistijd zal er op de Hoekse Lijn zelf weinig veranderen, de metro kent een iets lagere topsnelheid (100km/u ipv 125km/u) maar staat korter stil op de stations en het beveiligingssysteem is minder panisch en zal de metro's minder onnodig met 40km/u laten rijden, waardoor de totale reistijd ongeveer gelijk zal uitkomen. Voor wie naar Rotterdam Centraal wil is dat echter wel anders, de trein doet dat in 4 minuten, maar met een overstap gaat dat langer worden. Waar je het beste kunt overstappen zal gaan afhangen van de dienstregeling, naast Schiedam en Beurs is ook Eendrachtsplein nog een optie, als de overstap op de tram gunstig is ben je via Eendrachtsplein sneller dan via Beurs.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn weinig mensen die Rotterdam CS als eindbestemming hebben. Voor overstappen richting Utrecht wordt het wel onhandiger maar dat aantal reizigers zal klein zijn in vergelijking met het aantal dat in Rotterdam zelf moet zijn. Richting Den Haag en Dordrecht kun je overigens overstappen in Schiedam en Blaak.
Reputatie 6
Er is wel één metropoolregio maar er zijn daarbinnen nog steeds twee railconcessies.

Door concessies, aanbestedingen en allerlei overheden is het allemaal een stuk overzichtelijker geworden :?
Reputatie 6
Er zitten wel degelijk verschillen in. Onder andere in de breedte: de metro's zijn zo'n 15 á 20 centimeter smaller, maar hebben wel dezelfde stoelindeling (2+2) wat tot gevolg heeft dat het simpelweg krapper is. Als er een wat breder persoon naast je zit kan je niet echt comfortabel zitten in de metro.

Maakt een stoel die een paar centimeter smaller is, nu zoveel verschil? De stoelen in de SLT sprinters zijn ook niet echt breed: twee brede (of omvangrijke personen) passen daar ook niet naast elkaar.

Bij reiscomfort spelen zaken als frequentie, reistijd, overstapmogelijkheden en de beleving van de stationsomgeving ook een belangrijke rol. Op verwaarloosde stations met verzakte perrons, vervallen en dichtgetimmerde haltegebouwen is het niet prettig wachten en aankomen.

Met de komst van de RET op de vroegere Hofpleinlijn zijn de stations en haltes er een heel stuk op vooruit gegaan, zijn nieuwe haltes geopend en is de frequentie flink verhoogd. Juist dat comfort heeft het aantal reizigers flink doen toenemen, ondanks de misschien wat smallere stoeltjes 🙂
Reputatie 6
Badge
Als het maar niet net zo'n chaos wordt als met die luidruchtige, asociale jongeren in de metro's in Rotterdam zelf, vind ik het best.
Reputatie 2
Als het maar niet net zo'n chaos wordt als met die luidruchtige, asociale jongeren in de metro's in Rotterdam zelf, vind ik het best.

De RET doet daar hard zijn best mee om dat terug te dringen door s' avonds toezichthouders mee te laten reizen op de probleem trajecten. En ik moet zeggen dat het vrij rustig is zelfs op zaterdagavond 23:00 tussen Zuidplein en Schiedam Centrum..

Dankzij mijn dal vrij + btm reis ik al een jaar in de spits met de hofpleinlijn en moet zeggen het valt me 100% mee, 1x uitval en alleen in de zomervakantie is het proppen, maar dan ook tot Pijnacker daarna heeft weer iedereen een zitplaats..
Reputatie 6
Badge
Ik heb het eigenlijk meer over het traject Zuidplein --> Rotterdam Centraal en vice versa. Er is bijna altijd wel overlast in die metro. Helemaal als Feyenoord weer eens thuis speelt, is het een grote varkensstal.
Reputatie 2
Ik ervaar het niet, heb het zeker anders meegemaakt, maar sinds de toezichthouders zit ik zelfs met laptop op schoot.. Als Feyenoord speelt helpt niks meer, ook in de Hoekse lijn met conducteurs heb ik dan al rotzooi meegemaakt..
Reputatie 6
Badge
Dat zou dan het verschil kunnen zijn tussen jouw reis en de mijne: ik heb die toezichthouders namelijk nog niet gezien. Misschien zijn ze alleen op specifieke tijden aanwezig?
Als je wilt weten wanneer er voetbal is kijk dan op nos teletekstpagina 818. Ik ontwijk dit meestal wel.
Reputatie 2
Ik kom de toezichthouders s'avonds (na 19:00) tegen op Beurs-Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal - Zuidplein. Ook tijdens een incidentele late reis vanuit Pijnacker, Hoogvliet en Oostplein ben ik ze ook tegengekomen.

http://corporate.ret.nl/nieuws/nieuwsbericht/extra-ov-surveillanten-op-de-metro.html
Dus het worden er steeds meer
Reputatie 3
Het sluiten van deze lijn is het einde van een internationale geschiedenis zag ik net op het Duitse tv-kanaal SR in het programma Eisenbahn-Romantik.
Hier vertrok namelijk de ReihnGold-Express naar Basel,via ondermeer Amsterdam,Keulen,Frankfurt en Mainz
De eerste foto is vanuit een klassieke loc,,die de historische reis nogeens overdeed (het preciese jaar is me helaas niet bekend)
De tweede is uit een filmpje uit 1926

Reageer