beantwoord

Zaandam, extra paaltjes bij de trap?

• 24 februari 2015
  • 4 reacties
  • 308 Bekeken

Als je bij station Zaandam wilt inchecken in de spits is het vaak knokken tegen de stroom mensen die net uitgestapt zijn.
Je wilt je trein halen, maar moet je eerst nog zien in te checken bij een paaltje onderaan de trap waar een menigte omheen hangt die moet uitchecken.

Kunnen er niet een paar paaltjes bij onderaan de trap?

Ik vind het soweiso altijd weer een verrassing waar de paaltjes zijn. Erg consequent is het niet. In grote plaatsen moet je ze bij de ingang naar buiten vinden. Bij kleinere stations zoals Zaandam alleen op de perrons, maar bijvoorbeeld in Gouda weer niet op het station, maar aan de centrumzijde staan er poortjes in de hal, terwijl aan de andere zijde ze ergens buiten staan om de hoek, ver van de trap waarvanaf je naar buiten komt. Laatst was ik daardoor bijna vergeten in te checken. Op Schiphol staan ze in de hal bij elke trap die naar een perron gaat en ook nog eens op heel veel verschillende plaatsen in de hal. Maar laatst was ik in utrecht (was vergeten in te checken met mijn weekend vrij abo en stapte in utrecht over) en moest van midden in de hal het halve station af rennen om in te checken en mijn volgende trein te halen.

Waarom is dit beleid zo versnipperd?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 24 februari 2015, 17:44

Beste Marco,

Tijdens de spits kan het op sommige stations inderdaad erg druk zijn, dus ook bij de in- en uitcheckpaaltjes. Of er paaltjes kunnen worden bijgeplaatst weet ik niet, maar we zijn altijd blij met feedback en ik speel het dan ook graag door naar de locatiemanager. Een garantie voor meer paaltjes is dat echter niet. In Utrecht dien je inderdaad in de hal (boven dus) in of uit te checken. Als je niet vergeet in te checken is dat ook geen enkel probleem.
Bekijk origineel

4 reacties

Beste Marco,

Tijdens de spits kan het op sommige stations inderdaad erg druk zijn, dus ook bij de in- en uitcheckpaaltjes. Of er paaltjes kunnen worden bijgeplaatst weet ik niet, maar we zijn altijd blij met feedback en ik speel het dan ook graag door naar de locatiemanager. Een garantie voor meer paaltjes is dat echter niet. In Utrecht dien je inderdaad in de hal (boven dus) in of uit te checken. Als je niet vergeet in te checken is dat ook geen enkel probleem.
Ik ben het helemaal met Marco eens. Als je op een onbekend station komt is het maar afwachten waar je de checkin palen of poortjes tegenkomt. In Zaandam staan er een paar op het perron, ver van de trappen. Boven bij de entree of bij de automaten staat niets. In bijvoorbeeld Deventer staan ze juist alleen in de hal en niet op de perrons.

Waarom staat er trouwens niet naast élke automaat een checkin paal? (Of beter nog, dat als je een product voor die dag koopt, je ook direct bent ingechecked? )
Als je dan toch je kaart hebt opgeladen of een los kaartje etc hebt opgehaald, kun je direct inchecken. Nu moet je eerst langs winkels lopen, even koffie halen, de trap af en dan vooral niet vergeten dat een product in de automaat kopen niet betekent dat het ook geactiveerd is...
Reputatie 1
Badge
Onbekend kan na 2-3x dat station niet meer voor u zijn. Naar ik meen staan er OOK paaltjes-om alvast in te sjekken, boven aan de trap voor je de overgang naar de perrons opkomt.
@Jetje: het is al weer geruime tijd mogelijk kaartjes uit de automaat in het vooruit te kopen-zoals vroeger altijd kon. Dan hep meteen insjekken dus geen sin. EN:denk aan die poortjes! het hele systeem is er op ingesteld dat alles in feite bepoort is, zoals elke metro die zo werkt.
Onbekend kan na 2-3x dat station niet meer voor u zijn. Naar ik meen staan er OOK paaltjes-om alvast in te sjekken, boven aan de trap voor je de overgang naar de perrons opkomt.
@Jetje: het is al weer geruime tijd mogelijk kaartjes uit de automaat in het vooruit te kopen-zoals vroeger altijd kon. Dan hep meteen insjekken dus geen sin. EN:denk aan die poortjes! het hele systeem is er op ingesteld dat alles in feite bepoort is, zoals elke metro die zo werkt.

Voor mij is dit station inmiddels wel vertrouwd. Maar vorige week kwam er bezoek per trein, dat pas bij de roltrap naar het busstation tot de ontdekking kwam dat ze niet hadden uitgechecked. Terug het station in, overal zoeken, uiteindelijk beneden op de perrons de paaltjes gevonden en tegen die tijd de bus gemist. Een half uur wachten is niet fijn, zeker niet om zo'n suffe reden, dus ze hebben maar een taxi genomen. En die kosten kun je natuurlijk niet declareren bij de NS.
En dat de NS wéét dat het niet duidelijk/handig is bleek wel tijdens de van dam-tot-dam loop. Toen stonden er boven plotseling wel diverse palen. Maar de werden 's maandags meteen weer weggehaald. Laat die extra palen dan gewoon staan, als het plaatsen van poorten blijkbaar nog wel even op zich laat wachten...

Reageer