beantwoord

Zijn de rode letters bij vertraging blijvend of is dit een proef?

• 31 oktober 2020
  • 5 reacties
  • 262 Bekeken

Reputatie 1

Ze zijn namelijk enorm slecht te lezen. Eerst kon ik van ver op het perron naar het informatiebord kijken als de trein laat leek. Knippert er een blauw balkje? Vertraging dus.

De rode letters zijn niet te zien tenzij je dicht bij het bord staat. 

icon

Beste antwoord door Momo 31 oktober 2020, 20:47

Dat de vertraging (de +5, +10 enz) in het rood is, is al een aantal jaar het geval. Voorheen was het inderdaad een blauw balkje. NS wilde met deze verandering de info op de schermen in lijn brengen met de info in de reisplanner waar dat ook in het rood is.

Ik vind het toen ook geen verbetering omdat het op een wat grotere afstand van het scherm niet goed te zien is. Ik zie dan wel dat er iets staat, maar niet wat, tenzij ik dichterbij ga staan. Daar heb je met de reisplanner geen last met de reisplaner op de telefoon of laptop/desktop, die hou je niet ver van je af.

Zie ook https://nieuws.ns.nl/perronborden/

Net als op de apps worden op alle schermen eventuele vertragingsminuten voortaan aangegeven met rode cijfers en letters. Hierdoor worden reizigers meer attent gemaakt op een vertraging.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat de vertraging (de +5, +10 enz) in het rood is, is al een aantal jaar het geval. Voorheen was het inderdaad een blauw balkje. NS wilde met deze verandering de info op de schermen in lijn brengen met de info in de reisplanner waar dat ook in het rood is.

Ik vind het toen ook geen verbetering omdat het op een wat grotere afstand van het scherm niet goed te zien is. Ik zie dan wel dat er iets staat, maar niet wat, tenzij ik dichterbij ga staan. Daar heb je met de reisplanner geen last met de reisplaner op de telefoon of laptop/desktop, die hou je niet ver van je af.

Zie ook https://nieuws.ns.nl/perronborden/

Net als op de apps worden op alle schermen eventuele vertragingsminuten voortaan aangegeven met rode cijfers en letters. Hierdoor worden reizigers meer attent gemaakt op een vertraging.

Badge +3

Heeft wellicht hiermee te maken? In de openingspost van dat lange topic ook wat filmpjes met cijfers in het rood, o.a. https://vimeo.com/298151746 al heeft dat niets met vertraging te maken.

Reputatie 1

@Momo Goh, valt me nu pas op. Ik denk dat het ook afhankelijk is van het station, op mijn aankomststation stond namelijk wel een blauw balkje.

Wel grappig dat het gedaan is zodat het past bij de app. Die app erbij pakken is in zo'n geval namelijk veel sneller dan helemaal terug lopen naar het begin van het perron. Dat geldt ook voor in de trein zelf. Het ene na het andere filmpje over een museum of een of andere kunstenaar of een abonnement of iets dergelijks. Ik wil gewoon weten hoe laat ik aan kom. De app is dan ook de go-to. 

Reputatie 5

Wat vreemd dat rood slechter te lezen is. Rood licht is beter af te buigen dan blauw licht en wordt door (met name door) brildragende mensen scherper ervaren als blauw.

Het zou natuurlijk kunnen dat de schermen niet echt perfect zijn en een probleempje hebben met rood. Dan is dat misschien minder handig om te gebruiken.

Vroeger stond ik dagelijks op het ene station op de lijn waar NS het niet nodig vond CTA’s op te hangen (hoewel het het voornaamste station van een wat grotere plaats is). Ik heb daarvoor NS vele malen verwenst. Tegenwoordig vind ik die CTA’s niet meer zo interessant, ik gebruik liever de app, die is vaak sneller en nauwkeuriger.

Reputatie 7
Badge +3

Het is vooral op wat meer afstand slechter te lezen, dat wordt voor mij één groot rood vlak. Het contrast van donkerblauw/wit is beter dan rood/wit.

Reageer